Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962633_0001.png
2. februar 2015
J. nr. 14-4095655
Plannr. 114-720
Intern Revision
Rapport 2014
Skatteankestyrelsen
Revision af husleje
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør, Anette Hummelshøj
Kontorchef, Niels Frode-Jensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. september 2014,
revideret husleje og deposita i Skatteankestyrelsen. Den udførte revision er en
del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Skatteankestyrelsen udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici. Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration
ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af
Skatteankestyrelsens handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Skatteankestyrelsen har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
København, den 2. februar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af husleje i Skatteankestyrelsen
2 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen har været at undersøge, hvorvidt der er etableret
tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller i forhold til husleje- og
depositaregistreringer, som har betydning for regnskabsaflæggelsen. Hvis
kontrollerne ikke er tilfredsstillende, er der risiko for væsentlige fejl eller mangler i
årsregnskabet.
Intern Revision har i perioden januar til maj 2014 gennemført revision af SAP
Intern, med fokus på faktura-håndteringsprocessen. Denne revision har omfattet
følgende forhold: 1. Systemdokumentation og brugervejledning 2. Systemets
funktioner og funktionsadskillelse 3. Behandling af inddata med fokus på IDOC
og FI-modulet 4. Anvendte registre 5. Behandling af uddata 6. Transaktions- og
kontrolspor. På baggrund af den foretagne revision var det Intern Revisions
samlede vurdering, at de undersøgte it-kontroller vedrørende SAP Intern er på et
tilfredsstillende niveau. Der i revisionen foretaget en afgrænsning i forhold til
disse revisionsemner.
2. Omfang
Vi har i perioden oktober-november 2014 revideret tilrettelæggelsen af
forretningsgange og interne kontroller, for så vidt angår husleje- og
depositaregistreringer. Vi har endvidere foretaget test af udvalgte kontroller,
herunder foretaget vurdering af controllerfunktionen. På området afholdes ca.
6,5 % af Skatteankestyrelsens bevilling. Revisionen indgår som en turnusrevision
i Intern Revisions plan.
Revisionen har omfattet følgende i forhold til husleje- og depositaregistreringer:
Skatteankestyrelsens forretningsgange
Skatteankestyrelsens controllerfunktion
Arbejdsdeling med Bygninger og Service i Koncernservice
Revisionen er foretaget i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen og god revisionsskik. I forbindelse med revisionen
har Intern Revision afholdt møde med Bygninger og Service i Koncernservice,
som har ansvaret for kontrakter, økonomi- og budget og den daglige
administration af Skatteministeriets lejemål. Kontoret indgår, forlænger, tilpasser
og opsiger bygningsrelaterede serviceaftaler og kontrakter. Intern Revision har
interviewet controllerfunktionen i Skatteankestyrelsen vedr. validering af husleje-
og depositaregistreringer. Vi har endvidere haft e-mailkorrespondance med
kontorchefen for Økonomi og Administration i Skatteankestyrelsen.
Revision af husleje i Skatteankestyrelsen
3 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0004.png
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at
beskrivelse og udførelse af de interne kontroller i Skatteankestyrelsen i forhold til
husleje-og depositaregistreringer, er på et ikke helt tilfredsstillende niveau.
Vores konklusion er baseret på de observationer, der er anført i nedenstående
skema. Den væsentligste anbefaling er:
Set i lyset af fusionen mellem Landsskatteretten og Skatteankenævnene pr.
1. januar 2014 med væsentlig tilgang af nye lejemål fra skatteankenævnene
vurderer Intern Revision, at controllerfunktionen bør have større fokus på
forbrugstallene fordelt på hvert enkelt lejemål. Skatteankestyrelsens
controllerfunktion bør udføre løbende kontrol af forbrugstallene fordelt på de
enkelte
lejemål
(husleje,
fællesudgifter,
ejendomsskatter,
administrationsgebyr til Bygningsstyrelsen mv.), og herefter sammenholde
med ajourførte budgettal for at sikre korrekt registrering. Endvidere bør
controllerfunktionen løbende føre sig ajour med Bygningsstyrelsen, der
lægger oplysninger ud på Ejendomsportalen om fx huslejereguleringer og
deposita pr. lejemål.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
3
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
0
Prioritet
I alt
Procedurer til sikring af
korrekt registrering af
husleje i
Skatteankestyrelsen i
samarbejde med
Bygninger og Service
Procedurer til sikring af
korrekt registrering af
deposita i
Skatteankestyrelsen i
samarbejde med
Kontrakter og Service
I alt
3
0
1
1
2
0
4
1
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af husleje i Skatteankestyrelsen
4 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr. 1
1.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Husleje
Retningslinjer vedr. registrering af husleje i Skatteankestyrelsen
Finansåret
Intern Revision har ikke identificeret beskrivelser af
2014
implementerede interne kontroller i virksomheden til
understøttelse af korrekte registreringer af husleje.
Prioritet 2
Skatteankestyrelsen er resultatet af en fusion mel-
lem Landsskatteretten og Skatteankenævnene pr. 1.
januar 2014. De organisatoriske sammenlægninger
har bl.a. medført flere medarbejdere og lejemål.
Handleplan fra virksomheden:
Manglende beskrivelser af de inter-
ne kontroller medfører forøget risiko
for, at der ikke er kendskab til dele af
virksomhedens forretningsområde.
Organisatoriske ændringer stiller
særlige krav til at få beskrevet
eventuelle nye forretningsgange og
interne kontroller.
Vi anbefaler, at der sker
identificering og dokumen-
tation af implementerede
forretningsgange for virk-
somhedens interne kon-
troller vedr. registrering af
husleje.
Skatteankestyrelsen vil udarbejde en beskrivelse af de interne kontroller vedrørende registrering af husleje. Beskrivelsen
forventes udarbejdet i 1. halvår 2015.
Michael Ehlers Hansen er ansvarlig for dette.
Side 5 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0006.png
Nr. 1
1.2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Husleje
Udførte kontroller i Skatteankestyrelsen
Finansåret
Grundbudgettet er specificeret for de
2014
enkelte måneder og denne specifikation
danner grundlag for både den kvartalsvise
Prioritet 2
udgiftsopfølgning og de månedlige bud-
getprognoser. Regnskabstallene gennem-
gås nærmere i det omfang, der er uven-
tede differencer i forhold til budgetterin-
gen. I forbindelse med fusionen pr. 1.
januar 2014 har der været en væsentlig
tilgang af nye lejemål fra skatteanke-
nævnene. Det kan konstateres, at control-
lerfunktionen ikke beregner forbrugstal
fordelt på hvert enkelt lejemål.
Handleplan fra virksomheden:
Grundet tilgangen af
flere lejemål til Skatte-
ankestyrelsen pr. 1. ja-
nuar 2014 samt det for-
hold, at der løbende i
året kan opstå flere kor-
rektioner til forbrugstal-
lene på de enkelte leje-
mål, er der øget risiko for
fejl vedr. huslejeregistre-
ringer.
Intern Revision anbefaler, at Skatteankestyrelsens
controllerfunktion foretager løbende kontrol af for-
brugstallene fordelt på de enkelte lejemål (husleje,
fællesudgifter, ejendomsskatter, administrationsgebyr
til Bygningsstyrelsen mv.) og disse herefter sammen-
holdes med ajourførte budgettal for at sikre korrekt
registrering. I controllerfunktionen bør der også være
en løbende ajourføring med Bygningsstyrelsen, der
lægger oplysninger ud på Ejendomsportalen om fx
huslejereguleringer og deposita pr. lejemål. Skattean-
kestyrelsen bør i sin egenskab af budgetansvarlig
have adgang til og benytte denne portal.
De interne kontroller vil blive beskrevet og udført fremover, jf. pkt. 1.1.
Side 6 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0007.png
Nr. 1
1.3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Husleje
Retningslinjer vedr. registrering af husleje i Bygninger og Service på vegne af Skatteankestyrelsen
Finansåret
Koncernservice ved Regnskab 1 og Bygninger og
2014
Service står for fakturahåndteringen vedrørende
Skatteankestyrelsens lejemål, dvs. at de skal sikre,
Prioritet 2
at der betales den husleje som huslejekontrakterne
betinger, herunder husleje-, deposita- og pristals-
reguleringer.
Intern Revision har ikke identificeret beskrivelser af
implementerede forretningsgange vedr. arbejdsfor-
delingen mellem Skatteankestyrelsen og Bygninger
og Service.
Handleplan fra virksomheden:
Manglende beskrivelser af
forretningsgange vedr. ar-
bejdsfordelinger i forhold til
Koncernservice skaber risiko
for, at nødvendige kontroller
ikke bliver udført.
Endvidere skaber dette risiko
for, at der ikke er kendskab til
dele af virksomhedens forret-
ningsområde.
Skatteankestyrelsen har det
budgetmæssige ansvar, og
skal derfor skabe en klar
forventningsafstemning over
for Koncernservice vedr. den
løbende afstemning og kon-
trol af huslejeregistreringer.
Forventningsafstemningen
skal udmøntes i en forret-
ningsgangsbeskrivelse.
Det er foreløbig aftalt, at SKAT Bygninger og Service udarbejder et budget for Skatteankestyrelsens lejemål for
hele 2015. Budgettet vil danne udgangspunkt for den løbende kontrol af registreringen af husleje mv., jf.
ovenstående.
Forretningsgangene og arbejdsdelingen mellem Skatteankestyrelsen og Bygninger og Service vil blive beskrevet.
Beskrivelsen forventes udarbejdet i 1. halvår 2015. Michael Ehlers Hansen er ansvarlig for dette.
Side 7 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0008.png
Nr. 2
2.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Deposita
Retningslinjer vedr. registrering af deposita i Skatteankestyrelsen
Finansåret
Skatteankestyrelsen er resultatet af en fusion mel-
2014
lem Landsskatteretten og Skatteankenævnene pr.
1. januar 2014. De organisatoriske sammenlægnin-
Prioritet 2
ger har bl.a. medført flere medarbejdere og leje-
mål, hvilket har givet øgede administrative byrder.
Intern Revision har i denne forbindelse ikke iden-
tificeret beskrivelser af virksomhedens interne kont-
roller til understøttelse af korrekte registreringer af
deposita.
Handleplan fra virksomheden:
Manglende beskrivelser af virk-
somhedens interne kontroller bevir-
ker, at der ikke er kendskab til dele
af virksomhedens forretningsområ-
de. Organisatoriske ændringer stil-
ler særlige krav til at få beskrevet
eventuelle nye interne kontroller.
Vi anbefaler, at der sker iden-
tificering og dokumentation af
implementerede interne kon-
troller i virksomheden såle-
des, at der skabes kendskab
til det opsatte kontrolmiljø.
Koncernservice (Bygninger og Service) har overfor Skatteankestyrelsen bekræftet, at Bygninger og Service foretager
opfølgning på deposita, og at processen vil blive nærmere beskrevet. Beskrivelsen forventes udarbejdet i 1. halvår 2015.
Michael Ehlers Hansen vil følge op på, at dette sker som aftalt, og at en eventuel supplerende beskrivelse af
Skatteankestyrelsens interne kontroller udarbejdes, i det omfang der er behov for en sådan.
Side 8 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0009.png
Nr. 2
2.2
Observationer
Deposita
Udførte kontroller i Skatteankestyrelsen
Risici
Anbefalinger
Finansåret
Grundbudgettet danner grundlag for både den kvartalsvise
2014
udgiftsopfølgning og de månedlige budgetprognoser.
Regnskabstallene gennemgås nærmere i det omfang, der
Prioritet 3
er uventede differencer i forhold til budgetteringen.
Controllerfunktionen har på baggrund af fusionen udført en
afstemning med Koncernservice. Intern Revision har
foretaget en sammenholdelse med de af Bygninger og
Service registrerede deposita og oplysninger fra Bygnings-
styrelsen. Det kan konstateres, at der foretages en udgifts-
kontrol i Skatteankestyrelsen samt en udgift- og afstem-
ningskontrol i Bygninger og Service.
Handleplan fra virksomheden:
Se handleplan under pkt. 2.1.
Arbejdsdelingen i forhold til
controllerfunktionen mellem
Skatteankestyrelsen
og
Bygninger og Service i Kon-
cernservice vurderes at væ-
re ikke fuldt afklaret, hvilket
giver risiko for, at nødvendi-
ge kontroller enten ikke bli-
ver udført eller, at de bliver
udført dobbelt.
Skatteankestyrelsen har det
budgetmæssige ansvar. Det
anbefales derfor, at der fore-
tages en forventningsafstem-
ning over for Bygninger og
Service vedr. den løbende
afstemning af deposita. Det
anbefales endvidere, at den-
ne arbejdsfordeling formule-
res i en forretningsgangsbe-
skrivelse.
Side 9 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0010.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Side 10 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962633_0011.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Side 11 af 11