Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962612_0001.png
7. september 2015
J. nr. 15-0076978
Plannr. 114-500
Intern Revision
Rapport 2015
Indkøb og Udbud i Koncernservice
Overvågning og styring af
indkøbsområdet
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncher
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 13. januar 2015, foretaget en
analyse og vurdering af indkøbsområdet. Den udførte analyse er en del af den
samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder redegørelser og detaljerede observationer som
analysen af indkøbsområdet har givet anledning til.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 7. september 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Martin Bergmann Pedersen
Manager
Indkøb og Udbud
2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0003.png
1.
Formål
Ved revisionen har vi analyseret og vurderet om SKATs processer for opfølgning
sikrer, at indkøb gennemføres i overensstemmelse med gældende regelsæt.
Formålet er at vurdere om:
SKAT efterlever de fællesstatslige indkøbsaftaler samt opfylder krav fra
Moderniseringsstyrelsen i den forbindelse, herunder implementering af
indkøbskategorier samt fremsendelse af data vedrørende indkøb.
SKAT generelt overvåger indkøbsområdet med hensyn til overholdelse af
øvrige indkøbsaftaler samt sikrer, at relevante indkøbsområder
konkurrenceudsættes i overensstemmelse med regelsæt om udbud eller
for at opnå kommercielle fordele.
2. Omfang
Vi har analyseret og vurderet indkøb, der ansvarsmæssigt er forankret ved
enheden Indkøb og Udbud i Koncernservice. Analysen og vurderingerne er
gennemført på baggrund af dokumentation og tilgængelige data ved denne enhed.
Vi har endvidere foretaget interview af enheden Intern Regnskab 1 vedrørende
styring og implementering af indkøbskategorier.
Vores gennemgang og analyse er baseret på følgende informationskilder:
Regnskabsdata for gennemførte indkøb i 2014.
Indkøbsaftaler,
(TRICOM).
der
fremgår
af
indkøbssystemet
TRICOMMERCE
Informationer og oplysninger modtaget fra medarbejdere i enheden Indkøb
og Udbud samt Intern Regnskab 1.
Dokumentationsmateriale fra
fællesstatslige indkøbsaftaler.
Moderniseringsstyrelsen
vedrørende
Indkøb og Udbud
3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0004.png
3. Konklusion
Skats samlede indkøb kan i 2014 opgøres til ca. 1,7 mia. kr. Hovedparten af de
1,7 mia. kr. vedrører dog indkøb af it, hvilket ikke er omfattet af vores gennemgang
i nærværende rapport.
Indkøbsområdet kan inddeles i 2 hovedområder. Det fællesstatslige
indkøbsområde og det øvrige indkøbsområde. Det fællesstatslige indkøbsområde
udgør ca. 30% af SKATs indkøbsvolumen for 2014. Ved det fællesstatslige
indkøbsområde er indkøbsaftaler obligatoriske for SKAT at anvende. Det øvrige
indkøbsområde, omfatter egne aftaler, SKI-aftaler samt indkøb uden
aftaleindgåelse.
Det er vores vurdering, at de indkøb der gennemføres via enheden Indkøb og
Udbud i Koncernservice, i al væsentlighed, gennemføres, som forudsat via den
etablerede indkøbsproces.
Gennemgang af udvalgte data og processer ved enheden Indkøb og Udbud har
givet anledning til nedenfor anførte konklusioner.
Styring af fællesstatslige indkøbsaftaler
Det er vores vurdering, at processer i forbindelse med opfølgning på de
fællesstatslige indkøbsaftaler er
Tilfredsstillende.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Enheden Indkøb og Udbud har via indkøbssystemet TRICOMMERCE et
godt datagrundlag for, inden for eget ansvarsområde, at overvåge
indkøbsaftaler.
I al væsentlighed efterlever enheden Indkøb og Udbud de indgåede
fællesstatslige indkøbsaftaler. Herudover fremsendes regneark over
gennemførte indkøb til Moderniseringsstyrelsen én gang i kvartalet.
Det er dog vores vurdering, at der er en afledt risiko for, at SKATs
fremsendte informationer til Moderniseringsstyrelsen ikke fuldt ud
understøtter Moderniseringsstyrelsens formål med modtagelse heraf.
Dette skyldes, at den af Moderniseringsstyrelsen udarbejdede vejledning,
med hensyn til anvendelse og implementering af indkøbskategorier, ikke
efterleves fuldt ud af SKAT.
Enheden Indkøb og Udbud udarbejder og fremsender compliancegrader
vedrørende indkøb gennemført inden for de fællesstatslige indkøbsaftaler
til Underdirektør og Skatteministeriet, samtidig med at de underliggende
indkøbsdata fremsendes til Moderniseringsstyrelsen. De opgjorte
compliancegrader beregnes efter samme metode som Moderniserings-
styrelsen anvender. Det er dog vores vurdering, at denne
Indkøb og Udbud
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0005.png
opgørelsesmetode ikke giver en helt præcis præsentation af omfanget af
indkøb, der er gennemført på de fællesstatslige indkøbsaftaler.
Styring af det øvrige indkøbsområde (ikke fællesstatslige indkøbsaftaler)
På baggrund af den foreliggende information, har vi ikke et tilstrækkeligt grundlag
for at vurdere processer i forbindelse med opfølgningen på det øvrige
indkøbsområde.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at der medio maj måned 2015
fremsendes ledelsesrapportering vedrørende overholdelse af regelsæt om
udbud for 2014. Denne ledelsesrapportering er derfor ikke gennemgået i
forbindelse med nærværende revision. Vi har på den baggrund således
ikke kunnet vurdere, hvorvidt ledelsen løbende er tilstrækkeligt orienteret,
om risici for manglende overholdelse af regelsæt om udbud.
Det forhold at information til ledelsen vedrørende det fællesstatslige
område fremsendes løbende én gang
i kvartalet, mens
ledelsesrapportering på det øvrige indkøbsområde fremsendes maj måned
i efterfølgende kalenderår, er jf. vores vurdering baseret på en
forudsætning om, at risikoen for kritiske fejl og mangler på det
fællesstatslige indkøbsområde er større end på det øvrige indkøbsområde.
Såfremt denne forudsætning ikke holder, er der risiko for, at ledelsen ikke
informeres rettidigt om væsentlige forhold på det øvrige indkøbsområde.
Generelle betragtninger
Gennemgang af udvalgte data og processer ved enheden Indkøb og Udbud har
endvidere givet anledning til følgende generelle betragtning om den overordnede
organisering og styring af indkøbsområdet i SKAT.
Ledelsen i SKAT bør overveje, hvorvidt det er formålstjenesteligt at placere
ansvaret for at gennemføre en samlet overvågning og udarbejdelse af
ledelsesrapportering af indkøbsområdet ved én enhed, således at den
pågældende enhed samt ledelsen opnår et samlet overblik over risikoafdækning
af hele indkøbsområdet i SKAT, herunder af det fællesstatslige samt det øvrige
indkøbsområde.
For at en sådan enhed vil kunne løfte denne opgave effektivt, er det nødvendigt at
al relevant dataregistrering, herunder indkøbsaftaler, er samlet i ét system.
Indkøb og Udbud
5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0006.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig
for
forretningen
Prioritet 3
Mindre
I alt
betydning for
forretningen
2
1
1
2
2
1
3
Revisionsemne
Styring af fællesstatslige
indkøbsaftaler
Styring af det øvrige indkøbsområde
I alt
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Indkøb og Udbud
6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr. Observationer
1
Styring af fællesstatslige indkøbsaftaler
Der er risiko for, at præsentation af indkøb
bliver mangelfuld, såfremt indkøbskategorier
ikke implementeres og anvendes i
overensstemmelse med
Moderniseringsstyrelsens vejledning.
Vi anbefaler, at SKAT foretager en
gennemgang af implementeringen og
anvendelsen af indkøbskategorier.
Såfremt det er nødvendigt/ønskeligt at
fravige fra Moderniseringsstyrelsens
vejledning ved implementering af
indkøbskategorier, bør dette afklares med
Moderniseringsstyrelsen.
Vi anbefaler, at SKAT vurderer, hvorvidt
ansvaret for implementeringen af
indkøbskategorier er hensigtsmæssigst
forankret ved Intern Regnskab 1.
Risici
Anbefalinger
1.1.
Indkøbskategorier
P3
præsentation af indkøb vedrørende de
Indkøbskategorier ligger til grund for SKATs
fællesstatslige indkøbsaftaler, og udgør således
også grundlaget for beregning af compliance.
Indkøbskategorier er af Moderniseringsstyrelsen
beskrevet som følgende:
Indkøbskategorier anvendes ved, at alle indkøb
påføres den indkøbskategori, der bedst beskriver
varens eller tjenesteydelsens art, og alle indkøb skal
kategoriseres.
Vi har konstateret, at:
-
Indkøbskategorier ikke registreres for alle indkøb
af varer og tjenesteydelser.
-
SKAT ikke har implementeret alle relevante
indkøbskategorier.
-
SKATs anvendelse af indkøbskategorier ikke i
alle tilfælde er i overensstemmelse med
Moderniseringsstyrelsens vejledning.
Ansvaret for implementering af indkøbskategorier er
forankret ved enheden Intern Regnskab 1.
Indkøb og Udbud
7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0008.png
Nr. Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Intern Regnskab
Ansvarlig Betty Solgaard
Intern regnskab har implementeret alle relevante indkøbskategorier, og det er et bevidst valg, at ikke relevante kategorier ikke implementeres. Ved
implementeringen er der ikke sket fravigelse af Moderniseringsstyrelsen vejeledninger. Moderniseringsstyrelsens vejledninger er i nogle tilfælde
mangelfulde, og ved eventuelle usikkerhed kontaktes Moderniseringsstyrelsen med henblik på afklaring.
Implementering af indkøbskategorier i SKAT knytter sig til artskontoplanen. Ansvaret for artskontoplanen er forankret i intern regnskab, og det
vurderes, at ansvaret for implementeringen af indkøbskategorier mest hensigtsmæssigt er forankret i tilknytning til artskontoplanen.
1.2.
Fremsendelse af indkøbsdata til
P3
Moderniseringsstyrelsen
Enheden Indkøb og Udbud er ansvarlig for at
udarbejde og fremsende indkøbsdata til
Moderniseringsstyrelsen.
Ved gennemgang af indkøbsdata fremsendt til
Moderniseringsstyrelsen for 2014 har vi konstateret,
at det ikke er muligt at adskille indkøb gennemført
på fællesobligatoriske aftaler fra indkøb gennemført
på øvrige aftaler ved samme leverandør.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at dette er et
bevidst valg. Valget er truffet fordi
Moderniseringsstyrelsen har godkendt den valgte
metode, samt at det vurderes at være meget
ressourcekrævende at fremskaffe det nødvendige
datagrundlag for at kunne adskille fællesstatslige
indkøb fra øvrige indkøb.
Ledelsesrapportering/opfølgning
På baggrund af de dataark der fremsendes til
Moderniseringsstyrelsen beregner Indkøb og Udbud
De beregnede compliancegrader der
fremsendes som ledelsesinformation
vedrørende fællesstatslige indkøb, er efter
vores vurdering ikke helt præcise, idet der i
større eller mindre omfang kan være
indregnet indkøb for produkter, der ikke er
omfattet af de fællesstatslige indkøbsaftaler.
Det bevirker, at ledelsesinformationen ikke
helt præcist præsentere omfanget af de
faktiske gennemførte indkøb inden for de
fællesobligatoriske indkøbsaftaler.
Vi har på det foreliggende grundlag dog ikke
mulighed for at vurdere omfanget heraf, ved
hovedparten af de fællesstatslige
indkøbsaftaler, fx it-indkøb, da disse ligger
uden for enheden Indkøb og Udbuds
ansvarsområde.
Vi anbefaler at ledelsen vurderer, hvorvidt
det er formålstjenesteligt at metoden for
beregning af compliancegrader, til brug
for den interne rapportering, ændres,
således at denne opgøres på baggrund af
de gennemførte indkøb inden for det
fællesstatslige indkøbsområde.
(Varenummer niveau)
Indkøb og Udbud
8 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0009.png
Nr. Observationer
compliancegrader for de fællesstatslige indkøb og
sender disse til Underdirektør i Koncernservide samt
til Departementet. Dette benævnes
ledelsesrapportering.
Formålet hermed er at ledelsen opnår kendskab til
de opgørelser som Moderniseringsstyrelsen når
frem til, på baggrund af de fremsendte regneark.
Det er vores vurdering, at den anvendte metode til
beregning af compliance er uhensigtsmæssig til
brug for den interne rapportering.
Risici
Anbefalinger
Indkøb & Udbud
Ansvarlig Erik Hansen:
Indtil videre fastholder vi afrapporteringsformen med leverandør compliance til Moderniseringsstyrelsen, men vi følger Moderniseringsstyrelsens
arbejde med at indhente fakturadata fra samtlige statslige institutioner herunder Skatteministeriet, som muliggør udarbejdelse af compliance på
varenummer niveau for samtlige institutioner.
Indkøb & Udbud vil i samarbejde med leverandøren af SKATs indkøbsanalyse Tricom forsøge at få udarbejdet en standardrapport, som kan
muliggøre et udtræk af compliancegrader på varenumre niveau. Rapporten forventes klar 1. kvartal 2016.
Nr. Observationer
2
Styring af det øvrige indkøbsområde
Risici
Anbefalinger
2.1.
Det øvrige indkøbsområde omfatter indkøb, der
gennemføres inden for ikke fællesstatslige
P2
indkøbsaftaler, fx SKI eller egne indkøbsaftaler,
Det forhold at information til ledelsen
vedrørende det fællesstatslige område
fremsendes løbende én gang i kvartalet,
mens ledelsesrapportering på det øvrige
indkøbsområde fremsendes maj måned i
Vi anbefaler, at ledelsen foretager en
vurdering af, hvorvidt den nuværende
Indkøb og Udbud
9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0010.png
efterfølgende kalenderår, er jf. vores
vurdering baseret på en forudsætning om, at
risikoen for kritiske fejl og mangler på det
fællesstatslige indkøbsområde, er større end
Overvågning af indkøbsområder
på det øvrige indkøbsområde.
På baggrund af den gennemførte revision er det
Såfremt denne forudsætning ikke holder, er
vores vurdering, at enheden Indkøb og Udbud har en der risiko for, at ledelsen, ved den nuværende
hensigtsmæssig overvågning af egne indkøb der
rapporteringsfrekvens, ikke informeres
gennemføres på det øvrige indkøbsområde.
rettidigt om væsentlige forhold på det øvrige
indkøbsområde.
Vi har dog på baggrund af de foreliggende
informationer ikke mulighed for at vurdere opfølgning
på indkøb, der gennemføres uden for indkøbsaftaler.
Kontrol herfor var på revisionstidspunktet ikke
dokumenteret.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at der for 2014
fremsendes ledelsesrapportering bl.a. vedrørende
kontrol af, om regelsæt om udbud er efterlevet i 2014.
Denne ledelsesrapportering fremsendes medio maj
måned 2015. Det er endvidere oplyst, at en
tilsvarende ledelsesrapportering ikke har været
udarbejdet for tidligere år. Vi har i forbindelse med
revisionen således ikke foretaget en gennemgang af
ledelsesrapportering på dette område.
Det skal endvidere bemærkes, at compliancegrader
vedrørende indkøb på det fællesstatslige
indkøbsområde fremsendes én gang i kvartalet,
mens ledelsesinformation på det øvrige
indkøbsområde fremsendes én gang om året. Dette
uanset, at det fællesstatslige indkøbsområde
omfangsmæssigt er væsentlig mindre end det
øvrige indkøbsområde. Det fællesstatslige
samt indkøb der gennemføres uden en
indkøbsaftale.
rapporteringsfrekvens på det øvrige
indkøbsområde er tilstrækkelig.
Vi anbefaler, at ledelsesrapporteringen for
det øvrige indkøbsområde foreligger på et
tidligere tidspunkt.
Indkøb og Udbud
10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0011.png
Nr. Observationer
indkøbsområde udgør kun ca. 30% af den samlede
indkøbsvolumen.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Indkøb & Udbud
ansvarlig Erik Hansen:
Indkøb og Udbud fastholder den årlige afrapportering omkring SKATs overholdelse af udbudsreglerne til direktionen, som afgives i januar kvartal.
Dog vil vi i forbindelse med intern kvalitetssikring af priser på indkøb (ekskl. IT-indkøb) udbygge priskontrollen af stikprøverne med kontrol omkring
aftale overholdelse herunder overholdelse af udbudsreglerne. Opfølgningsfrekvensen af den interne kvalitetssikring er kvartalsvis, hvilket er
identisk med afrapporteringsfrekvensen for de fælles statslige indkøbsaftaler, som Moderniseringsstyrelsen har indgået på vegne af hele staten.
På baggrund af dette tiltag bør risikoen for at ledelsen ikke bliver orienteret rettidig være reduceret væsentligt.
Handleplanen iværksættes ultimo 4. kvartal 2015.
Dokumentation for den udbyggede priskontrol vil foreligge medio april 2016.
Indkøb og Udbud
11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0012.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede
forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse
af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Indkøb og Udbud
12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0013.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Indkøb og Udbud
13 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0014.png
Bilag 3: Detaljerede observationer
Vi har i bilag 3 inddelt indkøbsområdet ved enheden Indkøb og Udbud i følgende
3 hovedområder:
Fællesstatslige
indkøbsaftaler
Øvrige indkøb
uden
indkøbsaftale
Øvrige
indkøbsområde,
herunder SKI-aftaler
Opfølgning på indkøb der gennemføres uden indkøbsaftale, adskiller sig
styringsmæssigt fra indkøb med indkøbsaftaler. Størrelsen på figurens 3 skiver
udtrykker ikke områdernes beløbsmæssige omfang.
I nærværende bilag præsenterer vi vores analyse og gennemgang via denne
opdeling af hovedområderne.
Afslutningsvis omfatter bilag 3 en gennemgang af ledelsesrapportering. Hensigten
med at gennemgå ledelsesrapportering er at vurdere, hvorvidt denne er
hensigtsmæssig med hensyn til styring af indkøbsområdet.
Bilag 3 har følgende indhold/struktur:
1. Styring af fællesstatslige indkøbsaftaler
a. Implementering og anvendelse af Moderniseringsstyrelsens
indkøbskategorier
b. Hyppighed samt metode ved SKATs beregning af compliancegrad.
2. Styring af øvrige indkøbsaftaler
3. Styring af indkøb uden indkøbsaftaler
4. Ledelsesrapportering
1. Styring af fællesstatslige indkøbsaftaler
Statens formål med de fællesstatslige indkøbsaftaler er bl.a. at opnå besparelser
på statens indkøb. Besparelser skal opnås ved at udnytte stor indkøbsvolumen.
De fællesstatslige indkøbsaftaler og styring heraf varetages i samarbejde mellem
Finansstyrelsen,
Økonomistyrelsen
og
Moderniseringsstyrelsen.
De
fællesstatslige indkøbsaftaler er obligatoriske at anvende for SKAT.
Som et led i styring af de fællesstatslige indkøbsaftaler har
Moderniseringsstyrelsen udarbejdet en række indkøbskategorier, som SKAT,
samt øvrige statslige enheder, skal anvende i forbindelse med kontering af alle
indkøb af varer og tjenesteydelser.
Som en del af opfølgningen vedrørende anvendelse af de fællesstatslige
indkøbsaftaler skal SKAT, én gang i kvartalet, fremsende indkøbsdata til
Moderniseringsstyrelsen, således at Moderniseringsstyrelsen løbende kan følge
op på omfanget af anvendelsen af de fællesstatslige indkøbsaftaler. I forbindelse
Indkøb og Udbud
14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0015.png
med opfølgningen beregner Moderniseringsstyrelsen compliancegrader pr.
indkøbskategori.
Vores analyse og vurdering af de fællesstatslige indkøbsaftaler for 2014 ved
enheden Indkøb og Udbud, har omfattet følgende:
Implementering
og
anvendelse
af
Moderniseringsstyrelsens
indkøbskategorier
Hyppighed samt metode ved SKATs beregning af compliancegrad
Implementering og anvendelse af Moderniseringsstyrelsens indkøbskategorier
Til brug for vurdering af implementering af indkøbskategorier har vi via Intern
Regnskab 1 modtaget en SAP rapport benævnt ”ZV_ZINKATREL” der viser
kontobroen mellem artskontering og indkøbskategorier. Vi har sammenkørt denne
oversigt med gennemførte indkøb for 2014, samt med Moderniseringsstyrelsens
vejledning vedrørende indkøbskategorier.
I forbindelse med analyse og vurdering af SKATs implementering og anvendelse
af indkøbskategorier, har vi observeret følgende:
Indkøbskategorier er ikke registreret ved alle indkøb af varer og tjenesteydelser. I
2014 kan der identificeres udgifter for ca. 85,4 mio. kr., hvor der ikke er angivet en
indkøbskategori. Alle indkøb er således ikke kategoriseret.
Intern Regnskab 1 har oplyst, at Skatteministeriet bevidst har fravalgt at
implementere indkøbskategorier for de indkøbskategorier, der er benævnt
institutionsspecifikke varer og tjenesteydelser. SKAT bør efter vores vurdering
sikre, at en evt. fravigelse af vejledningen vedrørende implementering af
indkøbskategorier afklares med Moderniseringsstyrelsen, således at SKATs
løbende afrapportering understøtter Moderniseringsstyrelsens formål med
modtagelse heraf.
Herudover har vi konstateret, at ikke alle indkøbskategorier anvendes som
furudsat. Vi har konstateret én udgift under kategori 4020 til Deloitte der vedrører
en erklæring. Jf. Moderniseringsstyrelses vejledning skal kategori 4020 anvendes
til advokat og indkøbskategori 4030 til revisor.
Nedenfor har vi til orientering gengivet en lille del af Moderniseringsstyrelsens
vejledning vedrørende indkøbskategorier:
Indkøb og Udbud
15 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0016.png
Vejledningen omfatter kategorikoder fra nummer 1110 - 8610. Der er i alt 80
indkøbskategorier. Enkelte kategorier omfatter en frivillig underopdeling i
undernumre, som det enkelte ministerium kan vælge at anvende, såfremt dette
tjener interne/lokale styringsmæssige formål.
Moderniseringsstyrelsen har udarbejdet en ny oversigt, der er gældende for indkøb
i 2015.
Hyppighed samt metode ved SKAT beregning af compliance
Vi har konstateret, at enheden Indkøb og Udbud har udarbejdet og fremsendt en
beregning af compliancegrad for 1., 2. og 3. kvartal for 2014. Opgørelsen af
compliancegrad for 4. kvartal 2014, var ikke udarbejdet på tidspunktet for
revisionen. Nedenfor har vi gengivet målingen af compliancegrad for 3. kvartal
2014:
Indkøbskategori Rækkenavne
1750
5460
1660
1640
1610
1920
1810
1710
1670
1620
1630
5410
AV udstyr
Hjemmearbejdspladser
IT forbrugsstoffer (toner mv.)
IT Netværk
IT Servere og mainframes
Kontorartikler
Kontormøbler og skrivebordsbelysning
Kopi- og multifunktionsmaskiner
Kopi- og printerpapir
PC Arbejdsstationer
Printere
Telefoni
Køb i alt
Køb på
aftaler
Køb udenfor
aftale
Compliancegrad
18.680,00
0,00
23.040,80
25.562,40
0,00
34.882,41
9.856,00
8.566,44
0,00
6.653,80
0,00
138.304,93
84,61%
100,00%
94,20%
95,07%
100,00%
85,94%
96,23%
84,38%
100,00%
98,49%
100,00%
96,98%
121.372,56
102.692,56
439.946,41
439.946,41
397.299,40
374.258,60
518.483,50
492.921,10
2.829.033,19 2.829.033,19
248.091,92
213.209,51
261.286,00
251.430,00
54.852,44
46.286,00
197.391,65
197.391,65
441.768,44
435.114,64
7.134,20
7.134,20
4.573.949,85 4.435.644,92
Hovedtotal
10.090.609,56 9.825.062,78
265.546,78
97,37%
Resultatet viser, at de fællesstatslige indkøbsaftaler i høj grad overholdes.
En væsentlig del af ovenstående beregning vedrører it-området, der som tidligere
nævnt ikke har været omfattet af vores gennemgang. Enheden Indkøb og Udbud
er bl.a. ikke ansvarlig for it-indkøb. Enheden er dog ansvarlig for beregning af
Indkøb og Udbud
16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0017.png
compliance heraf til brug for ledelsesinformation samt i øvrigt for fremsendelse af
indkøbsdata til Moderniseringsstyrelsen.
Metode til beregning af compliance
Vi har modtaget og gennemgået det materiale, som enheden Indkøb og Udbud
fremsender til Underdirektør i Koncernservice og Departementet i forbindelse med
beregning af compliancegrad.
Vi har konstateret, at enheden Indkøb og Udbud beregner compliancegrader på
leverandørniveau, hvilket enheden også har oplyst via interview. Dvs. alt indkøb
der gennemføres inden for en indkøbskategori ved en leverandør, med hvem der
er indgået en fællesstatslig indkøbsaftale, bliver indregnet som et indkøb, der ligger
inden for den fællesstatslige indkøbsaftale, uanset om de varer (varenumre) der
indkøbes, er omfattet af den fællesobligatoriske indkøbsaftale eller ej.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at den valgte metode for beregning er
compliance er godkendt af Moderniseringsstyrelsen, samt at metoden også
anvendes ved andre statslige enheder, herunder enheder der anvender
regnskabssystemet Navision, hvor Moderniseringsstyrelsen selv trækker
indkøbsdata til brug for beregning af compliance.
Jf. Moderniseringsstyrelsens vejledning fremgår dog, at compliance skal beregnes
som den andel af ministeriets indkøb inden for en indkøbskategori, som foretages
hos godkendte leverandører på de forpligtende indkøbsaftaler på området. SKI-
aftaler og øvrige indkøbsaftaler er ikke forpligtende. Det er på den baggrund vores
vurdering, at compliance således, i videst muligt omfang, bør måles på
varenummerniveau, da det kun på det niveau kan afgøres, hvorvidt den enkelte
vare reelt er omfattet af en fællesobligatorisk indkøbsaftale.
Det vi lægger til grund for denne vurdering er, at i det omfang de fællesobligatoriske
indkøbsaftaler omfatter specifikke varer, vil de rabatter, der opnås via de
fællesobligatoriske indkøbsaftaler kun omfatte de varenumre, der fremgår af
indkøbsaftalen. Indkøb af andre varer, om end ved samme leverandør, kan
således være prisfastsat uden rabat, og i øvrige være indkøbt uden for en
indkøbsaftale.
Det er på den baggrund vores vurdering at det er uhensigtsmæssigt/upræcist at
opgøre compliancegrader på leverandørniveau. Det er vores vurdering, at
compliance bør opgøres op varenummer niveau.
Test af metoder til beregning af compliance
Vi har gennemført en test af compliance af de fællesstatslige indkøbsaftaler. Via
testen sammenholder vi metoden, der anvendes af enheden Indkøb og
Udbud/Moderniseringsstyrelsen (leverandør compliance), med den metode der
efter vores vurdering giver et mere præcist resultat (varenummer compliance).
Vores beregning er gennemført ved at sammenholde varenumre på indkøbsaftaler
med varenumre på fakturaer. Vi har således testet, i hvilket omfang indkøb er
gennemført på de varenumre, der er omfattet af indkøbsaftalerne.
Til brug for vores test har vi gjort brug af varenumre pr. indkøbsaftale, der inden
for enheden Indkøb og Udbuds ansvarsområder, fremgår af indkøbssystemet
TRICOMMERCE (TRICOM). Herudover har vi anvendt rapportfunktionen
”fakturalinjer”,
under analysefunktioner i indkøbssystemet TRICOM, hvoraf data pr.
fakturalinje fremgår.
Indkøb og Udbud
17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0018.png
Vi har ikke kunnet gennemføre en fuldstændig test, ved den af SIR valgte
beregningsmetode, idet flere af indkøbskategorierne, der er omfattet af de
fællesstatslige indkøbsaftaler, omfatter it-området. It-områdets aftaler fremgår ikke
af indkøbssystemet TRICOM.
Vi har valgt at gennemføre test af indkøb vedrørende kontorartikler for 3. kvartal
2014. Resultatet af testen er præsenteret i nedenstående tabel:
30.063 kr.
(Uden
aftale)
SKAT
248.092 kr.
213.210 kr.
34.882 kr.
85,94%
Øverste linje viser vores (SIRs) beregning og nederste linje viser SKATs beregning.
Beregning af
IndKat. 1920
SIR
Køb i alt
247.466 kr.
Køb inden
for aftale
207.905 kr.
Køb uden for aftale
9.498 kr.
(SKI)
Graden af
compliance
84,01%
Som det fremgår giver begge metoder, i det konkrete eksempel, relativt set ens
resultater med hensyn til køb inden for den fællesobligatoriske indkøbsaftale
vedrørende kontorartikler. Det fremgår dog også, at indkøb uden for
indkøbsaftalen delvist er indregnet i SKATs beregning. I tilfældet vedrørende
indkøbskategori 1920 vurderes fejlen dog at være uvæsentlig.
For øvrige indkøbskategorier kan fejlandelen dog være mere betydelig. Vi kan dog
ikke kunnet efterprøve dette på det foreliggende datagrundlag. Hertil har vi brug
for at indhente indkøbsaftaler på it-området, samt kortlægge aftaleperioder.
2. Styring af øvrige indkøbsaftaler
Øvrige indkøbsaftaler omfatter aftaler som SKAT selv har indgået samt SKI-aftaler.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at enheden løbende gennemfører
priskontroller der tester, hvorvidt der betales den aftalte og/eller ensartet pris for
samme varer. Herudover varetager enheden al kontakt til leverandører, der er
omfattet af indkøb inden for enhedens ansvarsområde.
På baggrund af interview med enheden Indkøb og Udbud er det vores samlede
vurdering, at indkøb, inden for enhedens ansvarsområde, i al væsentlighed
gennemføres i overensstemmelse med den etablerede indkøbsproces samt at
enheden har et hensigtsmæssigt overblik herover.
Vi har i forbindelse med revisionen dog ikke fået forelagt dokumentation for, hvilken
ledelsesinformation der fremsendes vedrørende dette område, idet denne
dokumentation ikke var udarbejdet på tidspunktet for revisionen.
3. Styring af indkøb uden indkøbsaftaler
Overvågning af indkøb, hvor der ikke er indgået indkøbsaftaler, er efter vores
vurdering nødvendig for at sikre, at enkelte indkøbsområder ikke andrager så store
beløb, at disse bør konkurrenceudsættes for at opnå stordriftsfordele, eller for at
imødegå risiko for manglende efterlevelse af regelsæt om udbud.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at opgaver sendes i udbud, når det samlede
indkøb, pr. indkøbsområde overstiger 500.000 kr. over en 4-årig periode. Dette
gøres bl.a. ved, at det løbende vurderes, hvorvidt der skal indgås en indkøbsaftale,
såfremt der inden for en kortere indkøbsperiode synes at have været gennemført
flere større indkøb på et givent indkøbsområde. Dette bevirker, jf. enhedens
vurdering, at indkøbsområdet uden indkøbsaftaler udgør en mindre væsentlig
andel.
Indkøb og Udbud
18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962612_0019.png
Processen ved gennemførelse af løbende indkøb er endvidere, at der først søges
indkøb via de fællesstatslige indkøbsaftaler. Er dette ikke muligt gennemgås
mulighederne i SKI-aftaler samt egne aftaler. Først herefter gennemføres indkøb
uden for en indkøbsaftale. Denne proces gennemføres af centrale medarbejdere i
enheden Indkøb og Udbud. Processen vurderes at sikre, at andelen af indkøb uden
for aftaler reduceres til et minimum.
Vi har i forbindelse med revisionen dog ikke fået forelagt dokumentation for, hvilken
ledelsesinformation der fremsendes vedrørende dette område, idet denne
dokumentation ikke var udarbejdet på tidspunktet for revisionen.
4. Ledelsesinformation
Omfanget af ledelsesinformation skal tage udgangspunkt i relevante
styringsbehov, således at ledelsen kan træffe de nødvendige beslutninger på de
rigtige tidspunkter.
Ledelsesinformation skal efter vores vurdering bl.a. bidrage til sikring af, at
ledelsen via de modtagne informationer opnår et tilstrækkeligt overblik over status
på de forhold, som er kritiske for ledelsen.
Vi har i forbindelse med denne revision spurgt til, hvilken ledelsesinformation der
fremsendes til ledelsen med henblik på at afdække risiko for at regelsæt om udbud
overholdes.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at der i maj måned 2015 fremsendes
ledelsesrapportering der bl.a. omfatter kontrol af, at regelsæt om udbud er
efterlevet i 2014. Vi har i forbindelse med revisionen således ikke foretaget en
gennemgang af denne ledelsesrapportering. Det er endvidere oplyst, at en
tilsvarende ledelsesrapportering ikke har været udarbejdet for tidligere år.
Enheden Indkøb og Udbud har endvidere oplyst, at der fremsendes følgende
ledelsesrapportering:
Intern beregning af compliance på fællesstatslige aftaler
én gang i
kvartalet.
Overholdelse af konsulentstrategien
TCO-analyse af relevante indkøbsområder.
iværksat i 2014.
Den øverste bullet er beskrevet tidligere i nærværende rapport. Dokumentationen
for de sidste 2 bullets er ikke gennemgået i forbindelse med revisionen.
Enheden Indkøb og Udbud har oplyst, at enheden arbejder efter statens
indkøbspolitik. Det er ikke udarbejdet en specifik indkøbspolitik for SKAT.
Indkøb og Udbud
19 af 19