Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962655_0001.png
4. april 2016
J. nr. 15-1492216
Plannr. 115-002
Intern Revision
Rapport 2015
SKAT IT
It-revision af adgangsstyring
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Karsten Juncher, SKAT IT
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
"It-revision af adgangsstyring"
1 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. april 2015, revideret
adgangsstyring. Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 4. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
"It-revision af adgangsstyring"
2 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen af adgangsstyring er at undersøge og vurdere, hvorvidt
SKAT overholder ”A.9 Adgangsstyring” i ISO-standarden
27001, som omfatter:
1.
”at
begrænse adgangen til information og informationsbehandlingsfaciliteter”,
2.
”at
sikre adgang for autoriserede brugere og forhindre uautoriseret adgang til
systemer og tjenester”,
3.
”at
gøre brugere ansvarlige for at sikre deres autentifikationsinformation”,
4.
”at
forhindre uautoriseret adgang til systemer og applikationer”.
2. Omfang
Revisionen er udført i perioden maj til november 2015 med udgangspunkt i ISO
27001:2013
og har omfattet emne ”A.9 Adgangsstyring” med følgende
hovedområder:
A.9.1 Forretningsmæssige krav til adgangsstyring
A.9.2 Administration af brugeradgange
A.9.3 Brugernes ansvar
A.9.4 Styring af system- og applikationsadgange
SIR anvender følgende model til operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i SKAT:
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
I forbindelse med denne revision har vi revideret følgende funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
"It-revision af adgangsstyring"
3 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0004.png
ISO 27001 standarden for informationssikkerhed har været obligatorisk for
statslige myndigheder siden starten 2014 og skal være implementeret primo 2016.
Departementet er bekendt med, at SKATs implementering af ISO 27001 først vil
være gennemført ved udgangen af 2016 (j.nr. 15-1528730).
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews, og
stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Økonomi, IT, Kundeservice og
HR.
Revisionen er udført af Aliriza Özden og Klaus Myssen.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer
i relation til ”A.9 Adgangsstyring”.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Formålet med hovedområde ”A.9.1
Forretningsmæssige krav til
adgangsstyring”
er
at undersøge, om der er kontroller som sikrer, at
adgangen til information og informationsbehandlingsfaciliteter er
begrænset. Det er vores vurdering, at
formålet er opnået.
Formålet med hovedområde ”A.9.2
Administration af brugeradgange”
er at
undersøge, om der er kontroller som sikrer adgange for autoriserede
brugere og forhindrer uautoriseret adgang til systemer og tjenester. Det er
vores vurdering, at
formålet ikke er opnået.
Dette er begrundet i, at:
o
den gældende proces og it-system for brugeradministration (BRAS)
i nogle tilfælde er tilsidesat, hvor der er tildelt adgangsrettigheder
direkte på mappeniveau.
o
eksisterende kontroller for styring af adgange generelt er
mangelfulde i design og udførelse, da vi bl.a. har konstateret
ubenyttede brugeradgange, adgangsrettigheder der ikke
sammenholdes på tværs af væsentlige it-systemer og manglende
systematisk overvågning af brugerhandlinger.
Formålet med hovedområde ”A.9.3
Brugernes ansvar”
er, at undersøge om
der er kontroller som sikrer, at
b
rugere gøres ansvarlige for at sikre deres
autentifikationsinformation. Det er vores vurdering, at
formålet er opnået.
Formålet med hovedområde ”A.9.4
Styring af system- og
applikationsadgang”
er
at undersøge, om der er kontroller som sikrer, at
uautoriseret adgang til systemer og applikationer forhindres. Det er vores
vurdering, at
formålet er opnået.
"It-revision af adgangsstyring"
4 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0005.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
A.9.1 Forretningsmæssige krav til
adgangsstyring
A.9.2 Administration af
brugeradgange
A.9.3 Brugernes ansvar
A.9.4 Styring af system- og
applikationsadgange
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
1
0
0
1
Prioritet 2
Middel risiko
1
5
0
1
7
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
0
1
0
2
I
alt
2
6
1
1
10
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
"It-revision af adgangsstyring"
5 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Som følge af at der ikke er en forøget risiko, har vi
ikke udarbejdet anbefalinger.
Revisionsemne: A.9.1 Forretningsmæssige krav til adgangsstyring
Ingen forøget risiko.
1.1
Dokumentation for gennemgang af
2015
administratoradgange
Vi har konstateret, at gennemgangen af
Prio.
administratoradgange på netværket (Active
3
Directory) ikke dokumenteres. Vi er informeret
om, at de har været gennemgået og set, at
brugerlisterne har været udtrukket, hvilket kan
antyde, at de har været gennemgået.
1.2
Overvågning af brugerhandlinger
2015
Brugerhandlinger på netværket og i it-systemer
Prio.
for at identificere eventuelle forsøg på
2
uautoriserede brugerhandlinger. Loggen bliver
registreres (logning), men bliver ikke overvåget
Manglende overvågning øger
risikoen for, at forsøg på
uautoriserede brugerhandlinger ikke
opdages.
SKAT bør overvåge brugerhandlinger systematisk
fx ved også at anvende alarmer på bestemte
handlingsmønstre både på netværket og i it-
systemerne.
udelukkende anvendt til fejlsøgning, hvis der fx er
fejl i brugerrettigheder.
"It-revision af adgangsstyring"
6 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Martin Wood, It-service og Teknologi:
Kontaktperson: Leif Schandorph
Der er allerede etableret alarmer/overvågning af brugernes handlinger i forhold eksterne tilgange til sites med forhøjet risiko.
I forhold til interne adgange, er der etableret logning i forhold til anvendelse af sharepoint sites. Men ikke i forhold til f.eks. h-drev.
Der er via Informationsikkerhed iværksat en plan for overgang til sharepoint ved personhenførbare data.
Og etablering af special netværksshare med logning ved anvendelse af personfølsomme data, som af applikationsmæssige årsager ikke kan
placeres på sharepoint.
I forhold til brugere på SKAT netværk er det rimeligt at se dette i forhold til en risikovurdering af hvilke data, hvad mulighederne er for
misbrug, og hvilke muligheder der er for at finde/overvåge sådanne hændelser teknisk og ressourcemæssigt.
Efter iværksættelse af ovennævnte plan fra Informationssikkerhed, vil der være mulighed for at opsætte alarmer ved fejlforsøg på adgang til
specifikke dataområder, og lave en periodisk rapport over sådanne hændelser.
Informationssikkerheds plan har en estimeret slutdato 31-12-2016.
Iværksættelse af Revisionens anbefalinger
tidsfrist: 31-03-2017.
"It-revision af adgangsstyring"
7 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0008.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
En kontrol af ubenyttede brugeradgange bør
sikre, at alle typer af adgange slettes eller
deaktiveres i tide herunder også konsulent- og
testadgange.
Revisionsemne: A.9.2 Administration af brugeradgange
Der er forøget risiko for misbrug af
brugeradgange, som ikke bliver slettet
eller deaktiveret i tide.
2.1
Ubenyttede brugeradgange
2015
Vi har konstateret ubenyttede brugeradgange
Prio.
været anvendt i mere end 3 måneder (257
2
brugeradgange tilhører konsulenter).
på netværket. 303 brugeradgange har ikke
Ydermere har 174 brugeradgange ikke været
anvendt i 6 måneder og 91 adgange siden
2014.
Handleplan fra Martin Wood, It-service og Teknologi:
Kontaktperson: Leif Schandorph
Langt hovedparten af disse adgange vedrører driftspersonale adgange fra SKATs leverandører
disse adgange er policy-mæssigt nedlukket
til kun at kunne udføre de driftsmæssige handlinger, som de pågældende driftsleverandører udfører for SKAT.
1) Infrastruktur har allerede nedlukket brugeradgange der ikke har været anvendt i længere periode.
2) Infrastruktur vil foretage henvendelse til SKATs leverandører for at få aftalt en procedure for oprettelse og vedligeholdelse af disse
brugerkonti, da leverandørerne åbenbart ikke selv forstår at håndtere deres muligheder for selv at administrere disse.
3) Infrastruktur vil i 2. kvartal se på mulighederne for indførelse af en ny workflow-baseret bruger- og rettigheds-provisionering, med
indbygget auditerings rapportering og mulighed for løbende opfølgning.
Tidsfrist: 31-12-2016
"It-revision af adgangsstyring"
8 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Kombinationen af utilstrækkelig
beskrivelse af rettigheder i BRAS,
sammenholdt med de mange it-
systemer og forskelligartede
rettigheder, kan medføre risiko for
uautoriseret adgang til SKATs it-
systemer, da det ved tildelingen ikke i
alle tilfælde er muligt at vurdere, om
brugeradgange er baseret på
arbejdsbetingede behov.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at SKAT etablerer en forebyggende
kontrol, der bør sikre, at især
udvidede/privilegerede rettigheder er omfattet af
en ledelsesgodkendelse, før rettighederne
aktiveres i systemerne.
Det bør endvidere sikres, at rettighederne, både
isoleret set og i kombination, ikke tilsidesætter
funktionsadskillelse og/eller udgør en risiko for
uautoriseret adgang til it-systemerne.
2.2
Tildeling af brugeradgange
2015
Systemet til brugeradministration (BRAS)
benyttes bl.a. til tildeling af systemrettigheder.
Prio.
Autorisationer tildeles af medarbejdere, der
2
varetager rollen som autorisationstildeler.
Autorisationsansvarlige ledere adviseres først,
når rettigheder er tildelt.
Det er vores vurdering, at kombinationen af
utilstrækkelig beskrivelse af rettigheder i
BRAS, sammenholdt med de mange it-
systemer og forskelligartede rettigheder kan
medføre, at det i praksis ikke bliver muligt for
funktionsledere og BRAS-ansvarlige at tage
stilling til konsekvensen af tildelte rettigheder.
Handleplan fra John K C Madsen, IT Center Haderslev:
Der er udarbejdet en beskrivelse af, hvordan den eksisterende proces skal ændres for at leve op til revisionens anbefalinger.
Implementeringen forventes ved udgangen af marts 2016.
2.3
Intern kontrol for tildeling af systemer og
2015
grupper
Prio.
fra medio november 2015, at 20 afdelinger
2
ikke har dokumenteret, at de har gennemført
Det fremgår af Business Objects (BO) udtræk
Der er forøget risiko for, at tildelte
brugeradgange ikke fortsat er
arbejdsbetinget.
SKAT bør sikre, at den interne kontrol for tildeling
af systemer og grupper gennemføres og bliver
tilstrækkelig dokumenteret af alle afdelinger
minimum halvårligt som angivet i
kontrolbeskrivelsen.
den obligatoriske halvårlige interne kontrol for
tildeling af systemer og grupper (jf. beskrivelse
af kontrol S44501000000) i 2015.
"It-revision af adgangsstyring"
9 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Kim Saastamoinen-Jakobsen (KC Michael K. Svendsen)
Økonomi, Controlling og Service:
1. SKATs generelle vejledning til det interne kvalitetssikringssystem udvikles og tilpasses ift. følgende:
-
Styringsmodellen
-
Dialog/opfølgning mellem Økonomi og forretning
-
Rolle/ansvar ift. gennemførelse, indberetning, opfølgning og dokumentation af SKATs interne kvalitetssikring
Udvikling af vejledning: 20. juni 2016
Ikrafttrædelse af den nye vejledning: August 2016
2. Der udarbejdes en særskilt vejledning til controllerkontorene til brug for løbende opfølgning, afrapportering og risikovurdering af resultater fra
SKATs interne kvalitetssikring:
-
Vejledningen vil give controllerne et ensartet fremadrettet fokus på, hvilke centrale elementer Økonomi skal medtage i den løbende
opfølgning og afrapportering på SKATs interne kvalitetssikring på tværs af alle afdelinger
Udarbejdelse af vejledning til controllerkontorerne: 20. juni 2016
Ikrafttrædelse af vejledning til controllerne: August 2016
2.4
Udtræk og sammenligning af brugeradgange
2015
Det er ikke muligt for SKAT løbende at
verificere brugeradgange ved at sammenholde
Prio.
disse fra Den Centrale Sikkerhedsløsning
2
(DCS) med BRAS og/eller Active Directory, da
det udelukkende er serviceleverandøren CSC,
der kan fremsøge disse mod betaling. Flere
væsentlige it-systemer anvender DCS bl.a.
NTSE, eIndkomst og DIAS.
Risikoen for uautoriseret adgang til
SKATs it-systemer øges ved en
manglende periodisk sammenholdelse
af brugeradgange fra væsentlige it-
systemer såsom DCS med BRAS
og/eller Active Directory.
Vi anbefaler, at SKAT periodisk sammenholder
brugeradgange fra alle væsentlige it-systemer
med BRAS og/eller Active Directory.
SKAT bør muliggøre udtræk af brugeradgange fra
egne it-systemer gennem fx ny funktionalitet for it-
systemer, der kræver involvering af
serviceleverandører.
Handleplan fra Johnni Mandrup Jensen - IT Drift, Platforme:
En sammenholdelse af BRAS og DCS brugerrettigheder igangsættes, og vil være tilendebragt ultimo april måned 2016.
Opgaven bliver udført af system- og platformejer Johan Wøldicke og Helle B Kofoed fra sikkerhedsgruppen.
"It-revision af adgangsstyring"
10 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Risikoen for uautoriseret adgang til
fortrolige informationer og ændring af
disse er øget, når den gældende
proces for adgangsstyring
tilsidesættes.
Anbefalinger
Brugeradgange bør til enhver tid styres gennem
den gældende proces, som er BRAS.
SKAT bør forbedre processen for inddragelse af
adgangsrettigheder for medarbejdere, der flytter.
Endvidere bør SKAT etablere en kontrol, der
periodisk sikrer, at tildelte brugeradgange på
mappeniveau er i overensstemmelse med BRAS
og/eller Active Directory.
2.5
Inddragelse af brugeradgange
2015
Vi har konstateret, at adgangsrettigheder ikke
er inddraget for medarbejdere, der er flyttet
Prio.
mellem afdelinger eller styrelser.
1
Rettighederne er tildelt direkte på
mappeniveau uden om BRAS og/eller Active
Directory, og kan således ikke opfanges af
eksisterende kontroller.
Handleplan fra Martin Wood, It-service og Teknologi:
Kontaktperson: Leif Schandorph
Infrastruktur har allerede iværksat change, således at alle rettigheder (gruppemedlemskaber) bliver nulstillet i AD ved flytning af medarbejder
mellem koncernens styrelser. Det er den BRAS ansvarliges opgave, at fjerne rettigheder i BRAS
nulstillingen i AD sikrer alene adgangs
sletningen teknisk i forhold til den AD baserede rettighedsstyring.
Tilgange til data på mappeniveau hænger sammen med den under punkt 1.2 nævnte flytning af personfølsomme data. Det må efter
implementering af punkt 1.2 proceduremæssigt sikres at tværgående adgange dokumenteres, da der stadig vil være behov for dette.
Dette forventes som punkt 1.2, at kunne løses via indførelse af nyt workflow-baseret bruger- og rettigheds-provisionering.
Tidsfrist: 31-03-2017.
"It-revision af adgangsstyring"
11 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er øget risiko for uautoriseret
adgang til arbejdsmapper på
netværket.
Anbefalinger
Det bør sikres, at funktionsledere og BRAS-
ansvarlige ikke kan tildele adgangsrettigheder på
tværs af styrelser og departementet uden
forudgående godkendelse.
2.6
Inddragelse af brugeradgange
2015
Det er muligt for funktionsledere og BRAS-
ansvarlige at tildele adgang til arbejdsmapper
Prio.
på netværket (H-drevet) for andre styrelser og
2
departementet, uden godkendelse fra de
enkelte styrelser eller departementet.
Funktionaliteten eksisterer i BRAS, hvor det
endvidere også er muligt at opsætte
funktionsadskillelse mellem afdelinger.
Handleplan fra Martin Wood, It-service og Teknologi:
Kontaktperson: Leif Schandorph
Såfremt funktionsledere og BRAS-ansvarlige kan tildele adgange på tværs af styrelserne, må dette være en BRAS-baseret mulighed, da de
ikke har muligheder for dette andre steder.
Infrastruktur koordinerer med systemejer for BRAS, at denne mulighed lukkes i BRAS.
Tidsfrist: 30-04-2016
"It-revision af adgangsstyring"
12 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0013.png
Nr.
3
Observationer
Revisionsemne: A.9.3 Brugernes ansvar
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
3.1
Krav til adgangskoder
2015
Det fremgår ikke af ”Sikkerhedshåndbog for
Prio.
nedskrives på papir, samt at adgangskoder
3
skal udskiftes ved mistanke om
kompromittering.
medarbejdere”, at adgangskoder ikke må
Ingen forøget risiko.
Som følge af at der ikke er en forøget risiko, har vi
ikke udarbejdet anbefalinger.
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Registrering af brugerhandlinger bør omfatte både
logon forsøg der lykkedes og mislykkedes (Audit
logon events=Success, Failure) i det omfang, det
kan lade sig gøre af driftsmæssige hensyn.
Revisionsemne: A.9.4 Styring af system- og applikationsadgange
Der er forøget risiko for, at SKAT ikke
kan spore handlinger rettet mod
misbrugte brugeradgange.
4.1
Registrering af brugerhandlinger
2015
Vi har konstateret, at der på netværket sker
registrering af mislykkede forsøg på logon
Prio.
(Audit logon events=Failure), men det
2
registreres ikke, når logon er lykkedes.
Handleplan fra Martin Wood, It-service og Teknologi:
Kontaktperson: Leif Schandorph.
Allerede i forbindelse med udførelse af revisionen har Infrastruktur udført en change i policy for logon, således at også succesfulde logon
registreres.
Tidsfrist: Udført.
"It-revision af adgangsstyring"
13 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962655_0014.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
"It-revision af adgangsstyring"
14 af 14