Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962663_0001.png
17. maj 2016
J. nr. 15-2368547
Plannr. 115-010
Intern Revision
Rapport 2015
SKAT Kundeservice og Økonomi
Revisorerklæringer for it-systemer
outsourcet til serviceleverandører
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Merete Agergaard, Kundeservice
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 14. september 2015 revideret
revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører. Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 17. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at undersøge og vurdere, hvorvidt SKAT rekvirerer
revisorerklæringer for alle væsentlige og risikofyldte it-systemer, som er outsourcet
til it-serviceleverandører.
2. Omfang
Revisionen har omfattet væsentlige og risikofyldte it-systemer, der understøtter
processen for aflæggelse af § 9 og § 38 regnskaberne. Revisionen, der er udført i
perioden medio september
medio november 2015, har omfattet interview med
en række nøglemedarbejdere, og har bl.a. bestået af følgende aktiviteter:
1) Identifikation af væsentlige og risikofyldte it-systemer: 3S, BE, CKR-K, COR,
CPS, CSR komplekset, CWB, D-COR, DIAS, DMI, DMO, DMR, DR, ECS, EFI,
e-indkomst komplekset, EMCS, EROS, ES, Forskud, ICS, KOBRA, KR-L,
NTSE, PAF, PAL, Quota, R75, RCO, SAP38, SAPIntern, SLS komplekset,
SLUT komplekset
2) Identifikation af It-serviceleverandører, som drifter væsentlige og risikofyldte
systemer: CSC, CGI, Systematic, Netcompany, Konsortiet (KMD, Cap.
Affecto), IBM, European Dynamics, KMD og NNIT
3) Rekvirering og gennemgang af revisorerklæringer
4) Vurdering af type og periode for revisorerklæringer
5) Udarbejdelse af observationer, risici og anbefalinger
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret rammevilkår for funktionsområderne. Det reviderede område er
fremhævet med gråt i figuren:
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen er udført af Henrik Friis-Pedersen og Aliriza Özden ved interviews, og
stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale i samarbejde med
medarbejdere fra Kundeservice og Økonomi/IT.
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0005.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentligt omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
SKAT rekvirerer ikke revisorerklæringer, som giver specifik sikkerhed for alle
væsentlige og risikofyldte it-systemer, der er outsourcet til it-
serviceleverandører.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1. Sikkerhed gennem
systemspecifikke revisorerklæringer
2. Risikovurdering af væsentlige it-
systemer
3. Overblik over revisorerklæringer
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
2
0
0
2
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Middel risiko Lille risiko
0
1
1
2
0
0
0
0
I
alt
2
1
1
4
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SKAT for de væsentlige og
risikofyldte it-systemer outsourcet til
serviceleverandører, rekvirerer systemspecifikke
revisorerklæringer af typen
”ISAE 3402,
type
2”.
I
disse revisorerklæringer erklærer
serviceleverandørens revisor sig om, hvorvidt en
række væsentlige kontroller rettet specifikt mod
SKATs it-systemer hos serviceleverandøren, har
fungeret tilfredsstillende i en given periode.
Revisorerklæringer bør således kombineres med
løbende driftsmøder og månedlige driftsrapporter.
Revisionsemne: Sikkerhed gennem systemspecifikke revisorerklæringer
Manglende revisorerklæringer medfører en
forøget risiko for, at SKAT ikke får mulighed
for at iværksætte kompenserende
handlinger, såfremt de væsentligste og
mest risikofyldte systemer ikke håndteres
forsvarligt og i overensstemmelse med:
Aftalegrundlaget mellem SKAT og it-
serviceleverandør
Regnskabsinstruksens afsnit 3.5 Drift,
vedrørende rekvirering af
revisorerklæringer
1.1
Rekvirering af revisorerklæringer
2015
Vi har konstateret, at SKAT ikke rekvirerer
revisorerklæringer, som giver specifik
Prio.
sikkerhed for it-driften af alle væsentlige og
risikofyldte it-systemer, som er outsourcet til it-
1
serviceleverandører.
Det er vores vurdering, at løbende møder
vedr. drift og informationssikkerhed samt
månedlige driftsrapporter ikke giver
tilstrækkelig sikkerhed for driften af SKATs it-
systemer.
Dette medfører en afledt risiko for en mindre
grad af sikkerhed på it-området.
Handleplan fra Claus Middelboe Andersen
Økonomi, IT Services:
I 2011 fravalgte Direktionen at indhente en revisorerklæring fra CSC. Dette blev besluttet af følgende årsager:
-
Revisorerklæringer på alle de systemer CSC drifter, ville medføre omkostninger i millionklassen.
-
Etablering af sikkerhedsfora og månedlige driftsmøder med leverandører blev vurderet til, at ville give en direkte kontakt og i højere grad
give en løbende føling med, om leverandøren lever op til sikkerhedskravene
-
En årlig ”temperaturmåling” i form af en revisorerklæring giver kun i begrænset omfang indsigt i leverandørens daglige håndtering
af
sikkerhedsspørgsmål.
-
Leverandøren udleverer endvidere kopi af diverse erklæringer, certificeringer m.v., som allerede foreligger.
På drifts- og sikkerhedsmøderne rapporteres om sikkerhedsrelaterede incidents og changes, fremadrettede forbedringer af it sikkerheden,
adgangsrettigheder, dataintegritet (gennemgang af adgangslogs), samt sikkerhedsangreb.
Da ovenstående direktionsbeslutning har nogle år bag sig, har Direktør Karsten Juncher anmodet om, at der foretages en fornyet vurdering af
beslutning. Dette arbejde blev igangsat medio marts og forventes afsluttet inden sommerferien (ultimo juni 2016).
Flemming Gert Poulsen er tovholder og med i arbejdsgruppen sammen med Kundeservice.
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0007.png
Nr.
Nr.
1
Observationer
Observationer
Risici
Risici
Anbefalinger
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SKAT for alle væsentlige og
risikofyldte CSC Classic systemer outsourcet til
CSC, rekvirerer systemspecifikke
revisorerklæringer af typen ISAE 3402 type 2.
Revisionsemne: Sikkerhed gennem systemspecifikke revisorerklæringer
Risikoen er, at SKAT ikke opnår
tilstrækkelig sikkerhed for, om it-driften af
væsentlige og risikofyldte systemer
håndteres forsvarligt og i
overensstemmelse med aftalegrundlaget
mellem SKAT og CSC.
1.2
Revisorerklæringer for CSC Classic
2015
systemer
Vi har konstateret, at SKAT ikke rekvirerer
Prio.
specifikke revisorerklæringer vedr. CSC
Classic systemer fra it-serviceleverandøren
1
CSC, som drifter mere end 20 væsentlige og
risikofyldte systemer.
Handleplan fra Claus Middelboe Andersen
Økonomi, IT Services:
I 2011 fravalgte Direktionen at indhente en revisorerklæring fra CSC. Dette blev besluttet af følgende årsager:
-
Revisorerklæringer på alle de systemer CSC drifter, ville medføre omkostninger i millionklassen.
-
Etablering af sikkerhedsfora og månedlige driftsmøder med leverandører blev vurderet til, at ville give en direkte kontakt og i højere grad
give en løbende føling med, om leverandøren lever op til sikkerhedskravene
-
En årlig ”temperaturmåling” i form af en revisorerklæring giver kun i begrænset omfang indsigt i leverandørens
daglige håndtering af
sikkerhedsspørgsmål.
-
Leverandøren udleverer endvidere kopi af diverse erklæringer, certificeringer m.v., som allerede foreligger.
På drifts- og sikkerhedsmøderne rapporteres om sikkerhedsrelaterede incidents og changes, fremadrettede forbedringer af it sikkerheden,
adgangsrettigheder, dataintegritet (gennemgang af adgangslogs), samt sikkerhedsangreb.
Da ovenstående direktionsbeslutning har nogle år bag sig, har Direktør Karsten Juncher anmodet om, at der foretages en fornyet vurdering af
beslutning. Dette arbejde blev igangsat medio marts og forventes afsluttet inden sommerferien (ultimo juni 2016).
Flemming Gert Poulsen er tovholder og med i arbejdsgruppen sammen med Kundeservice.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SKAT indfører en proces, der sikrer
en systematisk risikovurdering af alle SKATs it-
systemer, inden hele it-systemer eller væsentlige dele
af it-systemer idriftsættes.
Revisionsemne: Risikovurdering af væsentlige it-systemer
Risikoen er, at SKAT ikke har et samlet
overblik over risici for alle væsentlige og
risikofyldte it-systemer, og at dette øger
risikoen for utilstrækkelig fokus på kritiske
2.1
Manglende risikovurderinger
2015
Vi har konstateret, at der ikke er udarbejdet
risikovurdering for følgende væsentlige og
risikofyldte it-system Digitalisering af
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
systemer både ved normal it-drift, og i
tilfælde af it-driftsnedbrud m.m.
Anbefalinger
Prio.
Selskabsskat (DIAS), inden dele af systemet
blev idriftsat.
2
Vi har dog noteret os, at der foreligger en
udfyldt risikotjekliste anvendt i projektet.
Risikotjeklisten vurderer dog ikke systemet på
samme parametre som SKATs
standardiserede risikovurderinger gør i RISK-
systemet.
Handleplan fra Anna Sofie Bahnson Witzgall
Kundeservice, Digital udvikling, Projektledelse:
Metode tager initiativ til et møde mellem procesejer (Sikkerhed) og kompetenceejer for projektledere i IT (Projekt- og programledelse), hvor det kan
aftales, hvordan procesejer kan implementere og følge op på processen, herunder hvilke krav projektlederne skal opfylde. Mødet finder sted i Q1
2016.
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SKAT indfører en proces, der sikrer
en systematisk løbende:
opfølgning på, at alle revisorerklæringer
indhentes
opfølgning på eventuelle bemærkninger i
revisorerklæringerne.
Revisionsemne: Overblik over revisorerklæringer
Risikoen er, at SKAT ikke opnår et samlet
overblik over revisorerklæringerne, hvilket
kan medføre, at der ikke løbende følges op
på eventuelle bemærkninger i
erklæringerne.
3.1
Manglende overblik over revisorerklæringer
2015
Vi har konstateret, at SKAT ikke har etableret
et samlet overblik over de revisorerklæringer,
Prio.
der rekvireres, og at der ikke er placeret et
2
entydigt ansvar for processen med rekvirering
af revisorerklæringer.
Vi har fået oplyst, at SKAT fremadrettet vil
indarbejde oplysninger fra revisorerklæringer i
”Systemoverblik”.
Handleplan fra Jacob Krause Schütz - Kundeservice, Digital udvikling, Projekt- og Porteføljestyring:
Projekt- og Porteføljestyring tager initiativ til et møde med Underdirektør for Forretningsprocesser og Underdirektør for Digital Udvikling, hvor der kan
aftales en proces for etablering af overblik og opfølgning på indhentede revisorerklæringer samt en fremtidig ansvarsfordeling af opgaven. Mødet
finder sted i Q2 2016.
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962663_0009.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revisorerklæringer for it-systemer outsourcet til serviceleverandører
9 af 9