Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962623_0001.png
11. februar 2015
J. nr. 14-4034107
Plannr. 114-620
Intern Revision
Rapport 2014
Forretningsområdet Økonomi i SKAT
Revision af husleje
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncker
Underdirektør Kim A. Bak
Kontorchef Jens Madsen
Kontorchef Lene Roos
Kontorchef Thomas Reinholt Hansen
Kontorchef Betty Solgaard
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 18. september 2014,
revideret i forhold til husleje og deposita i SKAT. Den udførte revision er en del af
den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 11. februar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af husleje i SKAT
2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen har været at vurdere, hvorvidt der er etableret
tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller i forhold til husleje- og
depositaregistreringer, som har betydning for regnskabsaflæggelsen. Hvis
kontrollerne ikke er tilfredsstillende, er der risiko for væsentlige fejl eller mangler i
årsregnskabet.
Intern Revision har i 2014 revideret SAP Intern med fokus på fakturahåndte-
ringsprocessen. Denne revision har omfattet følgende forhold: 1. Systemdoku-
mentation og brugervejledning 2. Systemets funktioner og funktionsadskillelse 3.
Behandling af inddata med fokus på IDOC og FI-modulet 4. Anvendte registre 5.
Behandling af uddata 6. Transaktions- og kontrolspor. På baggrund af den
udførte revision var det Intern Revisions samlede vurdering, at de undersøgte it-
kontroller vedrørende SAP Intern er på et tilfredsstillende niveau. Vi har foretaget
en afgrænsning i forhold til disse revisionsemner.
2. Omfang
Vi har i perioden oktober-november 2014 revideret tilrettelæggelsen af
forretningsgange og interne kontroller, for så vidt angår husleje- og
depositaregistreringer. Vi har endvidere testet udvalgte kontroller, herunder
vurderet controllerfunktionen. På området afholdes ca. 4,7 % af SKATs bevilling.
Revisionen indgår som en turnusrevision i Intern Revisions plan.
Revisionen har omfattet følgende i forhold til husleje- og depositaregistreringer:
Forretningsgange og interne kontroller.
Koordinering mellem ansvarsområder i SKAT
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen og god revisionsskik. I forbindelse med revisionen
har Intern Revision afholdt møde med Bygninger og Service, som har ansvaret
for kontrakter, økonomi- og budget og den daglige administration af
Skatteministeriets lejemål. Kontoret indgår, forlænger, tilpasser og opsiger
bygningsrelaterede serviceaftaler og kontrakter. Intern Revision har interviewet
controllerfunktionen i Produktionsstyring 1 samt kontorchef og øvrige
medarbejdere i Bygninger og Service vedr. validering af husleje- og
depositaregistreringer.
Revision af husleje i SKAT
3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0004.png
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at
forretningsgange og interne kontroller i SKAT i forhold til husleje-og
depositaregistreringer, er på et ikke helt tilfredsstillende niveau.
Vores konklusion er baseret på nedenstående observationer:
Bygninger og Service har ikke i tilstrækkeligt omfang modtaget speci-
ficerede forbrugstal fra produktionsstyring 1. På revisionstidspunktet var
der således kun modtaget specificerede forbrugstal omfattende periode 1
til periode 5.
Bygninger og service har ikke udarbejdet forretningsgangsbeskrivelser
omfattende kontrol af og afstemning af deposita og husleje
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
1
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
0
Prioritet
I alt
Procedurer til sikring af
korrekt registrering af
husleje i SKAT via
Bygninger og Service
Procedurer til sikring af
korrekt registrering af
deposita i SKAT via
Bygninger og Service
I alt
2
0
1
0
1
1
2
0
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af husleje i SKAT
4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr. 1
1.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Husleje
Retningslinjer for registrering af husleje i SKAT
Finansåret
Det kan konstateres, at Bygninger
2014
og Service ikke har udarbejdet
forretningsgangsbeskrivelser i for-
Prioritet 2
hold til kontrol og afstemning af
husleje i SKAT.
Manglende beskrivelser af implemen-
terede kontroller medfører forøget risiko
for, at der ikke er kendskab til det
opsatte kontrolmiljø i Bygninger og
Service. Der er endvidere risiko for, at
Bygninger og Service ikke kan fast-
holde kendskabet til implementerede
forretningsgange ved udskiftning af
med-arbejdere.
Intern Revision anbefaler, at implemen-
terede interne kontroller, afstemninger og
løbende budgetopfølgninger vedr. bl.a.
husleje identificeres og dokumenteres.
Der bør etableres en proces som sikrer,
at der mindst én gang årligt, sker
opdatering af gældende vejledninger.
Handleplan fra virksomheden [Lene Roos, Bygninger og Service]:
Den løbende kontrol og afstemning af husleje i SKAT vil blive beskrevet i en forretningsgangsbeskrivelse. Det vil fremgå
af beskrivelsen, hvordan afstemningen dokumenteres. Forretningsgangsbeskrivelsen er udarbejdet inden udgangen af
februar måned 2015.
5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0006.png
Nr. 1
1.2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Husleje
Controllerfunktionen i Produktionsstyring 1 i Koncernservice
Finansåret
Bygninger og Service har modtaget specificerede for-
2014
brugstal fra Produktionsstyring 1 til og med periode 05.
Derudover er der i forbindelse med månedsrapporterne
Prioritet 1
fra Produktionsstyring 1 modtaget forbrugstal for perio-
derne august og oktober. Bygninger og Service oplyser,
at der indtil sommerferien 2014 har været tre forskellige
controllere, som har beskæftiget sig med bl.a. husleje og
deposita. Den 1. august 2014 blev der ansat en ny
controller. De forandringsprocesser, herunder omrokerin-
ger og nyansættelser, der er i gang i Produktionsstyring
1, har bl.a. bevirket, at der ikke er foretaget tiltrækkelig
sidemandsoplæring. Den nuværende controllerfunktion
har således ikke været klædt på til at servicere
Bygninger og Service, som hidtil. Ydermere er det oplyst,
at Produktionsstyring 1 ikke er bekendt med et
leveranceansvar over for Bygninger og Service vedr.
nævnte specificerede forbrugstal.
De mange skift af controllere og
manglende sidemandsoplæring
samt det forhold at Produktions-
styring 1 ikke har været bekendt
med et leveranceansvar, er år-
sagen til, at Bygninger og Ser-
vice ikke har modtaget speci-
ficerede forbrugstal for husleje
siden sommerferien. Dette ska-
ber en høj kontrolrisiko i forhold
til den løbende afstemning af
bl.a. huslejeudgifter, der foreta-
ges på månedsbasis.
Intern Revision anbefaler,
at Bygninger og Service og
Produktionsstyring 1, sna-
rest foretager en forvent-
ningsafstemning i forhold til
Bygninger
og Service’ be-
hov for specificerede for-
brugstals for de enkelte
lejemål. Der bør udarbejdes
en skriftlig leveranceaftale.
Handleplan fra virksomheden [Thomas Reinholt Hansen, Produktionsstyring 1]:
Det er aftalt mellem Bygninger og Service og Produktionsstyring 1, at der fra 1. januar 2015 i den efterfølgende måned
efter månedsafslutningen vil blive leveret specificerede forbrugstal fra Produktionsstyring 1 til Bygninger og Service. I
Produktionsstyring 1 vil der inden udgangen af februar 2015 blive udarbejdet en forretningsgangsbeskrivelse af
forbrugsrapporten således, at personuafhængigheden sikres. Der vil løbene være en dialog mellem Bygninger og Service
og Produktionsstyring 1 omkring indholdet og designet af forbrugsrapporterne.
6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0007.png
Nr. 2
2.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Deposita
Retningslinjer for registrering af deposita i SKAT
Finansåret
Det kan konstateres, at Bygninger og
2014
Service ikke har udarbejdet forretnings-
gangsbeskrivelser i forhold til kontrol og
Prioritet 2
afstemning af deposita i SKAT.
Manglende beskrivelser af implemen-
terede kontroller bevirker, at der ikke
er kendskab til det opsatte kontrol-
miljø i Bygninger og Service. Der er
endvidere risiko for, at Bygninger og
Service ikke kan fastholde kend-
skabet til implementerede forretnings-
gange ved fx udskiftning af medar-
bejdere.
Intern Revision anbefaler, at imple-
menterede interne kontroller, afstem-
ninger og løbende budgetopfølgninger
vedr. bl.a. deposita identificeres og
dokumenteres. Der bør etableres en
proces som sikrer, at der mindst én
gang årligt, sker opdatering af
gældende vejledninger.
Handleplan fra virksomheden [Lene Roos, Bygninger og Service]:
Den løbende kontrol og afstemning af huslejedeposita i SKAT vil blive beskrevet i en forretningsgangsbeskrivelse. Det vil
fremgå af beskrivelsen, hvordan afstemningen dokumenteres. Forretningsgangsbeskrivelsen er udarbejdet inden
udgangen af februar måned 2015.
7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0008.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962623_0009.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
9 af 9