Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962624_0001.png
6. marts 2015
J. nr.
14-4860931
Plannr. 114-630
Intern Revision
Rapport 2014
Forretningsområdet Økonomi i SKAT
Revision af lønafstemninger
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncher
Kontorchef Betty Solgaard
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962624_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har revideret lønafstemninger. Den udførte revision er en del
af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Hvis der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold.
Silkeborg, den 6. marts 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Kaja Kristensen
Revisor
Revision af lønafstemninger
2 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962624_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen har været at undersøge, hvorvidt der er etableret
tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller i forhold til bogføring og
afstemning af lønomkostninger. Hvis kontrollerne ikke er tilfredsstillende, er der
risiko for væsentlige fejl eller mangler i årsregnskabet.
2. Omfang
Vi har i perioden september - december 2014 revideret tilrettelæggelsen af
forretningsgange og interne kontroller for så vidt angår afstemning af lønudgifter,
der er bogført på baggrund af oplysninger modtaget fra SLS. Vi har endvidere
foretaget test af udvalgte kontroller. De øvrige dele af lønområdet revideres af
Rigsrevisionen og Finansministeriets Koncern Revision. Lønomkostningerne
udgør mere end 60% af SKATs bevilling. Revisionen indgår som en obligatorisk
del af Intern Revisions plan.
Revisionen har omfattet følgende i forhold til lønafstemninger:
Vurdering af forretningsgange og interne kontroller
Gennemgang af udvalgte lønafstemninger
Revisionen er foretaget i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen og god revisionsskik. I forbindelse med revisionen
har Intern Revision interviewet medarbejdere fra Intern Regnskab 1, som har
ansvaret for bogføring af lønudgifter på baggrund af oplysninger modtaget fra
SLS.
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at
forretningsgange og interne kontroller i SKAT i forhold til lønafstemninger, er på
et meget tilfredsstillende niveau. Denne konklusion baserer vi på følgende
forhold:
Intern Revision vurderer, at de beskrevne forretningsgange og interne
kontroller vedrørende lønafstemninger er tilstrækkelige og medvirker til at
sikre, at regnskabet bliver rigtigt
.
Intern Revision har gennemgået lønafstemninger stikprøvevis
.
Intern Revision
vurderer, at lønafstemningerne er foretaget korrekt.
Revision af lønafstemninger
3 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962624_0004.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
1
1
Revisionsemne
Lønafstemninger
I alt
I alt
1
1
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Revision af lønafstemninger
4 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962624_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Lønafstemninger
Risici
Anbefaling
1.1.
Intern Regnskab 1 foretager afstemning
fra
af, om der er overensstemmelse mellem
2014
bogføringen og de modtagne oplysninger
fra SLS efter hver lønkørsel.
Priori
Intern Regnskab 1 har oplyst, at en
tet 3
lønafstemning ikke lukkes, før den
stemmer. I tilfælde af fejl slås
afstemningen af flere lønperioder sammen
til én afstemning, indtil de konstaterede fejl
er opløst. Når der konstateres fejl i
lønafstemningen underrettes
kontorchefen. Kontorchefen følger op på,
at fejlen bliver opløst.
Intern Regnskab 1 har oplyst, at der ikke
foretages kvalitetssikring af
lønafstemningerne.
Der er ikke modtaget handleplan fra SKAT.
Manglende kvalitetssikring af
lønafstemningerne medfører en
risiko for, at evt. fejl i
lønafstemningerne ikke opdages.
Intern Revision opfordrer til, at der 1-4 gange
årligt foretages kvalitetssikring af de
foretagne lønafstemninger
Revision af lønafstemninger
5 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962624_0006.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Samtlige observationer
kan henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet
2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede
forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af lønafstemninger
6 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962624_0007.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af lønafstemninger
7 af 7