Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962619_0001.png
19. maj 2015
J. nr.
14-4109999
Plannr. 114-560
Intern Revision
Rapport 2014
Forretningsområder:
IT
Inddrivelse
Opfølgningsrevision af rutiner for
regnskabsaflæggelse fra DMI
(DebitorMotor Inddrivelse)
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Direktør Jan Topp Rasmussen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 8. oktober 2014, revideret
rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI med udgangspunkt i de
opfølgningsaktiviteter, som SKATs handleplan fra revisionen vedrørende 2013
indeholder. Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 19. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Thomas Thidemann
Seniormanager
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
1 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0003.png
1.
Formål
Skatteministeriets Interne Revision konstaterede i forbindelse med revision af
regnskabet for 2013, at implementeringen af EFI/DMI forårsagede en række fejl
og mangler i regnskabet.
Revisionen har til formål at undersøge, om der i 2014 er tilrettelagt
bogføringsrutiner og kontroller, der sikrer, at regnskabsaflæggelsen fra DMI er
korrekt.
2. Omfang
Revisionen har taget udgangspunkt i den handleplan, som blev udarbejdet af
SKAT på baggrund af IRs rapportering vedrørende finansåret 2013 om
systemomlægningernes
betydning
for
regnskabsaflæggelsen
(DMI).
Handleplanen omfattede 10 områder.
Revisionen i 2014 har omfattet SKATs opfølgningsaktiviteter i perioden frem til
februar 2015 på 9 af handleplanens 10 områder. Desuden har revisionen omfattet:
-
-
bortkontering af regnskabssaldi i SAP38-regnskabet vedrørende det
tidligere inddrivelsessystem KMD-inddrivelse
håndtering af lønindeholdelsesbeløb fra eIndkomst.
Revisionen er gennemført ved interview af projektleder i EFI samt medarbejdere
fra Betaling og Regnskab. Desuden er der indhentet relevant dokumentation for
opfølgningsaktiviteterne.
Revisionen er gennemført af Anette Engmose og Thomas Thidemann.
3. Konklusion
Det er Intern Revisions vurdering, at kontrolmiljøet omkring DMI er ikke helt
tilfredsstillende.
Denne konklusion baserer vi på følgende væsentlige
observationer:
Der er fortsat ikke etableret procedurer for løbende afstemning af beholdninger
og mellemregningskonti mellem DMI og SKATs fordringshaversystemer: DMO,
Kobra og SAP38.
Der er ikke etableret bogføringsrutiner vedrørende renter og gebyrer i DMI,
som i tilstrækkelig grad sikrer løbende og dokumenteret indtægtsføring af
renter og gebyrer. Bogføringsrutinerne sikrer desuden ikke sammenhæng
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
2 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0004.png
mellem beholdningen af gebyrfordringer, som er til inddrivelse og beholdningen
af gebyrfordringer, som er regnskabsaflagt.
EFI/DMI har ikke en funktionalitet til at håndtere korrektioner og tilbageførelser
af indberetninger om lønindeholdelse fra eIndkomst. Det bevirker, at der i et
vist omfang foretages dækning af restancer, hvor der i realiteten ikke er
dækning i lønindeholdelsen. Den restance, som dækkes uden realitet i
dækningen, kan genkræves som en civilretslig fordring, hvor SKAT nu er
fordringshaver.
Det er vores vurdering, at SKAT siden efteråret 2014 har arbejdet målrettet med
analyse af aktiviteterne i og omkring DMI, med henblik på at kunne etablere et
tilstrækkeligt kontrolmiljø og relevante interne kontroller vedrørende DMI.
Den endelige fastlæggelse og implementering af løbende afstemningsprocedurer
og interne kontroller samt ansvarsfordeling heraf er dog ikke gennemført i 2014.
Således kan kun 4 områder fra SKATs handleplan fra finansåret 2013 afsluttes,
hvorimod 5 områder helt eller delvis bør videreføres, idet aktiviteterne i 2014 ikke
har været tilstrækkelige til fuldt ud at imødegå de identificerede risici.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
-
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
2
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
-
Revisionsemne
Klassifikation af
regnskabsposter
Bogføring af
inddrivelsesrenter og
gebyrer
Afstemninger mellem
systemer
Bortkontering og
regnskabsaflæggelse
af konverterede
KMD-ind fordringer
Håndtering af
lønindeholdelser
I alt
I alt
2
-
2
1
3
3
-
-
3
-
1
1
2
1
4
-
5
-
2
1
11
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
2.
Vi
har
modtaget
handleplaner
fra
det/de
reviderede
direktørområde/direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af
de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
3 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Klassifikation af regnskabsposter
Risici
Anbefalinger
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede Intern Revision, at:
Fejlagtig mapning af konti giver risiko for, at regnskabsposter ikke præsenteres korrekt i regnskabet (klassifikationsfejl). Med den nuværende
situation, hvor underretning om debitorindbetaling ikke er i ordinær drift og en konteringspraksis, hvor mellemregningskonti med
SKATfordringshavere regnskabsaflægges som anden gæld, er der risiko for, at såvel debitorer som anden gæld opgøres for højt i regnskabet.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan for 2013 (pkt.3.2):
Betaling og Regnskab vil gennemgå kontobroen i samarbejde med EFI/DMI-projektet.
1.1
fra
2014
Afskrivning af renteindtægter
Intern Revision har for 2014 konstateret, at
kontorelationen mellem DMI, SAP38 og
Statens Koncern System fortsat er tilrettelagt
Priori
sådan, at inddrivelsesrenter, som er
tet 2
indtægtsført på konto 2580 renteindtægter i
Statens Koncern System, i forbindelse med
afskrivning udgiftsføres som renteudgifter på
konto 2690 i Statens Koncern System.
Afskrivning af renteindtægter er ikke
korrekt klassificeret i statsregnskabet
(SKS).
IR anbefaler, at kontorelationerne for
afskrivningskonti vedrørende renter gennemgås
og tilrettes, således at korrekt klassifikation i
Statens Koncern System sikres.
Handleplan: Betaling og Regnskab vil i forbindelse med regnskabsafslutningen for 2015 gennemføre de anbefalede ændringer i
kontorelationerne for afskrivningskonti
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0006.png
Nr.
1.2
fra
2014
Observationer
Risici
Debitorer og anden gæld opgøres ikke
korrekt ved regnskabsaflæggelsen i
det omfang, der er ubehandlede fejl i
overførslen mellem Kobra og DMI.
Anbefalinger
IR anbefaler, at kontorelationen for SAPkonto
4663 ændres, så den har relation til SKS konto
6111 Debitorer.
Mellemregning mellem Kobra og DMI
Konto 4663, Mellemregning mellem Kobra og
DMI, regnskabsaflægges pt. på SKSkonto
9750, Anden gæld.
Priori
Kontoen fungerer som en afstemningskonto.
tet 2
Afstemningskontoen skal sikre, at debitorer,
der sendes fra Kobra til inddrivelse i DMI (og
derefter også skal regnskabsaflægges fra
DMI), modsvares af de fordringer, som DMI
modtager fra Kobra. Saldoen på
mellemregningskontoen er således et udtryk
for restancedebitorer, der er fejlet i overførslen
og skal behandles.
Det er IRs opfattelse, at der fortsat er tale om
debitorer, som skal indgå i SKATs
debitorbeholdning, selvom disse er fejlet i
overførslen.
Saldoen på konto 4663 pr. 31.12.2014 udgør
172 mio. kr., der regnskabsaflægges som
negativ gæld (reducerer anden gæld).
IR finder, at konto 4663 bør
regnskabsaflægges på SKSkonto 6111
debitorer, således at debetposten på konto
4663 indgår i debitorbeholdningen.
Handleplan: Betaling og Regnskab vil i gennemføre den anbefalede ændring af kontorelationen i forbindelse med periodeafslutning 10 i 2015.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
5 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0007.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Bogføring af inddrivelsesrenter og gebyrer
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede Intern Revision, at:
Fortegnsfejl i den automatiske bogføring af renter og gebyrer bevirker, at indtægter og debitorer vedrørende inddrivelsesrenter og
gebyrer
opgøres forkert.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan for 2013 (pkt. 3.4):
§38-kontoret foretager korrektion af de forkerte bogføringer vedrørende renter og gebyrer.
EFI-projektet foretager tilretning af de automatiske periodeafslutningsjobs, således at bogføringen efterfølgende foretages med korrekt
fortegn.
2.1
fra
2014
Automatiske bogføringsrutiner vedrørende
renter i DMI
Intern Revision har i 2014 konstateret, at de
automatiske bogføringsrutiner i DMI, der i
Priori
2013 bevirkede, at betalte og regulerede
tet 1
renter blev bogført med forkert fortegn, er
ændret i november 2014. Der genereres dog
fortsat småbeløb, som skal tilbageføres
manuelt.
Der er derimod endnu ikke etableret en
løsning, hvorved de påløbne renter i
debitormodulet kan bogføres automatisk i
finansmodulet. Påløbne renter skal derfor
bogføres manuelt på baggrund af tabeludtræk
i DMI.
SKAT har oplyst, at målet er at få udviklet en
funktionalitet i DMI, således at korrekt
Manuel bogføring øger risikoen for fejl
i de regnskabsmæssige registreringer.
Desuden medfører behovet for
manuelle registreringer og korrektioner
et øget ressourceforbrug.
IR anbefaler, at SKAT fastholder målet om
udvikling af en funktionalitet i DMI, der foretager
automatisk bogføring af påløbne renter.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
6 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0008.png
Nr.
Observationer
bogføring af renter kan foretages automatisk i
finansmodulet.
Risici
Anbefalinger
Handleplan: Betaling & Inddrivelse vil i regnskabsåret 2015 i forlængelse af sin handleplan for implementering af en forvaltningsstrategi for
EFI/DMI under elementet Aktiv Monitorering udvikle funktionalitet til at understøtte en øget maskinel understøttelse (periodejobs) af
bogføringsrutiner for renter og gebyrer i DMI. Implementering af forvaltningsstrategi for EFI/DMI er organiseret som et fælles projekt i
Inddrivelse mellem Betaling & Inddrivelse og Betaling & Regnskab. Betaling & Regnskab vil i det fælles projekt dokumentere arbejdsgange
for bogføring af renter og gebyrer i en procesbeskrivelse.
2.2
fra
2014
Automatiske bogføringsrutiner vedrørende
gebyrer i DMI
Intern Revision har konstateret, at de
automatiske bogføringsrutiner i DMI, der i
Priori
2013 bevirkede, at gebyrer blev bogført med
tet 1
forkert fortegn, tilsyneladende ikke er ændret i
2014.
SKAT har i november 2014 foretaget manuel
korrektion af den fejlbehæftede automatiske
bogføring af gebyrer for 2013.
Desuden har SKAT i supplementsperioden for
2014 foretaget manuel bogføring af
gebyrindtægter i 2014 med ca. 81 mio. kr.
Intern Revision har desuden konstateret, at
inddrivelsesbeholdningen vedrørende
gebyrfordringer ultimo 2014 er opgjort til ca.
142 mio. kr., hvorimod den regnskabsaflagte
debitorbeholdning vedrørende gebyrer kun
udgør 26,6 mio. kr. ultimo 2014.
Den automatiske bogføring vedrørende Intern Revision anbefaler, at SKAT ændrer den
gebyrer medfører fejl, der nødvendiggør automatiske bogføring af inddrivelsesgebyrer,
løbende korrektionsbogføring. Dette
således at denne foretages korrekt.
øger risikoen for fejl i regnskabet.
Intern Revision finder desuden, at der er
risiko for, at den regnskabsaflagte
debitorbeholdning vedrørende
inddrivelsesgebyrer ikke er opgjort
korrekt, idet den saldo, hvorpå der
foretages inddrivelse, er væsentligt
højere.
Intern Revision anbefaler endvidere, at der
foretages en gennemgang af den bogførte
debitorsaldo vedrørende inddrivelsesgebyrer,
herunder en analyse af sammenhængen til den
opgjorte restancesaldo vedrørende gebyrer.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
7 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan: Handleplan er beskrevet under punkt 2.1
2.3
fra
2014
Manuelle bogføringsrutiner
Der er i 2014 ikke tilrettelagt procedurer for
løbende månedlig eller kvartalsvis bogføring af
påløbne renter og gebyrer.
Manglende procedurer for løbende
bogføring af renter og gebyrer
bevirker, at perioderegnskaber ikke er
retvisende.
Priori
tet 3
SKAT har i november og december 2014
manuelt bogført påløbne renter for 2013 og
2014 med i alt ca. 3,2 mia. kr.
Handleplan: Handleplan er beskrevet under punkt 2.1
IR anbefaler, at SKAT tilrettelægger procedurer
for månedlig eller kvartalsvis bogføring af påløbne
renter og gebyrer, indtil funktionalitet til
automatisk bogføring af renter og gebyrer er
etableret.
3
Afstemningsprocedurer mellem DMI og SKAT fordringshavere
SAP38
fordringer til inddrivelse
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede Intern Revision, at:
Manglende synkronitet og afstemninger mellem EFI og
SAP38 bidrager til øget usikkerhed om regnskabsposternes rigtighed.
IR anbefaler, at der implementeres månedlige afstemninger af beholdnings- og mellemregningskonti mellem SAP38 og DMI. Desuden
anbefales det, at der tilrettelægges procedurer for løbende udligning af afstemningskonti, som skal gå i nul.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan for 2013 (pkt. 3.6):
Betaling og Regnskab er enige i IRs anbefalinger, men er nødt til at afvente implementering af den automatiske overførsel mellem SAP38 og
EFI/DMI.
Derudover er der udfordringer med specifikationen af fordringshaverafregningerne.(Herunder også SAP38).
3.1
fra
2014
Afstemning mellem SAP38 FH og DMI
Intern Revision har erfaret, at SKAT siden
efteråret 2014 har arbejdet med analyse af
Der er risiko for fejl i opgørelsen af
debitorer og anden gæld i regnskabet,
når der ikke foretages afstemning
IR anbefaler fortsat, at der hurtigst muligt
implementeres relevante interne kontroller,
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
8 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
herunder månedlige afstemninger af beholdnings-
og mellemregningskonti mellem SAP38 og DMI.
Desuden anbefales det, at der tilrettelægges
procedurer for løbende udligning af
afstemningskonti, som skal gå i nul.
aktiviteterne i og omkring DMI med henblik på at mellem DMI og SAP38 vedrørende
fordringer, som sendes fra SAP38 til
Priori
kunne etablere et tilstrækkeligt kontrolmiljø og
inddrivelse i DMI.
tet 1
relevante interne kontroller vedrørende DMI.
Den endelige fastlæggelse og implementering
af løbende afstemningsprocedurer og interne
kontroller samt ansvarsfordeling heraf er dog
ikke gennemført i 2014.
Intern Revision har modtaget en redegørelse
for EFI/DMI i relation til regnskab 2014 fra EFI-
projektet.
Af redegørelsen fremgår det, at der fortsat ikke
kan foretages afstemning mellem
fordringshaversystemerne og EFI/DMI.
Der er således ikke i 2014 etableret
procedurer for løbende afstemning af
beholdninger og mellemregningskonti mellem
DMI og SAP38 (fordringshaver)
Handleplan:
Intern Revision har modtaget en redegørelse for EFI/DMI i relation til regnskabet for 2014 fra EFI-projektet. Det fremgår heraf, at der ved
udgangen af april 2015 vil blive foretaget et fornyet forsøg på afstemning.
Der kan ikke foretages en normal regnskabsmæssig afstemning af saldi mellem fordringshaversystemerne og EFI/DMI, hvorfor
afstemningsanalyserne i første fase har været koncentreret om at afstemme de sendte transaktioner mellem fordringshaversystemerne og
EFI/DMI.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
9 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Anden fase af afstemningsanalyserne mod DMO, SAP38 og KOBRA har vist, at der i DMI i 2013 er opstået en difference mellem det, der er
bogført på kundens konto og det som er bogført i regnskabsmæssigt. Differencen undersøges nærmere, og når differencen er forklaret, og der
kan tages højde for betydningen for beholdningerne, vil der i en tredje fase blive søgt afstemning af beholdningerne mellem DMO, SAP38 og
KOBRA.
Analyserne af DMI intern afstemning i anden fase af afstemningsanalysen har betydet, at tredje fase af stemningsanalysen (opgørelse af
differencerne) først forventes gennemført med udgangen af periode 6 2015. Herefter vil fase 4 af afstemningsanalysen - forklaring af
differencerne
blive iværksat.
Betaling og Inddrivelse og Betaling og Regnskab arbejder i øvrigt videre med handleplanspunkter fra Redegørelse for EFI/DMI i relation til
regnskab 2014.
DMO-fordringer til inddrivelse
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede Intern Revision, at:
IR vurderer, at der, som følge af manglende afstemning af
beholdninger og manglende udligning af afstemningskonti, er øget risiko for fejl i opgørelsen af debitorer og anden gæld i regnskabet for 2013.
Desuden har manglende underretninger fra DMI til DMO den konsekvens, at den saldo, virksomhederne får præsenteret på skattekontoen,
ikke er retvisende.
IR anbefaler, at der implementeres månedlige afstemninger af beholdnings- og mellemregningskonti mellem DMO og DMI. Desuden anbefales
det, at der tilrettelægges procedurer for løbende udligning af afstemningskonti, som skal gå i nul.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan for 2013 (pkt. 3.7):
Betaling og Regnskab afventer demonstration af udviklet metode/rapport til afstemning mellem DMO/DMI.
Når metoden er godkendt, vil ansvar for gennemførelse blive placeret hos systemejer.
IR fandt ikke, at den fremsendte handleplan i tilstrækkeligt grad var egnet til at imødegå de konstaterede risici.
3.2
fra
2014
Afstemning mellem DMO og DMI
Intern Revision har erfaret, at SKAT siden
efteråret 2014 har arbejdet med analyse af
Der er risiko for fejl i opgørelsen af
debitorer og anden gæld i regnskabet,
IR anbefaler fortsat, at der hurtigst muligt
implementeres relevante interne kontroller,
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
10 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
herunder månedlige afstemninger af beholdnings-
og mellemregningskonti mellem DMO og DMI.
Desuden anbefales det, at der tilrettelægges
procedurer for løbende udligning af
afstemningskonti, som skal gå i nul.
aktiviteterne i og omkring DMI med henblik på at når der ikke foretages afstemning
mellem DMO og DMI.
Priori
kunne etablere et tilstrækkeligt kontrolmiljø og
tet 1
relevante interne kontroller vedrørende DMI.
Den endelige fastlæggelse og implementering
af løbende afstemningsprocedurer og interne
kontroller samt ansvarsfordeling heraf er dog
ikke gennemført i 2014.
Intern Revision har modtaget en redegørelse
for EFI/DMI i relation til regnskab 2014 fra EFI-
projektet.
Af redegørelsen fremgår det, at der fortsat ikke
kan foretages afstemning mellem
fordringshaversystemerne og EFI/DMI.
Der er således ikke i 2014 etableret
procedurer for løbende afstemning af
beholdninger og mellemregningskonti mellem
DMI og DMO.
Handleplan :
Intern Revision har modtaget en redegørelse for EFI/DMI i relation til regnskabet for 2014 fra EFI-projektet. Det fremgår heraf, at der ved
udgangen af april 2015 vil blive foretaget et fornyet forsøg på afstemning.
Der henvises til handleplansbeskrivelsen til punkt 3.1, hvori tredje fase nu er vurderet til at blive gennemført med udgangen af periode 6
2015.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
11 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0013.png
Nr.
Observationer
Kobra-fordringer til inddrivelse
Risici
Anbefalinger
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede Intern Revision, at:
IR vurderer, at der er risiko for, at den regnskabsaflagte
debitorsaldo vedrørende Kobrafordringer i DMI er opgjort for lavt.
Endvidere vurderer IR, at der, som følge af manglende afstemning af mellemregningskonti og manglende udligning af afstemningskonti, er
risiko for fejl i opgørelsen af anden gæld i regnskabet for 2013.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan for 2013 (pkt. 3.9):
Betaling og Regnskab vil foranledige en opdatering af beskrivelsen af afstemningsrutiner når KOBRA er endelig afstemt efter
implementeringen af EFI/DMI og Brokeren.
IR fandt ikke at den fremsendte handleplan i tilstrækkeligt grad var egnet til at imødegå de konstaterede risici.
3.3
fra
2014
Afstemning mellem Kobra og DMI
Intern Revision har erfaret, at SKAT siden
efteråret 2014 har arbejdet med analyse af
aktiviteterne i og omkring DMI med henblik på at
Priori
kunne etablere et tilstrækkeligt kontrolmiljø og
tet 1
relevante interne kontroller vedrørende DMI.
Den endelige fastlæggelse og implementering
af løbende afstemningsprocedurer og interne
kontroller samt ansvarsfordeling heraf er dog
ikke gennemført i 2014.
IR anbefaler fortsat, at der hurtigst muligt
implementeres relevante interne kontroller,
herunder månedlige afstemninger af beholdnings-
og mellemregningskonti mellem Kobra/Kobra-
broker og DMI. Desuden anbefales det, at der
tilrettelægges procedurer for løbende udligning af
Konkret vurderer Intern Revision, at den afstemningskonti, som skal gå i nul.
regnskabsaflagte debitorbeholdning
vedrørende Kobra-debitorer, der er til
inddrivelse, er opgjort for lavt, idet den
er mindre end den saldo, hvorpå der
inddrives (restancesaldoen).
Der er risiko for fejl i opgørelsen af
debitorer og anden gæld i regnskabet,
når der ikke foretages afstemning
mellem DMI og Kobra
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
12 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0014.png
Nr.
Observationer
Intern Revision har modtaget en redegørelse
for EFI/DMI i relation til regnskab 2014 fra EFI-
projektet.
Af redegørelsen fremgår det, at der fortsat ikke
kan foretages afstemning mellem
fordringshaversystemerne og EFI/DMI.
Der er således ikke i 2014 etableret
procedurer for løbende afstemning af
beholdninger og mellemregningskonti mellem
DMI og Kobra.
Intern Revision har desuden konstateret, at
den regnskabsaflagte debitorbeholdning
vedrørende Kobra-debitorer til inddrivelse i
DMI på 18,27 mia. kr. er 0,4 mia. kr. mindre
end den opgjorte inddrivelsesbeholdning
vedrørende Kobra, der udgør 18,67 mia. kr.
Risici
Anbefalinger
Handleplan :
Intern Revision har modtaget en redegørelse for EFI/DMI i relation til regnskabet for 2014 fra EFI-projektet. Det fremgår heraf, at der ved
udgangen af april 2015 vil blive foretaget et fornyet forsøg på afstemning.
Der henvises til handleplansbeskrivelsen til punkt 3.1, hvori tredje fase nu er vurderet til at blive gennemført med udgangen af periode 6
2015.
4
Bortkontering og regnskabsaflæggelse af konverterede KMD-IND fordringer
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
13 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0015.png
Nr.
4.1
fra
2014
Observationer
Risici
Der er risiko for, at den
regnskabsaflagte debitorbeholdning
ikke er korrekt, når
oprydning/bortkontering ikke foretages
i fødesystemet og i bogføringskredsen,
hvor problemet opstår.
Anbefalinger
Intern Revision anbefaler, at der i 2015:
sker tilbageførsel af den midlertidige
bortkontering
gennemføres en egentlig bortkontering af
KMD-INDsaldi i SAP38
sker optagelse af debitorbeholdninger
vedrørende de
bortkonterede/konverterede
gebyrfordringer mv. (FH 1000) på konti i
DMI, der regnskabsaflægges som
debitorer (SKS 6111).
Bortkontering KMD-IND-saldi
Intern Revision har konstateret, at SKAT
ultimo 2014 har foretaget en foreløbig
bortkontering af KMD-INDsaldi i SAP38 på 278
Priori
mio. kr. Den bortkonterede saldo vedrører
tet 3
restancer på retsafgifter og gebyrer, der er
konverteret til EFI/DMI. Nettosaldoen udgjorde
en debetsaldo på anden gæld.
Samtidig er den bortkonterede sum optaget i
debitorbeholdningen direkte i SAP38 og ikke
via DMI.
Der er endnu ikke foretaget en egentlig
bortkontering af gamle saldi vedrørende KMD-
IND i SAP38 (konto 3962 og 4962).
Handleplan: Betaling og Regnskab vil i gennemføre den anbefalede ændring af kontorelationen i forbindelse med periodeafslutning 10 i 2015.
4.2
fra
2014
Regnskabsaflæggelse af konverterede
KMD-IND-fordringer
Ved overgangen til EFI i august 2013, blev der
Priori
konverteret en mindre beholdning af restancer
tet 2
Der er risiko for, at
debitorbeholdningen i SKATs
regnskab ikke er korrekt, hvis der i
DMI vedrørende FH 1000 indgår
SKAT-debitorer i inddrivelsessaldoen,
som ikke er optaget i den
regnskabsmæssige beholdning.
Intern Revision anbefaler, at SKAT gennemfører
en analyse af, i hvilket omfang saldi i DMI-
inddrivelsesbeholdninger vedrørende FH 1000
(ca. 411 mio. kr. ultimo 2014) er i
overensstemmelse med de fordringer, som i
forbindelse med den midlertidige bortkontering af
KMD-IND saldi, er optaget som debitorer i SAP38
(ca. 278 mio. kr.). Desuden bør der foretages en
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
14 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0016.png
Nr.
Observationer
fra KMD-IND (hovedparten blev genindsendt
af fordringshaver).
Inddrivelsessaldoen vedrørende konverterede
KMD-IND restancer (FH 1000) i DMI udgør
ultimo 2014 ca. 411 mio. kr.
SKAT har, jf. ovenstående punkt, optaget 278
mio. kr. heraf i debitorbeholdningen pr.
31.12.2014.
Der er endnu ikke taget stilling til differencen
op til de 411 mio. kr.
Risici
Anbefalinger
vurdering af, i hvilket omfang der evt. skal ske
yderligere regulering af debitorbeholdningen.
Samtidig bør det vurderes, om der i DMI er
optaget inddrivelsesfordringer under FH 1000
(SKAT), som reelt ikke er SKAT fordringer.
Handleplan: Betaling og Inddrivelse vil i samarbejde med Betaling og Regnskab medtage anbefalingerne til gennemførelse af analyse af
konverterede KMD-IND-fordringer i den samlede risikovurdering af afvigelser i afvigelseshåndteringen herunder i prioriteringen af
gennemførelse af dataoprydningsopgaver i 2015.
5
5.1
fra
2014
Data fra eIndkomst vedrørende lønindeholdelse
Der er risiko for, at en fornyet
opkrævning og inddrivelse af den
civilretslige opkrævningsfordring
(fejldækningen) mislykkes, og derfor
må afskrives.
Der er desuden risiko for, at den
fornyede opkrævning og eventuel
efterfølgende inddrivelse af
Intern Revision anbefaler, at arbejdet med
etablering af en langsigtet løsning prioriteres højt,
så risiciene ved den midlertidige løsning kan
reduceres.
Manglende funktionalitet i DMI
DMI kan ikke håndtere korrektioner og
tilbageførelser af indberetninger om
lønindeholdelse fra eIndkomst
det betegnes
Priori
som negative angivelser. Der er pt. heller ikke
tet 1
funktionalitet til manuelt at registrere den
negative angivelse i DMI. Det bevirker, at der i
et vist omfang foretages dækning af restancer,
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
15 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0017.png
Nr.
Observationer
hvor der i realiteten ikke er dækning i
lønindeholdelsen.
Intern Revision har fået oplyst, at Inddrivelsen
sammen med EFI-projektet ved anvendelse af
en ny funktionalitet i EFI/DMI eller i SAP38 vil
skabe civilretslige opkrævningsfordringer uden
udpantnings- og lønindeholdelsesret, som
opkræves hos kunderne.
Risici
opkrævningsfordringerne vil medføre
et øget ressourceforbrug.
Anbefalinger
Handleplan: Betaling og Inddrivelse vil medtage anbefalingen af etablering af en langsigtet løsning i det videre arbejde med implementering
af handleplan i
’Redegørelse for midlertidig håndtering af korrektioner til A-skatteindberetninger
vedrørende størrelsen på lønindeholdelse’.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
16 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0018.png
Bilag 2: Den anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Samtlige observationer
kan henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet
2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede
forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende
iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
17 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962619_0019.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabsaflæggelse fra DMI
18 af 18