Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962625_0001.png
4. maj 2016
J. nr. 15-0884477
Plannr. 114-640
Intern Revision
Rapport 2014
Skat §9
Sandsynliggørelse af moms
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har analyseret og vurderet den bogførte moms i SKAT.
Analysen er en del af den samlede revision for 2014 og 2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
redegørelsen for den udførte analyse i afsnit 4 samt bilag 1 og bilag 2.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 4. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Karsten Petersen
Manager
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
2 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0003.png
1.
Formål
I forbindelse med revisionen af regnskabet for 2013 oplyste SKAT, at der ikke
udarbejdes en sandsynliggørelse af momsen, idet SKAT har vurderet at
beregningen af momsen gennemføres på forsvarlig måde. Dette begrundes af
SKAT med, at der foretages en stikprøvevis intern kvalitetssikring, hvor
momsberegningen bl.a. kontrolleres. Herudover er begrundelsen, at der på en
række konti anvendes en forudbestemt momskode, der ikke kan ændres i
forbindelse med bogføringen.
IR har tidligere fremført over for SKAT, at der bør udføres en sandsynliggørelse
af momsen. Det skyldes, at der er tale om en væsentlig regnskabspost og at
afregningen af moms skal være korrekt.
Formålet med analysen, der præsenteres i denne rapport, er at opstille en
metode for sandsynliggørelse af moms samt efterprøve den bogførte moms for
2014 i SKATs § 9 regnskab.
Vi har i detaljer redegjort for analysens metode i afsnit 4. Formålet hermed er, at
SKAT kan anvende metoden som inspiration i forbindelse med en eventuel
fremtidig sandsynliggørelse af momsen.
2. Omfang
Vi har ikke nærmere vurderet de kontrolprocesser, der pågår i SKAT mhp. at
sikre, at bogføring og beregning af momsen er korrekt. Vi har i stedet forholdt os
til de bogførte data, der kan ses som et resultat af de etablerede processer.
Sandsynliggørelsen tager udgangspunkt i et datagrundlag bestående af samtlige
posteringer på de driftskonti
i SKAT’s regnskab,
der genererer
momsposteringerne samt posteringer på momskontiene.
Datagrundlaget vedrører 2014, og er trukket fra SAP Intern pr. 2. februar 2015,
og omfatter således de posteringer i 2014, der er bogført på dette tidspunkt.
I forbindelse med analysen har vi rettet diverse forespørgsler til SKAT’s Intern
Regnskab 1 mhp. afklaring af faktuelle forhold.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
3 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0004.png
3. Konklusion
I forbindelse med vores stikprøvevise gennemgang af bogføringen har vi ikke
konstateret væsentlige fejl i SKAT’s opgjorte moms for 2014.
Kvaliteten af
regnskabsregistreringerne vedr. moms er derfor tilfredsstillende. Det er dog vores
vurdering, at de etablerede processer for kontering og kontoplanens opbygning
ikke understøtter en effektiv momssandsynliggørelse. Vi har derfor ikke i
rapporten præsenteret en endelig model, der umiddelbart og fuldt ud kan
sandsynliggøre momsen.
”Kontrolmiljøet”
i forhold til at understøtte en effektiv
momssandsynliggørelse kan dermed betegnes som værende ikke helt
tilfredsstillende.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Den etablerede kontoplan og konteringspraksis medfører, at der bogføres
fakturaer med forskellige momsprocenter inden for den samme artskonto.
Dette betyder, at der ud fra bevægelser på de enkelte konti ikke kan
opstilles helt entydige forventninger til, hvor meget moms den enkelte
konto skal afløfte.
I bogføringen anvendes i stort omfang en momsindikator benævnt
’00
ingen moms’.
Denne momsindikator kan både anvendes, når der afløftes
moms, og når der ikke afløftes moms. Anvendelsen heraf medfører
derfor, at der ikke kan opstilles entydige forventninger til
momsberegningen ud fra momsindikatoren.
Vi har konstateret, at der foreligger en afstemning af modtaget moms i
forhold til den moms, der er optjent. Vi har efterprøvet afstemningen uden
bemærkninger.
Uagtet at Moderniseringsstyrelsen ikke stiller krav om udarbejdelse af
momssandsynliggørelse, har vi anbefalet, at SKAT udarbejder en metodik til
sandsynliggørelse af momsen. Det er vores professionelle vurdering, at en
momssandsynliggørelse vil kunne reducere risici for fejl i afløftning af moms.
SKAT ønsker ikke at udarbejde en momssandsynliggørelse, og har i stedet
henvist til en række kompenserende kontroller. Det er dog vores vurdering, at
disse kontroller ikke kan erstatte den risikoafdækning, som en
momssandsynliggørelse bibringer. Vi vil derfor fremadrettet tilrettelægge
revisionen på området efter denne vurdering.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
4 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0005.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
1
1
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
Revisionsemne
I alt
Momssandsynliggørelse
Kontering af fakturaer
med forskellige
momsprocenter
Anvendelse af
momsindikator ’00’
I alt
1
1
1
1
2
1
3
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
5 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0006.png
4. Redegørelse for udført analyse
SKAT har oplyst, at der ikke udarbejdes en momssandsynliggørelse, men at
Intern Regnskab stikprøvevist kontrollerer det bogførte momsfradrag. SKAT har
oplyst, at stikprøven udvælges tilfældigt, således at der med 95% sikkerhed kan
konkluderes om hele populationen, og at stikprøven ikke har påvist væsentlige
momsfejl for 2014.
Generelt bør en sandsynliggørelse af en given regnskabspost foretages ved at
opstille forventninger til regnskabspostens saldo og vurdere afvigelser i forhold til
den faktiske saldo.
I det konkrete tilfælde, hvor der er tale om en sandsynliggørelse af momsen, kan
der dannes forventninger til momsen ved at estimere, hvor stor en momsprocent,
der skal afløftes af de relevante driftskonti og multiplicere denne med periodens
bevægelser. Summen heraf bør være lig den moms der fremgår af
momskontiene i balancen.
Forud for analysen har vi vurderet, at det er forbundet med for stor usikkerhed for
os at anslå den andel, der skal afløftes i moms fra de enkelte konti. Hvilket
betyder, at vi ikke kan opgøre forventningerne tilstrækkeligt præcist, og dermed
anvende denne metode i en sandsynliggørelse af momsen.
Vi har derfor anvendt en anden tilgang i analysen:
Grundlaget for analysen er bogføringen i SAP Intern, hvor der fremgår en
momsindikator (feltet MI), der angiver hvilken fradragssats, der skal anvendes for
pågældende bogføringslinje. På baggrund af denne momsindikator beregner vi
det beløb, som pågældende faktura forventes at udløse i momsfradrag. Beløbet
sammenholdes via bilagsnummeret med den faktiske momspostering på kto.
612xxx.
Eksempel:
Det forventede momsfradrag kan i dette tilfælde beregnes som: 16.500 x 0,25% (MI=’02’,
25% momsfradrag) = 4.125 kr. Hvilket svarer til det beløb, der bogføres på kontoen for
momsrefusion (kto. 612101)
Analysen gennemføres på bilagsniveau (svarende til en faktura), og ikke på
kontoniveau. Det skyldes, at det ikke fremgår hvor meget momsfradrag den
enkelte bogføringslinje bidrager med såfremt et køb fordeles mellem flere
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
6 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0007.png
driftskonti. Momsfradraget er typisk samlet i én bogføringslinje uanset hvor
mange driftskonti pågældende faktura bogføres på.
Eksempel:
Analysen gennemføres ved at sammenkæde to dataudtræk fra SAP Intern:
1.
Udtræk af alle posteringer på artskonti 100000-499999 i periode 1-16
2014 (trukket d. 2/2 2015). Vi har mhp. dataanalyse tilføjet en række
yderligere informationer fra bl.a. kontoplanen samt den beregnede
forventede moms og den faktiske moms i pågældende bilag.
Udtræk af posteringer på momskonti i periode 1-16 2014 (trukket 2/2
2015). Følgende konti indgår:
612101 Refusionsberettiget moms, aut. 16+22
612102 Refusionsberettiget moms, man. 16+22
612201 Refusionsberettiget moms, aut, Anlæg
612202 Refusionsberettiget moms, man, Anlæg
612301 Refusionsberettiget moms, man, ØS udlig
972401 Intern merværdiafg (indgående moms) automatisk
972501 Intern merværdiafg (udgående moms) automatisk
972524 MANUEL MOMS
972601 Momsafregning med skatteministeriet
Konto 612xx anvendes i forbindelse med momsafregningen for SKAT. Konti
972xxx anvendes i tilfælde, hvor momsrefusion afregnes af §38 regnskabet.
Det var hensigten, at datagrundlaget skulle understøtte en totalafstemning på
bilagsniveau af, at momsen for alle driftsposteringer er afløftet i henhold til de
tilknyttede momsindikatorer.
I forbindelse med gennemgangen har vi dog konstateret, at der i stort omfang
bogføres med angivelse af momsindikator
’00’ (=ingen moms), men hvor der
alligevel afløftes moms.
2.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
7 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0008.png
Eksempel:
I disse tilfælde vil der af analysen fremgå en difference mellem den beregnede
forventede moms og den faktisk afløftede moms
uanset at den afløftede moms
er i overensstemmelse med fakturagrundlaget.
Det er således ikke muligt fuldt ud at anvise en metode, hvor den afløftede moms
sandsynliggøres via en dataanalyse, som er baseret på momsindikatoren.
SKAT har oplyst, at momsindikator
”00”
typisk anvendes i de tilfælde, hvor der er
flere bogføringslinjer, eksempelvis når der konteres på flere forskellige artskonti.
Beløbene i varelinjerne i fakturaspecifikationen er anført ekskl. moms og det
samlede momsbeløb fremgår som regel i en selvstændig linje nederst i fakturaen.
Ved anvendelse af momsindikator ”00”
skal varelinjerne tastes ekskl. moms og
momsbeløbet tastes på momskontoen som et samlet beløb. Ved anvendelse af
momsindikator
”02” skal varelinjerne derimod tastes inkl. moms, hvorefter
momsberegningen foretages automatisk af SAP.
Det er SKATs opfattelse, at
risikoen ved at anvende momsindikator ”00”
er
mindre end ved at
anvende momsindikator ”02”,
idet regnskabsmedarbejderen i
sidstnævnte tilfælde skal omregne varelinjerne til beløb inkl. moms, før de kan
tastes.
Vi har derfor været nødt til at tilpasse analysen og opdele den i en række mere
målrettede delanalyser:
Analyse 1 Sammenholdelse af forventet moms med faktisk moms på
bilagsniveau
Analyse 2 Anvendelse af forskellige momsindikatorer pr. konto
Analyse 3 Momsposteringer uden postering på driftskonti
Analyse 4 Anvendt momsindikator i bogføringen vs. afgiftskategori i
kontoplanen
Nedenfor redegøres der mere detaljeret for de enkelte analyser.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
8 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0009.png
Analyse 1 Sammenholdelse af forventet moms med faktisk moms på
bilagsniveau
Vi har for hvert enkelt bilag (ud fra de anvendte momsindikatorer) beregnet, hvor
meget moms bilaget forventes at afløfte på momskonto 612101-612202. Dette er
sammenholdt med den faktiske momspostering på førnævnte konti. En difference
mellem den forventede og den faktiske moms er beregnet (opgjort eksklusiv
fortegn).
Ovenstående er summeret i nedenstående tabel:
Antal
Difference i
Interval
bilag
alt (kr.)
ingen diff
72.748
16
[1-100[
620
20.408
[100-1.000[
469
158.523
[1.000-10.000[
501
1.892.546
[10.000-100.000[
294
9.352.965
[100.000-1.000.000[
70
14.477.259
[1.000.000-...[
8
11.713.697
I alt
74.710
37.615.415
Det skal bemærkes at ovenstående tabel omfatter alle bilag, der vedrører konti i
intervallet 100000-499999, dvs. også bilag, der ikke er relevante i forhold til
afløftning af moms. Ca. halvdelen af ovenstående bilag medfører postering på en
momskonto.
For langt hovedparten af bilagene svarer den faktiske moms til den forventede
moms. For 1.962 bilags vedkommende er der konstateret differencer, som er
større end 1 kr. En væsentlig del af disse differencer skyldes imidlertid, at
momsindikator
’00’ er anvendt samtidigt med,
at der afløftes moms, jf.
ovennævnte problemstilling. Den beregnede forventede moms vil i disse tilfælde
udgøre 0 kr., hvormed der fremgår differencer i opgørelsen, selv om der ikke er
tale om fejl. Vi har gennemgået en lang række bilag, hvor der er anvendt
momskode ’00’ og samtidig afløftet moms.
I samtlige tilfælde er momsen afløftet
korrekt. I relation til en momssandsynliggørelse er det dog ikke hensigtsmæssigt,
at momsindikator
’00’ både kan være udtryk for,
at der skal afløftes moms og for
at der ikke skal afløftes moms.
Det skal bemærkes, at analysen ikke afdækker samtlige fejl i momsberegningen,
da der i forbindelse med bogføringen kan være angivet en forkert momsindikator.
Gennemgangen skal mere ses som en kvalificeret identifikation af bilag, hvor der
ikke er konsistens mellem den faktisk afløftede moms og momsindikatoren.
Når der ses bort fra bilag, hvori der kun indgår momsindikator
’00’, kan der
identificeres 208 bilag, hvor der er differencer mellem forventet og faktisk afløftet
moms. Heraf har vi gennemgået samtlige differencer > 50.000 kr., hvilket drejer
sig om i alt 12 bilag. Gennemgangen har givet følgende resultat:
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
9 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0010.png
4 differencer skyldes tekniske forhold i vores beregning af den forventede
moms, som følge af at posteringen vedrører periodisering / momsafregning
mellem Departement og SKAT, og dermed ikke indgår på en driftskonto.
1 difference er efterfølgende konstateret rettet ved omposteringer (vedrører 2
bilag).
6 bilag konstateredes fejlbehæftet. Fejlen er af samme type for alle bilag, idet
der er posteret på både momskonto 612101 og 612102, hvoraf den ene af
posteringerne omfatter det korrekte momsbeløb iht. fakturaen. Der er
således afløftet for meget moms i alle tilfælde. Samlet set er der afløftet
659.404 kr. for meget i moms.
Bilag
B52102
B51306
B51218
B51105
B39334
B27986
I alt
For meget afløftet moms
206.689,56
52.624,88
96.564,89
58.000,00
165.316,30
80.208,53
659.404,16
Vi har drøftet bilagene med Intern Regnskab 1, som vil rette fejlene.
Supplerende analyse
Som et supplement til analysen af de 208 bilag, har vi gennemgået samtlige 8
bilag, hvor differencen mellem forventet og faktisk moms er større end 1 mio. kr.
(intervallet [1.000.000 kr.-…). Vi har konstateret, at differencerne mellem
forventet og faktisk afregnet moms skyldes, at der er afløftet moms samtidig med
anvendelse af momsindikator
’00’. Den afløftede moms er i alle 8 bilag i
overensstemmelse med fakturagrundlaget og vi har derfor ingen bemærkninger
til den supplerende analyse.
Analyse 2 Anvendelse af forskellige momsindikatorer pr. konto
Som udgangspunkt forventes, at der i langt de fleste tilfælde skal anvendes én
momsindikatorkode pr. konto. Vi har opgjort i hvilket omfang, der anvendes flere
momsindikatorer pr. konto, mhp. at vurdere, om der kan være tale om fejl.
Analysen viser, at der i vidt omfang anvendes flere forskellige momsindikatorer
på de enkelte artskonti. I langt hovedparten af tilfældene er anvendelsen af flere
momsindikatorer udtryk for ompostering til en anden konto, eller anvendelse af
momsindikator
’00’ med samtidig afløftning af moms.
Vi har i tabellen på næste side angivet de konti, hvor der er anvendt mere end 2
forskellige momsindikatorer i de posteringer, der indgår på kontoen. Tallene er
anført i hele 1.000 kr.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
10 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0011.png
Momsindikator
Konto Konto_tekst
221013 Hotel Danmark, og nattillæg Danmark
221014 Hotel opholdsudgift, Indland
221019 Rejseulyk- og rejsegodsforsikr v/tjenes
221020 Seminar-konference
222001 Forplejning intern.møder-ekster.lokaler
222004 Forplejning interne møder - egne lokale
222005 Forplejning vedr. kursus/seminar
222089 Social- og trivselsarrangement
223001 Bygningsdrift/vedligeholdelse, inde- og
223270 Ejendomsskat
223271 Vandafgift (vandafgift + vandafledning)
223701 Kantinetilskud
225502 Fjernvarme
225503 Elektricitet incl målerafgift
226003 PC-udstyr
226006 Køb af mobiltelefoner m.v.
226501 Konsulenter - IT Drift
226502 Konsulenter - IT udvikling
226507 Konsulenter - IT vedligehold
226520 Mobilbredbånd
226523 Hjemmearbejdsplads opkobling mv.
227003 Rengøringsydelser
227016 Porto
227033 Dagrenovation, storskrald mv.
227034 Rejsebureauydelse
227040 Vagt og sikring, alarmovervågning, nøgl
227041 Planteservice
227042 Måtteservice
227043 Abonnement, fastnet- og mobiltelefon
228031 Frugtordning - personale SKM
228032 Kaffe ordning - personale SKM
0
51
1
136
155
-1
1
7
4.846
-959
3.517
753
8.240
11.013
1.880
-26.772
431
58.924
-125.296
5.974
155
1
4.661
38.237
26
-13
139
55
39
65
3.717
2.932
1.650
243
255
5.454
18
347
-42
2.645
10.283
25.574
6.238
374.290
227.869
167.596
564
1.116
15.576
26
1.166
291
2.740
974
239
3.284
12
41
41
-1
-3
1
-25
-14
-6
-
47
469
-770
-2
-17
-9
-198
2.547
6
-
74
3
32
-1.850
-223
-4.207
-203
-3
-2
-386
-28
-67
-104
-72
-1
1.064
-327
3
93
3.274
777
400
2
4
1.460
4
1.274
6
8
10
20
S0
(tom)
-80
-64
50
-
-30
-1
-1
12
Det fremgår, at der anvendes mere end to forskellige momsindikatorer på en lang
række konti. Det drejer sig antals- og beløbsmæssigt primært om kombinationen
af momsindikator
’00’
(hvor der kan afløftes moms) og momsindikator
’2’/’20’, der
begge afløfter 25% moms. Vi har stikprøvevist efterprøvet om posteringerne er i
overensstemmelse med fakturagrundlaget. Det er vores vurdering, at der ikke er
tale om fejl, at der anvendes forskellige momsindikatorer. SKAT har oplyst, at
artskonti også anvendes til styring af indkøbskategorier, og at der inden for
samme indkøbskategori kan være forskellige momsfradragsregler eksempelvis
konferencer (overnatning=fuldt fradrag og bespisning=25% fradrag)
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
11 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0012.png
Når SKAT har etableret en kontoplan, hvor der på den samme konto posteres
fakturaer med forskelligt momsfradrag, medfører det, at det ikke entydigt kan
opgøres, hvor meget moms der skal afløftes fra den enkelte konto. Dette
vanskeliggør en effektiv momssandsynliggørelse. Såfremt der var etableret en
mere detaljeret kontoplan og konteringspraksis, hvor fakturaer inden for samme
art, men med forskellige momsprocenter, blev konteret på forskellige konti, ville
en momssandsynliggørelse kunne udarbejdes entydigt ud fra bevægelserne på
de enkelte konti.
Analyse 3 Momsposteringer uden driftskonti
Som udgangspunkt forventes posteringerne på momskonti at være afledt af
posteringer på driftskonti. Analysen omfatter derfor en gennemgang af
posteringer på momskonti (kto. 612101 - 612202), hvor der ikke er modposteret
på en driftskonto (konto i intervallet 100000-499999).
Vi har konstateret 567 bilag, hvor der posteret på en momskonto uden
modpostering på en driftskonto. Vi har gennemgået baggrunden for
posteringerne via en række stikprøver. Årsagen til posteringerne kan
kategoriseres på følgende typer:
Kto 619001
”Periodeafgrænsningsk”:
Anvendes når en udgift ikke
skal belaste indeværende års regnskab
Kto 748012
”Tværfpost
mel Dep/ts”: Anvendes når SKAT har betalt
en faktura (og afløfter momsen), men hvor udgiften skal belaste DEP.
Kreditnota fra Bygningsstyrelse med direkte momskreditering
/debitering af kreditor
Kto 972xxx (interne momskonti): Anvendes i tilfælde hvor momsen
skal afregnes af §38 regnskabet.
Flytning af momsudgifter til anlægsmoms (612202): Der overføres
løbende momsrefusion fra driftsmoms konti 612101 til anlægsmoms
konti 612202.
Vi har i forbindelse med gennemgangen konstateret en fejl i et bilag, hvor
momsbeløbet (der andrager 3,3 mio. kr.) fra en kreditnota er posteret på kto
972501 i stedet for kto 612101. SKAT har oplyst, at der er tale om en fejl, men at
det ikke har betydning for SKAT’s §9 regnskab eller afregning af momsen.
Herudover har vi ikke konstateret forhold, der giver anledning til bemærkninger.
Analyse 4 Anvendt momsindikator i bogføringen vs. afgiftskategori i
kontoplanen
I
SAP’s kontoplansopsætning er
der etableret et felt benævnt afgiftskategori.
Feltet kan anvendes til at angive en momskode, der afløfter en obligatorisk
momsandel i forbindelse med bogføring på kontoen. SKAT har oplyst, at de
anvender obligatoriske afgiftskategorier på ca. 30 konti. Vi har for disse konti
opgjort, hvilke momsindikatorer, der er anvendt i posteringerne.
For en række af disse konti har vi konstateret, at der forekommer posteringer
med momsindikator ’00’
ud over den obligatoriske aftgiftskategori. Ved angivelse
af momsindikator ’00’
tastes et momsbeløb manuelt på momskonto 612102.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
12 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0013.png
Omfanget af disse posteringer er beløbsmæssigt yderst begrænset, men
forekomsten af posteringerne viser, at det er muligt at omgå de obligatoriske
afgiftskategorier. SKAT har oplyst, at denne mulighed er etableret for at sikre et
korrekt momsfradrag i de tilfælde hvor det automatiske bogførte momsfradrag fra
Rejseafregningsprogrammet ville give et uberettiget fradrag, og at momskode
’00’ alene anvendes i enkeltstående tilfælde, hvor det er korrekt jf.
momsfradragsreglerne. SKAT har oplyst, at det kræver en aktiv handling fra
medarbejderens side i form af ændring af kontoens stamdata i SAP.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
13 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0014.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
1.1.
Observationer
Momssandsynliggørelse
Risici
Anbefalinger
SKAT udarbejder ikke sandsynliggørelse af
momsen, hvor den opgjorte moms
Priori
sammenholdes med den forventede moms.
tet 2
Moderniseringsstyrelsen har ikke fastsat krav
om at offentlige virksomheder skal udarbejde
momssandsynliggørelse.
Uanset at Moderniseringsstyrelsen
ikke har fastsat krav om udarbejdelse
af en momssandsynliggørelse, er det
vores vurdering at en manglende
momssandsynliggørelse medfører en
forøget risiko for, at fejl i bogføringen
ikke opdages og korrigeres, og at
momsafregningen er fejlbehæftet.
Vi anbefaler, at SKAT vurderer mulighederne for
at udarbejde en sandsynliggørelse af momsen ud
fra de forhold, der er skitseret i nærværende
rapport.
På baggrund heraf bør SKAT nøje vurdere, om de
kompenserende kontroller, der er etableret i
tilknytning til momsopgørelsen er tilstrækkelige i
forhold til den risikoafdækning, der vil kunne
opnås ved at udarbejde en momssand-
synliggørelse.
Såfremt de kompenserende kontroller ikke
vurderes som tilstrækkelige, bør SKAT udarbejde
en metode for sandsynliggørelse af momsen, og
herefter udarbejde en sandsynliggørelse af
momsen.
SKATs kommentar
SKAT har oplyst, at de ikke ønsker at udarbejde en momssandsynliggørelse.
SKAT har oplyst, at der ved den interne kvalitetssikring er stor fokus på korrekt momsberegning, ligesom Intern Regnskab 1 i forbindelse med
lukningen af regnskabsperioden gennemfører følgende kontrol:
Sandsynliggørelse af moms
SKAT §9
14 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
For alle firmakoder foretages der en gennemgang af alle poster der er større end kr. 5.000 på konto 612102 (Refusionsberettiget moms,
manuel) for at sikre, at momsen ikke bliver afløftet dobbelt
Enkelte Artskonti (Personalerelaterede udgifter) bliver gennemgået for korrekt momsfradrag
Dette bekræftes af SIR i rapport af 21. april 2016 omhandlende revision af årsafslutningsprocessen for SKATs §9 årsrapport, hvor det anføres,
at ”IR har i forbindelse med revisionen udarbejdet en momssandsynliggørelse, som har sandsynliggjort, at SKAT har afløftet og
afregnet
korrekt
udgående og indgående moms i 2015”.
SIRs kommentar
Det er SIRs vurdering, at de anførte kompenserende kontroller på transaktionsniveau ikke afdækker de risici, som en helt overordnet
sandsynliggørelse af momsen bibringer. Vi vil derfor fremadrettet tilrettelægge revisionen på området ud fra denne vurdering.
2
2.1.
Kontering af fakturaer med forskellige momsprocenter
Der kan ikke opgøres entydige
forventninger til, hvor meget moms der
skal afløftes fra den enkelte konto.
Dette medfører risiko for, at det er
forbundet med større usikkerhed at
udarbejde momssandsynliggørelsen.
SKAT bør overveje om det vil være
hensigtsmæssigt at etablere en kontoplan og
konteringspraksis, der understøtter at fakturaer
med forskellige momsprocenter ikke bogføres på
samme konti.
Den etablerede kontoplan og
konteringspraksis sikrer ikke fuldt ud, at
Priori
fakturaer, hvor der skal afløftes forskellige
tet 3
momsprocenter, konteres på forskellige konti.
3
3.1.
Anvendelse af momsindikator ’00’
Anvendelse af momsindikator ’00’
medfører dels, at momsen ikke fuldt ud
kan sandsynliggøres vha. dataanalyse,
dels kan regnskabsmedarbejderen ved
anvendelse af momsindikator ’00’
taste
et momsbeløb efter eget valg, hvilket
medfører risiko for fejl i afregningen af
SKAT bør overveje, om det er hensigtsmæssigt at
anvende momsindikator
’00’
til afløftning af moms.
I givet fald bør der overvejes hvilke
kompenserende kontroller, der bør etableres mhp.
kontrol af de mere risikobehæftede posteringer
med momsindikator ’00’
I bogføringen anvendes der i stort omfang
momsindikator ’00’.
Her tastes momsbeløbet
Priori
manuelt på den relevante momskonto i stedet
tet 3
for, at momsen beregnes af SAP ud fra
angivelse af en momsindikator. SKAT har
oplyst, at en del af artskontiene er knyttet til
Rejseafregningsprogrammet, og at der for
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
15 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0016.png
Nr.
Observationer
disse er oprettet obligatoriske
momsindikatorer. SKAT har oplyst, at der kun
fraviges herfra (ved angivelse af
momsindikator ’00’)
i enkeltstående tilfælde,
hvor det er korrekt jf. momsfradragsreglerne.
Risici
moms.
Anbefalinger
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
16 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0017.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede
forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende
iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
17 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962625_0018.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Sandsynliggørelse af moms– SKAT §9
18 af 18