Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962656_0001.png
26. januar 2016
J. nr. 15-0376916
Plannr. 115-003
Intern Revision
Rapport 2015
SKAT IT
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af
systemer
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 12. marts 2015, revideret
anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer. Den udførte revision er en
del af den samlede revision for 2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 26. januar 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
afsystemer
2 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0003.png
1. Formål
Formålene med revisionen har været at undersøge og vurdere, hvorvidt interne
it-kontroller hos SKAT medvirker til at opretholde informationers integritet og
sikkerheden af data, herunder:
at informationssikkerhed er en integreret del af informationssystemerne
gennem hele livscyklussen,
at informationssikkerhed tilrettelægges og implementeres inden for
informationssystemers udviklingslivscyklus,
at testdata beskyttes
Manglende eller sen implementering af informationssikkerhedskrav, ved
anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer, kan udgøre en risiko for
væsentlig fejlinformation, svig samt manglende overholdelse af lovkrav.
2. Omfang
Revisionen er udført i perioden marts til juni 2015 med udgangspunkt i ISO
standarden 27001 og har omfattet emne ”A.14 Anskaffelse, udvikling og
vedligeholdelse af systemer” med følgende hovedområder:
A.14.1 Sikkerhedskrav til informationssystemer
A.14.2 Sikkerhed i udviklings- og hjælpeprocesser
A.14.3 Testdata
SIR anvender denne model til
operationel
beskrivelse
og
kategorisering af aktiviteterne i
SKAT.
I forbindelse med denne revision
har
vi
revideret
følgende
funktionsområde:
Rammevilkår for
funktionsområderne
I de enkelte observationer har vi
henvist til, hvilket
funktionsområde, som
observationen vedrører.
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
afsystemer
3 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0004.png
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews, og
stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Arkitektur & Innovation,
Metode, Projekt- og programledelse, samt Projektchefer.
Vi har indhentet dokumentation dels fra SKATs digitale værktøjer fx projektportalen
og SharePoint, dels fra ressourcepersoner i de respektive afdelinger.
Revisionen er primært udført ved gennemgang og vurdering af dokumentation fra
projektet Mini One Stop Shop suppleret med interview af ressourcepersoner for
udvalgte projekter vedrørende udvalgte kontroller.
Revisionen er udført af Henrik Stender og Aliriza Özden.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der er
behov for procesændringer i større omfang
i
de reviderede processer i relation ”A.14 Anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse
af systemer”.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Formålet med hovedområde ”A.14.1 Sikkerhedskrav til informationssystemer”
er, at undersøge om der er kontroller som sikrer, ”at informationssikkerhed er
en integreret del af informationssystemer gennem hele livscyklussen”. Det er
vores vurdering, at
formålet ikke er opnået,
hvilket blandt andet skyldes, at
der ikke i alle tilfælde sker orientering af SIR ved ændringer af
regnskabsrelaterede it-systemer og orientering af ”Sikkerhed” ved faseskift.
Formålet med hovedområde ”A.14.2 Sikkerhed i udviklings- og
hjælpeprocesser” er at undersøge om der er kontroller som sikrer, ”at
informationssikkerhed tilrettelægges og implementeres inden for
informationssystemers udviklingslivscyklus”. Det er vores vurdering, at
formålet er opnået,
i relation til beskrivelser af rammedokumenter og
anvendte værktøjer i det nuværende setup. Det er dog samtidig konstateret at
udviklingsopgaverne i SKAT går i mod en mere agile metoder, hvilket kræver
tilpasning af anvendte dokumenter.
Formålet med hovedområde ”A.14.3 Testdata” er at undersøge om der er
kontroller som sikrer, ”at beskyttelse af data, som anvendes til test”. Det er
vores vurdering, at
formålet ikke er opnået,
hvilket blandt andet skyldes at
rammerne for sikring af testdata – fx brug af driftsdata, personoplysninger samt
krav til testmiljøer ikke fremgår af SKATs politik for test.
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
afsystemer
4 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0005.png
Vi har udarbejdet et antal anbefalinger til styrkelse af de enkelte hovedområder.
Samtlige anbefalinger fremgår af bilag 1. De væsentligste anbefalinger er
følgende:
Manglende implementering af intern vejledning fra Sikkerhed i Metode kontoret
bevirker, at Sikkerhed ikke har modtaget de i vejledningen forudsatte
tilbagemeldinger i forbindelse med faseskift.
Rammer for sikring af testdata - fx brug af driftsdata, personoplysninger, samt
krav til testmiljøer - indgår ikke i SKATs politik for test eller Rammebeskrivelse
for test i SKAT.
SKATs tilsyn med leverandøren CGI vedrørende projektet Mini One Stop Shop
har ikke omfattet en risikovurdering af en ekstern revisorerklæring.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
A.14.1 Sikkerhedskrav til informationssystemer
A.14.2 Sikkerhed i udviklings- og hjælpeprocesser
A.14.3 Testdata
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
0
Prioritet 2
Prioritet 3
Middel risiko Lille risiko
3
1
2
6
1
0
1
2
I
alt
4
1
3
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
afsystemer
5 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
A.14.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SKAT kvalitetssikrer link i
projektportalen, hvor
Sikkerhedsvejledningen
(Informationssikkerhed, Projekter og
Risikoregisteret – Informationssikkerhed 25.
april 2014) forudsættes anvendt.
Kontrolmål: Sikkerhedskrav til informationssystemer
A.14.1.3
Link i projektportalen
2015
Projektportalen indeholder en række
Prio. 3
skabeloner og vejledninger som skal
anvendes. Vi har ved vores gennemgang af
materialet konstateret, at der er fejl i det
anvendte link med teksten ”Håndbog for
risikoejere”. Dokumentet, som der linkes til,
er reelt vejledningen ”Informations-
sikkerhed, Projekter og Risikoregisteret”.
Forkert og/eller misvisende
navngivning af link udgør en risiko for
fejl og uhensigtsmæssig anvendelse
af vejledninger og skabeloner.
Handleplan fra Kontoret for Projekt og Programledelse:
Metode foretager en grundig gennemgang af Projektportalen for at kvalitetssikre links i dokumenter og på sitet. Hvor muligt vil links
redigeres således, at der ikke linkes direkte til et dokument, men rettere til Sikkerheds sharepoint med henvisning til rette dokument.
På den måde sikres vi, at vi altid henviser til gældende dokument, da dokumentet så skal findes på forfatterkontorets (Sikkerheds)
sharepoint.
Alle links på Projektportalen er rettet ved udgangen af Q1 2016.
A.14.1.4
2015
Prio.
2
Orientering af Intern Revision
Regnskabsinstruksen (§9 og §38) afsnit 3.4
Systemudvikling og –vedligeholdelse,
indeholder krav om, at SIR på tidligst
Sen - eller manglende - inddragelse
af Intern Revision udgør en risiko for,
at nødvendige kontroller ikke
implementeres rettidigt.
Intern Revision varetager desuden
informationspligten over for
Vi anbefaler, at processen for SKATs
orientering af SIR ændres således, at SIR
bliver orienteret tidligere i processen og
inden nye systemer elle ændringer i
systemer anvendes i produktion/drift.
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
6 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0007.png
mulige tidspunkt inddrages i planlægningen
og ændringer af regnskabs- og it-systemer.
Vi har fået oplyst, at SIR generelt orienteres
sent vedrørende planlagte ændringer af
regnskabs- og it-systemer. F.eks. har SKAT
anvendt ”Værdipapirsystemet” (VPS) siden
indkomståret 2010, men SIR har først
modtaget formel orientering vedrørende
”Værdipapir-systemet” i marts 2015.
Vi er bekendt med, at overdragelses-
dokumentet, der anvendes ved
overdragelse af et it—system fra projekt til
driftsorganisationen ligeledes indeholder
punkter i relation til orientering af Intern
Revision. Overgangen fra projekt til
driftsorganisation bør ikke være styrende
for orientering eller inddragelse af Intern
Revision.
Rigsrevisionen. Manglende
inddragelse af Intern Revision udgør
en risiko for at SKAT ikke lever op til
sin forpligtelse om orientering af
Rigsrevisionen (som skal have
mulighed for at udtale sig jf.
Bekendtgørelse om statens
regnskaber m.v.).
Handleplan fra Kontoret for Projekt og Programledelse:
Metode foreslår, at det indskrives i SKATs projektmodel under Specifikationsfasen, at der skal rapporteres ind til SIR. Såfremt SIR
har behov for rapportering tidligere i projektets levealder, bedes SIR kontakte Metode. Efterlevelse af kravet om rapportering skal
ske i projekterne. Dette ansvar ligger hos Projekt- og Programledelse.
SKATs projektmodel opdateres senest i Q2 2016.
Kontaktperson: Hans Otto Nielsen.
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
7 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0008.png
A.14.1.5
2015
Prio.
2
Risikostyring og risikoregister
Kontoret for Sikkerhed i SKAT har
udarbejdet vejledningen
”Informationssikkerhed, Projekter og
Risikoregisteret”, som et supplement til
Digitaliseringsstyrelsens ”Vejledning om
risikostyring og anvendelse af
risikoregisteret”. Vejledningen fra Kontoret
for Sikkerhed er dateret 24. april 2014 og er
publiceret via projektportalen.
Et væsentligt element i vejledningen er
orientering af Kontoret for ”Sikkerhed” om
projekters risici ved projekternes faseskift
(se også punkt 1.6).
Kontoret for Sikkerhed har i perioden (frem
til medio 2015) ikke modtaget de i
vejledningen forudsatte tilbagemeldinger.
Sammenholdt med interview af
projektledere, vurderer vi, at vejledningen
fra Kontoret for Sikkerhed ikke anvendes i
praksis.
Manglende anvendelse af Kontoret
for Sikkerheds vejledning i it-
udviklingsprojekter udgør en risiko for
at den udførte risikostyring ikke har
en tilstrækkelig detaljeringsgrad og
dermed en manglende eller sen
håndtering af informations-
sikkerhedsrisiciene, der er beskrevet i
vejledningen.
Vi anbefaler, at SKAT implementerer
vejledningen fra ”Sikkerhed” og at der sker
orientering af ”Sikkerhed” ved faseskift.
Er vejledningen ikke længere i
overensstemmelse med SKATs aktuelle
behov i it-udviklingsprojekter, bør indholdet
ajourføres eller eventuelt slettes fra
Projektportalen.
Handleplan fra Kontoret for Metode:
Metode tager initiativ til et møde mellem procesejer (Sikkerhed) og kompetenceejer for projektledere i IT (Projekt- og
programledelse), hvor det kan aftales, hvordan procesejer kan implementere og følge op på vejledningen, herunder hvilke krav
projektlederne skal opfylde.
Mødet finder sted i Q1 2016. Kontaktperson: Anna Sofie Bahnson Witzgall
Metode sikrer eventuelle konsekvensrettelser i henvisningerne til Sikkerhed i Projektportalen.
Alle links på Projektportalen er rettet ved udgangen af Q1 2016.Kontaktperson: Lene Bjærre
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
8 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0009.png
A.14.1.6
2015
Prio.
2
Dialog med Kontoret for Sikkerhed
Jf. vejledningen ”Informationssikkerhed,
Projekter og Risikoregisteret” fra kontoret
”Sikkerhed” skal der ske orientering til
”Sikkerhed” om sikkerhedsrisici.
Orientering skal ske ved projekternes
faseskift jf. projektmodellen.
Formålet med orienteringen af ”Sikkerhed”
er grundlaget for en efterfølgende
rapportering af sikkerhedsrisici til SKATs
direktion.
Kontoret for Sikkerhed har oplyst, at de ikke
modtager disse orienteringer.
Manglende systematisk orientering af
”Sikkerhed” øger risikoen for
manglende eller sen reaktion på
akkumulerede sikkerhedsrisici.
Vi anbefaler, at behovet for - og
forventninger til - projektorganisationernes
rapportering afstemmes med kontoret for
”Sikkerhed” og at vedtaget vejledning følges.
Handleplan fra Kontoret for Metode:
Metode tager initiativ til et møde mellem procesejer (Sikkerhed) og kompetenceejer for projektledere i IT (Projekt- og
programledelse), hvor det kan aftales, hvordan procesejer kan implementere og følge op på vejledningen, herunder hvilke krav
projektlederne skal opfylde.
Mødet finder sted i Q1 2016. Kontaktperson: Anna Sofie Bahnson Witzgall
Metode sikrer eventuelle konsekvensrettelser i henvisningerne til Sikkerhed i Projektportalen.
Alle links på Projektportalen er rettet ved udgangen af Q1 2016. Kontaktperson: Lene Bjærre
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
9 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0010.png
A.14.2
A.14.2.1
2015
Prio.
2
Kontrolmål: Sikkerhed i udvikling- og hjælpeprocesser
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at SKAT beskriver rammerne
for sikker udvikling i en samlet politik.
Formålet er at sikre, at informations-
sikkerhed tilrettelægges og implementeres
på et ensartet niveau på trods af forskellige
udviklingsscenarier.
Sikker udviklingspolitik
Arkitektur og Innovation, samt kontoret for
”Metode” har beskrevet en lang række
rammedokumenter og værktøjer, som
understøtter, at informationssikkerhed
tilrettelægges og implementeres i den
traditionelle udviklingscyklus hos SKAT.
F.eks. projektportalen, testpolitik og
arkitekturguidelines m.v.
I praksis arbejder SKAT i mod mere agil
selvudvikling, hvor udviklingsopgaverne i
højere grad end tidligere varetages internt.
Der findes ikke en samlet politik, som
sikrer, at informationssikkerhed
tilrettelægges og implementeres ensartet i
forskellige it-udviklingsscenarier.
Manglende beskrivelse af rammer og
mål i forhold til informationssikkerhed
i udviklingslivscyklussen udgør en
risiko for et utilsigtet uensartet
sikkerhedsniveau i udviklingen af
SKATs it-løsninger.
Handleplan fra Kontoret for Arkitektur & Innovation:
A&I indkalder til et møde med Sikkerhed med deltagelse fra hhv. Metode, FOD og P&P, hvor en samlet sikkerhedspolitik for
udviklingsmetoder drøftes. Mødet finder sted i Q1 2016. Kontaktperson: Jens Holst-Andersen.
A&I eller Sikkerhedskontoret udarbejder en sikkerhedspolitik i samarbejde med FOD og Metode. Politikken er godkendt i Q2 2016.
Kontaktpersoner: Jens Holst-Andersen, Jeanette Sporleder, Jane Dahl og Anna Sofie Bahnson Witzgall
A.14.3
Kontrolmål: Testdata
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
10 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0011.png
A.14.3.1
Løbende ajourføring af SKATs testpolitik
2015
SKATs testpolitik er gældende for test af it-
Prio. 3
systemer i SKAT og forudsættes taget op til
revision minimum én gang årligt.
Politiken er senest ajourført 15. januar
2014.
Manglende løbende vurdering og
ajourføring af SKATs testpolitik udgør
en risiko for at regelsættet ikke er i
overensstemmelse med SKATs
aktuelle behov.
Vi anbefaler, at SKATs testpolitik
revurderes/kvalitetssikres minimum 1 gang
om året, herunder at revurderingen
dokumenteres.
Handleplan fra Kontoret for Metode:
Metode foretager en revision af den gældende testpolitik. Det nuværende regelsæt dikterer, at den reviderede SKAT testpolitik skal
godkendes af IT-ledelsen. Metode foreslår, at dette fremover ændres, således at man kun ved væsentlige ændringer i testpolitikken
skal fremlægge til IT-ledelsens godkendelse.
Revision foretages senest i Q2 2016. Kontaktperson: Hans Otto Nielsen
A.14.3.2
Sikring af testdata
2015
Rammer for sikring af testdata - fx brug af
Prio. 2
driftsdata, personoplysninger, samt krav til
testmiljøer - indgår ikke i SKATs politik for
test eller Rammebeskrivelse for test i
SKAT.
Manglende stillingtagen til sikring af
testdata udgør en risiko i forhold til
fortrolighed (fx Persondatalov) og
datatab.
Vi anbefaler, at SKATs testpolitik udvides
med beskrivelse af overordnede rammer for
sikring af testdata fx brug af driftsdata,
personoplysninger, samt krav til testmiljøer.
Handleplan fra Kontoret for Metode:
Metode udvider SKATs testpolitik med beskrivelse af overordnede rammer for sikring af testdata.
Politik revideres (og udvides) senest i Q2 2016. Kontaktperson: Hans Otto Nielsen
A.14.3.3
Tilsyn med leverandører i it-udviklingsforløb
2015
SKATs tilsyn med leverandøren CGI
Prio. 2
vedrørende projektet Mini One Stop Shop
har ikke omfattet en risikovurdering af en
ekstern revisorerklæring.
Manglende tilsyn med
serviceleverandører i et
udviklingsforløb udgør en trussel mod
fortrolighed og tilgængelighed af
SKATs (test) data og systemer.
Vi anbefaler, at SKAT indhenter eksterne
revisorerklæringer fra serviceleverandører,
hvor SKAT samarbejder om
udviklingsprojekter og hvor sikring af
testmiljøer og/eller testdata er relevant.
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
11 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0012.png
Handleplan fra Kontor for Projekt- og Programledelse:
Projekt- og programledelse tager initiativ til et møde med IT Styring og Aftaler, hvor det aftales, hvordan processen for indhentning
af interne revisorerklæringer inkluderes i udbudsmaterialet, samt hvordan det efterleves i projekterne.
Mødet finder sted i Q1. Kontaktperson: Jacob Krause Schütz
SLUT
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
12 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962656_0013.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
It-revision af anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af systemer
13 af 13