Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962662_0001.png
2. februar 2016
J. nr. 15-2018836
Plannr. 115-009
Intern Revision
Rapport 2015
Direktørområdet SKAT IT
It-revision af SAP38 Basis
Modtager
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Direktør Karsten Juncher, SKAT
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0002.png
Forord
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har, jævnfør orienteringsbrev af 3. juli
2015, revideret området for SAP38 Basis. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 2. februar 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Klaus Myssen
Senior Manager
It-revision af SAP 38 Basis
2 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, hvorvidt de interne it-kontroller kan
medvirke til at opretholde informationernes integritet og sikkerheden af data, som
SAP38 behandler i relation til indtægtsregnskabet.
På baggrund af revisionens observationer, er eventuelle afledte risici vurderet.
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden august til september 2015 og har omfattet en
gennemgang af følgende områder af produktionsmiljøet for SAP38:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Opsætning og anvendelse af SAP
Parametre og tabeller
Password og login
Brugere
Profiler i SAP
Egenudviklede programmer
Væsentlige transaktioner
Batchkørsler
Ændringsstyring
SIR anvender denne model til
operationel
beskrivelse
og
kategorisering af aktiviteterne i
SKAT.
I forbindelse med denne revision
har
vi
revideret
følgende
funktionsområde:
Rammevilkår for
funktionsområderne
I de enkelte observationer har vi
henvist til, hvilket
funktionsområde, som
observationen vedrører.
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
SAP-specifikke begreber er defineret i bilag 3.
It-revision af SAP 38 Basis
3 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0004.png
Revisionen er udført af Klaus Myssen og i henhold til gældende
revisionsstandarder, herunder vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er
gennemført ved interviews og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale
samt ved egne analyser af data i SAP38.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Betalings- og
Inddrivelsessystemer.
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision, er det vores vurdering, at der
i mindre
omfang er behov,
for ændringer af de reviderede processer vedrørende de
interne it-kontroller for SAP 38 i relation til opretholdelsen af informationers
integritet og sikkerheden af data.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Vi har konstateret, at 56 dialogbrugere har adgang til at ændre i klient
afhængige tabeller. Fx i tabellen vedrørende opsætning af det finansielle
regnskab. En del af disse brugere er placeret i Departementet og har ikke et
arbejdsbetinget behov for disse rettigheder.
Vi har konstateret, at samme dialogbruger kan være logget på flere terminaler
samtidig, hvilket ikke er i overensstemmelse med SAP-licensbetingelserne.
Vi har konstateret, at der foretages password synkronisering mellem Active
Directory og SAP38. Samtidig er det konstateret at der er 27 gyldige
dialogbrugere, som ikke har skiftet password som forventet inden for 90 dage,
jf. kravet fra informationsikkehed. 19 af disse dialogbrugere er ATOS brugere.
Vi har identificeret at, der er 3.099 egenudviklede programmer hvoraf kun 478
af disse programmer er tilknyttet en transaktionskode. Den manglende
transaktionskode bevirker, at der ikke kan etableres adgangsstyring til disse
programmer.
Vi har i lighed med tidligere år konstateret et stort antal egenudviklede
programmer som ikke indeholder autorisationscheck, hvilket øger risikoen for
uautoriserede afvikling.
Årets gennemgang har vist, at der fortsat er mange observationer fra tidligere år,
som ikke er afklaret.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
It-revision af SAP 38 Basis
4 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0005.png
Revisionsområde
1. Opsætning og
anvendelse
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Middel risiko Lille risiko
1
3
1
0
0
2
2
0
1
10
0
0
0
1
0
0
1
0
0
2
I
alt
2015
1
3
1
1
0
2
3
0
1
12
2. Parametre og tabeller
3. Password og login
4. Brugere
5. Profiler i SAP
6. Egenudviklede programmer
7. Væsentlige transaktioner
8. Batchkørsler
9. Ændringsstyring
I alt
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det revideret direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner kan medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
It-revision af SAP 38 Basis
5 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Observationer
1.
Opsætning og anvendelse
Manglende implementering
af væsentlige opdateringer,
herunder sikkerheds-
opdateringer og support
pakker medfører, at kendte
sårbarheder og svagheder i
ERP systemet ikke
elimineres, med heraf forøget
risiko for misbrug
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at der løbende foretages en
vurdering af frigivne systemopdateringer,
og at væsentlige opdateringer herunder
sikkerhedsopdateringer implementeres.
1.1.
Opdatering af databasen (MSSQL)
2015
Det er konstatere, at databasen afvikles på en SQL
Server 2008 R2 med Service Packs 3 svarende til
Prio.
release 10.50.6000.
2
Via Microsofts’ hjemmeside er det set, at der den 9/2-
2015 er frigivet en hotfix (et stykke kode, som retter fejl)
samt en sikkerhedsopdatering den 14/7-2015, som
fortsat mangler at blive implementeret i SAP38.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer er enig. Patchning af SAP38 er bestilt og vil bliver gennemført inden udgangen af juni måned 2016.
2
Parametre og tabeller
Adgang til disse rettigheder
for medarbejdere, som ikke
har et arbejdsbetinget behov,
øger risikoen for fejl og
uautoriserede ændringer.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at rettighederne til at kunne
foretage ændringer af klient afhængige
tabeller begrænses mest muligt og kun til
personer med arbejdsbetinget behov.
2.2.
Ændring af klient afhængige tabeller
2015
Vi har konstateret, at 56 dialogbrugere har adgang til at
ændre i klient afhængige tabeller. Fx i tabellen "TVARVC"
Prio.
opsætning af det finansielle regnskab. En del af disse
2
It-revision af SAP 38 Basis
6 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0007.png
Observationer
brugere er placeret i Departementet og har ikke et
arbejdsbetinget behov for disse rettigheder.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013 implementeret et nyt rollekoncept i SAP38.
Antallet af adgange til ændring i tabeller er minimeret. Betalings- og Inddrivelseskontoret vil sammen med procesejer gennemgå de
arbejdsbetingede behov og tilrette adgangen yderligere i løbet af første kvartal 2014.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. september 2015, sammen med procesejer, sikre at det er alene er
medarbejdere med arbejdsbetinget behov der har adgang til at ændre i klient afhængige tabeller.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Opgaven vil blive løst ved at tage analyseværktøjet APM-UM i brug. Installationen af værktøjet er forsinket pga. rettelser i netværket ikke
gennemføres som forventet. Opgaven forventes gennemført ved udgangen af april måned 2016.
2.3.
Ændringer af klient uafhængige tabeller
2015
Vi har konstateret, at 80 dialogbrugere har adgang til at
ændre i klient uafhængige tabeller. En del af disse
Prio.
brugere er placeret i Departementet og har ikke et
2
arbejdsbetinget behov for disse rettigheder.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014.
Adgang til disse rettigheder
for medarbejdere, som ikke
har et arbejdsbetinget behov,
øger risikoen for fejl og
uautoriserede ændringer.
Vi anbefaler, at rettighederne til at kunne
foretage ændringer af klient uafhængige
tabeller begrænses mest muligt og kun til
personer med arbejdsbetinget behov.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013 implementeret nyt rollekoncept i SAP38.
It-revision af SAP 38 Basis
7 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0008.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Antallet af adgange til ændring i tabeller er minimeret. Betalings- og Inddrivelseskontoret vil sammen med procesejer gennemgå de
arbejdsbetingede behov og tilrette adgangen yderligere i løbet af første kvartal 2014.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. september 2015, sammen med procesejer, sikre at det er alene er
medarbejdere med et arbejdsbetinget behov, der har adgang til at ændre i klient uafhængige tabeller.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Opgaven vil blive løst ved at tage analyseværktøjet APM-UM i brug. Installationen af værktøjet er forsinket pga. rettelser i netværket ikke
gennemføres som forventet. Opgaven forventes gennemført ved udgangen af april måned 2016.
2.4.
Flere logons på samme tid.
2015
Vi har undersøgt parameteren
”login/disable_multi_gui_login” og har konstateret, at den
Prio.
er tildelt værdien ”0”, hvilket muliggør, at samme
2
dialogbruger kan være logget på flere terminaler
samtidig.
Vi har foretaget test af ovenstående opsætning og kan
konstatere, at SAP fremkommer med en advarsel om, at
flere logons i produktionsmiljøet med samme bruger-id
ikke er i overensstemmelse med SAP-
licensbetingelserne.
Muligheden for at samme
dialogbruger kan være logget
på flere terminaler samtidig
bevirker, at brugeren kan
”låne” sit login til andre
medarbejdere, hvilket øger
risikoen for uautoriserede
adgange. Ligesom en
anvendelse af flere logins fra
samme dialogbruger er i strid
med licensrettighederne.
Vi anbefaler, at værdien for parameteren
”login/disable_multi_gui_login” ændres fra
”0” til ”1” således, at en dialogbruger ikke
kan være logget på SAP 38 fra flere
terminaler samtidigt.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer er enig. Inden udgangen af februar 2016 vil parameteren blive ændret, så det som standard ikke vil blive muligt at
have flere logons på samme tid.
3
Password og login
Funktionsområde:
It-revision af SAP 38 Basis
8 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0009.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at alle gyldige dialogbrugere
skifter password i henhold til password
reglerne.
3.1.
Regelmæssigt skift af password
Manglende regelmæssigt
2015 Vi har konstateret, at der foretages automatisk password
passwordskift øger risikoen
synkronisering mellem Active Directory (AD) og SAP38. Vi for uautoriseret adgang.
Prio. forventer derfor, at password i SAP 38 skifter efter
2
reglerne i AD.
I relation til ovenstående, har vi ved vores gennemgang af
samtlige dialogbrugere som har været logget på SAP38 i
perioden 18/5 til 18/8 2015 konstateret, at 23 af disse
brugere ikke har skiftet password som forventet inden for
90 dage. Vores gennemgang af brugerne viser, at der er
tale om:
- 15 NNIT-brugere
- 1 fra SKAT
- 1 SAP Teknik bruger
- 6 Vikarer (w9xxxx)
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og vil fjerne en del af de inaktive brugere i SAP 38, bl.a. de som mangler skift
af password. Derudover vil inaktive eksterne konsulenter bliver fjernet. Oprydningen forventes afsluttet i første kvartal 2014.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer gennemgår anvendelsen af autorisationerne for at sikre at password skiftes inden for
90 dage. Opgaven har været nedprioriteret i forbindelse med transitionen i slutningen af 2014. Punktet anses for værende afsluttet
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP 38 Basis
9 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0010.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Betalingssystemer har i 1. halvår af 2015 ikke gennemført housekeeping opgaven med at sikre at der sker regelmæssig skift af
password. Opgaven er genoptaget i september 2015, da der blev ansat en medarbejder til disse opgaver og Betalingssystemer har fokus
på at opgaven bliver gennemført fremadrettet.
4
Brugere
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at der foretages en
revurdering af oprettede brugere, som ikke
regelmæssigt har været logget på SAP38.
4.2.
Gennemgang af oprettede brugere, som ikke har været
2015 logget på.
Vi har foretaget en gennemgang af oprettede brugere pr.
Prio.
24/8-2015 som viser, at der er 342 ulåste dialogbrugere,
3
der ikke har været logget på SAP38 siden 24/2-2015,
hvilket tyder på, at de ikke har et arbejdsbetinget behov
for, at være oprettet.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer har i 1. halvår af 2015 ikke gennemført housekeeping opgaven med at gennemgå brugere, der ikke har været logget
på. Opgaven er genoptaget i september 2015, da der blev ansat en medarbejder til disse opgaver og Betalingssystemer har fokus på at
opgaven bliver gennemført fremadrettet.
5
Profiler i SAP
Området har ikke givet anledning til bemærkninger.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
It-revision af SAP 38 Basis
10 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0011.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
6.
Egenudviklede programmer
Manglende tilknytning af
S_tcode til egenudviklede
programmer, øger risikoen
for uautoriserede afvikling.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SAP ”Best Practice” på
området følges, og at der etableres
transaktionskoder (S_tcode) med kald til
installerede/importerede programmer.
6.1.
Tilknyttet S_tcode til egenudviklede programmer.
2015
Vi har via SE16 og tabel "TSTC" konstateret,
Prio.2
at der findes 3 egenudviklede programmer som starter
med Y, og ingen af disse har tilknyttet en
transaktionskode.
at der findes 3.096 egenudviklede programmer som
starter med Z, og kun 478 af disse har tilknyttet en
transaktionskode.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer vil tilknytte en S_tcode til programeksekvering for alle programmer, der stadig anvendes. Processen
er afhængig af, den fornødne forretningsdeltagelse. Betalings- og Inddrivelsessystemer tilstræber at afslutte opgaven medio 2014.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er ikke enig i, at der ikke har været fulgt op på bemærkningen fra revisionsrapporten fra 2013. SKAT accepterer risikoen for de
egenudviklede programmer, som ikke længere anvendes. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden den 30. juni 2015 indskærpe
overfor leverandøren at der ved nyudvikling skal tilknyttes en S_tcode.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP 38 Basis
11 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0012.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Processen er beskrevet i samarbejdshåndbogen med leverandøren og der er taget stilling til at allerede udviklede programmer vil få
tilknyttet en transaktionskode, efterhånden som der sker ændringer i programmerne. Samarbejdshåndbogen blev godkendt i december
2015.
6.3.
Autorisationscheck i Z-programmer
2015
Vi har foretaget en gennemgang af 20 tilfældigt udvalgte
z-programmer som alle, enten er udviklet i 2015 eller
Prio.2
blevet ændret i 2015. Vores gennemgang viser, at der
fortsat ikke sker indarbejdelse af autorisationscheck i Z-
programmer.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014
Manglende
autorisationscheck til
egenudviklede programmer,
øger risikoen for uautoriseret
afvikling.
Vi anbefaler, at SAP ”best Practice” på
området følges, og at der etableres
autorisationscheck i egenudviklede
programmer.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Der er ikke tidligere indsat autorisationscheck i egenudviklede programmer. Ved alt fremtidig nyudvikling, vil der blive indsat
autorisationscheck.
Betalings- og Inddrivelsessystemer vil undersøge, hvordan tidligere udviklede programmer kan få indbygget et autorisationscheck. Viser
undersøgelsen at det ikke giver udfordringer, vil dette blive gennemført i første halvår 2014.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer accepterer risikoen. For nyudvikling og ved ændring af eksisterende programmer vil
Betalings- og Inddrivelsessystemer stille krav til leverandøren om der skal være autorisationscheck i egenudviklede programmer. Kravet
vil bliver beskrevet i en proces inden den 30. juni 2015.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Processen er beskrevet i samarbejdshåndbogen med leverandøren. Betalingssystemer vil for de allerede udviklede programmer, få
indbygget et autorisationscheck, efterhånden som der sker ændringer i z-programmerne. Samarbejdshåndbogen blev godkendt i
december 2015.
It-revision af SAP 38 Basis
12 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0013.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
7.
Væsentlige transaktioner
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
transaktionen SCC4.
7.4.
Adgang til SCC4 – Klient ændringer
2015
Vi har foretaget en gennemgang som viser, at der er 48
dialogbrugere som har adgang til at ændre klienter i
Prio.2
produktion via transaktion SCC4. Det er følgende:
22 NNIT-XBASIS brugere
13 NNIT-XKON brugere
8 NNIT-XPI brugere
4 Systemejere fra SKAT
1 SAP-Support bruger (gyldig til 18.09.2015)
NNIT-XKON og NNIT-XPI brugere hos NNIT er
udviklingsfolk som ikke burde have adgang til SCC4 i
SAP 38 PROD.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38. Det er alene
driftsleverandørens driftspersonale og systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer, der efter ændringen har rettigheder til at ændre
systemparametre.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er ikke enig i at der ikke har været fulgt op på bemærkningen fra revisionsrapporten fra 2013. Der er tale om nye observationer i
forbindelse med skift til nye driftsleverandør. Betaling- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. november 2015 gennemgå adgangene og
sikre at der kun er brugere med arbejdsbetinget behov, der har adgang til SCC4.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP 38 Basis
13 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0014.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Adgangene er gennemgået og alle brugere har et arbejdsbetinget behov. Betalingssystemer vil følge op på adgangen ved at tage
analyseværktøjet APM-UM i brug. Installationen af værktøjet er forsinket pga. rettelser i netværket ikke gennemføres som forventet.
Opgaven forventes løst inden udgangen af april 2016.
7.5.
Adgang til SM35, SM36 og SM37 – Baggrundsjob
2015
Vi har foretaget en gennemgang som viser, at der er
Prio.3
702 dialogbrugere, som via SM35 kan ”release” og
”delete” batch input.
339 dialogbrugere, som via SM36 kan ”release” og
”delete” schedulerede baggrund job.
338 dialogbrugere, som via SM37 kan ”release” og
”delete” baggrundsjob (Batch job)
Det er vores vurdering, at der fortsat er et stort antal
dialogbrugere som har adgang til at påvirke
”baggrundsjob” via undersøgte transaktionskoder.
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
transaktionerne SM35, SM36 og SM37.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Opgaven vil blive løst ved at tage analyseværktøjet APM-UM i brug. Installationen af værktøjet er forsinket pga. rettelser i netværket
ikke gennemføres som forventet. Opgaven vil mindst tage 3 måneder, men pga. den store mængde af andre
sikkerhedsopgaver/revisioner mv. som har en større vigtighed, er opgaven prioriteret senere på året. Opgaven forventes løst inden
udgangen af december 2016.
7.7.
Vedligeholde nummer rækkefølger
2015
Vores gennemgang viser, at der er 24 dialogbrugere,
som har adgang til at vedligeholde nummer rækkefølger
Prio.
via transaktionen SNUM. Det er følgende dialogbrugere:
2
1 NNIT-bruger
1 SapSupport
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at der foretages en
revurdering af brugerne, og at kun brugere
med et arbejdsbetinget behov, får
autorisation til at vedligeholde nummer
rækkefølger via transaktionerne SNUM.
It-revision af SAP 38 Basis
14 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0015.png
Observationer
14 Procesejere i SKAT
7 systemejere i SKAT
1 SKAT medarbejder fra Inddrivelse
Det er vores vurdering, at medarbejderen fra Inddrivelse
ikke har et arbejdsbetinget behov for, at kunne
vedligeholde nummer rækkefølger.
Risici
Anbefalinger
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer er enig i observationen. Adgangene er efterfølgende gennemgået og alle brugere har et arbejdsbetinget behov.
8
Batchkørsler
Området har ikke givet anledning til bemærkninger.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
9
Ændringsstyring
Manglende dokumentation
for godkendelse af
ændringsønsker samt
implementering af disse,
øger risikoen for, at der kan
opstå tvivl om, hvorvidt en
ændring er godkendt.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
SIR anbefaler, at alle ændringer godkendes
til udvikling og idriftsættelse med tydelig
angivelse af, hvem som har godkendt
ændringen og hvornår. Ydermere anbefaler
vi, at det af dokumentationen tydeligt
fremgår, hvilken transport som testes og
godkendes.
9.1.
Test og godkendelse af ændringer
2015
SIR har via stikprøver foretaget en gennemgang af
ændringerne for perioden 01.01.2015 til 06.10.2015 for
Prio.2
SAP38. Gennemgangen viser, at der er ændringer, hvor
det ikke tydeligt fremgår, at ”kunden”/SKAT har godkendt
konsekvensvurderingen eller det fremsatte
løsningsforslag. Endvidere viser vores gennemgang, at
It-revision af SAP 38 Basis
15 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0016.png
Observationer
der fortsat ikke i alle tilfælde udarbejdes tilfredsstillende
dokumentation i Remedy i forbindelse med ændringer.
Vi har konstateret lignende forhold i 2013 og 2014
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Betalings- og økonomisystemer er enig i anbefalingen.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Det er procesejers ansvar at gennemføre den fornødne funktionelle test og godkende testen. Procesejer har i alle tilfælde truffet
beslutning om at ændringen skal sættes i produktion. Da der i nogle tilfælde ikke er dokumentation i ITSM på at der er gennemført test,
vil Betalings- og Inddrivelsessystemer indskærpe overfor procesejer at der skal i forbindelse med godkendelsen til produktion også skal
godkende den gennemførte test.
2014 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. I forbindelse med indgåelsen af en nye drifts- og vedligeholdelseskontrakt fra januar 2015 stilles der andre krav til
dokumentation og godkendelse af test af ændringer. Opgaven betragtes som værende afsluttet.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
I forbindelse med overgang til nye leverandør primo 2015 har Betalingssystemer arbejdet på at sikre en ændringsproces, der sikrer at de
nødvendige godkendelser sker. En detaljeret beskrivelse af ændringsprocessen er implementeret i november 2016. Betalingssystemer
følger løbende op på at processen bliver overholdt.
SLUT
It-revision af SAP 38 Basis
16 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0017.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
It-revision af SAP 38 Basis
17 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962662_0018.png
Bilag 3: Definition af SAP-specifikke begreber
Begreb
Autorisationer
Definition
Defineres pr. bruger og omfatter rettigheder i SAP fx til at læse og/eller ændre
data. Brugere tildeles typisk profiler/roller, som består af en række
autorisationer.
Verificerer om en bruger har de relevante autorisationer/rettigheder til at udføre
en given handling fx afvikle et program.
Er programmer, der kører automatisk i baggrunden og behandler typisk store
datamængder i bestemte intervaller fx import eller eksport af data mellem
systemer.
Er en fysisk person med eget brugernavn og adgangskode. Brugere tildeles
roller.
Er tabeller, som vedrører en enkelt klient fx test (QST) eller produktion (PRD).
Er tabeller, som vedrører flere klienter fx test (QST) og produktion (PRD).
Indeholder rettigheder, som bevirker, at brugerne opnår en række
autorisationer til at benytte SAP systemet. En profil kan indeholde en eller flere
roller.
Omfatter funktionalitet udviklet i programmeringssproget ABAP, som kan
afvikles i SAP til fx at fremvise, ændre og/eller slette data.
Indeholder rettigheder, som bevirker, at brugeren opnår en række
autorisationer til at benytte SAP systemet.
Transaktionskoden giver mulighed for at afvikle programmer eller rapporter.
Profilen har alle eksisterende autorisationer i SAP og således ubegrænsede
rettigheder i systemet.
Profilen har relevante autorisationer til opgradering af SAP miljøet
Transaktionskoden giver mulighed for at oprette, ændre og afvikle programmer
eller rapporter.
Brugere, som SAP er født med og kan tilgås af fysiske personer, såfremt
adgangskoden er kendt.
Omfatter sikkerhedsindstillinger, der kan anvendes til at konfigurere systemet.
”s_tcode” omfatter kommandoer, der giver adgang til skærmbilleder i SAP.
Omfatter ændringer til SAP.
Er en profil, der giver mulighed for at ændre SAP.
UMR er en liste/tabel, som indeholder alle oplysninger om alle brugere i SAP,
herunder, hvilke roller brugerne har.
Autorisationstjek
Batchkørsler
Dialogbrugere
Klientafhængige
tabeller
Klientuafhængige
tabeller
Profiler
Programmer
Roller
SA38
SAP_ALL
SAP_NEW
SE38
Standardbrugere
Systemparametre
Transaktionskoder
Transporter
Udviklingsprofiler
User Master Record
It-revision af SAP 38 Basis
18 af 18