Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962648_0001.png
19. maj 2015
J. nr.: 15-0190314
Plannr.: 114-910
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
Revision af årsafslutningsprocessen for
§ 38 regnskabet
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 6. februar 2015, revideret
årsafslutningsprocessen for § 38 regnskabet. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at reducere de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 19. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Thomas Thidemann
Seniormanager
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
1 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0003.png
1.
Indledning
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for det aflagte regnskab for
§ 38 skatter og afgifter, 2014.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
SKAT er regnskabsførende institution under § 38 og ansvarlig for
regnskabsaflæggelsen af § 38 skatte-, og afgiftsregnskabet (§ 38 regnskabet). §
38 regnskabet udgøres af regnskabstallene, som er afleveret fra SKATs
regnskabssystemer til Statsregnskabet via Statens Koncern System (SKS).
Hovedtallene for § 38 regnskabet ekskl. overførsel fra Domstolsstyrelsen udviser
følgende:
Driftsregnskab
(mia. kr.)
Indtægter
Udgifter
Overskud
Aktiver (mia. kr.)
Korrigeret
saldo
2013
658,1
15,2
642,9
Korrigeret
saldo
2013
85,1
4,3
16,3
0,0
105,7
Korrigeret
saldo
2013
100,0
5,7
0,0
105,7
Aflagt
2014
669,8
14,8
655,0
Aflagt
31/12
2014
94,5
5,0
18,0
0,0
117,5
Aflagt
31/12
2014
108,1
9,4
0,0
117,5
Netto-
fejl
+0,4
0,0
+0,4
Netto-
fejl
-3,7
-3,0
0,0
0,0
-6,7
Netto-
fejl
-2,8
-4,3
+0,4
-6,7
Korrektion af
fejl fra 2013
-3,6
0,0
-3,6
Korrektion af
fejl fra 2013
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Korrektion af
fejl fra 2013
0,0
0,0
0,0
0,0
Korrigeret
saldo
2014
666,6
14,8
651,8
Korrigeret
saldo
2014
90,8
2,0
18,0
0,0
110,8
Korrigeret
saldo
2014
105,3
5,1
0,4
110,8
Debitorer
Periodeafgrænsni
ngsposter
Penge undervejs
Likvider
Aktiver i alt
Passiver (mia.
kr.)
Egenkapital
Anden gæld
Periodeafgrænsni
ngsposter
Passiver i alt
Kommentarer til hovedtallene i § 38-regnskabet
Sammenligningstallene pr. 31.12.2013 er reguleret med den samlede påvirkning
af de fejl og mangler samt usikkerheder, som Intern Revision konstaterede i
forbindelse med den udførte revision af 2013 regnskabet.
Kolonnen nettofejl er et udtryk for den samlede påvirkning af de fejl og mangler
samt usikkerheder, som Intern Revision har konstateret i forbindelse med den
udførte revision i 2014.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
2 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0004.png
Kolonnen
”korrektion af fejl vedr. 2013” indgår af hensyn til sammenligning
af
indtægterne for de to år. Det skyldes, at der i driftsregnskabet for 2014 indgår 3,6
mia. kr., som er en rettelse af fejl vedrørende 2013. De 3,6 mia. kr. indgår i de
korrigerede indtægter for 2013. Af hensyn til sammenligningen af indtægterne for
de to år, er indtægterne for 2014 reduceret med 3,6 mia. kr.
Øvrige regnskabsaflæggelser
SKAT er regnskabsaflæggende myndighed i relation til følgende andre
myndigheder mv.:
Finansministeriet for EU-afregninger (FL § 7)
Miljøstyrelsen for indsamlingsordning vedrørende dæk og indsamlingsordning
vedrørende udtjente biler (FL § 23)
Indenrigsministeriet for tilskud til kommuner og regioner, udligning
vedrørende beskæftigelsesfremmende foranstaltninger mv. (FL § 10)
By- og landskabsstyrelsen for opkrævning af vandindvindingsafgift, vederlag
for råstofindvinding fra havet og afgift af bærbare batterier og akkumulatorer
(FL § 23)
Energistyrelsen for udbetaling af CO2-tilskud og tilskud til vedvarende energi
(FL § 29)
Sundhedsministeriet for opkrævning af spilleafgift (FL § 16)
Forskningsministeriet for opkrævning af spilleafgift (FL § 19)
ATP for pensionsbidrag
Endvidere regnskabsaflægges indtægter fra Domstolsstyrelsen under FL § 38.
2. Ansvarsfordeling og formål
SKATs ledelse har ansvaret for det aflagte regnskab. Det er Intern Revisions
ansvar, på grundlag af den udførte revision, at udtrykke en konklusion om det
aflagte regnskab.
Formålet med revisionen af årsafslutningsprocessen er, at vurdere om
kontrolmiljøet ved gennemførelsen af årsafslutningsprocessen er tilstrækkeligt til,
at kunne sikre en rigtig og dokumenteret regnskabsaflæggelse.
Endvidere er formålet, at opnå en begrundet overbevisning om, hvorvidt SKATs §
38 regnskab er rigtigt. Det vil sige, at regnskabet skal være udarbejdet i
overensstemmelse med de regnskabsregler, der er udstedt i medfør af lov om
statens regnskabsvæsen mv., og at regnskabet skal være uden væsentlige fejl og
mangler. Det betyder, at regnskabet skal give brugerne og offentligheden et
dækkende og pålideligt billede af størrelsen af indtægterne fra skatter og afgifter
og udgøre et tilfredsstillende regnskabsmæssigt grundlag for parlamentarisk
kontrol.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil, sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2014, indgå i den endelige og samlede
konklusion i erklæring og beretning om revisionen af § 38 regnskabet.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
3 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0005.png
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for § 38 omfatter de processer,
hvorigennem regnskabet afsluttes, kvalitetssikres og afleveres til SKS.
Revisionen omfatter alle regnskabstal, som er afleveret fra SKATs
regnskabssystemer til SKS. Revisionen omfatter således også regnskabstallene
aflagt til SKS på vegne af andre myndigheder. SKATs regnskabsaflæggelse til FL
§ 7 er omfattet af Intern Revisions særskilte erklæringer.
Intern Revision foretager ikke revision af regnskabstallene,
regnskabsaflægges fra Domstolsstyrelsen under FL § 38.
som
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt SKATs ledelse har sikret, at
grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. I revisionen indgår tillige
substansrevision af regnskabets statusposter samt en regnskabsanalyse med
hovedvægten på regnskabets indtægter og udgifter.
4. Resultat af den udførte revision
4.1 Bemærkninger til regnskabet for 2014
4.1.1 Indtægter:
669,8
mia. kr. (2013:
658,1
mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder årets nettoindtægter fra Skatteministeriets
opkrævning af skatter, afgifter og arbejdsmarkedsbidrag m.m. Afregning til
kommuner af indkomstskat af personer og indkomstskat af selskaber samt
afskrivninger og renteudgifter er modregnet i indtægterne.
I anden gæld indgår kommunekreditorer med 0,4 mia. kr. SKAT har efter afslutning
af regnskabsåret undersøgt, om der er tale om et reelt skyldigt beløb. SKATs
undersøgelse viser, at beløbet ikke er skyldigt. Beløbet skulle derfor være
indtægtsført.
4.1.2 Udgifter:
14,8
mia. kr. (2013: 15,2 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder årets udgifter i form af børne- og ungeydelse samt
mindre overførsler til andre ministerier.
4.1.3 Debitorer:
94,5
mia. kr. (2013: 85,1 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder krav på skatter og afgifter, som Skatteministeriet har
mod borgere og virksomheder. Efter regnskabsprincipperne for det
udgiftsbaserede regnskab foretages der ikke nedskrivning af forventet tab på
debitorer. Alle krav, der indgår i regnskabsposten, er derfor indregnet til nominel
værdi.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
4 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0006.png
Det bemærkes, at krav, som SKAT har modtaget til inddrivelse fra andre
myndigheder, ikke indgår som debitorer i § 38 regnskabet. Det drejer sig om
diverse statslige krav (politibøder, licensgæld fra DR, gæld til DSB m.v.) samt
kommunale restancer. Disse krav udgør 24,6 mia. kr. pr. 31.12. 2014 jf. SKATs
notat til Skatteudvalget om offentlige restancer af den 26. marts 2015.
Regnskabsposten debitorer kan overordnet specificeres således:
Personskatter og AM-bidrag
Moms, A-skat, AM-bidrag, lønsumsafgift og told
Retskraftige krav fra afmeldte virksomheder m.v.
Selskabsskatter, punktafgifter, bøder mv.
18,6 mia. kr.
52,4 mia. kr.
11,2 mia. kr.
12,3 mia. kr.
94,5 mia. kr.
Af den samlede debitorbeholdning på 94,5 mia. kr. er 45,8 mia. kr. overført til
inddrivelse pr. 31.12.2014, jf. SKATs notat til Skatteudvalget om offentlige
restancer af den 26. marts 2015.
Moderniseringsstyrelsen har i 2014 anbefalet, at forudbetalinger, hvis de udgør et
væsentligt beløb, regnskabsaflægges som periodeafgrænsningsposter i stedet for
at indgå som negative debitorer. SKAT har fulgt anbefalingen og omposteret
forudbetalinger af pensionsafgift. En fejl i udsøgningen af forudbetalinger har
betydet, at der er udsøgt 3,7 mia. kr., som ikke er forudbetalinger. Fejlen betyder,
at debitorerne er 3,7 mia. kr. for høje.
4.1.4 Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 5,0 mia. kr. (2013: 4,3 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder modtagne frivillige indbetalinger af personskat med
2,0 mia. kr. De frivillige indbetalinger vedrører 2014 og periodiseres
regnskabsmæssigt, således at de indtægtsføres i § 38 regnskabet for 2014.
Moderniseringsstyrelsen meddelte i 2012, at de kunne tilslutte sig, at frivillig
indbetaling
af
personskat
periodiseres
via
regnskabsposten
periodeafgrænsningsposter.
Efter aftale med moderniseringsstyrelsen skal forudbetalt bidrag til EU fra og med
regnskabsåret 2014 regnskabsaflægges under § 7. Det forudbetalte bidrag udgør
1,6 mia. kr. Omposteringen, der skulle flytte forudbetalingen fra § 38 til § 7, skete
imidlertid med forkert fortegn. Derved bliver periodeafgrænsningsposter i § 38
regnskabet for høj med 3,2 mia. kr. og periodeafgrænsningsposter i § 7 regnskabet
for lavt med ligeledes 3,2 mia. kr. Ved sammenlægningen af
periodeafgrænsningsposterne fra § 38 og § 7 bliver fejlen udlignet, således at
balancen i statsregnskabet ikke er påvirket af fejlen.
I regnskabsposten indgår told fra december 2014, som er skyldig til EU med 0,2
mia. kr. Beløbet skulle have været regnskabsaflagt som anden kortfristet gæld.
Regnskabsposten indeholder dermed en nettofejl på 3,0 mia. kr.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
5 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0007.png
4.1.5 Penge undervejs: 18,0 mia. kr. (2013: 16,3 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder ind- og udbetalinger, der er undervejs i
banksystemerne på statusdagen. Det vil sige, at pengene først fremgår af
kontoudtoget fra banken den første bankdag i det nye år. Regnskabsposten penge
undervejs anvendes, hvis debitor/kreditorforhold er udlignet i 2014, men hvor ind-
og udbetalinger registreres (fysisk) i banken den første bankdag i det nye år.
4.1.6 Likvider: 0,0 mia. kr. (2013: 0,0 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder indestående på bank- og girokonti samt kontante
kassebeholdninger. I alt udgjorde de likvide beholdninger 2 mio. kr. på
statusdagen.
4.1.7 Egenkapital:
108,1
mia. kr. (2013: 100,0 mia. kr.)
I § 38 regnskabet er regnskabsposten egenkapital en teknisk post, der udviser
forskellen mellem de aktiver og den gæld, der fremgår af regnskabet. De omtalte
fejl bevirker, at egenkapitalen reduceres med 2,8 mia. kr.
4.1.8 Anden gæld:
9,4
mia. kr. (2013: 5,7 mia. kr.)
Regnskabsposten omfatter kortfristet gæld, som forfalder til betaling inden for et
år. Gældsposterne består blandt andet af modtagne udlæg, der er forpligtelser, der
er fremkommet ved, at der er indeholdt et beløb på en anden institutions vegne og
forpligtelser, som er en følge af, at institutionen har modtaget en forudbetaling af
et depositum eller lignende. Intern Revision har indhentet og gennemgået
specifikationen af anden gæld.
Regnskabspostens saldo består primært af 4,8 mia. kr., der vedrører afregninger
af momsrefusion til kommunerne fra januar og februar 2015, disse bogføres i 2014.
Bogføring af momsrefusion foretages som udgangspunkt i den periode, hvor
udbetalingen sker. Dog undtaget moms for november og december, der bogføres,
så de indgår i det regnskabsår, de vedrører.
I regnskabsposten indgår opgjorte forudbetalinger af pensionsafgift med 4,1 mia.
kr. Ved udsøgningen af forudbetalingerne er der kommet beløb med på 3,7 mia.
kr., der ikke er forudbetalinger. Samtidig skulle forudbetalinger regnskabsaflægges
under regnskabsposten periodeafgrænsningsposter. Fejlene betyder, at anden
gæld er 4,1 mia. kr. for høj, debitorerne er 3,7 mia. kr. for høje og
periodeafgrænsningsposter 0,4 mia. kr. for lave.
I regnskabsposten indgår kommunekreditorer med 0,4 mia. kr. SKAT har efter
afslutning af regnskabsåret undersøgt, om der er tale om et reelt skyldig beløb.
SKATs undersøgelse viser, at beløbet ikke er skyldigt. En fejl i bogføringsrutinerne
har medført, at saldoen på kontoen for kommunekreditorer ikke er blevet nedbragt
i takt med, at der er sket afregning til kommunerne.
Regnskabsposten indeholder dermed en fejl på 4,5 mia. kr. Samtidig mangler der
0,2 mia. kr. vedrørende told fra december 2014, som er skyldig til EU. Beløbet er
regnskabsaflagt under periodeafgrænsningsposter, se ovenfor.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
6 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0008.png
4.1.9 Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,0 mia. kr. (2013: 0,0 mia. kr.)
Regnskabsposten skulle indeholde forudbetalinger af pensionsafgift på 0,4 mia.
kr. Ved en fejl er forudbetalt pensionsafgift regnskabsaflagt under posten anden
kortfristet gæld.
5. Konklusion
Der er i 2014 påbegyndt et arbejde med at etablere en ny proces for årsafslutning.
I den nye proces etableres en central facilitet, som har til formål at opsamle
resultaterne af de gennemførte kvalitetssikringshandlinger og derved etablere den
regnskabsmæssige dokumentation for det afleverede § 38 regnskab. Der er
foretaget et stort stykke arbejde i etableringen af den centrale opsamling af
regnskabsdokumentation og i at skabe overblik over eksisterende og manglende
kvalitetssikringshandlinger og regnskabsdokumentation. Der udestår dog stadig et
markant stykke arbejde, før den regnskabsmæssige dokumentation er
tilstrækkelig.
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelse af processen for
årsafslutning af § 38 regnskabet er ikke helt tilfredsstillende.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
5.1 Design af og fokus i årsafslutningsprocessen
Årsafslutningsprocessen er ikke designet som en struktureret, systematisk og
samlet proces, som sikrer, at kvalitetssikringen af transaktioner med betydning for
regnskabet gennemføres og dokumenteres ensartet og tilstrækkeligt. Endvidere er
årsafslutningsprocessen ikke designet således, at kvalitetssikringen af regnskabet
kan ske forud for, at regnskabet overføres til SKS. Kvalitetssikringshandlinger, som
gennemføres efter at regnskabet er aflagt, har udelukkende fremadrettet
betydning.
Ledelsesniveauet ses ikke at have et fokus, som er rettet mod selve
regnskabsaflæggelsen for herigennem at være et aktivt styrende led i
årsafslutningsprocessen.
Det
betyder
blandt
andet,
at
kvalitetssikringshandlingerne for en stor del gennemføres som separate
delhandlinger, og at der ikke løbende foretages en overordnet vurdering af
regnskabet, som led i den ledelsesmæssige styring af processen.
Specielt kvalitetssikringen af sammenhængen i systemunderstøttelsen er svækket
af den måde, hvorpå SKATs processer, herunder årsafslutningsprocessen, er
tilrettelagt og opdelt organisatorisk. Den organisatoriske opdeling af processen
vanskeliggør muligheden for at sikre gennemførelse af afstemninger, og ligeledes
mulighederne for at sikre en tilstrækkelig dokumentation for sammenhængen
mellem transaktionerne i fødesystemerne og de regnskabsaflagte indtægter og
beholdninger.
5.2 Kvalitetssikring af det samlede regnskab
Kvalitetssikringshandlinger, rettet mod det samlede regnskab før aflevering til SKS,
er ikke en etableret del af årsafslutningsprocessen. Alle regnskabsposter i
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
7 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0009.png
balancen bør specificeres og saldoopløses forud for regnskabsaflæggelsen.
Derudover bør det sikres, at alle afstemninger, både systemafstemninger og
afstemninger af likvider, er gennemført, og at der sker systematisk opfølgning på
og registrering af differencer, således der er etableret et overblik over korrigerede
og ikke korrigerede fejl i regnskabet.
5.3 Kvalitetssikring af systemunderstøttede regnskabsdata
Kvalitetssikringen af sammenhængen i systemunderstøttelsen er ikke
gennemført. Der er på tidspunktet for revisionens afslutning ikke foretaget
afstemning fra fødesystemerne D/R og SAPPS til DMO.
Det har ikke været muligt at generere en specifikation af den regnskabsaflagte
debitorbeholdning, som kan danne grundlag for revision.
5.4 Kvalitetssikring af regnskabsposter
Årsafslutningsprocessen bør indeholde kvalitetssikring af regnskabets poster
enkeltvis i form af specifikation af og stillingtagen til indholdet af
regnskabsposterne. Ved at specificere hver enkelt regnskabspost, opnås en
forståelse for hvad regnskabsposten skal indeholde, og dermed forøges
muligheden for at undgå fejl og for at korrigere fejl. Kvalitetssikringen har, udover
at sikre kvaliteten af den konkrete regnskabspost, til formål at danne grundlag for
den overordnede vurdering af det samlede regnskab.
5.5 Kvalitetssikring af egne og eksterne dataudtræk som grundlag for
bogføring
Årsafslutningsprocessen indeholder ikke tilstrækkelige kvalitetssikringshandlinger
rettet mod egne og eksterne dataudtræk. Den måde, som systemunderstøttelsen
af skatte- og afgiftsforvaltningen over tid er blevet opbygget på, bevirker, at der i
flere tilfælde skal foretages manuel bogføring på baggrund af komplicerede
dataudtræk fra underliggende systemer. Det nødvendiggør systematisk
kvalitetssikring af dataudtræk uanset om dataudtrækket foretages af SKAT eller af
leverandøren af den konkrete systemunderstøttelse.
Udestående forhold ved revisionens afslutning
På tidspunktet for revisionens afslutning er to områder i regnskabsaflæggelsen
ikke kvalitetssikret af SKAT. Det betyder, at Intern Revision på nuværende
tidspunkt mangler et revisionsgrundlag i relation til:
Afstemning mellem SAPPS og DMO. Vi har modtaget det pågældende
afstemningsmateriale på datoen for erklæringsafgivelsen. Det har derfor ikke
været muligt for Intern Revision at revidere afstemningsmaterialet.
Dokumentation for, at debitorbeholdningen udelukkende består af krav, som
var retskraftige pr. 31.12.2014.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
8 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0010.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
3
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
2
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
2
I alt
Kvalitetssikring af det
samlede regnskab
Kvalitetssikring af
systemunderstøttede
regnskabsdata
Kvalitetssikring af
regnskabsposter
Kvalitetssikring af egne
og eksterne dataudtræk
som grundlag for
bogføring
I alt
7
1
3
1
5
1
2
-
3
-
1
-
1
5
8
3
16
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet [Titel på revisionen]
9 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0011.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
1.1.
Observationer
Kvalitetssikring af det samlede regnskab
Risici
Anbefalinger
Årsafslutningsprocessen
indeholder
ikke
kvalitetssikringshandlinger
Priori
regnskabsniveau, som i tilstrækkeligt omfang
tet 1
kan opdage og korrigere væsentlig
fejlinformation
forud
for
aflevering
af
regnskabsdata til SKS.
Omposteringen, der skulle flytte forudbetalt
bidrag til EU til regnskabsaflæggelse under FL
§ 7, 1,6 mia. kr., skete med forkert fortegn.
Hvis der på baggrund af SAP-balancen blev
dannet et SKS-regnskab og dette blev vurderet,
ville
fejlposteringen
umiddelbart
kunne
opdages og korrigeres.
Der er risiko for, at det aflagte regnskab
er væsentligt fejlbehæftet, når der ikke
foretages en vurdering af de tal, som
påtænkes overført til SKS.
Intern
Revision
anbefaler,
at
der
i
årsafslutningsprocessen etableres en facilitet,
hvori der foregår en regnskabsmæssig vurdering
af balancetallene på SKS-niveau, eksempelvis
genereret via en pivottabel i Excel, inden der sker
overførsel
til
SKS,
men
efter
at
kvalitetssikringshandlingerne er afsluttet.
Ansvarlig: § 38 kontoret
I forbindelse med lukning af årsregnskabet 2014 har der været åbent for registrering af ordinære regnskabsdata til den 23. januar 2015,
hvilket giver 7 dage indtil lukning af periode 13.1. SKAT vil undersøge muligheden for fremrykning af lukketidspunkt.
SKAT vil i øvrigt fokusere på, at der i alle tilfælde sker kontrol af manuelle posteringer i supplementsperioden af en anden end vedkommende
der har bogført.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
10 af 24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0012.png
Nr.
1.2.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at det aflagte regnskab
er væsentligt fejlbehæftet, når der ikke
foretages
kvalitetssikring
af
regnskabsdata forud for overførsel til
SKS.
Anbefalinger
Intern
Revision
anbefaler,
at
årsafslutningsprocessen tilrettelægges således, at
der kan ske kvalitetssikring af det samlede
regnskab forud for sidste frist for bogføring.
En stor del af kvalitetssikringshandlingerne er
gennemført efter, at regnskabstallene er
Priori
overført til SKS.
tet 1
De kvalitetssikringshandlinger, som ikke var
gennemført forud for regnskabsaflæggelsen, er
blandt andre:
afstemninger
fra
fødesystemer
til
regnskabssystem
specifikation og saldoopløsning af blandt
andet regnskabsposterne debitorer, anden
gæld og periodeafgrænsnings-poster
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
Processen på erklæringer mv. vedr. afstemninger fra fødesystemer til regnskabssystem, forventes at kunne ske således, at kvalitetssikringen
evt. kan gennemføres ca. den 10. januar 2016, dog senest inden periode 13 overføres til SKS.
§ 38 kontoret er ansvarlig vedr. specifikation og saldoopløsning. Betalings- og Regnskabskontoret vil anføre punktet som en del af
årsregnskabsprocessen som et særligt fokusområde for 2015. Herved sikres der en central opfølgning.
SKAT vil indgå i dialog med SIR omkring en tilfredsstillende løsning i løbet af 3. kvartal 2015.
1.3.
Som en del af regnskabsaflæggelsen indgår en
særlig godkendelsesskrivelse (regnskabs-
Priori
erklæringen) vedr. det afsluttende regnskab for
tet 1
§ 38.
I regnskabserklæringen er omfanget af
verserende sager, der er omfattet af
bestemmelserne om Mutual Agreement
Der er risiko for, at § 38-regnskabet
ikke aflægges i overensstemmelse med
regnskabsbestemmelserne,
som
kræver,
at
der
indregnes
skønsmæssige tilgodehavender og
gæld
vedrørende
betydelige
Intern
Revision
anbefaler,
at
der
i
årsafslutningsprocessen etableres en proces, som
sikrer, at SKAT løbende identificerer og overvåger
sager
med
betydelige
beløbsmæssige
konsekvenser for § 38-regnskabet. Som minimum
bør der i regnskabserklæringen oplyses om disse.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
11 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0013.png
Procedure (MAP) i Danmarks dobbelt-
beskatningsoverenskomster med andre lande
oplyst.
Der oplyses ikke om andre (nationale)
betydelige verserende sager eller om omfanget
af krav mod selskaber, som er endeligt opløste
i perioden fra 31/12 og frem til datoen for
afgivelse af regnskabserklæringen.
Intern Revision har i forbindelse med revisionen
udtaget en begrænset stikprøve på verserende
sager pr. 31/12 2014. Vi har drøftet de udvalgte
sager
med
Kammeradvokaten,
Skatteministeriet og SKAT. Vi har i den
forbindelse identificeret to verserende sager,
som
burde
være
omtalt
i
regnskabserklæringen.
En sag vedrørende tilbagebetaling af moms på
ca. 2,5 mia. kr. Hertil bør oplyses, at der under
henvisning til sagen efterfølgende vil kunne
rejses krav om tilbagebetaling af moms fra en
række virksomheder.
Derudover verserer der en sag mod et selskab
med tvist om et krav på 1,15 mia. kr.
I henhold til det gældende regelsæt med
tilhørende
vejledninger
samt
regnskabsinstruksen for § 38 skal SKAT
skønsmæssigt opgøre alle betydelige skyldige
og
tilgodehavende
skatter
vedrørende
verserende og afgjorte skattesager, herunder
trufne afgørelser af SKAT, som ikke har
verserende og afsluttede skattesager
pr. 31/12 2014.
Der er endvidere risiko for, at den
regnskabsmæssige rapportering ikke
giver brugerne og offentligheden et
dækkende og pålideligt billede af
størrelsen af indtægterne fra skatter og
afgifter.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
12 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0014.png
Nr.
Observationer
resulteret
i
betalingstransaktioner
pr.
regnskabsaflæggelsestidspunktet den 31/12.
Vi har ikke taget stilling til, hvorvidt der bør ske
indregning af skyldige eller tilgodehavende
skatter vedrørende de omtalte sager.
Intern Revision vil behandle forholdet generelt i
revisionen af regnskabet for 2015.
Risici
Anbefalinger
Ansvarlig: § 38 kontoret
SKAT vil indgå i dialog med SIR omkring en tilfredsstillende løsning i løbet af 3. kvartal 2015.
1.4.
Årsafslutningsprocessen indeholder ikke en
facilitet, som samler op på og giver overblik
Priori
over differencer i regnskabet, efterhånden som
tet 2
de konstateres ved gennemførelsen af
kvalitetssikringshandlingerne.
Der er risiko for, at der ikke er overblik
over korrigerede fejl og ikke korrigerede
fejl i regnskabet, når en samlet notering
af differencer ikke foretages.
Intern Revision anbefaler, at der i årsafslutnings-
processen etableres en facilitet, som giver overblik
kendte differencer i regnskabet. Det gælder også
perioderegnskaberne.
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
SKAT vil arbejde videre med processen vedr. differencelog, således der skabes et samlet overblik over differencer i 2015, som har
indflydelse på statsregnskabet.
Ansvarlig: § 38 kontoret:
Punkter som ikke er inddraget på fokusområdelisten.
1.5.
Der føres en oversigt over differencer
konstateret i forbindelse med nogle af de
Priori
gennemførte afstemninger.
tet 2
Noteringen af differencer sker ikke efter en
ensartet systematik (debet/kredit) og giver
Der er risiko for, at der ikke er overblik
over fejl i regnskabet, når notering af
differencer enten ikke foretages eller
foretages ensartet.
Intern
Revision
anbefaler,
at
projekt
”Afstemninger” fortsætter arbejdet med at
ajourføre differenceloggen, således der i
årsafslutningsprocessen bliver etableret en
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
13 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0015.png
Nr.
Observationer
derfor ikke et retvisende eller fuldstændigt
overblik over differencernes betydning for
regnskabets saldi.
Risici
Anbefalinger
facilitet, som giver overblik alle kendte differencer i
regnskabet
Opdeles differenceloggen hensigtsmæssigt, vil
den samtidig give et overblik over den samlede
saldo på de mellemregningskonti mellem
systemer, der konteres som gæld i regnskabet, og
tilsvarende den løbende saldo på penge
undervejs. Det kan heraf vurderes, om den
samlede differencesaldo er af en sådan størrelse,
at der bør ske omkontering til tilgodehavender.
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
Arbejdet med processen vedr. afstemningslog fortsættes, således der skabes et samlet overblik over differencer i 2015, som har indflydelse
på statsregnskabet.
1.6.
Der indgår i årsafslutningsprocessen ikke en
vurdering af, om der bør ske eliminering af den
Priori
regnskabsmæssige effekt af bogholderi-
tet 3
mæssige mellemregninger inden sidste frist for
efterpostering.
Regnskabsposten anden gæld anvendes til
placering af mellemregninger mellem de
systemer,
som
understøtter
indtægtsprocesserne, således udeståender
systemerne imellem bogholderimæssigt kan
håndteres. Det betyder, at saldiene på
mellemregningerne pr. 31/12 indgår som en
gældspost i regnskabet. Kontorelationerne for
Der er risiko for, at saldoen på
regnskabsposten anden gæld er
væsentligt
fejlbehæftet
af
bogholderimæssige mellemregninger.
Konkret udgør nettopåvirkningen af de
systemmæssige mellemregninger pr.
31/12 2014 en forøgelse af anden gæld
med
ca.
92,5
mio.
kr.
Mellemregningerne burde reducere
debitorbeholdningen.
Intern
Revision
anbefaler,
at
der
i
årsafslutningsprocessen sker en vurdering af
mellemregningskontienes påvirkning af anden
gæld med en evt. ompostering til følge.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
14 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0016.png
Nr.
Observationer
mellemregningskontiene bør være rettet mod
tilgodehavender.
Risici
Anbefalinger
Ansvarlig: § 38 kontoret
SKAT vil gennemgå klassifikationen af mellemregningskonti med henblik på at ændre kontorelationer i forhold til anvendelse af SKS-konto
6111 og SKS-konto 9750 inden udgangen af regnskabsåret 2015.
1.7.
Der indgår i årsafslutningsprocessen ikke en
vurdering af, om der bør ske eliminering af den
regnskabsmæssige
effekt
af
Priori
bogholderimæssige mellemregninger inden
tet 3
sidste frist for efterpostering.
Kontorelationerne for mellemregninger mellem
bankkonti og tilgodehavender (afstemnings-
konti) på betalingssiden er rettet mod penge
undervejs. Givet definitionen af penge
undervejs
bør
kontorelationen
for
afstemningskonti som hovedregel være rettet
mod tilgodehavender.
Der er risiko for at regnskabsposterne
påvirkes
væsentligt
af
bogholderimæssige mellemregninger i
systemunderstøttelsen.
Saldiene på afstemningskontiene har
en nettopåvirkning af penge undervejs,
som
reducerer
regnskabspostens
saldo med 5,6 mia. kr.
En del af saldoreduktionen vurderes at
være korrekt set i forhold til den
udsøgningsmetode, som er anvendt i
opgørelsen af penge undervejs. En
anden del af saldo vedrører dog forhold
af ældre dato og har ingen
sammenhæng med penge undervejs.
Intern
Revision
anbefaler,
at
der
i
årsafslutningsprocessen sker en vurdering af
afstemningskontienes
påvirkning
af
regnskabsposten penge undervejs med en evt.
ompostering til følge.
Ansvarlig: § 38 kontoret
Proces- og systemejer for Skattekontoen er anmodet om at lave en ændringsanmodning, så registreringstidspunktet på debitorbeholdningen
bliver retvisende. Der er dog et udestående omkring tidstro clearing af konto- til kontooverførsler, som kan have betydning for den fremtidige
håndtering af indbetalingsdatoer i Skattekontoen. § 38 kontoret følger op på forholdet inden udgangen af maj 2015.
2
Kvalitetssikring af systemunderstøttede regnskabsdata
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
15 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0017.png
Nr.
2.1.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at SKAT ikke har
kontrol
over
data
i
systemunderstøttelsen. Yderligere er
der risiko for, at de regnskabsaflagte
indtægter og beholdninger ikke er
rigtige, når der er usikkerhed om
sammenhængene i de systemer som
føder data til regnskabssystemet.
Anbefalinger
Intern
Revision
anbefaler,
at
årsafslutningsprocessen
designes
som
en
struktureret, systematisk og samlet proces, som
sikrer, at alle transaktioner med betydning for
regnskabet og kvalitetssikringshandlingerne heraf
gennemføres og dokumenteres ensartet og
tilstrækkeligt
Årsafslutningsprocessen er ikke tilstrækkelig
forankret og koordineret på tværs af
Priori
organisationen til, at kunne sikre kvalitetssikring
tet 2
af og dokumentation for sammenhængen
mellem transaktionerne i fødesystemerne og de
regnskabsaflagte indtægter og beholdninger.
Det fremstår for Intern Revision som om, at det
er vanskeligt for Betaling og Regnskab at opnå
en tilstrækkelig prioritering af de kvalitets-
sikringsopgaver i årsafslutningsprocessen, som
organisatorisk
er
forankret
i
andre
underdirektørområder
end
Betaling
og
Regnskab.
Der udestår på tidspunktet for revisionens
afslutning afstemning mellem væsentlige
systemer, jf. 2.2.
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
Punktet vil blive anført som en del af årsregnskabsprocessen som et særligt fokusområde for 2015. Herved sikres der en central opfølgning.
2.2.
Der er på tidspunktet for revisionens afslutning
ikke gennemført afstemning mellem føde-
Priori
systemet SAPPS og DMO.
tet 1
SAPPS
og
DMO
indgår
i
system-
understøttelsen af indtægtsprocessen for
selskabskatter og punktafgifter. Sammen-
hængen i systemunderstøttelsen for den
Der er risiko for, at de regnskabsaflagte
indtægter og beholdninger ikke er
rigtige, når der er usikkerhed om,
sammenhængen i de underliggende
systemer.
Intern Revision anbefaler, at årsafslutnings-
processen tilrettelægges således, at alle
kvalitetssikringshandlinger er gennemført forud for
sidste frist for bogføring.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
16 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0018.png
Nr.
Observationer
pågældende indtægtsproces er derfor
væsentlig betydning for regnskabet.
af
Risici
Anbefalinger
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
Punktet vil blive anført som en del af årsregnskabsprocessen som et særligt fokusområde for 2015. Herved sikres der en central opfølgning.
2.3.
Der kan ikke foretages regnskabsmæssige
afstemninger
mellem
fordringshaver-
Priori
systemernes (SAP38, DMO og Kobra) saldi af
tet 2
fordringer, der er oversendt til inddrivelse og
restancebeholdningen i EFI/DMI.
Der er i stedet for en regnskabsmæssig
afstemning gennemført afstemningsanalyser.
Resultaterne af afstemningsanalyserne opgør
de
samlede
bruttodifferencer
mellem
fordringshaversystemerne og EFI/DMI til
maksimalt 58 mio. kr.
Der er risiko for, at de regnskabsaflagte
beholdninger ikke er rigtige, når der er
usikkerhed om sammenhængene fra
underliggende systemer.
Intern Revision anbefaler, at årsafslutnings-
processen tilrettelægges således, at alle
kvalitetssikringshandlinger er gennemført forud for
sidste frist for bogføring.
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
Punktet vil blive anført som en del af årsregnskabsprocessen som et særligt fokusområde for 2015. Herved sikres der en central opfølgning.
2.4.
Priori
tet 2
Den komplekse systemunderstøttelse gør det
ikke muligt at generere en debitorsaldoliste.
Der er risiko for, at SKAT ikke har
kontrol over data og for at SKATs
dokumentations-
og
regnskabsmateriale på dette centrale
område er utilstrækkeligt. Det betyder,
at SKAT påtager sig en betydelig risiko
for en ukorrekt rapportering til eksterne
interessenter.
Intern Revision anbefaler, at den regnskabs-
aflagte
debitorbeholdning
saldoopløses
tilsvarende regnskabets øvrige poster.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
17 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0019.png
Nr.
Observationer
Ansvarlig: § 38 kontoret.
Se bemærkning under punkt 1.2.
Risici
Anbefalinger
2.5.
Nogle afstemninger bl.a. fra DMR til SAP38 er
ikke en
”saldotransporterende afstemning”,
Priori
hvilket betyder, at saldoen fra en afstemt
tet 3
periode, ikke videreføres til næste, men der
startes helt forfra ved hver afstemningsperiodes
begyndelse.
Der er risiko for, at en difference, som
konstateres i én periode risikerer at
blive ”glemt”, så den ikke opløses i en
efterfølgende periode.
Intern Revision anbefaler, at der i videst muligt
omfang
indføres
saldotransporterende
afstemninger. I tilfælde af der bibeholdes en ”ikke
saldotransporterende” afstemning, bør der
indføres en procedure herfor i en central
opfølgning på alle differencer.
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
I 2015 arbejdes videre med processen og kravene til afstemning, herunder afstemningserklæringer.
3
3.1.
Kvalitetssikring af regnskabsposter
Der er risiko for, at en del af de
regnskabsaflagte tilgodehavender ikke
er retskraftige og derfor burde være
afskrevet.
Intern Revision anbefaler, at årsafslutnings-
processen tilrettelægges således, at det sikres, at
tilgodehavender afskrives snarest muligt efter, at
kravet ikke længere er retskraftigt.
Årsafslutningsprocessen
indeholder
ikke
kvalitetssikringshandlinger, som i tilstrækkeligt
Priori
omfang kan sikre, at kun retskraftige
tet 1
tilgodehavender regnskabsaflægges.
Ansvarlig: § 38 kontoret.
I forbindelse med, at EFI-DMI systemet i højere grad overgår til ordinær drift vil processen omkring registrering af afskrivninger blive forbedret
væsentligt, hvilket i højere grad vil medføre en regnskabsmæssig rettidig registrering i fordringshaversystemerne, herunder SKATs
regnskabssystemer. § 38 kontoret vil have fokus på udviklingen i EFI/DMI.
3.2.
Det er Intern Revisions opfattelse, at mange
afstemninger er udført omhyggeligt, men at
Priori
kvaliteten af dokumentationen ofte er meget
tet 2
mangelfuld.
Der er risiko for, at den anvendte
ressourceindsats for gennemførelsen
af en afstemning er spildt, hvis ikke
afstemningen har den fornødne kvalitet
i dokumentationen.
Intern Revision anbefaler, at SKAT prioriterer det
allerede igangsatte projekt
”Afstemninger”, hvor
alle afstemningsresultater opsamles centralt, og
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
18 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0020.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
hvor projektet arbejder på, at udforme en fælles
afstemningsprocedure på tværs af organisationen.
Intern Revision anbefaler, at den fælles
afstemningsprocedure
indeholder
nøje
beskrivelser
af
mindstekravene
til
afstemningsdokumentation.
Ansvarlig: Betaling og Regnskabskontoret
I 2015 arbejdes videre med processen og kravene til afstemning, herunder afstemningserklæringer.
3.3.
Årsafslutningsprocessen
indeholder
ikke
kvalitetssikringshandlinger
i
form
af
Priori
specifikation af og stillingtagen til indholdet af
tet 2
regnskabsposter. Dermed sikres ikke i
tilstrækkeligt omfang et overblik over, hvad de
enkelte regnskabsposter konkret består af.
Der forelå på revisionstidspunktet ikke
saldoopløsninger (specifikation) af eksempelvis
anden gæld og periodeafgrænsningsposter.
Intern revision har under revisionen specificeret
regnskabs-posterne.
Der er risiko for, at der ikke er overblik
over, hvad der regnskabsaflægges
under de forskellige regnskabsposter.
Konkret
indgår
der
i
den
regnskabsaflagte saldo for anden gæld
kommune kreditorer, selskabsskat med
413 mio. kr. og bogholderimæssige
mellemregnings-posteringer med 92,5
mio. kr. som reelt ikke dækker over
forpligtigelser for SKAT
Intern Revision anbefaler, at saldoopløsning af
regnskabsposterne indarbejdes som et fast punkt i
årsafslutningsprocessen.
Ansvarlig: 38 kontoret.
SKAT vil arbejde med proces omkring afstemning af mellemregningskonti samt indgå i dialog med SIR omkring en tilfredsstillende løsning før
årsafslutningen 2015.
4
Kvalitetssikring af egne og eksterne dataudtræk som grundlag for bogføring
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
19 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0021.png
Nr.
4.1.
Observationer
Risici
Der er risiko for, væsentlige fejl i
regnskabet, hvis grundlaget for
bogføringen
ikke
systematisk
kvalitetssikres.
Anbefalinger
Intern Revision anbefaler, at der etableres en
procedure for systematisk kvalitetssikring af
datagrundlaget for bogføring.
Kvalitetssikringshandlingerne i årsafslutnings-
processen omfatter ikke i tilstrækkeligt grad en
Priori
vurdering af og stillingtagen til det
tet 2
datamateriale, som danner baggrund for
bogføringer i regnskabsafslutningen.
En betydelig del af regnskabsaflæggelsen sker
gennem en kompleks systemunderstøttelse. I
de tilfælde, hvor systemunderstøttelsen ikke
automatisk
generer
regnskabstallene,
foretages der manuelle bogføringer på
baggrund af komplicerede dataudtræk.
1) Udsøgningen af penge undervejs håndteres
ikke i forhold til den løbende saldo på
afstemningskontiene.
2) Udsøgningen af forudbetalingerne af
pensionsafgift håndteres ikke i forhold til den
debitorbehold, hvorfra udsøgningen foretages.
3) Dataudtrækket i form af en rentetabel fra
DMI, der er udtrukket af leverandøren Ciber,
udgjorde i 2014 grundlaget for indtægtsføring af
inddrivelsesrenterne vedrørende 2013 og 2014.
Intern Revision har analyseret tallene fra
rentetabellen. I analysen er de opgjorte renter
for 2013 sat i forhold til de opgjorte renter for
2014. For visse restancetyper kan forholdet
mellem størrelsen af inddrivelsesrenterne i
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
20 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0022.png
Nr.
Observationer
2013 og 2014 ikke forklares. Efterfølgende
undersøgelser har vist, at renteindtægterne var
fratrukket afskrivninger på inddrivelsesrenter.
Risici
Anbefalinger
Ansvarlig: § 38 kontoret.
Proces- og systemejer for Skattekontoen er anmodet om at lave en ændringsanmodning, så registreringstidspunktet på debitorbeholdningen
bliver retvisende. Der er dog et udestående omkring tidstro clearing af konto- til kontooverførsler, som kan have betydning for den fremtidige
håndtering af indbetalingsdatoer i Skattekontoen.
Der er igangsat proces med ændring i forretningsgangen, således at alle indbetalinger bliver hæftet op på krav via fakturareference. Således
at de resterende indbetalinger efterfølgende svarer til forud indbetalinger, hvor der ikke er et krav på indbetalingstidspunktet.
Der er fra 2015 etableret periodesumtabeller i DMI, der udgør et forbedret grundlag for regnskabsmæssig registrering af inddrivelsesrenter
indtil den automatiske løsning implementeres.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
21 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0023.png
Bilag 2: Den anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende”
grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
22 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962648_0024.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
23 af 23