Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962637_0001.png
26. maj 2015
J. nr. 15-1013145
Plannr. 114-780
Intern Revision
Rapport 2014
Skatteankestyrelsen
Revision af årsafslutningsprocessen for
Skatteankestyrelsens regnskab
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Anette Hummelshøj
Kontorchef Niels-Frode Jensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0002.png
Forord
Intern
Revision
(IR)
har
revideret
årsafslutningsprocessen
for
Skatteankestyrelsens regnskab. Den udførte revision er en del af den samlede
revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Skatteankestyrelsen udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Skatteankestyrelsens
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Skatteankestyrelsen har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
København, den 26. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
2 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0003.png
1.
Indledning
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsens
regnskab for 2014. Skatteankestyrelsen har pr. 1. januar 2014 overtaget
Landsskatterettens og SKAT Ankesøjlens arbejdsopgaver og bevillinger i
finansloven for 2014.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
Skatteankestyrelsens årsrapport omfatter de hovedkonti på finansloven, som
Skatteankestyrelsen, cvr-nummer 10242894, er ansvarlig for:
§ 09.11.02. Skatteankeforvaltningen
§ 09.11.21. Klagegebyr
Hovedtallene for Skatteankestyrelsens regnskab udviser følgende:
2013
AKTIVER
(mio. kr.)
Immaterielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver
Iflg.
regnskab
0,0
0,8
1,4
2,2
0,0
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
0,0
0,8
1,4
2,2
Iflg.
regnskab
0,0
0,5
3,1
3,6
0,0
2014
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
0,0
0,5
3,1
3,6
Note
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver
0,6
0,1
0,7
18,3
19,0
0,1
-0,1
0,0
0,7
0,0
0,7
18,3
2,6
0,0
2,6
38,6
41,2
0,0
2,6
0,0
2,6
38,6
41,2
0,0
19,0
Aktiver i alt
21,2
0,0
21,2
44,8
0,0
44,8
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
3 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0004.png
2013
PASSIVER
(mio. kr.)
Egenkapital primo
Årets bevægelser
Egenkapital ultimo
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsforpligtelser
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Periodeafgrænsningsposter
Øvrige kortfristede
gældsforpligtelser
Kortfristede
gældsforpligtelser
Gældsforpligtelser
Passiver i alt
Eventualforpligtelser
Iflg.
regnskab
10,2
-4,6
5,6
2,5
0,0
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
10,2
-4,6
5,6
2,5
Iflg.
regnskab
5,6
2,3
7,9
6,3
2014
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
5,6
-0,7
-0,7
1,4
1,6
7,2
7,7
1,2
Note
0,8
0,8
0,5
0,5
2,1
0,0
10,2
12,3
13,1
21,2
0,0
0,0
0,0
2,1
0,0
10,2
12,3
13,1
21,2
0,0
8,6
0,5
21,0
30,1
30,6
44,8
0,4
-0,4
-0,7
-0,7
-0,7
0,0
9,0
0,1
20,3
29,4
29,9
44,8
0,0
4
4
1,3
2013
RESULTATOPGØRELSE
(mio. kr.)
Indtægter i alt
Forbrugsomkostninger
Personaleomkostninger
Andre ordinære
driftsomkostninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af ordinær drift
Driftsindtægter- og
omkostninger
Resultat før finansielle
poster
Finansielle poster
Resultat før ekstraordinære
poster
Ekstraordinære poster
Årets resultat
Iflg.
regnskab
68,8
-12,4
-60,4
0,0
-0,5
-4,5
0,0
-6,2
6,2
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
68,8
-6,2
-60,4
-6,2
-0,5
-4,5
Iflg.
regnskab
161,2
-25,9
-137,4
0,0
-0,4
-2,5
2014
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
161,2
15,6
-1,1
-15,2
-0,7
-10,3
-138,5
-15,2
-0,4
-3,2
5
1,3
2,5
Note
0,0
-4,5
-0,1
--4,6
0,0
-4,6
0,0
0,0
0,0
0,0
-4,5
-0,1
-4,6
0,0
-4,6
0,0
-2,5
-0,1
-2,6
0,0
-2,6
-0,7
-0,7
-0,7
0,0
-3,2
-0,1
-3,3
0,0
-3,3
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
4 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0005.png
Klagegebyrindtægter - § 09.11.21
Klagegebyrindtægter
(mio. kr.)
Resultat
Bevilling
2011
1,4
1,0
2012
1,7
1,0
2013
2,2
1,2
Mio. kr.
Regnskabspost
Personaleomkostninger
Hensatte forpligtelser
Andre ordinære
driftsomkostninger
Hensatte forpligtelser
0,4
Debet
1,8
1,8
Kredit
2014
2,9
1,2
Oversigt over korrektioner I 2014
Note
1) Hensættelse til rådighedsløn
2) Retableringsforpligtelser
0,4
3) Skyldige feriepenge
Personaleomkostninger
Øvrige kortfristede forpligtelser
0,7
0,7
4) Reklassifikationer af
periodeafgrænsning mv.
Periodeafgrænsning, passiv
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
0,4
0,4
5) Reklassifikation af andre
ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Andre ordinære
driftsomkostninger
15,6
15,6
2. Ansvarsfordeling og formål
Skatteankestyrelsens ledelse har ansvaret for:
1. at årsrapporten er rigtig, det vil sige, at årsrapporten ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen
og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
indgåede aftaler og sædvanlig praksis
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner,
der er omfattet af årsrapporten.
Formålet med årsafslutningsrevisionen er at tilvejebringe en overbevisning om, at
regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Årsafslutningsrevisionen omfatter en efterprøvning af, at den anvendte regn-
skabspraksis er i overensstemmelse med de regnskabsregler og principper, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen
mv. (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens
Administrative Vejledning. Revisionen omfatter tillige en vurdering af udvalgte
poster i balancen og om årsrapporten er udarbejdet i overensstemmelse med
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
5 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0006.png
Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om udarbejdelse
af årsrapport for statslige
institutioner” fra november 2014.
Formålet med gennemgang af årsrapportens målrapportering er at vurdere om
årsrapporten oplyser om målopfyldelsen, om de faglige og økonomiske resultater
er rapporteret i sammenhæng samt, om der for de væsentligste mål er
tilfredsstilende dokumentation.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2014 indgå i den endelige og samlede
konklusion i erklæring og beretning om revisionen af Skatteankestyrelsens
regnskab.
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen omfatter de
processer, hvorigennem regnskabet afsluttes, kvalitetssikres og afleveres til SKS.
Revisionen omfatter alle regnskabstal, som er afleveret fra Skatteankestyrelsens
regnskabssystemer til SKS.
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt Skatteankestyrelsens ledelse har
sikret, at grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. Vi har udvalgt regnskabsposter til
revision ud fra væsentlighed og risiko. De udvalgte regnskabsposter er revideret
ved bl.a. forespørgsler, gennemgang af afstemninger, specifikationer og
underliggende dokumentation ligesom vi har gennemført regnskabsanalyser og
udført andre nødvendige revisionshandlinger.
4. Resultat af den udførte revision
4.1 Bemærkninger til regnskabet for 2014
Nærværende kapitel redegør for revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger.
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene i det aflagte regnskab med tillæg af korrektioner, dvs.
ikke rettede fejl, jf. oversigterne side 3-4 ovenfor.
Indledningsvist skal det bemærkes, at vi er enige i årsrapportens oplysninger om
den manglende sammenlignelighed mellem beløb i resultatopgørelsen, balancen
og i noterne som følge af sammenlægningen af aktiviteter pr. 1/1 2014.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
6 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0007.png
4.1.1 Aktiver: 44,8 mio. kr. (2013: 21,2 mio. kr.)
4.1.1.1 Materielle anlægsaktiver: 0,5 mio. kr. (2013: 0,8 mio. kr.)
De materielle anlægsaktiver består af ’Grunde, arealer og bygninger’ på i alt 447
tkr.
samt ’It-udstyr’ på i alt 19
tkr.
Det aktiverede beløb
under ’Grunde, arealer og bygninger’ vedrører indretning af
lejede lokaler. Der har ikke været nogen tilgang/afgang i 2014.
Vi har gennemgået afstemning af anlægskartoteket til bogføringen, herunder
afstemning af årets afskrivninger til resultatopgørelsen.
Det er stikprøvevist kontrolleret, at afskrivningsperioden følger statens
regnskabsregler samt, at værdiansættelsen tager udgangspunkt i kostpris.
Det er vores vurdering, at de materielle anlægsaktiver er bogført i de rigtige
perioder, på de rigtige konti samt, at de materielle anlægsaktiver er tilfredsstillende
værdiansat i regnskabet.
4.1.1.2 Finansielle anlægsaktiver: 3,1 mio. kr. (2013: 1,4 mio. kr.)
De finansielle anlægsaktiver består af statsforskrivning. For virksomheder, der
modtager omkostningsbaserede bevillinger, udtrykker værdien af statsforskrivnin-
gen udsvingsgrænsen for virksomhedens akkumulerede negative overskud.
Som følge af fusionen mellem Landskatteretten og Ankenævnssekretariaterne er
Statsforskrivningen blevet forøget med 1,7 mio. kr. i 2014.
Vi har indhentet dokumentation for ændringen i Statsforskrivningen. Vi vurderer, at
Statsforskrivningen er tilfredsstilende optaget i regnskabet.
4.1.1.3 Tilgodehavender: 2,6 mio. kr. (2013: 0,7 mio. kr.)
Tilgodehavender er sammensat af deposita, periodeafgrænsningsposter og
refusionsbeløb vedrørende lønområdet.
4.1.1.3.1 Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 0,01 mio. kr. (2013: 0 mio. kr.)
Regnskabsposten anvendes til at periodisere omkostninger korrekt mellem regn-
skabsår ud fra de periodiseringsprincipper og væsentlighedskriterier, som
Skatteankestyrelsen anvender i sin regnskabsføring.
Vi har konstateret, at periodeafgrænsningsposter, aktiver ikke fuldt ud indregnes i
overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens vejledning.
Der er bogført skyldige poster med i alt 24 tkr., der burde have været bogført under
kreditorer.
Vores efterfølgende gennemgang viser, at de 24 tkr. er omposteret til
Periodeafgrænsningsposter, passiver.
Periodeafgrænsningsposter, aktiver udgør herefter 8 tkr.
Der henvises endvidere til afsnit 4.1.2.5.4 Periodeafgrænsningsposter, passiver
.
4.1.1.4 Likvide beholdninger: 38,6 mio. kr. (2013: 18,3 mio. kr.)
Likvide beholdninger består af følgende konti:
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
7 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0008.png
Konto 621101 SKB FF5 Uforrentet konto, 14,0 mio. kr.
Konto 623101 SKB FF7 Finansieringskonto, 24,6 mio.kr.
Disse regnskabskonti har fået tildelt særlige standardkontonumre, fordi de udgør
et vigtigt element i statens likviditetsstyringsmodel for de omkostningsbaserede
bevillinger. I den daglige administration svarer disse konti til de øvrige bankkonti i
Statens Koncern Betalingssystem (SKB). FF5-kontoen er en uforrentet likvid konto
(opbevaring af midler) til afregning af ændringer i nettoomsætningsformuen.
Kontoen anvendes som kassekredit til effektuering af alle almindelige betalinger,
herunder lønudgifter, varekøb og køb af tjenesteydelser, der ikke skal aktiveres.
Vi har påset, at der er overensstemmelse mellem bogførte saldi og kontoudtog fra
banken pr 31.12.2014.
Den uforrentede konto skal ved årets afslutning afstemmes således, at summen af
posterne på den uforrentede konto er lig med:
hensatte forpligtelser
kortfristede gældsforpligtelser
reserveret bevilling.
For så vidt angår overførsel af likviditet til den uforrentede konto som følge af æn-
dringer i de kortfristede gældsforpligtelser (typisk skyldige feriepenge), vil det være
tilstrækkeligt at foretage regulering én gang årligt i forbindelse med
årsafslutningen. Vi har påset, at der er foretaget den obligatoriske likviditetsflytning
mellem finansieringskontoen og den uforrentede konto i 1. kvartal 2015.
Vi har endvidere revideret Skatteankestyrelsens engagement med Danske Bank.
I forbindelse med likviditetsflytning er administrationsrettigheder og
betalingsrettigheder til ansatte i Skatteankestyrelsen og SKAT kontrolleret, for så
vidt angår funktionsadskillelse samt arbejdsbetinget behov. Fuldmagtsforhold hos
SKAT er kontrolleret som følge af, at en del af Skatteankestyrelsens administration
i henhold til aftale varetages af SKAT.
På vegne af Skatteankestyrelsen har tre medarbejdere i Intern Regnskab 1 hos
SKAT samt en kontorchef i Økonomi og Administration hos Skatteankestyrelsen
fuldmagt i forhold til tilknyttede bankkonti i virksomheden. Medarbejderne i Intern
Regnskab 1 hos SKAT skal blandt andet i forbindelse med likviditetsflytning være
to medarbejdere i forening for at kunne flytte likviditet. I tilfælde af sygdom, ferie
mv. er tre medarbejdere et minimum.
Det er vores vurdering, at det arbejdsbetingede behov for kontorchefen i Økonomi
og Administration hos Skatteankestyrelsen ikke er til stede og at
fuldmagtsforholdet over for Danske Bank derfor bør ophæves.
Det skal bemærkes, at likvide midler for Skatteankestyrelsen ikke er indeståender
i pengeinstitutter, men mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen som led i
statens cash-pool ordning. I henhold til Moderniseringsstyrelsens vejledninger skal
mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen ikke præsenteres som
tilgodehavender, men som likvide midler i årsregnskabet.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
8 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0009.png
4.1.2 Passiver
4.1.2.1 Egenkapital: 7,2 mio. kr. (2013: 5,6 mio. kr.)
Egenkapitalen omfatter følgende poster: Reguleret egenkapital, opskrivninger over
egenkapital, reserveret egenkapital, udbytte, bortfald af årets resultat samt fri
egenkapital.
Årsrapportens oplysninger om egenkapitalforhold er afstemt til finansbogholderiet.
4.1.2.2 Hensatte forpligtelser: 7,7 mio. kr. (2013: 2,5 mio. kr.)
Hensættelserne er sammensat af følgende konti:
Konto 761601 Resultatløn/åremål mv.
Kontoen anvendes som modkonto til registrering af forventede udgifter til
resultatløn og frivillig fratræden mv.
Konto 761710 Hensættelser
Kontoen anvendes til hensættelser til retablering af Skatteankestyrelsens
lejemål ved evt. opsigelse/fraflytning.
Af hensættelserne på konto 761601 Hensættelser til resultatløn/åremål mv. på 2.7
mio. kr. udgør 0,7 mio. kr. åremålsforpligtelser pr. 31/12 2014. Beløbet er afstemt
til den af HR Løn og Personalejura udarbejdede opgørelse over
åremålsforpligtelser.
Vi har gennemgået oversigten over åremålsforpligtelser pr. 31/12 2014, herunder
udtaget en række stikprøver til kontrol af korrekt opgørelse og beregning af
åremålsforpligtelsen. Det er på grundlag af den foretagne gennemgang vores
vurdering, at opgørelsen følger reglerne i Moderniseringsstyrelsens beskrivelse af
”Hensættelser generelt”, og cirkulære om åremålsansættelse i ministerier. De
angivne antal måneder med efterfølgende beregning af optjente måneders
fratrædelsesbeløb er ligeledes efterregnet stikprøvevist. Vi vurderer, at
åremålsforpligtelser pr. 31/12 2014 er tilfredsstillende værdiansat i regnskabet.
På konto 761601 Hensættelser til resultatløn/åremål mv. er endvidere indregnet
2,0 mio. kr. vedrørende chefhonoreringer og resultat af lønforhandlinger med
medarbejderne i 2014. Vi har indhentet dokumentation på beløbene og har ingen
bemærkninger hertil.
På konto 761710 Hensættelser
retableringsforpligtelser.
er
indregnet
3,6
mio.
kr.
vedr.
I forbindelse med årsafslutningen har Skatteankestyrelsen ikke udarbejdet en
opdateret opgørelse over retableringsforpligtelser pr. 31/12 2014. Vi har
efterspurgt en opdateret oversigt, men det har ikke været muligt at fremskaffe
denne. Vi har derfor revideret den foreliggende opgørelse. I forbindelse med
revisionen har vi sammenholdt den foreliggende opgørelse med de
regnskabsmæssige bestemmelser, jf. 'Økonomistyrelsens serie af vejledninger om
regnskabsreformen i staten' omhandlende værdiansættelsesprincipper. Af denne
vejledning fremgår det, at forpligtelser til retablering skal periodiseres,
dvs. ”bygges
op” hen over lejemålet varighed. Forpligtelsen
til retablering af lejemål indregnes
derfor på balancetidspunktet med den forholdsmæssige andel af den samlede
økonomiske byrde, som forventes at skulle anvendes til retablering, når lejemålet
fraflyttes. Den forholdsmæssige værdi beregnes ud fra lejemålets varighed.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
9 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0010.png
I forbindelse med vores gennemgang har vi konstateret, at Skatteankestyrelsen
ikke fuldt ud har anvendt de af Moderniseringsstyrelsen anviste principper for
opgørelse af retableringsforpligtelser.
Vi har stikprøvevist efterprøvet den af Skatteankestyrelsen beregnede
retableringsforpligtelse pr. 31/12 2014, herunder ved afstemning til underliggende
huslejekontrakter. Denne gennemgang har givet anledning til en regulering af
hensættelsen med 0,4 mio. kr. (reduktion af hensættelsen) pr. 31/12 2014
I forbindelse med revisionen har vi endvidere konstateret, at der ikke tidligere har
været hensat til rådighedsløn til opsagte tjenestemænd. I henhold til
Moderniseringsstyrelsens vejledninger skal der hensættes til rådighedsløn, når de
opsagte medarbejdere ikke skal levere en modydelse til SKAT i forbindelse med
udbetaling af rådighedslønnen. Vi har gennemgået de af SKAT HR udarbejdede
beregninger over rådighedsløn, som skal udbetales i perioden 2015-2017. På
grundlag heraf er det vores vurdering, at der pr. 31/12 2014 skulle have været
indregnet en forpligtelse vedrørende rådighedsløn på 1,8 mio. kr.
Det er endvidere vores opfattelse, at Skatteankestyrelsen bør opgøre den aktuelle
forpligtelse vedrørende medarbejderes fremtidige 25 års-, 40 års- og 50 års
jubilæer. Ud fra væsentligheden af den opgjorte forpligtelse skal det vurderes, om
der skal indregnes en hensat forpligtelse i regnskabet.
4.1.2.4 Langfristet gæld: 0,5 mio. kr. (2013: 0,8 mio. kr.)
Den langfristede gældskonto med finansieringsform 4 i Statens Koncern
Betalingssystem (SKB) FF4 langfristet gæld anvendes til finansiering af
langfristede anlægsaktiver, dvs. henholdsvis de materielle - og immaterielle
anlægsaktiver.
Vi har afstemt saldoen pr. 31/12 2014 til kontoudtog fra banken. Saldoen er
endvidere bekræftet af Danske Bank via engagementsforespørgsel.
Skatteankestyrelsen har på den sidste arbejdsdag i 2014 udarbejdet en opgørelse
af likviditetstildeling. Der er herunder foretaget en simuleret beregning af
afskrivninger ultimo 2014. FF4 langfristet gæld udgør 492 tkr., mens summen af
anlægskonti udgør 466 tkr. Ifølge opgørelsen skal der således flyttes 26 tkr. mellem
FF7 finansieringskonto og FF4 langfristet gæld. Denne flytning er ikke foretaget
inden for tidsfristen herfor. FF4 langfristet gæld må ikke være større end summen
af anlægsaktiver ultimo 2014.
På grundlag heraf vurderer vi, at Skatteankestyrelsen ikke har fulgt
Moderniseringsstyrelsens vejledning om selvstændig likviditet fra april 2011.
4.1.2.5 Kortfristet gæld: 29,4 mio. kr. (2013: 12,3 mio. kr.)
De kortfristede gældsforpligtelser er sammensat af gæld til leverandører af varer
og tjenesteydelser, anden kortfristet gæld, skyldige feriepenge, igangværende
arbejder og periodeafgrænsningsposter.
Vi har revideret området med henblik på at undersøge, om alle relevante
gældsforpligtelser er medtaget og at det kun er den aktuelle gæld pr. 31/12 2014,
der er medtaget i regnskabet.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
10 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0011.png
4.1.2.5.1 Leverandører af varer og tjenesteydelser: 9,0 mio. kr. (2013: 2,1
mio. kr.)
I forbindelse med revisionen har vi konstateret, at der i regnskabsposten er
indregnet kreditorer med debetsaldi på 86 tkr., som burde have været indregnet
under tilgodehavender. Beløbet anses for uvæsentligt.
4.1.2.5.2 Anden kortfristet gæld: 1,4 mio. kr. (2013: 2,0 mio. kr.)
Anden kortfristet gæld består hovedsageligt af automatiske posteringer fra SLS
vedrørende løn. Vi har påset, at oplysninger i SAP Intern er afstemt til henholdsvis
SKS-regnskabsoplysninger og SLS-lønoplysninger. Vi vurderer, at posterne er
tilfredsstilende indregnet.
I regnskabsposten er endvidere indregnet skyldig flekstid, overarbejde og ATN-
dage for i alt 1,0 mio. kr.
Vi har afstemt regnskabets oplysninger til underliggende dokumentation. Vi har i
den forbindelse konstateret, at skyldigt overarbejde primo på 0,7 mio. ved en fejl
ikke er blevet tilbageført. Vi har derfor indarbejdet beløbet som en korrektion til
anden kortfristet gæld, jf. oversigt over korrektioner foran på side 5.
4.1.2.5.3 Skyldige feriepenge: 19,2 mio. kr. (2013: 8,2 mio. kr.)
Skatteankestyrelsen har i 2014 ændret regnskabsprincip vedrørende opgørelse af
feriepengeforpligtelsen.
Beregningen
af
hensættelsen
vedrørende
feriepengeforpligtelsen har til og med 2013 været baseret på en eksakt opgørelse
af den enkelte medarbejders ferietilgodehavende og ferieberettiget løn ultimo
regnskabssåret.
Med virkning fra 1/1 2014 er Skatteankestyrelsen overgået til at anvende en
beregningsmetode, der baserer sig på en gennemsnitsbetragtning for antal
feriedage og skyldig udgift pr. feriedag.
Begge metoder er i overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens regler og
vejledninger for beregning af feriepengeforpligtelser.
Opgørelsen er gennemgået i forhold til Moderniseringsstyrelsens regelsæt samt
indre sammenhænge. Vores gennemgang har ikke givet anledning til
bemærkninger.
4.1.2.5.4 Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,1 mio. kr. (2013: 0,00 kr.)
Vi har konstateret, at periodeafgrænsningsposter, passiver ikke fuldt ud indregnes
i overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens vejledning.
Der er bogført skyldig husleje med 0,4 mio. kr., som burde have været bogført
under leverandører af varer og tjenesteydelser. Vi har indarbejdet beløbet som
korrektioner til periodeafgrænsningsposter, passiver og leverandører af varer og
tjenesteydelser, jf. oversigt over korrektioner på side 5.
4.1.3 Resultatopgørelsen
4.1.3.1 Ordinære driftsindtægter: 161,2 mio. kr. (2013: 68,8 mio. kr.)
Regnskabsposten er sammensat af dels bevilling samt salg af varer og
tjenesteydelser og tilskud til egen drift. Årets resultat er et underskud på 2,6 mio.
kr. før korrektioner og et underskud på 3,3 mio. kr. efter korrektioner, dvs.
korrektioner for i alt -0,7 mio. kr. Korrektionerne består af udgiftsført rådighedsløn
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
11 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0012.png
på 1,8 mio. kr., tilbageført retableringsforpligtelse på 0,4 mio. kr. samt tilbageført
skyldigt overarbejde på 0,7 mio. kr. Herudover er der foretaget en reklassifikation
mellem forbrugsomkostninger andre ordinære driftsomkostninger på 15,6 mio. kr.
Vi har afgivet supplerende oplysninger om fejlene i vores revisorerklæring på
årsregnskabet for 2014.
De udførte revisionshandlinger har derudover givet anledning til følgende
bemærkninger på området:
4.1.3.2 Personaleomkostninger: 138,5 mio. kr. (2013: 60,4 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder lønninger til enkeltpersoner som betaling for
personlige arbejdsydelser som led i et tjeneste- eller ansættelsesforhold, herunder
også
korte
og
sporadiske
tjeneste-
og
ansættelsesforhold
ved
Skatteankestyrelsen. Under egentlig løn med årsværk bogføres lønninger til
personale ansat ved Skatteankestyrelsen under lønsumsrammestyring.
På løn- og pensionsområdet påser vi, at løn og pension registreres i bogholderiet
og at der løbende foretages afstemning af drifts- og balancekonti. Vi påser
endvidere, at løn og pension indregnes, måles, præsenteres og oplyses
tilfredsstillende i regnskabet ud fra den af os foretagne revision. Rigsrevisionen
varetager den øvrige del af revisionen af løn og pensionsområdet, jf. bilag 5 i
Ministerieinstruks for Skatteministeriet (§ 9-aftale mellem Skatteministeriet og
Rigsrevisionen).
I forbindelse med revisionen har vi konstateret, at der ikke tidligere har været
hensat til rådighedsløn på i alt 1,8 mio. kr. Der henvises til omtalen heraf under
hensatte forpligtelser, jf. ovenfor. Endvidere har vi konstateret, at skyldigt
overarbejde primo på 0,7 mio. kr. ikke er blevet tilbageført. Der henvises til omtalen
heraf under anden kortfristet gæld, jf. ovenfor. Netto er der således ikke-rettede
fejl i regnskabsposten på 1,1 mio. kr.
4.1.3.3 Andre ordinære driftsomkostninger: 15,2 mio. kr. (2013: 6,2 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder en række omkostninger under standardkonto 22, der
hovedsagelig
vedrører
den
løbende
drift,
ekskl.
Forbrugs-
og
Personaleomkostninger.
Andre ordinære driftsomkostninger ekskl. korrektioner er sammensat af udgifter til
it på 2,8 mio. kr. (standardkonto 2265) og øvrige driftsposter, 12,4 mio. kr.
I forbindelse med vores revision har vi foretaget analyser og stikprøvevist revideret
forekomst, periodisering og klassifikation. Det er vores vurdering, at
regnskabsposten bør udgøre 15,2 mio. kr. i stedet for 0 mio. kr. Forskellen på 15,2
mio. kr. består i tilbageførsel af hensat forpligtelse vedrørende retablering af
lejemål, jf. omtalen under hensatte forpligtelser, på 0,4 mio. kr. samt
reklassifikation af driftsomkostninger på 15,6 mio. kr., der i henhold til
Moderniseringsstyrelsens
”Vejledning om årsrapport for statslige institutioner” skal
klassificeres som Andre ordinære driftsomkostninger, jf. standardkonto 22 i stedet
for Forbrugsomkostninger. Vi har konstateret samme klassifikationsfejl i
regnskabets sammenligningstal for 2013 og disse er derfor ligeledes korrigeret
med 6,2 mio. kr.
4.1.3.4 Klagegebyr: 2,9 mio. kr. (2013: 2,2 mio. kr.)
Kontoen indeholder indtægter vedr. klagegebyr, der opkræves i henhold til
Skatteforvaltningsloven, jf. finanslovens § 09.11.21.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
12 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0013.png
Vi har foretaget en analyse samt stikprøvevis gennemgang af konto for Indgået
klageafgift & klageafgift. Gennemgangen har ikke givet anledning til
bemærkninger.
4.1.4 Gennemgang af Skatteankestyrelsens årsrapport 2014,
Vi har ved gennemgang af Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014 sammenholdt
årsrapportens opbygning med Moderniseringsstyrelsens vejledning omkring
udarbejdelse af årsrapport for statslige virksomheder samt afstemt årsrapportens
oplysninger om regnskabsmæssige forhold til SAP Intern. Vi har endvidere
foretaget en gennemgang af Skatteankestyrelsens målrapportering med
udgangspunkt i Skatteankestyrelsens underskrevne årsrapport af 17. marts 2015
samt resultatkontrakten mellem Skatteankestyrelsen og departementet og de
mere overordnede finanslovsmål, jf. FL § 09.11.02. Vi har gennemgået
målrapporteringerne på de enkelte operationaliserede målsætninger og har ud fra
væsentlighed og risiko indhentet dokumentation for målopfyldelsen.
4.1.4.1 Generelle observationer
Regnskabsoplysningerne i årsrapporten er gennemgået og sammenholdt med
registreringer i SAP Intern. Afstemningen har ikke givet anledning til
bemærkninger.
Årsrapportens
opbygning
og
indhold
er
sammenholdt
med
Moderniseringsstyrelsens vejledning omkring udarbejdelse af årsrapport for
statslige virksomheder. Vi vurderer, at årsrapporten i al væsentlighed er udarbejdet
efter anvisningerne i vejledningen.
4.1.4.2 Målrapportering
Redegørelsen i Skatteankestyrelsens årsrapport 2014 med skematisk oversigt
over
Finansmål,
Forandringsmål
og
Produktionsmål
følger
Moderniseringsstyrelsens Vejledning om årsrapport for statslige institutioner for så
vidt angår opstilling samt oplysninger om graden af målopfyldelse for de enkelte
målsætninger. Målsætningerne fremgår af resultatkontrakten mellem
Skatteankestyrelsen og departementet med en vægtet fordeling mellem
Produktionsmål (vægt 60 pct.) og Forandringsmål (vægt 40 pct.). Vi har
gennemgået dokumentationen for målrapportering vedrørende følgende forhold:
Forandringsmål
Identifikation af effektiviseringer
målet er opfyldt
30 point
Gevinsthjemtagelse
målet er opfyldt
40 point
Styringsmodel
målet er opfyldt
15 point
Dokumentationen vurderes at være tilstrækkelig og giver ikke anledning til
bemærkninger.
5. Konklusion
Vi har afsluttet revisionen af Skatteankestyrelsens årsregnskab for 2014. Revision
har afdækket flere fejl og har givet anledning til at anføre supplerende oplysninger
i vores revisorerklæring på regnskabet. De supplerende oplysninger fremgår af
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
13 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0014.png
”Erklæring
om revision af Skatteankestyrelsens
regnskab for regnskabsåret 2014”
og ”Revisionsberetning
2014 - Finanslovens § 9 Skatteankestyrelsen”.
I forbindelse med årsafslutningsprocessen har Skatteankestyrelsen på en række
områder
etableret
strukturerede
og
systematiske
afstemninger
af
regnskabsposter, herunder er der udarbejdet tilfredsstillende underliggende
dokumentation og specifikation af de enkelte regnskabsposter.
Det er dog vores vurdering, at den samlede årsafslutningsproces skal styrkes ved,
at der etableres en samlet struktureret og systematisk proces, som sikrer, at
kvalitetssikringen af væsentlige regnskabsdata gennemføres og dokumenteres
ensartet og i nødvendigt omfang.
Endvidere er årsafslutningsprocessen designet således, at ikke alle væsentlige
regnskabsdata er kvalitetssikret forud for registrering i SKS. Vi har modtaget
dokumentation, specifikationer og opgørelser vedrørende flere regnskabsposter
efter, at regnskabsdata er overført til og fastlåst i SKS og har således ikke haft
mulighed for at afslutte revisionen før på et meget sent tidspunkt i
regnskabsprocessen. Dette vedrører blandt andet identifikationen af og
opgørelsen af rådighedsløn.
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelse af processen for
årsafslutning af § 9 regnskabet er ikke helt tilfredsstillende.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
2
2
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
0
3
3
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
0
0
0
Revisionsemne
Balance
Resultatopgørelse
Årsafslutning
I alt
I alt
0
0
5
5
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
14 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0015.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Årsafslutningsinstruks
Risici
Anbefalinger
Finansåret
Skatteankestyrelsen har i
2014
forbindelse med årsafslut-
Prioritet 1
ningen ikke udarbejdet en
egentlig
årsafslutningsin-
struks som understøtter års-
afslutningen.
Der
er
risiko
for,
at
regnskabsmaterialet
i
forbindelse med årsafslut-
ningen ikke bliver udarbejdet
eller kvalitetssikret rettidigt,
fordi der ikke er et samlet
overblik over det afstemnings-
materiale som skal udarbej-
des/kvalitetssikres samt på
hvilke tidspunkter. Dette med-
fører ligeledes forøget risiko for
fejl i regnskabet.
Vi anbefaler, at Skatteankestyrelsen udarbejder en årsafslutnings-
instruks. Instruksen bør beskrive det enkelte materiale (afstemninger,
specifikationer mv.) der skal udarbejdes i forbindelse med årsafslut-
ningen. For det enkelte materiale anføres en ansvarlig person for udfø-
relsen samt en tidsfrist for udførelsen. Tilsvarende bør der angives en
ansvarlig person for kvalitetssikringen af materialet samt en tidsangi-
velse for, hvornår kvalitetssikringen skal være udført. Planen skal sikre,
at alle parter kan være færdige rettidigt, dvs. alle væsentlige regn-
skabsposter skal være kvalitetssikret af Skatteankestyrelsen senest
f.eks. d. 20. januar, således at revisionen har mulighed for at gennem-
gå materialet inden tallene låses i SKS f.eks. d. 31. januar. Vi anbefa-
ler, at proceduren ligeledes beskrives i regnskabsinstruksen. Denne
proces vil sikre, at såfremt vi identificerer fejl i forbindelse med revisio-
nen, vil disse kunne nå at blive rettet i SKS.
Det skal endvidere anbefales, at der for så vidt angår væsentlige og ri-
sikofyldte regnskabsposter, herunder skønsmæssige regnskabsposter
etableres en proces, der sikrer, at opgørelser og vurderinger udarbej-
des i god tid forud for regnskabsafslutningen således, at tidsforbruget til
færdigbearbejdning af disse poster i den travle periode i januar måned
minimeres mest muligt. Intern Revision indgår gerne i forudgående
drøftelser således, at eventuelle uenigheder kan afklares i god tid og
overraskelser i forbindelse med regnskabsafslutningen kan undgås.
Handleplan fra [Michael Ehlers Hansen]:
Hvert år i slutningen af november vil der blive udarbejdet en årsafslutningsinstruks, der beskriver de afstemninger, specifikationer mv., der
skal udarbejdes i forbindelse med årsafslutningen. Instruksen koordineres med leverancerne mv. i drejebogen vedrørende
årsafslutningsprocesserne. Der vil være udpeget de ansvarlige personer for udførelsen samt en tidsfrist for udførelsen. Det vil endvidere
15 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0016.png
fremgå, hvilke medarbejdere der er ansvarlig for kvalitetssikringen af materialet samt en tidsangivelse for, hvornår kvalitetssikringen skal
være udført.
Herved skal det sikres, at alle væsentlige regnskabsposter er kvalitetssikret af Skatteankestyrelsen senest en uge før regnskabstallene
låses i SKS. Proceduren vil blive beskrevet i regnskabsinstruksen ved næste opdatering.
Implementeringsdato: 30. november 2015.
16 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0017.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Proces for opgørelse af skønsmæssige regnskabsposter (kalkulatoriske regnskabsposter) og andre
regnskabsmæssige vurderinger
Manglende indregning af skøns-
mæssige poster i regnskabet
medfører risiko for væsentlige
fejl i regnskabet.
Manglende sondring mellem
Andre ordinære driftsomkostnin-
ger og Forbrugsomkostninger
medfører en forøget risiko for
forkert præsentation i resultat-
opgørelsen.
Vi skal anbefale, at Skatteankestyrelsen etablerer en proces,
som sikrer, at såvel kvartalsregnskaber som årsregnskaber
aflægges efter Moderniseringsstyrelsens vejledninger for så
vidt angår skønsmæssige regnskabsposter. Skatteankesty-
relsen bør blandt andet gennemgå området for personale-
ydelser, hvor medarbejdere eller tidligere medarbejdere har
betalt fravær og i den forbindelse opgøre de personale-
ydelser, som løbende skal registreres i bogføringen. Opgø-
relser og beregninger skal løbende godkendes af ledelsen.
Den samlede proces bør beskrives i regnskabsinstruksen.
Vi skal endvidere anbefale, at Skatteankestyrelsen sikrer, at
årsrapporten
opstilles
i
overensstemmelse
med
Moderniseringsstyrelsens vejledninger, herunder at der
sondres korrekt mellem Andre ordinære driftsomkostninger og
Forbrugsomkostninger.
Finansåret
Vi har i forbindelse med årsafslut-
2014
ningsrevisionen konstateret, at Skat-
Prioritet 1
teankestyrelsen ikke har etableret en
tilstrækkelig sikker proces for identi-
fikation og opgørelse af skønsmæs-
sige poster i regnskabet.
Vi har endvidere konstateret, at der
ikke er sondret mellem Andre
ordinære
driftsomkostninger
og
Forbrugsomkostninger i overens-
stemmelse med Moderniserings-
styrelsens vejledning.
Handleplan fra [Jeppe Pless]:
Skatteankestyrelsen vil i 2. kvartal 2015 etablere en proces for identifikation og opgørelse af skønsmæssige poster i regnskabet, herunder
området for personaleydelser, hvor medarbejdere har betalt fravær. Personaleydelserne vil blive opgjort, godkendt af ledelsen og løbende
registreret i bogføringen. Proceduren vil blive beskrevet i regnskabsinstruksen ved næste opdatering.
Implementeringsdato: 30. juni 2015.
17 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0018.png
Handleplan fra [Michael Ehlers]:
I Skatteankestyrelsens årsrapport for 2015 vil resultatopgørelsen være opstillet således, at der sondres
mellem ”ordinære
driftsomkostninger” og ”andre ordinære driftsomkostninger”.
31. marts 2016.
18 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0019.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Kvalitetssikring ved årsafslutningen
Manglende kvalitetssikring af
årsafslutningsmateriale medfø-
rer større risiko for fejl i regnska-
bet.
Vi anbefaler, at Skatteankestyrelsen som led i den interne
kvalitetssikring sikrer dokumentation og godkendelse i hen-
hold til årsafslutningsinstruks. Vi anbefaler at proceduren
ligeledes beskrives i regnskabsinstruksen.
Finansåret
Vi har i forbindelse med revisionen af
2014
regnskabsmateriale udarbejdet af
Prioritet 2
Skatteankestyrelsen i forbindelse
med årsafslutningen konstateret, at
det ikke konsekvent fremgik af det
enkelte årsafslutningsmateriale om
det var kvalitetssikret samt hvem der
havde foretaget kvalitetssikringen og
hvornår.
Handleplan fra [Michael Ehlers Hansen]:
Hvert år i slutningen af november vil der blive udarbejdet en årsafslutningsinstruks, der beskriver de afstemninger, specifikationer mv., der
skal udarbejdes i forbindelse med årsafslutningen. Instruksen koordineres med leverancerne mv. i drejebogen vedrørende
årsafslutningsprocesserne. Der vil være udpeget de ansvarlige personer for udførelsen samt en tidsfrist for udførelsen. Det vil endvidere
fremgå, hvilke medarbejdere der er ansvarlig for kvalitetssikringen af materialet samt en tidsangivelse for, hvornår kvalitetssikringen skal
være udført.
Herved skal det sikres, at alle væsentlige regnskabsposter er kvalitetssikret af Skatteankestyrelsen senest en uge før regnskabstallene
låses i SKS. Proceduren vil blive beskrevet i regnskabsinstruksen ved næste opdatering.
Implementeringsdato: 30. november 2015.
19 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0020.png
Nr.
4
Observationer
Fuldmagtsforhold til bankkonti
Risici
Anbefalinger
Finansåret
Ved kontrol af fuldmagtsforhold til
2014
bankkonti har vi konstateret, at
Prioritet 2
kontorchefen
i
Økonomi
og
Administration
hos
Skatteanke-
styrelsen har fuldmagtsforhold til
bankkonti. Kontorchefen har ikke et
arbejdsbetinget behov for at have
fuldmagt til bankkonti.
Fuldmagtforhold til bankkonti til
personer, som ikke har et
arbejdsbetinget behov, forøger
risikoen
for
tilsigtede
og
utilsigtede fejl i regnskabet.
Som følge af, at kontorchefen i Økonomi og Administration
hos Skatteankestyrelsen ikke har et arbejdsbetinget behov til
at have fuldmagt til bankkonti, bør fuldmagtsforholdet over for
Danske Bank ophæves.
Handleplan fra [Sanela Verem]:
Skatteankestyrelsen vil snarest ophæve fuldmagtsforholdet over for Danske Bank.
Implementeringsdato: 30. juni 2015.
20 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0021.png
Nr.
5
Observationer
Flytning af likviditet
Risici
Anbefalinger
Finansåret
Skatteankestyrelsen har ikke rettidigt Manglende rettidig flytning af
foretaget flytning af likviditet mellem likviditet er ikke i overens-
2014
Prioritet 2
FF7 finansieringskonto og FF4 stemmelse med Moderniserings-
langfristet gæld, jf. Moderniserings-
styrelsens
vejledning
om
styrelsens vejledning om selvstændig
selvstændig likviditet fra april
likviditet fra april 2011.
2011.
Vi skal anbefale, at Skatteankestyrelsen påser, at den
beregnede likviditet flyttes snarest muligt og at
Moderniseringsstyrelsens vejledning fremadrettet efterleves.
Manglende rettidig flytning af
likviditet påvirker endvidere
virksomhedens renteindtægter
og omkostninger uhensigts-
mæssigt.
Handleplan fra Sanela Verem:
Skatteankestyrelsen vil fremover rette henvendelse til koncernservice 2 arbejdsdage før regnskabsårets udløb med henblik på at sikre,
at likviditetsflytningen effektueres inden for tidsfristen.
Implementeringsdato: 5. juli 2015.
21 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0022.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende”
grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse
af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
22 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962637_0023.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
23 af 23