Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962622_0001.png
5. juni 2015
J. nr. 14-4888221
Plannr. 114-610
Intern Revision
Rapport 2014
Økonomi
Øvrige driftsomkostninger
forretningsgange og interne kontroller
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncher
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962622_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 7. november 2014, revideret
øvrige driftsomkostninger. Den udførte revision er en del af den samlede revision
for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 5. juni 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af øvrige driftsomkostninger
2 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962622_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen er, at vurdere om der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, der sikrer en tilfredsstillende opfølgning på regnskabsmæssige
registreringer vedrørende øvrige driftsomkostninger. Hvis forretningsgange og
kontroller ikke er tilfredsstillende, er der risiko for væsentlige fejl eller mangler i
årsregnskabet.
2. Omfang
Øvrige driftsomkostninger udgør ca. 500 mio. kr. (eksklusiv øvrige IT-
driftsomkostninger). Med henblik på at kunne aflægge et rigtigt regnskab, er det
væsentligt at omkostningerne vedrører SKAT bliver registreret korrekt, dvs. at de
er registreret:
- med de rigtige beløb
- på de rigtige konti
- i den rigtige måned
Kontrol af de regnskabsmæssige registreringer foretages dels af Intern Regnskab
2 (Koncernservice) og Produktionsstyring I, Produktionsstyring II samt
Forandringsstyring og IT (Økonomi og Virksomhedsstyring under Økonomi).
Intern Revision har i perioden november-februar 2014/15 revideret følgende
forhold:
Produktionsstyring I:
1. Etablerede forretningsgange og beskrivelser heraf.
2. Opfølgning på driftsbudget.
3. Procedurer for gennemgang og kontrol af underliggende materiale, der
danner grundlag for de månedlige og kvartalsvise regnskabsgodkendelser.
Intern Regnskab 2:
4.
Intern Regnskab 2’s
kontrol af leverandørfakturaer (momsafløftning,
betalingsfristoverholdelse, nøjagtighed).
Revisionen er gennemført ved interview og gennemgang af forelagt materiale,
samt stikprøvevis gennemgang af registreringer i SAP Intern.
Intern Revision har i perioden januar til maj 2014 gennemført revision af SAP
Intern, med fokus på faktura-håndteringsprocessen. Denne revision har omfattet
følgende forhold: 1. Systemdokumentation og brugervejledning 2. Systemets
funktioner og funktionsadskillelse 3. Behandling af inddata med fokus på IDOC og
FI-modulet 4. Anvendte registre 5. Behandling af uddata 6. Transaktions- og
kontrolspor. På baggrund af den foretagne revision er det Intern Revisions
samlede vurdering, at de undersøgte it-kontroller vedrørende SAP Intern er på et
tilfredsstillende niveau.
3. Konklusion
Revision af øvrige driftsomkostninger
3 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962622_0004.png
Det er vores vurdering, at forretningsgange og interne kontroller vedrørende
opfølgning
regnskabsmæssige
registreringer
vedrørende
øvrige
driftsomkostninger fungerer tilfredsstillende og medvirker til at sikre et rigtigt
regnskab.
SIR finder, at der burde være udarbejdet beskrivelser af forretningsgange og
interne kontroller i Produktionsstyring I.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
1
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
0
Revisionsemne
I alt
Etablerede
forretningsgange og be-
skrivelser heraf
Opfølgning
budget
drifts-
1
0
0
0
0
Procedurer
for
gennemgang og kontrol af
underliggende materiale,
der danner grundlag for de
månedlige og kvartalsvise
regnskabsgodkendelser.
Kontrol
af
leverandørfakturaer
(momsafløftning,
betalingsfristoverholdelse,
nøjagtighed).
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
2.
Revision af øvrige driftsomkostninger
4 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962622_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Beskrivelser af forretningsgange og interne kontroller
Manglende beskrivelse af
forretningsgange og interne kontroller
medfører en væsentlig forøget risiko
for nøglepersonafhængighed og
manglende ensartethed i udførelse af
kontrollerne
SIR anbefaler, at der udarbejdes beskrivelser af
afdelingens forretningsgange, herunder interne
kontroller. SIR finder, at Økonomi og
virksomhedsstyring bør tage initiativ til at sikre
ensartethed på tværs af controllerkontorerne.
Priori
Der er ikke udarbejdet tilstrækkelige
tet 2
beskrivelser af forretningsgange,
arbejdsgange eller af interne kontroller.
Handleplan fra Thomas Reinholt Hansen, Produktionsstyring 1:
Det er aftalt i Økonomi og Virksomhedsstyring, at der udarbejdes forretningsgange og interne kontroller for at sikre en ensartet håndtering i
Økonomi og Virksomhedsstyring af øvrige driftsomkostninger i forhold til understøttelse af korrekt registrering af beløb, brug af konti og
registrering af periode. Arbejde med at få udarbejdet forretningsgange og interne kontroller er forankret i Budget og Styring, og vil være
afsluttet inden udgangen af maj 2015, og vil blive implementeret i forbindelse med udgiftsopfølgningen for 2. kvartal 2015.
Revision af øvrige driftsomkostninger
5 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962622_0006.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
Tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse
af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af øvrige driftsomkostninger
6 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962622_0007.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af øvrige driftsomkostninger
7 af 7