Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962650_0001.png
9. januar 2015
J. nr. 14-4090288
Plannr. 114-940
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
Revision af processen for afstemninger
fra fødesystemer til regnskabssystem
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Underdirektør René Frahm Jørgensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0002.png
Forord
Intern
. . .
(IR) har
. . .
orienteringsbrev
. . .
september
.. .. ..... . ... . . ... . ...
10.
. . ...
2014 revideret
..
Revision
. . .
jævnfør
. ... . .
af
. . ....
..
processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem . Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Hvis der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 9. januar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Thomas Thidemann
Seniormanager
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
1 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0003.png
1.
Formål
SKATs administration beror på en digital indgang til SKAT for borgere og
virksomheder med en meget høj grad af systemunderstøttelse i de videre
processer. Dette medfører også, at regnskabsaflæggelsen for hovedparten af
transaktionernes vedkommende sker fuldstændig systembaseret.
Sammenhængen mellem de forskellige systemer, som føder regnskabssystemet,
og herunder sikring af, at data gennemløber de systemunderstøttede processer i
fuldstændig og uforvansket form, er derfor af vital betydning for, at SKAT har
kontrol over dataene i processerne og i regnskabet.
Underdirektøren for Betaling og regnskab er, jf. regnskabsinstruksen for
Skatteministeriets koncern § 38, ansvarlig for, at der i forbindelse med
regnskabsaflæggelsen foretages en kontrol af sammenhængen mellem
regnskabet og de underliggende systemer.
Revisionen har til formål at undersøge, om regnskabsprocessen, for så vidt
angår afstemning af fødesystemer, indeholder de nødvendige faciliteter til at
sikre, at de nødvendige afstemninger gennemføres, resultaterne heraf vurderes
og den regnskabsmæssige dokumentation er tilstrækkelig.
Intern Revision har sideløbende med udførelsen af revisionen ydet faglig sparring
til Betaling og Regnskab i forbindelse med etableringen af en plan for
regnskabsafslutningen 2014. Budskaberne i den ydede faglige sparring er i
overensstemmelse med anbefalingerne i den udførte revision. Det er vores
opfattelse, at de aktiviteter og styringsfaciliteter, som er under etablering, og som
planlægges for regnskabsafslutningen 2014, vil kunne indgå i afdelingens
handlingsplaner for de observerede forhold.
2. Omfang
Emnet for revisionen er regnskabsprocessen vedrørende afstemninger fra
fødesystemer til regnskabssystem.
Revisionsemnet omfatter den tilrettelæggelse, styring, opfølgning og
dokumentation af de afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem, som
indgår i regnskabsprocessen for regnskabsaflæggelsen.
Revisionen er gennemført af Jørn Bækkegaard Sander og Thomas Thidemann.
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0004.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelse af processen
vedrørende afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem er ikke
tilfredsstillende. Denne konklusion baserer vi på det forhold, at der ikke er
etableret en proces for en dokumenteret løbende og central regnskabsmæssig
opfølgning på afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem.
Fraværet af denne proces har betydet, at:
der ikke er etableret et overblik over den samlede systemunderstøttelse
og afstemningerne heri til brug for risikovurdering og en
regnskabsmæssig opfølgning
der ikke er foretaget en systematisk og dokumenteret risikovurdering af
systemunderstøttelsen, herunder identifikation af, hvilke afstemninger der
skal indgå i regnskabsprocessen som en væsentlig intern kontrol
der ikke er taget stilling til, hvordan en central regnskabsmæssig
opfølgning og vurdering af afstemningsresultater skal foregå
der ikke er taget stilling til, hvilke formkrav der skal stilles til
afstemningernes udførelse, dokumentation og indrapportering til central
regnskabsmæssig opfølgning.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Regnskabsprocessen
vedrørende
afstemninger fra
fødesystemer til
regnskabssystem
I alt
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
I alt
5
0
0
5
5
0
0
5
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi har modtaget handlingsplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsprocessen vedrørende afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem.
Der er risiko for, at kontroller ikke er
effektive til at imødegå risici, når
opfølgning ikke sker som led i en
struktureret og løbende
regnskabsproces.
Ineffektive kontroller medfører en
betydelig risiko for, at data tabes eller
forvanskes i processen fra
fødesystemer til regnskabssystem.
SKAT løber en betydelig risiko for ikke
at have kontrol med data i de
systemunderstøttede processer og for
at rapportere ukorrekte oplysninger til
eksterne interessenter.
IR anbefaler, at der straks etableres en central
regnskabsmæssig opfølgning på afstemninger fra
fødesystemer til regnskabssystem.
Vi vurderer, at en fuldstændig gennemførelse og
evaluering af de aktiviteter og styringsfaciliteter,
som er under etablering, og som planlægges for
regnskabsafslutningen 2014, vil kunne imødegå
de identificerede risici.
1.1
Der er ikke foretaget en samlet løbende
2014
central regnskabsmæssig opfølgning på
P1
afstemninger fra fødesystemer til
regnskabssystem.
Handlingsplan fra Betalings- og Regnskabskontoret:
Der er på baggrund af et nedsat ”Projekt afstemninger” besluttet, at der skal ske en central opfølgning af samtlige afstemninger.
Denne
centrale opfølgning er ansvarsplaceret i Betalings- og Regnskabskontoret. Der er således lavet en fuldstændig oplistning af samtlige
afstemninger i Betaling og Regnskab pr. 30.11.2014, herunder systemafstemninger, hvor ansvaret for afstemning ligger hos system- eller
procesejere udenfor Betaling og Regnskab. Herudover er der lavet en afstemningslog, hvor de ansvarlige hver måned skal registrere evt.
differencer i afstemningen og hvilken betydning det har i forhold til statsregnskabet. Hvis ansvaret ligger udenfor Betaling og Regnskab, har
der i slutningen af november 2014 været rettet henvendelse til system- og procesejere angående dokumentation for afstemningen, herunder
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0006.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
hvad der er afstemt og en begrundelse, hvis ikke den er foretaget.
Pr. 31.12.2014 vil der blive indhentet samme informationer som pr. 30.11.2014, ligesom der vil blive foretaget opfølgning og fra februar 2015
central IKS på området.
Dette system som kun er testet her i første omgang, forventes med lidt småjusteringer gennemført løbende fremover.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
Er allerede i test for november og december 2014. Med virkning for periode 01 2015 forventes processen at køre fuldt ud.
1.2
Der er ikke etableret et overblik over
2014
systemunderstøttelsen og afstemninger heri til
P1
brug for risikovurdering og regnskabsmæssig
opfølgning.
Der er risiko for, at der ikke er
etableret de nødvendige kontroller i
regnskabsprocessen, når der ikke er
skabt overblik over, hvor risici og
kontroller forekommer i processerne.
IR anbefaler, at den samlede regnskabsproces
redesignes, og at der til brug for kontroldesignet
etableres et overblik over systemunderstøttelsen
af processerne gennem en struktureret
dokumentation af processernes dataflow og
aktiviteter.
Handlingsplan fra Betalings- og Regnskabskontoret:
Samtidig med, at der er lavet et samlet overblik, afstemningslog og opfølgning over afstemninger som nævnt i handling under punkt 1.1.,
arbejdes der med en tegning der viser det fulde overblik over datastrømmene, hvor man kan se, hvilke afstemninger der foretages de
forskellige steder. Tegningen udvikles løbende i takt med, at vi har dannet os overblikket. I første omgang, er tegningen lavet på de områder,
hvor risikoen vurderes størst.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
Er allerede i test for november og december 2014. Med virkning for periode 01 2015 forventes processen at køre fuldt ud.
1.3
Der er ikke foretaget en dokumenteret
2014
risikovurdering af systemunderstøttelsen,
P1
herunder identifikation af, hvilke afstemninger
der skal indgå i regnskabsprocessen.
Der er risiko for, at der ikke er
etableret en effektiv intern kontrol, som
skal forhindre, at data tabes eller
forvanskes i processen fra
fødesystemer til regnskabssystem.
IR anbefaler, at den samlede regnskabsproces
redesignes, og at der i den nye regnskabsproces
indgår en risikovurdering af
systemunderstøttelsen, og at der på baggrund
heraf foretages en vurdering af, hvilke interne
kontroller og afstemninger, der skal etableres.
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan fra Betalings- og Regnskabskontoret:
I dag bliver der sædvanligvis fulgt op på afstemningerne enten som IKS eller i sandsynlighedskontrollen i de enkelte driftsenheder.
I forlængelse af testen her for november og december 2014, vil vi i Betalings- og Regnskabskontoret risikovurdere samtlige afstemninger og
selv foretage IKS vedr. de relevante, uanset hvilken driftsenhed der har ansvaret for selve afstemningen.
Dette vil fremover løbende blive foretaget hver måned.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
Er allerede i test for november og december 2014. Med virkning for periode 01 2015 forventes processen at køre fuldt ud.
1.4
Der er ikke taget stilling til, hvordan en central
2014
regnskabsmæssig opfølgning og vurdering af
P1
afstemningsresultater skal foregå og
dokumenteres.
Der er risiko for, at kontroller ikke er
effektive, når kontrollen og opfølgning
herpå ikke sker som led i en
systematisk og løbende
regnskabsproces.
SKAT påtager sig desuden en
betydelig risiko for, at det
dokumentations- og
regnskabsmateriale, som regnskabet
bygger på, ikke udgør et tilstrækkeligt
regnskabsmæssigt grundlag for
kontrol.
IR anbefaler, at den samlede regnskabsproces
redesignes, og at den nye regnskabsproces
omfatter en systematisk og løbende proces for
regnskabsmæssig evaluering af udførte
afstemninger.
Handlingsplan fra Betalings- og Regnskabskontoret:
Som nævnt under punkt 1, vil der hver måned blive lavet en afstemningslog, som viser, hvilken difference der måtte være, herunder om det
er periodisering eller fejl og den samlede konklusion/konsekvens vil efter, at der er foretaget IKS af Betalings- og Regnskabskontoret, blive
videregivet til § 38 kontoret, som en del af ledelsestilsynet. Dvs. normalt senest den 15.x, således der kan tages hensyn hertil inden
regnskabsgodkendelserne.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Er allerede i test for november og december 2014. Med virkning for periode 01 2015 forventes processen at køre fuldt ud.
1.5
Der er ikke taget stilling til, hvilke formkrav der
2014
skal stilles til afstemningernes udførelse,
P1
dokumentation og indrapportering til central
regnskabsmæssig opfølgning.
Der er risiko for, at kontrollerne ikke er
effektive til at imødegå risici, når
kontrollen og opfølgning herpå ikke
sker som led i en struktureret og
løbende regnskabsproces.
Afstemningerne er meget
forskelligartede og udspringer af
forskellige driftsmæssige hensyn. Det
kan derfor være ressourcekrævende,
at vurdere de udførte afstemninger i
forbindelse med
regnskabsaflæggelsen, hvis der ikke
sker en ensretning af afrapporteringen.
IR anbefaler, at den samlede regnskabsproces
redesignes, og at der i redesignet af
regnskabsprocessen fastlægges en række
formkrav til de enkelte afstemninger og navnlig til
den rapportering af afstemningernes resultater,
som skal tilgå den centrale opfølgning.
Handlingsplan fra Betalings- og Regnskabskontoret:
Vi har allerede testet tilbagerapporteringsformen til Betalings- og Regnskabskontoret, som så vil blive endelig fastlagt fra 2015.
Når vi i januar 2015 har det fulde overblik over de forskellige typer af afstemninger, vil der blive taget stilling til følgende:
1. Generelle formkrav/dokumentation.
2. Noget specifikt rettet mod system- og procesejere
3. Stillingtagen til frekvens (afhænger bl.a. af risikovurderingen).
Disse formkrav, vil der i forbindelse med den central gennemførte IKS, løbende kunne følges med i og foretages en ensartet udvikling på
området.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
Er allerede i test for november og december 2014. Med virkning for periode 01 2015 forventes processen at køre fuldt ud.
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0009.png
Bilag 2: Den anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Samtlige observationer
kan henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet
2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962650_0010.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af processen for afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem
9 af 9