Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962647_0001.png
30. april 2015
J. nr. 15-1489762
Intern Revision
Erklæring
Erklæring om revision af SKATs § 38
regnskab for regnskabsåret 2014
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962647_0002.png
1.
Formål med erklæringen
Formålet med nærværende erklæring er, at Skatteministeriets Interne Revision
(Intern Revision) over for Departementets øverste ledelse erklærer sig om
virksomhedens regnskabsaflæggelse og økonomiske forvaltning med
udgangspunkt i den af Intern Revision udførte revision.
Rigsrevisionen kan tillige anvende erklæringen ved udarbejdelsen af egen
rapportering. Rigsrevisionens afsluttende rapportering kan således indeholde
forhold, der ikke er omfattet af denne erklæring.
2. Ledelsens ansvar
§ 38 regnskabet er endeligt godkendt af SKAT ved regnskabserklæringen af den
18. februar 2015 af SKAT og af Skatteministeriets departement ved
regnskabsgodkendelsen af den 19. februar 2015, jf. bekendtgørelse nr. 70 af 27.
januar 2011 om statens regnskabsvæsen mv. Med godkendelsen tilkendegives,
at regnskabet:
er udarbejdet på baggrund af regnskabsbekendtgørelsens bestemmelser
indeholder alle de bogføringskredse og delregnskaber, som SKAT og
ministerområdet er ansvarlig for
indeholder en korrekt opgørelse af de forbrugte bevillinger
indeholder en korrekt opgørelse af aktiver og passiver.
Desuden tilkendegives det med godkendelsen, at
Der i tilknytning til regnskabsaflæggelsen er etableret forretningsgange og
interne kontroller, som i videst muligt omfang sikrer, at de dispositioner, som
er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis.
Der efter SKAT og departementets kendskab ikke er gennemført ændringer i
regnskabsprincipper, der har betydning for vurderingen af regnskabet for
2014.
Det er SKAT og departementets opfattelse, at indberetninger af informationer,
der anvendes som input til udarbejdelse af statsregnskabets specifikationer
og fortegnelser, er korrekte og fyldestgørende.
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for regnskabsåret 2014
1 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962647_0003.png
3. Grundlaget for revisionen
Intern Revision har for regnskabsåret 2014 revideret SKATs § 38 regnskab.
Revisionen er udført i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Dette
indebærer, jf. lov om revisionen af statens regnskaber, at det ved revisionen er
efterprøvet, om regnskabet er rigtigt, og om der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, der understøtter, at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og
andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Intern Revision betragter med denne erklæring revisionen af § 38 regnskabet for
2014 som afsluttet. Intern Revision kan dog tage spørgsmål vedrørende dette og
tidligere regnskabsår op til yderligere undersøgelser. I den forbindelse kan der
fremkomme nye oplysninger, som kan give anledning til, at konkrete forhold, der
er behandlet i denne erklæring og revisionsberetningen, bliver vurderet på ny.
4. Den udførte revision
Revisionen er tilrettelagt og udført på grundlag af en vurdering af væsentlighed
og risiko og er baseret på stikprøver og en gennemgang af forretningsgange og
interne kontroller.
Revisionen af SKATs § 38 regnskab omfattede for regnskabsåret 2014 løbende
revision samt afsluttende årsrevision. Resultaterne af den løbende og afsluttende
årsrevision er afrapporteret til SKAT.
5. Konklusion med forbehold
5.1 Grundlag for konklusion med forbehold
Forbehold for værdiansættelsen af debitorbeholdningen
SKAT har ikke i tilstrækkeligt omfang gennemført kvalitetssikringshandlinger,
som sikrer og dokumenterer, at de bogførte tilgodehavender dækker over
retskraftige krav. SKAT har ikke som en del af årsafslutningsprocessen
udarbejdet en specifikation af de bogførte tilgodehavender. Intern Revision har
ved den løbende revision konstateret, at de bogførte restancer var behæftet med
væsentlige fejl og mangler. Som følge af disse begrænsninger i revisionsarbejdet
har det ikke været muligt at opnå tilstrækkeligt revisionsbevis for
værdiansættelsen af debitorbeholdningen.
Forbehold vedrørende forvaltningen
Det egentlige inddrivelsesarbejde er siden implementeringen af
”En
Skattekonto”
(DMO) og
”Et
fælles Inddrivelsessystem” (EFI/DMI) i 2013 reduceret væsentligt i
omfang. Det gælder bl.a. udsendelse af rykkere, foretagelse af udlæg,
iværksættelse af lønindeholdelser, forældelseshåndtering, vedligeholdelse og
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for regnskabsåret 2014
2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962647_0004.png
overvågning af betalingsordninger samt håndtering af fortrinsret i fast ejendom.
Dette har utvivlsomt medført et betydeligt provenutab. Der er tillige, som følge af
fejlregistreringer i ”Et
fælles Inddrivelsessystem” (EFI/DMI), en forøget risiko for,
at der gennemføres inddrivelse af krav, som ikke er retskraftige. Som følge heraf
tager vi forbehold for SKATs forvaltning af inddrivelsen af offentlige restancer.
5.2 Konklusion med forbehold
På baggrund af den udførte revision skal Intern Revision med forbehold for de
under afsnit 3.1 nævnte forhold udtrykke følgende konklusion:
Regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Der er etableret forretningsgange og interne kontroller, der understøtter,
at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
5.3 Supplerende oplysninger
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
Kvalitetssikringen af § 38 regnskabet i al væsentlighed ikke er gennemført
forud for godkendelen af regnskabet. Væsentlige kvalitetssikringsarbejder
er først tilendebragt efterfølgende. Dette medfører en væsentlig reduceret
værdi af den udførte kvalitetssikring, da eventuelle fejl og mangler ikke
kan korrigeres og indarbejdes i årsregnskabet. På erklæringstidspunktet
udestår afstemningen mellem et væsentligt fødesystem og
finansregnskabet. Intern Revision har på erklæringsdatoen modtaget
afstemningsmaterialet for den pågældende afstemning. Det har derfor
ikke været muligt for Intern Revision at revidere afstemningsmaterialet.
Kontrolmiljøet omkring de etablerede forretningsgange og interne
kontroller er på en række områder svagt:
Interne kontroller er ikke i alle tilfælde veldefinerede og kendte af
medarbejderne.
Interne kontroller udføres ikke med en ensartet kvalitet.
Den udførte interne kontrol er ikke veldokumenteret.
Der er ikke konsekvent implementeret funktionsadskillelse mellem
de enkelte funktioner, eksempelvis, disponering, betaling samt
kontrol.
Det svage kontrolmiljø har medført en forøget revisionsindsats.
Periodeafgrænsningsposter i regnskabet er angivet 3,1 mia. kr. for højt,
da saldoen er påvirket af en postering, som ikke vedrører § 38
regnskabet.
Regnskabsposterne Debitorer og Anden gæld er for høje med 3,7 mia. kr.
som følge af, at der er omposteret indbetalte pensionsskatter til Anden
gæld. Indbetalingerne burde have været udlignet på debitorkontoen.
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for regnskabsåret 2014
3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962647_0005.png
Konklusionen er baseret på udført revision i årets løb samt i forbindelse med
årsafslutningen.
Der henvises i øvrigt til revisionsberetningen.
København, den 30. april 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for regnskabsåret 2014
4 af 4