Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962628_0001.png
13. maj 2015
J. nr. 15-1489447
Plannr. 114-680
Intern Revision
Erklæring
Erklæring om revision af SKATs § 9 regnskab
for regnskabsåret 2014
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962628_0002.png
1.
Formål med erklæringen
Formålet med nærværende erklæring er, at Intern Revision over for Skat og
departementet erklærer sig om virksomhedens regnskabsaflæggelse og økono-
miske forvaltning med udgangspunkt i den af Intern Revision udførte revision.
Rigsrevisionen kan tillige anvende nærværende erklæring ved udarbejdelse af
egen rapportering. Rigsrevisionens afsluttende rapportering kan således
indeholde forhold, der ikke er omfattet af nærværende erklæring.
2. Ledelsens ansvar
Årsrapporten er aflagt i henhold til bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om
statens regnskabsvæsen mv. Årsrapporten er udarbejdet på baggrund af Moder-
niseringsstyrelsens ”Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for statslige institu-
tioner” fra november 2014.
Årsrapporten er endeligt godkendt den 19. marts 2015 af SKAT og Skatteministe-
riets departement. Med godkendelsen tilkendegives:
at årsrapporten er rigtig, det vil sige, at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
3. Grundlaget for revisionen
Intern Revision har for regnskabsåret 2014 revideret SKATs § 9 regnskab.
Revisionen er udført i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Dette
indebærer, jf. lov om revisionen af statens regnskaber, at det ved revisionen er
efterprøvet, om regnskabet er rigtigt, og om der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, der understøtter, at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og
andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Intern Revision betragter med denne erklæring revisionen af § 9 regnskabet for
2014 som afsluttet. Intern Revision kan dog tage spørgsmål vedrørende dette og
Erklæring om revision af SKATs § 9 regnskab for regnskabsåret 2014
1 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962628_0003.png
tidligere regnskabsår op til yderligere undersøgelser. I den forbindelse kan der
fremkomme nye oplysninger, som kan give anledning til, at konkrete forhold, der
er behandlet i denne erklæring og revisionsberetningen, bliver vurderet på ny.
4. Den udførte revision
Revisionen er tilrettelagt og udført på grundlag af en vurdering af væsentlighed og
risiko og er baseret på stikprøver og en gennemgang af forretningsgange og
interne kontroller.
Revisionen af SKATs § 9 regnskab omfattede for regnskabsåret 2014 løbende
revision samt afsluttende årsrevision. Resultaterne af den løbende og afsluttende
årsrevision er afrapporteret til SKAT.
5. Konklusion med forbehold
5.1 Forbehold
Grundlag for konklusion med forbehold
Forbehold for værdiansættelse af færdiggjorte udviklingsprojekter
Vi har i forbindelse med revisionen ikke fået forelagt et tilstrækkeligt revisionsbevis
vedrørende værdiansættelsen af it-systemet EFI indregnet under Færdiggjorte
udviklingsprojekter med 185,9 mio. kr. Efter vores vurdering er der væsentlig
usikkerhed omkring it-systemets funktionaliteter, herunder færdigudviklingen af
systemet. Vi tager derfor forbehold for værdiansættelsen af EFI.
Forbehold for værdiansættelse af hensatte forpligtelser
Efter vores vurdering mangler SKAT at indregne en netto forpligtelse på 125,7 mio.
vedrørende rådighedsløn til fratrådte tjenestemænd og retableringsforpligtelser.
Hensatte forpligtelser skulle have været indregnet med 249,2 mio. kr. i stedet for
123,5 mio. kr. Som følge af den manglende indregning af disse beløb tager vi
forbehold for værdiansættelsen af Hensatte forpligtelser.
5.2 Konklusion med forbehold
På baggrund af den udførte revision skal Intern Revision udtrykke følgende
konklusion med forbehold:
Regnskabet er, bortset fra de mulige indvirkninger af de forhold, der er
beskrevet i grundlag for konklusion med forbehold, rigtigt, dvs. uden
væsentlige fejl og mangler.
Erklæring om revision af SKATs § 9 regnskab for regnskabsåret 2014
2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962628_0004.png
Der er etableret forretningsgange og interne kontroller, der understøtter, at
de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
5.3 Supplerende oplysninger
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
På side 26 og side 28 i årsrapporten har SKAT oplyst om konstaterede fejl
i regnskabet for 2014. De konstaterede fejl er omfattet af vores forbehold
vedrørende værdiansættelse af Hensatte forpligtelser. Fejlene skyldes i al
væsentlighed,
at
der
ikke
i
forbindelse
med
regnskabsaflæggelsesprocessen har været etableret en tilstrækkelig sikker
proces med identifikation og opgørelse af væsentlige skønsmæssige
regnskabsposter.
Som følge af en række fejlregistreringer skulle Leverandører af varer og
tjenesteydelser have været indregnet med 299,5 mio. kr. i stedet for 281
mio. kr. (-18,5 mio. kr.), Periodeafgrænsningsposter passiver skulle have
være indregnet med 2,8 mio. kr. i stedet 19,6 mio. kr. (16,8 mio. kr.),
Tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser skulle have været
indregnet med 17,1 mio. kr. i stedet for 11,4 mio. kr. (5,7 mio. kr.) og
Periodeafgrænsningsposter aktiver skulle have været indregnet med 26,6
mio. kr. i stedet for 30,6 mio. kr. (-4 mio. kr.). Fejlregistreringerne har ingen
effekt på årets resultat og egenkapital.
Vi har konstateret, at der i 2014 ikke er aktiveret projektomkostninger på
EFI-systemet under Udviklingsprojekter under udførelse. Det er vores
vurdering, at regnskabsposten Udviklingsprojekter under udførelse skal
indregnes og måles til værdien af de enkelte udviklingsprojekter pr. 31/12
2014. Pr. 31/12 2014 udgør de budgetterede udviklingsomkostninger 19,3
mio. kr. SKAT burde have indregnet en andel af de 19,3 mio. kr. svarende
til færdiggørelsesgraden af de enkelte udviklingsprojekter pr. 31/12 2014
under regnskabsposten Udviklingsprojekter under udførelse med modpost
under regnskabsposten Leverandører af varer og tjenesteydelser.
SKAT har i 2014 implementeret en procedure for indregning af internt
medgåede lønomkostninger og indirekte produktionsomkostninger (IPO)
på udviklingsprojekter under udførelse. SKAT har oplyst herom i note 3.1
Anvendt Regnskabspraksis, men burde ligeledes have oplyst om de
beløbsmæssige konsekvenser af implementeringen i regnskabet for 2014,
jf. Moderniseringsstyrelsens vejledninger. Pr. 31/12 2014 er der under
Udviklingsprojekter under udførelse indregnet internt medgået løn på 14,5
mio. kr. samt IPO på 2,6 mio. kr., i alt 17,1 mio. kr. som samtidigt er
indvirkningen på årets resultat af den ændrede indregningsmetode.
Erklæring om revision af SKATs § 9 regnskab for regnskabsåret 2014
3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962628_0005.png
Det har siden 2010 været et krav, at der indregnes internt medgåede
lønomkostninger og IPO på udviklingsprojekter under udførelse, såfremt de
samlede projektomkostninger overstiger 10. mio. kr. SKAT har oplyst, at
årsagen til, at proceduren ikke tidligere har været implementeret skyldes
manglende pålideligt datagrundlag. SKAT har i den forbindelse ført
drøftelser med Moderniseringsstyrelsen om, hvorvidt der alligevel skal ske
genaktivering af ikke indregnede internt medgåede lønomkostninger og
IPO i tidligere regnskabsår. Iflg. oplysninger fra Moderniseringsstyrelsen
pågår der på regnskabsaflæggelsestidspunktet et arbejde med blandt
andet at genberegne værdien af EFI under hensyntagen til disse
bestemmelser. I givet fald, at der skal foretages genaktivering skal der
ligeledes foretages afskrivninger fra og med 1/9 2013, hvor første del af
EFI blev sat i drift. Det er ikke muligt på regnskabsaflæggelsestidspunktet
at vurdere de regnskabsmæssige konsekvenser heraf, men der kan blive
tale om væsentlige beløb, der skal genaktiveres og afskrives. Samtidigt
skal der dog foretages nedskrivningstest af blandt andet EFI, jf. omtalen
under forbehold.
Der er på regnskabsaflæggelsestidspunktet usikkerhed om, hvorvidt SKAT
ved fraflytning af lejemål indgået med Bygningsstyrelsen og hvor staten
ejer bygningerne skal afholde retableringsudgifter. SKAT har under
Hensatte forpligtelser indregnet 26,8 mio. kr. til forventede
retableringsudgifter i forbindelse med fraflytning af lejemål indgået med
Bygningsstyrelsen og hvor staten ejer bygningerne.
SKAT har i 2014 indregnet omkostninger vedrørende departementet på
25,8 mio. kr., jf. årsrapportens side 27. Derudover er der i balancen
indregnet retableringsudgifter på 4 mio. kr. og deposita på 5,3 mio. kr., som
ligeledes ikke vedrører SKAT. Vi har fået oplyst, at de indregnede
omkostninger er modsvaret af forøgede bevillinger.
SKAT har indregnet ekstraordinære indtægter, som ud fra de
underliggende begivenheder er ordinære, jf. note 2, side 31 i årsrapporten.
Ekstraordinære indtægter på 14,6 mio. kr. vedrørende bodsbetaling og
erstatninger skulle derfor have været reklassificeret til og modregnet under
Andre ordinære driftsomkostninger.
På § 09.21.03.10 Gebyrer på inddrivelsesområdet er der på finansloven en
indtægtsbevilling på 225 mio. kr., men der har i 2014 reelt kun været
indtægter på 58,1 mio. kr. De færre indtægter skyldes, at SKAT i 2014 ikke
har gennemført den aktivitet, som var forudsat i bevillingen med hensyn til
løbende inddrivelse af offentlige restancer som følge af, at DMI ikke fuldt
ud er overgået til ordinær drift.
Erklæring om revision af SKATs § 9 regnskab for regnskabsåret 2014
4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962628_0006.png
På § 09.21.03.10 Gebyrer på inddrivelsesområdet er fejlagtigt bogført 35
mio. kr., som vedrører rykkergebyr iht. § 28 i inddrivelsesbekendtgørelsen.
Rykkergebyr iht. § 28 i inddrivelsesbekendtgørelsen burde have været
indtægtsført under § 09.21.03.50 Indtægter for opkrævning af gebyrer i
forbindelse med inddrivelse af offentlige restancer.
Budgettal for 2015 i resultatopgørelsen og noterne er ikke omfattet af vores
revision.
Der henvises i øvrigt til revisionsberetningen.
København, den 13. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Erklæring om revision af SKATs § 9 regnskab for regnskabsåret 2014
5 af 5