Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962613_0001.png
4. marts 2015
J. nr. 14-4179223
Plannr. 114-520
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
Revision af regnskabsgodkendelserne af
den centrale regnskabsaflæggelse
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Underdirektør René Frahm Jørgensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 14. oktober 2014, revideret
regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse for § 38. Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Hvis der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse
af de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 4. marts 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Heidi Eriksen
Revisor
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
2 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0003.png
1.
Formål
Den centrale regnskabsgodkendelse indgår som en del af SKATs månedlige
godkendelse af SKS-regnskabet for § 38. Underdirektøren for Betaling og
Regnskab er ansvarlig for SKS-regnskabstallene og de tilhørende godkendelser.
Revisionens formål er at foretage gennemgang og en vurdering af de centrale
regnskabsgodkendelser samt ledelsestilsynet. Ved gennemgangen af SKATs
centrale regnskabsgodkendelser har IR løbende været i kontakt Betaling og
Regnskab med spørgsmål til godkendelserne.
2. Omfang
Revisionen har omfattet en vurdering af regnskabsgodkendelser som led i den
centrale regnskabsaflæggelse.
I vurderingen har vi lagt vægt på, om regnskabsgodkendelserne indeholder en
stillingtagen til regnskabsmæssige konsekvenser af konstaterede fejl og mangler,
samt andre oplysninger, som har betydning for det aflagte regnskab.
Vi har endvidere lagt vægt på, om problemstillinger i regnskabsgodkendelserne
er ensartet beskrevet, og om der er kontinuitet i rapporteringen.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at processen vedrørende regnskabsgodkendelserne af
den centrale regnskabsaflæggelse ikke er helt tilfredsstillende. Denne konklusion
baserer vi på følgende forhold:
At, der ikke i alle tilfælde er taget stilling til den regnskabsmæssige effekt af
problemstillinger nævnt i regnskabsgodkendelsen.
At, der ikke sker en ensartet beskrivelse af, og opfølgning på
problemstillinger, som er medtaget i regnskabsgodkendelserne.
At, regnskabsgodkendelserne ikke omfatter en løbende opfølgning på
tidligere nævnte problemstillinger.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
3 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0004.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
2
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
Revisionsemne
I alt
1. Regnskabs-
godkendelserne som
led i den centrale
regnskabsaflæggelse
2. SKATs
ledelsestilsyn
I alt
3
1
1
2
1
4
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi har ikke, fra Betaling og Regnskab, modtaget handlingsplan på revisionsemne
1 prioritet 1, med den begrundelse, at en plan afventer resultatet af
turnusanalysen. Det er vores vurdering, at resultatet af turnusanalysen først på
længere sigt, vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Vi har modtaget handlingsplan på revisionsemne 1 prioritering 2, det er vores
vurdering, at de, af Betaling og Regnskab, beskrevne tiltag vedrørende løbende
opfølgning på tidligere nævnte problemstillinger, kan medvirke til en reduktion af
de vurderede risici.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
4 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsgodkendelserne som led i den centrale regnskabsaflæggelse
Der er risiko for, at problemstillinger
nævnt i regnskabsgodkendelserne
ikke har været regnskabsmæssig
vurderet, og at rapporteringen til
Departementet dermed ikke er
fyldestgørende og fuldstændig.
Der er risiko for, at den opfølgning som
foregår på chefniveau ikke foregår på
fuldstændigt grundlag, og risiko for
ufuldstændig opfølgning på
procesændringer.
IR anbefaler, at der i kvalitetssikringen af
regnskabet indgår en vurdering af de
regnskabsmæssige konsekvenser, som er afledt
af bogholderimæssige problemstillinger.
IR anbefaler, at de verbale beskrivelser i
regnskabsgodkendelserne i højere grad bliver
ledsaget af en vurdering af den
regnskabsmæssige effekt af det beskrevne
forhold, således at der sikres korrekt rapportering
af SKATs regnskab.
IR anbefaler, at SKAT sammenholder beløb og
forklaringer i godkendelsen med SKS-
regnskabstallene, således der sikres
sammenhæng mellem disse og dermed korrekt
regnskabsmæssig rapportering.
IR anbefaler, at regnskabsgodkendelsen
anvendes som en redegørelse for om den faktiske
udvikling i regnskabstallene er i
overensstemmelse med den forventede udvikling.
IR anbefaler, at fejl og mangler der har betydning
1.1.
Regnskabsgodkendelserne indeholder
fra
beskrivelser af processer, der ikke er forløbet
2014
som forudsat, samt ændringer i processer,
P1
men der er ikke i alle tilfælde taget stilling til
den regnskabsmæssige effekt heraf.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
5 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0006.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
for regnskabet, overføres til SKATs difference-
skema.
Af regnskabsgodkendelsen for april fremgår:
Udbytteskat - Mange virksomheder har
registreret udbytteskat dobbelt. Omfang
ukendt. Der sker løbende fejlretning.
Det bør af regnskabsgodkendelsen fremgå, hvad
status er på dette, om alle fejl er rettet, hvad
omfanget af fejlen har været, samt om det har
regnskabsmæssig betydning. Der bør endvidere
være sammenhæng mellem tallene i
regnskabsgodkendelserne og regnskabet.
Den regnskabsmæssige konsekvens af
manglende rykning og renteberegning bør
beskrives i regnskabsgodkendelsen.
Af regnskabsgodkendelsen for maj, juni og juli
måned fremgår:
Motorområdet - Der er generelt ikke foretaget
månedlig rykning og renteberegning af
motorafgifter. Systematisk rykning er
genoptaget i august.
Handlingsplan fra Betalings- og Regnskabskontoret:
SKAT, Betaling og Regnskab er opmærksom på de af SIR identificerede risici. I øjeblikket afventer SKAT resultaterne af turnusanalysen på §
38-området, hvor både SIR og Betaling og Regnskab er aktive bidragsydere. Det er forventeligt, at der inden uge 13-2015 foreligger et
foreløbigt materiale, der skal danne grundlag for fremtidige beslutninger på området.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
En plan for afdækning af risici med forventet tidsangivelse og ansvarlige for udførelsen, vil først blive udarbejdet efter ovenstående, men
forventes at kunne udarbejdes inden udgangen af juni 2015. Handlingsplanen som udarbejdes inden udgangen af juni, vi adresserer samtlige
anbefalinger i rapporten.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
6 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at den opfølgning som
foregår på chefniveau ikke sker på
fuldstændigt og oplyst grundlag.
Anbefalinger
IR anbefaler, at der i regnskabsgodkendelserne
sker en ensartet beskrivelse af problemstillinger,
samt ensartet opfølgning på tidligere perioders
uafklarede bemærkninger.
2.1.
Der sker ikke en ensartet beskrivelse af og
fra
opfølgning på de problemstillinger, som er
2014
medtaget i regnskabsgodkendelserne.
Priori
tet 2
Regnskabsgodkendelserne maj og juni:
A-skat er ikke behandlet ensartet i
regnskabsgodkendelserne. I regnskabs-
godkendelsen for juni er månedens indtægter
vedrørende A-skat anført, mens dette ikke er
tilfældet i regnskabsgodkendelsen for maj. Det
er anført, at juni måneds indtægt andrager
29,3 mia. kr. hvilket er en stigning på 0,9 mia.
kr. i forhold til samme periode i 2013.
Beskrivelsen af A-skatten bør være ensartet, for
at opnå lettere gennemskuelighed og forståelse af
bemærkningerne. Desuden bør
regnskabsgodkendelsen indeholde en vurdering
af, hvorvidt denne stigning forekommer rimelig.
Handlingsplan fra § 38 kontoret:
SIRs observationer og anbefalinger vil indgå i den fremadrettede tilrettelæggelse af den centrale regnskabsaflæggelse, herunder en dialog
med interessenter i regnskabsaflæggelsen, sådan at regnskabsgodkendelser og ledelsestilsyn understøtter deres informationsbehov.
I det omfang, information i regnskabsgodkendelserne er afhængige af knappe IT-ressourcer/-kompetencer, vil det til stadighed være en
udfordring, hvorvidt information om status skal prioriteres højere end fremdrift i problemløsningen. Ledelsesmæssig stillingtagen hertil, vil
løbende blive prioriteret, på et oplyst grundlag.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
De anbefalinger der ikke er afhængige af denne dialog og umiddelbart kan efterleves forsøges anvendt fra periode 2-2015, herunder
regnskabsmæssig påvirkning, kontinuitet i at alle bemærkninger er med hver måned samt en opfølgning på tidligere opdagede fejl.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
7 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at den opfølgning som
foregår på chefniveau ikke foregår på
fuldstændigt grundlag, når det ikke
kontinuerligt fremgår af
regnskabsgodkendelsen hvilke
problemstillinger der er sket opfølgning
på og afklaring af.
Anbefalinger
IR anbefaler, at det fremgår hvorledes
bemærkninger er afklaret, desuden bør fortsat
uafklarede problemstillinger fortsat fremgå frem til
afklaring, så der er kontinuitet i den månedlige
rapportering.
2.2.
Regnskabsgodkendelserne ikke omfatter en
fra
løbende opfølgning på tidligere nævnte
2014
problemstillinger. Det fremgår ikke tydeligt af
godkendelserne hvilke problemstillinger der er
Priori
åbenstående, løst, samt hvilken konsekvensen
tet 2
de har haft.
Af regnskabsgodkendelsen for februar
fremgår, at lønindeholdelse sker automatisk i
DMI, men der er ikke etableret en løsning, der
sikrer reduktion af indtægten, og indtægten er
derfor for høj hver måned. Historisk har
lønindeholdelse medført en reduktion i
indtægterne på mellem 1 og 2 mia. kr.
Regnskab vil foretage en manuel reduktion af
indtægten ultimo året.
Det drejer sig om manglende reduktion
af A-skat. Lønindeholdelse sker ikke i
DMI men i eIndkomst, der afleveres
oplysning om indeholdt løn til DMI.
Problemet består stadig. Man har
desuden konstateret yderligere
udfordringer på området, idet DMI ikke
kan modtage alle oplysninger fra
eIndkomst.
For perioden august - december 2013 udgjorde
beløbet 458 mio.kr. Beløbet henstod på en
mellemregningskonto mellem DMI og eIndkomst.
Saldoen på denne konto (4660) udgør ultimo
oktober 2014 1.297 mio. kr. Forholdet bør
nævnes kontinuerligt i de efterfølgende
regnskabsgodkendelser.
Handlingsplan fra § 38 kontoret:
SIRs observationer og anbefalinger vil indgå i den fremadrettede tilrettelæggelse af den centrale regnskabsaflæggelse, herunder en dialog
med interessenter i regnskabsaflæggelsen, sådan at regnskabsgodkendelser og ledelsestilsyn understøtter deres informationsbehov.
I det omfang, information i regnskabsgodkendelserne er afhængige af knappe IT-ressourcer/-kompetencer, vil det til stadighed være en
udfordring, hvorvidt information om status skal prioriteres højere end fremdrift i problemløsningen. Ledelsesmæssig stillingtagen hertil, vil
løbende blive prioriteret, på et oplyst grundlag.
Tidsfrist for handlingsplanens implementering:
De anbefalinger der ikke er afhængige af denne dialog og umiddelbart kan efterleves forsøges anvendt fra periode 2-2015, herunder
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
8 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
regnskabsmæssig påvirkning, kontinuitet i at alle bemærkninger er med hver måned samt en opfølgning på tidligere opdagede fejl.
2
SKATs ledelsestilsyn
IR anbefaler, at SKAT fortsat styrker deres
ledelsestilsyn i forbindelse med
regnskabsaflæggelsen. Ledelsestilsynet bør sikre
at der foretages overvejelser i forhold til korrekt og
hensigtsmæssig aflæggelse af
perioderegnskaberne.
Vi vurderer, at en fuldstændig gennemførelse af
de aktiviteter og styringsfaciliteter, som er under
etablering i ledelsestilsynet, og som planlægges,
og delvist er integreret, vil kunne styrke ledelses-
tilsynet betydeligt.
IR anbefaler, at opfølgning på
regnskabsgodkendelser og ledelsestilsynet indgår
som en fast del af ledelsesinformationen ved
møder med underdirektøren for Betaling og
Regnskab.
2.1.
SKATs ledelsestilsyn er i 2014 blevet udvidet i
fra
takt med at regnskabsafslutningsprocessen er
2014
blevet udviklet.
Priori
tet 3
Der er ikke udarbejdet handlingsplan til revisionsemne 2.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
9 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0010.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
10 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962613_0011.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af regnskabsgodkendelserne af den centrale regnskabsaflæggelse
11 af 11