Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962652_0001.png
20. marts 2015
J. nr. 14-4126779
Plannr. 114960
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområde it
NTSE
Generelle it-kontroller
Modtager
Departementschef Jens Brøchner, Skatteministeriet
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Direktør Jonatan Schloss, SKAT Kundeservice
Direktør Jan Topp Rasmussen, SKAT IT
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0002.png
Forord
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har, jævnfør orienteringsbrev af 1.
september 2014, revideret de generelle it-kontroller (system-, data- og
driftssikkerhed) i Ny TastSelv Erhverv (NTSE). Den udførte revision er en del af
den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København,
den
20. marts 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Jens Lundgaard
Revisor
NTSE
Generelle it-kontroller
2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været at efterprøve, om SKAT har sikret en korrekt
og betryggende styring af generelle it-kontroller i NTSE.
På baggrund af revisionens observationer, er eventuelle afledte risici vurderet.
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden oktober til december 2014 og har omfattet
en efterprøvning af:
1) adgangsstyring
om brugeradgange og rettigheder i NTSE styres på
betryggende vis bl.a. oprettelse, ændring og nedlæggelse af adgange
2) driftsstyring
om driftsafvikling og rapportering af denne sker som aftalt
mellem SKAT og leverandøren
3) ændringsstyring
om programændringer godkendes til udvikling, testes og
godkendes i testmiljø, inden de verificeres i produktion.
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews,
indsamling og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale samt ved
fysisk observation.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra følgende afdelinger i SKAT:
Erhvervs- og Personafregningssystemer: Systemejere
Platforme: Platformsejere
Udvikling Erhverv: Procesejere
Sikkerhed: Informationssikkerhed
NTSE
Generelle it-kontroller
3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0004.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet for styring af generelle it-kontroller i
NTSE kan karakteriseres som værende
”ikke
helt tilfredsstillende”.
Følgende forhold er vurderet væsentlige for forretningen:
Et større antal medarbejdere i SKAT kan indberette moms for virksomheder i
NTSE, men indberetningen skal efter interne regler kun ske undtagelsesvis.
Dette øger risikoen for uautoriserede ændringer herunder indberetning af
fejlagtige beløb for virksomhederne.
Det har ikke været muligt at indhente en samlet liste over alle gennemførte
ændringer til NTSE og gennemgå disse, da styringen er decentralt forankret
og involverer platformsejere, systemejere og flere forskellige procesejere.
Den uensartede og decentrale styring medfører en øget risiko for, at SKATs
ledelse ikke kan opnå et samlet overblik over planlagte som gennemførte
ændringer med henblik på at kunne prioritere samt vurdere
ressourcebehovet.
Det fremgår ikke af dokumentationen, at samtlige relevante platform-, proces-
og systemejere systematisk afprøver og godkender ændringer til NTSE,
selvom ændringerne berører adskillige it-systemer og forretningsprocesser.
Mangelfuld dokumentation for afprøvning medfører et reduceret overblik over
testomfang og testresultat.
Brugeraktiviteter i NTSE registreres i et system kaldet XpoLog, som SKAT
ikke overvåger systematisk. Der er risiko for, at uautoriserede
brugeraktiviteter i NTSE, fx fejlbehæftede ændringer til moms og lønsum eller
uautoriserede adgange, ikke opdages.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
2
0
2
4
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
1
0
1
Revisionsemne
I alt
1) Adgangsstyring
2) Driftsstyring
3) Ændringsstyring
I alt
2
1
2
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner kan medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
NTSE
Generelle it-kontroller
4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Adgangsstyring
Risici
Anbefalinger
1.1
Rettighedsstyring
fra
SIR har konstateret, at 249 medarbejdere er
2014
tildelt
rettigheden ”MomsPRG”,
der giver
P2
mulighed for at se og indberette moms i NTSE
uden kontrol og godkendelse fra en anden
medarbejder. I følge SKATs interne regler, må
SKATs medarbejdere kun undtagelsesvis
indberette moms for virksomhederne, og hvis
det sker, skal det logges af systemet og i
Remedy.
Risikoen for uautoriserede ændringer i
data via NTSE øges af, at et stort antal
medarbejdere har mulighed for at
indberette data.
Der er risiko for, at SKATs
medarbejdere kan indberette fejlagtige
beløb for virksomhederne.
SIR anbefaler, at retten til at indberette for
virksomhederne kun bør tildeles medarbejdere
med arbejdsbetinget behov.
Etablering af funktionsadskillelse bør overvejes for
at sikre, at dataændringer fra en medarbejder først
træder i kraft efter kontrol og godkendelse fra en
anden medarbejder.
Handleplan fra SKAT
Susanne Thorhauge, Selskaber og digitalisering:
SKAT er enig i observationen samt risikoen. Vi har udarbejdet en ny model for SKAT medarbejderes adgang til områder i NTSE. I den nye
model, kan der skelnes mellem ”se”-adgang og ”rediger”-adgang.
På den måde vil kun de medarbejdere som faktisk skal lave indberetninger
for virksomheder, behøve at få adgang til dette. Modellen vil blive brugt på alle områder som fremover åbnes for SKAT medarbejdere. Det
udestår at omlægge momsområdet, men dette forventes at blive implementeret i Q1 i forbindelse med DRI-moms (Digital Ret Indberetning).
Samtidigt med denne implementering vil Udvikling Erhverv skrive ud i organisationen, hvorledes tildelingen af roller fremover skal varetages
af funktionsledere via BRAS.
1.2
Registrering af brugeraktiviteter
fra
Brugeraktiviteter i NTSE registreres i et system
2014
kaldet XpoLog, som SKAT ikke benytter til
systematisk overvågning.
Der er risiko for, at uautoriserede
brugeraktiviteter i NTSE, fx fejlhæftede
ændringer til moms og lønsum eller
uautoriserede adgange, ikke opdages.
SIR anbefaler, at SKAT etablerer en præventiv
kontrol for periodisk overvågning af kritiske
brugeraktiviteter for eksempel i form af alarmer,
eller alternativt iværksætter en egentlig
overvågning af loggen.
NTSE
Generelle it kontroller
5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0006.png
Nr.
P2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra SKAT
Susanne Thorhauge, Selskaber og digitalisering:
SKAT er enig i observationen samt risikoen. Udvikling Erhverv mener,
at det er SKAT IT’s ansvar at overvåge brugen af
NTSE. Det er således op til SKAT IT, hvordan man vil løse opgaven. Vi forventer et udspil fra SKAT IT (Søren Kjær
Jensen) på dette.
Søren Kjær Jensen, Erhvervs- og Personafregningssystemer:
SKAT IT har nedsat en sikkerhedsgruppe, som skal arbejde fokuseret på blandt andet anvendelsen af Xpolog.
2
Driftsstyring
Når der ikke indhentes en
revisionserklæring for NTSE, er der
ingen kontrol af, om leverandøren
lever op til de indgåede aftaler, og at
sikkerheden omkring det væsentlige
system ikke er tilstrækkelig.
Den netop indgåede driftskontrakt indeholder et
krav om, at leverandøren skal levere en årlig
revisorerklæring. SKAT bør periodisk følge op på
eventuelle bemærkninger i erklæringerne.
2.1
Revisorerklæring
fra
SKAT har ikke modtaget en revisorerklæring
2014
for driften af TSE dækkende perioden fra
P3
idriftsættelsen i 2010 til 2014. Årsagen til de
manglende revisorerklæringer er, at der ikke
har været et krav om en årlig revisorerklæring i
den gamle kontrakt, som var gældende frem til
oktober 2014.
Handleplan fra SKAT
Søren Kjær Jensen, Erhvervs- og Personafregningssystemer:
SKAT er enig i observationen, og vil fremadrettet følge op på disse revisionserklæringer.
3
Ændringsstyring
En uensartet og decentral styring af
ændringer til NTSE medfører en forøget
risiko for, at SKATs ledelse ikke kan
opnå et samlet overblik over planlagte
som gennemførte ændringer med
henblik på at kunne prioritere samt
SKAT bør centralisere og ensarte styringen af
ændringer til NTSE for at minimere risikoen for
omgåelse af formelle procedurer, der bl.a. stiller
krav om tilstrækkelig:
godkendelse af ændringer til udvikling
dokumenteret afprøvning af ændringer i
3.1
Centraliseret proces:
fra
Processen for styring af ændringer til NTSE er
2014
decentralt forankret, og der er ikke et samlet
P2
overblik over alle gennemførte ændringer.
Den samlede population af alle gennemførte
NTSE
Generelle it kontroller
6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0007.png
Nr.
Observationer
ændringer skal indhentes fra platformsejere,
systemejere og flere forskellige procesejere.
Det har ikke været muligt for Intern Revision at
indhente en samlet liste over alle ændringer i
NTSE.
Risici
vurdere ressourcebehovet.
Anbefalinger
testmiljø (se observation 4.2 herunder)
godkendelse af ændringer til idriftsættelse
funktionsadskillelse som sikrer, at udviklere
ikke har adgang til produktionsmiljø
periodisk overvågning af processen for styring
af ændringer og samlet ledelsesrapportering.
Handleplan fra SKAT
Søren Kjær Jensen, Erhvervs- og Personafregningssystemer:
SKAT er enig i observationen og har allerede påbegyndt arbejdet med en forbedret styring af ændringer bl.a. via etablering af et CAB-board.
Hertil kommer, at der er indgået en ny kontrakt med leverandøren og her vil change-processen fremadrettet også skulle fastlægges.
3.2
Dokumentation for afprøvning:
fra
Det fremgår ikke af dokumentationen, at
2014
samtlige relevante platform-, proces- og
P2
systemejere systematisk afprøver og
godkender ændringer til NTSE, selvom
ændringerne berører adskillige it-systemer og
forretningsprocesser.
Mangelfuld dokumentation for
Det bør sikres, at ændringer til NTSE bliver idriftsat
afprøvning medfører et reduceret
med dokumentation for tilstrækkelig og systematisk
overblik over testomfang og testresultat. afprøvning samt godkendelse fra alle relevante
platform-, proces- og systemejere.
Dokumentationen bør bl.a. indeholde oplysninger
om testomfang, testresultat, godkendelse af drift,
tidspunkt og navne på involverede enheder og/eller
medarbejdere.
Handleplan fra SKAT
Søren Kjær Jensen, Erhvervs- og Personafregningssystemer:
SKAT er enig i observationen og henviser til besvarelsen af punkt 3.1.
NTSE
Generelle it kontroller
7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0008.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at
de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
NTSE
Generelle it kontroller
8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962652_0009.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
NTSE
Generelle it kontroller
9 af 9