Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962611_0001.png
17. august 2015
J. nr.
15-0927239
Plannr. 114-490
Intern Revision
Rapport 2014
Indsats
Revision af processen for afgørelser i
projekt ”Store
selskabers moms og
lønsumsafgift 2014”
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jim Sørensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 20. marts 2015, foretaget
revision af projekt ”
Store selskabers moms og lønsumsafgift
2014”.
Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en mere detaljeret beskrivelse af revisionens
observationer.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København,
den 17. august 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Søren Kristensen
Revisor
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
2 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0003.png
1.
Formål
SKAT har siden 2013 haft særlig fokus på borgernes retssikkerhed. Dette har
medført organisationsændringer, implementering af nye processer og
udarbejdelse af nye interne vejledninger, som skal understøtte borgernes
retssikkerhed i sagsbehandlingen.
Der er blandt andet beskrevet retningslinjer for retssikkerhed, kommunikation og
intern ansvarsfordeling. Der er udarbejdet kontrolmanualer, og fra 1. januar 2014
har det været obligatorisk at udarbejde en drejebog for hvert projekt inden for
indsatsområdet. Drejebogen beskriver konkrete forretningsgange og interne
kontroller for sagsbehandling af projektets sager. Desuden omtales de formelle og
de væsentligste materielle regler for de sagstyper, som projektet omfatter.
Formålet med revisionen er at undersøge og vurdere, om kontrolmiljøet ved
gennemførelsen af de etablerede forretningsgange og interne kontroller i
indsatsprojektet
”Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014”
har den fornødne
styrke til at sikre, at procedurerne følges.
2. Omfang
Revisionen omfatter 3 delprojekter i projekt
”Store selskabers moms og
lønsumsafgift 2014”.
Projekt
”Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014” er forankret i Store
Selskaber 4 og blev påbegyndt 1. januar 2014 og forventes afsluttet 31. december
2016. Projektet fungerer som en paraply for 6 delprojekter. 3 af delprojekterne er
baseret på tidligere projekter, og disse blev igangsat primo 2014. Revisionen har
alene omfattet de 3 delprojekter, Virksomheders forretningsgange,
Holdingselskaber og International handel, der blev igangsat i 2014.
Revisionen er gennemført ved et interview af projektejer, der er funktionsleder for
Store Selskaber 4, undersøgelse af forretningsgange og interne kontroller i de 3
delprojekter og gennemgang af 6 afsluttede sager i projektet.
Revisionen er gennemført af Søren Kristensen og Egon Skindhøj.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
3 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0004.png
3. Konklusion
Det er Intern Revisions vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelsen af
forretningsgange og interne kontroller i projekt
”Store selskabers moms og
lønsumsafgift 2014”
er ikke helt tilfredsstillende. Denne konklusion baserer vi på
følgende forhold:
De i projektet implementerede forretningsgange for interne kontroller for den
løbende sagsbehandling i form af ledelsesinvolvering og andre øjne efterleves
kun i ringe grad.
Den manglende efterlevelse af retningslinjer for kvalitetssikring og kontrol har
medført, at en række formelle forhold i sagsbehandlingen og i de trufne afgørelser
ikke er overholdt. Der er ved revisionen dog ikke konstateret materielle fejl i
reviderede afgørelser.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
Revisionsemne
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
2
2
Prioritet 2
Væsentlig
for
forretningen
1
1
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
0
0
I alt
1
Forretningsgange og
interne kontroller
I alt
3
3
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
3.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/
direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
4 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
1.1.
fra
2014
Observationer
Forretningsgange og interne kontroller
Risici
Anbefalinger
Den interne kontrol i form af ledelses-
involvering/-godkendelse af afgørelser i
enkeltsager er i to af tre tilfælde ikke
gennemført som forretningsgangene i
Priori
projektet forudsætter.
tet 1
I ét af de to tilfælde er kontrollen gennemført
på et senere tidspunkt end forudsat.
Der er en forøget risiko for at kravene til
journalisering, notatpligten, vejledningspligten
og udsendelse af kontrolrapport ikke
overholdes.
Der er dermed risiko for, at virksomhedernes
retssikkerhed forringes, og deres tillid til SKAT
forringes.
Intern Revision anbefaler, at
ledelsen i højere grad overvåger,
at de etablerede forretningsgange
for interne kontroller følges.
Handleplan fra projektejer Connie Mankov og tovholder Helle Katrine Asmussen Store selskaber 4
Forventet dato for implementering: Drejebøger skal revideres. Arbejdet forventes afsluttet den 1.9.2015. Der afholdes møde med
projektdeltagerne den 15.9.2015, hvor kvalitetssikringen vil blive gennemgået. I løbet af september holdes møde med de
personaleledere, der har medarbejdere i projektet.
1.2.
fra
2014
Den interne kontrol i form af faglig
kvalitetssikring af en kollega i henhold til
koncept ”Andre øjne” er i fem af seks tilfælde
ikke gennemført som forretningsgangene i
Priori
projektet forudsætter.
tet 1
I to af tilfældene er ”Andre øjne” gennemført
men foretaget senere end foreskrevet.
Der er risiko for:
at kravene til journalisering, notatpligten,
vejledningspligten og udsendelse af
kontrolrapport ikke overholdes.
Der er således risiko for, at virksomhedernes
retssikkerhed forringes, og deres tillid til SKAT
forringes.
Intern Revision anbefaler, at
ledelsen i højere grad overvåger,
at de etablerede forretningsgange
interne kontroller følges.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
5 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0006.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra projektejer Connie Mankov og tovholder Helle Katrine Asmussen Store selskaber 4
Forventet dato for implementering: Drejebøger skal revideres. Arbejdet forventes afsluttet den 1.9.2015. Der afholdes møde med
projektdeltagerne den 15.9.2015, hvor kvalitetssikringen vil blive gennemgået.
1.3.
fra
2014
Priori
tet 2
Muligheden for at tilpasse den interne kontrol
i form af intern kvalitetssikring af sager efter
afgørelsen er truffet, er ikke (overvejet)
anvendt i det konkrete projekt.
Projektejer, der selv er funktionsleder/
kontorchef, foretager alene intern kvalitets-
sikring af sager i egen afdeling.
Dermed har projektejer ikke et specifikt
kendskab til, om interne kontroller udføres, og
om formelle og materielle regler iagttages i
projektets sager, idet sagsbehandling også
sker i andre enheder.
Projektejer har oplyst, at erfaringen fra den
interne kvalitetssikring ikke har givet
anledning til justering af forretningsgange og
interne kontroller i projektet.
Handleplan fra projektejer Connie Mankov og tovholder Helle Katrine Asmussen.
I løbet af september holdes møde med de personaleledere, der har medarbejdere i projektet, med henblik på præcisering af
reglerne for intern kvalitetssikring. Problemet ses at være gældende for hele indsats og bør tages op på et ledermøde der.
Der er en forøget risiko for, at resultaterne af
den interne kvalitetssikring ikke kan indgå som
et grundlag for løbende evaluering, optimering
og
sikring
af
forretningsgange
og
sagsbehandlingsprocesser i kontrolsager.
Intern Revision anbefaler, at det
ved
etableringen
af
forretningsgangen
for
intern
kvalitetssikring i indsatsprojekter
overvejes, om kontrollerne skal
udsøges og udføres af deltagere i
en gruppe af koordinerende
funktionsledere
eller
faglige
nøglemedarbejdere. Derved kan
resultaterne af den interne
kvalitetssikring i højere grad
anvendes til vurdering af, om der
er behov for justering af projektets
forretningsgange
og
interne
kontroller.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
6 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0007.png
Bilag 2: Resultat af stikprøvegennemgang
Intern Revision har i SKAT Ligning udsøgt sager med sagstype 76061 og udvalgt
6 tilfældige selskabssager, der blev påbegyndt og afsluttet i 2014. Ved
stikprøvegennemgangen har vi undersøgt, om drejebogens beskrivelse af
forretningsgange og interne kontroller sikrer, at sagsbehandlingen udføres i
overensstemmelse med formelle regler, samt om afgørelserne er i
overensstemmelse med formelle og materielle regler.
1. Forretningsgange og interne kontroller
1.1 Formelle regler ved sagsbehandlingen
IR har undersøgt, om følgende formelle regler ved sagsbehandlingen blev
iagttaget:
Er relevant materiale journaliseret i SKAT Ligning?
Er notatpligten overholdt?
Er sagen tilstrækkeligt oplyst (officialmaksimen)?
Indeholder materialeindkaldelsen oplysning om formålet med det ønskede
materiale?
Er regler om varsling af kontrolbesøg opfyldt?
Er rapport efter kontrolbesøg udleveret i reguleringssager/regelbrud?
Er reglerne for henvendelse til revisor/advokat iagttaget?
Er mail med økonomiske oplysninger sendt som "sikker e-mail"?
Er der fremsendt kvitteringsbrev ved afslutning af sagen?
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle regler ved sagsbehandlingen ikke
blev iagttaget i 9 tilfælde fordelt på 5 sager.
I 3 tilfælde blev notatpligten ikke gennemført som foreskrevet i
drejebogen/kontrolmanualen. I ét tilfælde er der ikke udarbejdet sagsnotat. I 2
tilfælde omtales faktiske omstændigheder, hændelser og dokumenter ikke.
Endvidere blev kontrolmanualens krav, at konklusionen skal fremgå af
sagsnotatet, ikke opfyldt.
I 4 tilfælde blev relevant materiale ikke journaliseret, idet bl.a. breve, mail,
kontospecifikationer og momsbilag ikke ses i SKAT Ligning, ligesom journalisering
ikke er sket løbende.
I ét tilfælde blev der ikke udsendt kontrolrapport og i ét tilfælde (samme sag) blev
der ikke udsendt kvitteringsbrev ved afslutning af sagen.
Som følge af manglende journalisering af en mail kan det ikke afgøres, om den
skulle være sendt som ”sikker e-post”.
1.2 Formelle krav til afgørelsen (forslaget/afgørelsen)
IR har undersøgt, om følgende formelle krav til en afgørelse blev iagttaget:
Er der foretaget partshøring?
Er der henvist til hjemlen for ansættelsesændringen?
Er ansættelsesfristerne overholdt, eller er fravælgelsen begrundet?
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
7 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0008.png
Er forslaget/afgørelsen fyldestgørende begrundet (faktiske forhold oplyst
og paragraf henvisning)?
Er hovedhensyn ved udøvelse af skøn anført?
Er der i afgørelsen givet klage adgang og vejledning?
Er selskabet ved opnået enighed orienteret herom, og er der fremsendt
efterangivelse?
Er almindelig og særlig vejledningspligt opfyldt?
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle krav til en afgørelse ikke blev
iagttaget i 3 tilfælde.
I to tilfælde blev der opnået enighed med selskaberne om ændringen, og efter
anmodning
indsendte
selskaberne
underskrevne
efterangivelser.
Vejledningspligten opfyldes ikke, idet selskaberne ikke blev orienteret om, at de
inden for de almindelige fristregler for genoptagelse kan fortryde deres underskrift
på aftalen (efterangivelsen).
I ét tilfælde blev et selskab ikke orienteret om, at moms efterbetalingen påvirker
selskabets indkomstopgørelse.
1.3 Materielle krav til afgørelsen (forslaget/afgørelsen)
IR har undersøgt, om følgende materielle krav til en afgørelse blev iagttaget:
Er forslaget/afgørelsen materielt set korrekt?
Er de talmæssige opgørelser korrekte for de enkelte reguleringspunkter?
Er alle beløb korrekt indberettet til DR-systemet?
Stikprøvegennemgangen viste, at de materielle regler blev iagttaget i alle sager.
1.4 Interne kontroller
I den løbende sagsbehandling af projektets sager er der 3 interne kontroller i form
af Ledelsesinvolvering,
”Andre øjne”
og kontrol af korrekt indberetning.
Den 10. april 2014 blev der af SKATs ledelse udmeldt et samlet koncept for sikring
af kvaliteten i afgørelsessager i Indsats. Der blev fastsat rammer for:
1. ledelsesinvolvering/-godkendelse af afgørelser i enkeltsager
2.
retningslinjerne om faglig kvalitetssikring af en kollega (koncept ”Andre øjne”)
blev opdateret
3. intern kvalitetssikring af sager efter afgørelsen er truffet (omtales i afsnit 2
nedenfor).
Projektet
har
haft
Ledelsesinvolvering
siden
januar
2014,
idet
funktionsleder/kontorchef eller projektejer skal underskrive alle forslag og
afgørelser, før de udsendes.
Faglig kvalitetssikring er obligatorisk i alle sager, hvor der foretages ændring af
moms eller lønsumsafgiften. Den faglige kvalitetssikring skal foretages af en
kollega og gennemføres, uanset om selskabet er enig i ændringen, eller
ændringen foretages ved udsendelse af forslag/afgørelse. Kvalitetssikringen skal
foretages, før selskabet underrettes om ændringen, og kvalitetssikringens skal
dokumenteres i tjek-skemaet
fra koncept ”Andre øjne”.
Forinden en sag endelig afsluttes, skal sagsbehandleren undersøge, om
ændringen/efterangivelsen er indberettet korrekt og gemme et skærmprint af det
registrerede i SKAT-Ligning.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
8 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0009.png
Gennemgangen af de 6 stikprøver viste, at der i én sag blev gennemført intern
kontrol som foreskrevet.
I 5 tilfælde blev
der ikke gennemført ”Andre øjne” som foreskrevet.
I 2 af tilfældene
er
”Andre øjne” gennemført men foretaget senere end foreskrevet.
I 2 tilfælde blev der ikke foretaget Ledelsesinvolvering som foreskrevet. I ét af
tilfældene blev afgørelsen underskrevet af funktionsleder, men forslaget blev det
ikke.
I 2 tilfælde blev der ikke gemt skærmprint af den registrerede ændring.
2. Intern kvalitetssikring
Med henblik på at evaluere, forebygge og modvirke fejl overvåger SKATs ledelse
gennem intern kvalitetssikring forretningsgange og interne kontroller, samt hvorvidt
indberetninger og de formelle og materielle regler iagttages.
Intern kvalitetssikring er en stikprøvekontrol og omfatter typisk 5 sager af alle
afsluttede sager i funktionslederens/kontorchefens enhed uanset hvilket projekt,
sagerne er omfattet af.
Overvågning af processer og kvaliteten i sagsbehandlingen af projektets sager
følger som nævnt SKATs generelle anvisninger.
Projektejer, der selv er funktionsleder/kontorchef, foretager derfor alene intern
kvalitetssikring af sager i egen afdeling. Dermed har projektejer ikke et specifikt
kendskab til, om interne kontroller udføres, og om formelle og materielle regler
iagttages i projektets sager, idet sagsbehandling også sker i andre enheder.
Muligheden for at opdage svagheder og fejl er således ikke optimale.
Projektejer har oplyst, at erfaringen fra den interne kvalitetssikring ikke har givet
anledning til justering af forretningsgange og interne kontroller i projektet.
IR har ikke undersøgt, om funktionslederne/kontorchefer ved udførelse af den
interne kvalitetssikring har haft bemærkninger til projektets sager, som har været
undergivet intern kvalitetssikring.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
9 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0010.png
Bilag 3: Den anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
10 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962611_0011.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Store selskabers moms og lønsumsafgift 2014
11 af 11