Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962608_0001.png
14. april 2015
J. nr.
14-4289419
Plannr. 114450
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
EFI-funktionernes overensstemmelse
med lovgivningen vedrørende udlæg
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 28. oktober 2014, revideret
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg. Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Silkeborg, den 14. april 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Fruelund Møller
Revisor
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
2 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0003.png
1.
Formål
Intern Revision har, som led i årsplanen for 2014, gennemført en revision af EFI
funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg.
Revisionens formål er at undersøge, om de processer, som udføres i EFI er i
overensstemmelse med lovgivningen og interne forskrifter.
Herudover har vi undersøgt de manuelle processer, hvor EFI-funktion midlertidigt
er erstattet af en manuel handling samt de processer, der ikke er omfattet af EFI.
Ved revisionen efterprøves, om indsatsen
overensstemmelse med lovgivningen.
"Udlæg
i
EFI”
fungerer
i
2. Omfang
Revisionen er gennemført ved en stikprøvevis gennemgang af udlæg foretaget i
perioden fra august 2014 til november 2014 og udlæg fra den 29. januar 2015,
samt ved analyse af lovgrundlaget og gennemgang af vejledninger mv. på
området. Desuden har Inddrivelsen fremsendt en del materiale, som er
gennemgået.
Gennemgangen af stikprøverne har endvidere medført, at Inddrivelsen har
besvaret en række uddybende spørgsmål om arbejdsgange og konkrete sager.
De væsentligste observationer og de spørgsmål og svar, som Intern Revision har
udvekslet med Inddrivelsen undervejs i revisionen, er indarbejdet i bilag 1.
Revisionen har efterprøvet, om processerne og sagsbehandlingen i EFI (eller
manuelt) udføres i overensstemmelse med de materielle og formelle regler,
eksempelvis
at skyldners rettigheder og pligter er iagttaget i.f.m. udlægsforretningen,
at udlæg foretages af en foged (dvs., at pgl. har autorisation som foged),
at der er udlægsret for kravet,
at fuldbyrdelsesfristen er iagttaget, og der er sket forkyndelse efter Rpl. § 493
stk. 3,
at protokollering opfylder minimumskravene,
at sikringsakten (tinglysning) er iagttaget, og at dette sker i umiddelbar
tidsmæssig tilknytning til, at udlægget er gennemført,
at der denuntieres over for evt. foranstående ejerpantebreve samt 3. mands
bedre rettigheder,
hvordan ejerpantebreve/omsætningsgældsbreve registreres/opbevares,
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
3 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0004.png
at der beregnes korrekt retsafgift (kan EFI håndtere, hvorvidt der tidligere er
beregnet retsafgift af et beløb, eller beregnes der dobbelt retsafgift),
at der i forbindelse med udlæg noteres korrekt forældelsesdato i EFI,
hvordan udlægsprotokollen nummereres.
Revisionen blev gennemført i perioden november 2014 til januar 2015 af Mona
Udesen og Henrik Møller.
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det Intern Revisions vurdering, at de
manuelle procedurer omkring sagsbehandlingen af udlæg i EFI er behæftet med
fejl i et sådant omfang, at den samlede vurdering af EFI funktionernes overens-
stemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg må betegnes som ikke helt
tilfredsstillende.
Intern Revision baserer denne konklusion på følgende forhold:
1. Den systemmæssige opsætning af EFI,
for så vidt angår tilsigelse og gennemførelse af udlæg, følger lovgivningen
og interne forskrifter. Der tilsiges efter reglerne, og tilsigelserne følges op
med udlæg inden for de fastsatte frister. Udlæggene gennemføres, og der
underrettes efterfølgende efter reglerne.
Samtlige udlæg, der krævede tinglysning, er tinglyst.
Forældelsesdatoerne i EFI er anført korrekt som følge af udlæggene.
De systemmæssige fejl, vi har observeret, anses for at være forbigående,
idet mange af fejlene, som vi har fundet og stillet spørgsmål til i
forbindelse med revisionen, allerede er rettet her kort tid efter, at
revisionen er gennemført.
Eksempelvis ordlyden i udlægsbladene og titlen på pantefogeden.
2. Der er dog en række manuelle sagsbehandlerfejl i de gennemgåede udlæg,
som bevirker, at udlæggene ikke opfylder de krav, der stilles til det
retsdokument, som et udlægsblad er, og de gennemgåede udlæg har derfor
ikke den kvalitet, som de burde have.
Nogle af fejlene må anses for at være kritiske for forretningen, idet de kan
bevirke,
at SKAT ikke får den forventede beløbsmæssige sikkerhed af udlægget,
når der eksempelvis ikke denuntieres over for foranstående
ejerpantebreve, eller det ikke vurderes, hvilken friværdi, der måtte være i
den ejendom, der foretages udlæg i,
at SKAT ikke iagttager kundens retssikkerhed, når der tinglyses for et
andet beløb end det, der er foretaget udlæg for,
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
4 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0005.png
3. Desuden er der nogle iagttagelser, som er væsentlige for forretningen:
Der kan være risiko for, at SKAT ikke får den tilsigtede
forældelsesafbrydelse af restancen, når der foretages forgæves udlæg
Note 1 side 5
, hvis protokolleringen er mangelfuld i forbindelse med, at der er
gennemført et forgæves udlæg, uden at kunden har været til stede ved
fogedforretninger på kundens bopæl.
Der er fra 1. august 2014 indført et nyt månedligt kontrolpunkt i den
interne risikostyring vedrørende udlæg, men kontrolpunktet var på
revisionstidspunktet endnu ikke gennemført som forudsat. Mange af de
sagsbehandlerfejl, der er fundet i denne revision, kan afdækkes og
minimeres, såfremt der gennemføres og følges systematisk op på den
interne kvalitetssikring, der er udtænkt vedrørende udlægsforretninger.
Der er en del af de indberettede EFI fogedblade, der ikke er identiske
med de originale håndskrevne fogedblade, hvilket kan bevirke, at senere
udskrifter af fogedbogen ikke er korrekte.
4. Endelig er der en hel række sagsbehandler fejl, som må betegnes som
”sjuske fejl”,
som Intern Revision dog anser for at være af mindre betydning
for forretningen, de væsentligste af disse er beskrevet i bilag 1.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
5 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0006.png
Revisionsemne
Denuntiation over
for foranstående
ejerpant
Tinglysning for et
andet beløb end
det, der er
foretaget udlæg for
Forgæves udlæg
uden at kunden har
været til stede.
Intern
kvalitetssikring af
udlæg
Håndskrevne
fogedblade der
efterfølgende
overføres til EFI
Ordlyden i
udlægsbladene
Titel på fogeden
”Sjuske fejl”
I alt
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
I alt
1
1
1
1
1
1
1
2
3
3
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Note 1: Forgæves udlæg betyder, at skyldener ikke kan anvise noget til sikkerhed for
restancen (svarer til insolvens erklæring).
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
6 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Denuntiation over for foranstående ejerpant
Når der ikke denuntieres over for et
foranstående ejerpantebrev, risikerer
SKAT, at den gæld, som
ejerpantebrevet ligger til sikkerhed for,
udvides, og at SKAT derfor får en
ringere sikkerhed end den, der var på
udlægstidspunktet.
Desuden kan pantebrevet bruges til
sikkerhed for ny gæld, såfremt den
gamle gæld indfries, uden at SKAT får
besked om det.
Endvidere kan det medføre et tab for
SKAT, idet der er en forøget risiko for
manglende dækning til SKATS udlæg
ved et evt. salg af ejendom eller bil.
Vi anbefaler, at reglerne omkring denuntiation
opfriskes over for fogederne, og at punktet
fremhæves i den interne risikostyring, så det
sikres, at der sker denuntiation fremover.
1.1.
For at SKAT kan få den bedst mulige
fra
prioritetsstilling, skal der i forbindelse med
2014
udlæg i fast ejendom eller bil denuntieres over
for et foranstående ejerpantebrev, således at
Priori
SKAT forhindrer en eventuel udvidelse af den
tet 1
gæld, som ejerpantebrevet ligger til sikkerhed
for, så SKATs prioritetsstilling ikke forringes og
for at sikre SKAT en oprykning i
prioritetsrækkefølgen, såfremt fordringen, der
har sikkerhed i ejerpantebrevet, indfries.
Inddrivelsen har over for Intern Revision
oplyst, at udlæg forsat skal denuntieres. Dette
skal i øjeblikket ske ved, at fogederne sender
en meddelelse til journalpostkasse JP-
Tinglysning, hvorefter en sagsbehandler i
Erhvervsrestancer foretager denuntiationen.
I 5 af de gennemgående udlægssager har der
været et foranstående ejerpantebrev, der
skulle denuntieres overfor. Dette er ikke sket i
nogen af de 5 (100 %) udlægssager.
I flere af fogedbøgerne fremgår det, at der, ud
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
7 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0008.png
Nr.
Observationer
over udlægget i den faste ejendom, er
foretaget et delvist forgæves udlæg, men det
fremgår ikke af sagen eller af noterne i
udlægsbladet, hvilken vurdering der ligger til
grund for, at der ikke er fuld dækning i den
faste ejendom.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
Afdeling Fogeder, funktionsleder Knud-Erik Hansen : i Tjekskema, til brug for gennemførsel af udlægsforretning, har der under pkt. 11 været
anført, at fogeden skal undersøge foranstående panthæftelser og under pkt. 15 om Sikringsakter og legitimationsvirkning er der
nu tilføjet ”..
herunder denuntiering til foranstående
ejerpanthaver” og uddybende tilføjet ”Det skal i
alle udlægssager, der skal tinglyses, tjekkes om der et
foranstående ejerpant, i hvilket tilfælde der via mail til JP-Tinglysning
sendes underretning til ejerpanthaver herom”. Der arbejdes på, at
medarbejdere i stedet for i EFI kan oprette en opgave herom til håndtering i Erhvervsrestancer, hvilket gør det nemmere at følge op på
løsning af denne opgave. Forholdet har allerede i et par måneder været medtaget i den månedlige interne kvalitetssikring på udlæg, med
efterfølgende italesættelse i alle fogedenhederne og omtale under det faglige teams rundtur i fogedenhederne. For at sikre efterlevelse af det
fremhævede punkt i tjekskemaet vil der indledningsvis i månederne marts til og med maj 2015 i Fogeder blive iværksat 100 % kontrol af
underretning til foranstående ejerpanthaver. Disse initiativer fremgår også af SAP38 under kontrolgruppe 801399, målenummer 515 for
januar måned 2015.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Tinglysning for et andet beløb end det, der er foretaget udlæg for
Såfremt der tinglyses for mere end der
er foretaget udlæg for, kan det få
konsekvenser for kunden, og i sidste
ende kan SKAT være
erstatningsansvarlig, såfremt kunden
kan dokumenterer et tab, som følge af
Det anbefales, at det sikres evt. via den interne
risikostyring, at tinglyste udlæg kontrolleres for
korrekt beløb.
2.1.
2 af de 5 tinglyste udlæg er tinglyst med et
fra
forkert beløb.
2014
Priori
55.000, og udlægget er efterfølgende tinglyst
tet 1
for kr. 132.000.
I en af disse er der foretaget udlæg for kr.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
8 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0009.png
Nr.
Observationer
På et af de tinglyste udlæg er der medtaget en
tillægsafgift, selvom udlægget er foretaget på
SKATs adresse (Tillægsafgift i forbindelse
med udlæg kan kun beregnes, hvis udlægget
er foretaget uden for SKATs adresse).
Fejlen skyldes, iflg. oplysninger fra
Inddrivelsen, at man har glemt at fjerne et
flueben i forbindelse med overførsel af et
håndskrevet udlæg til EFI.
Fejlene er nu rettet iflg. oplysninger fra
Inddrivelsen.
Risici
fejlen.
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
Afdeling Fogeder, funktionsleder Knud-Erik Hansen: Forholdet er allerede omfattet af det månedlige IRS kontrolpunkt for Udlæg i SAP 38 (se
for eksempel januar 2015). I Tjekskema til brug for gennemførsel af udlægsforretning er der
under pkt. 14 om fogedbog tilføjet: ”Hvis der
udfærdiges manuelt fogedblad forud for oprettelses af EFI-fogedblad, så skal foged nøje påse, at EFI-fogedblad oprettes i overensstemmelse
med det manuelle fogedblad”, og som supplerende tekst til pkt. 15 om sikringsakter er tilføjet ”Fogeden skal påse, at der ikke sker tinglysning
for mere end det gennemførte udlæg”.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
9 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0010.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Forgæves udlæg uden at kunden har været til stede.
Der kan være risiko for, at udlægget
ikke har den tilsigtede
forældelsesafbrydende virkning, hvis
protokolleringen er mangelfuld i
forbindelse med, at der er gennemført
et forgæves udlæg på kundens bopæl,
uden at kunden har været til stede.
Intern Revision anbefaler, at dette punkt indgår i
den interne risikostyring.
3.1.
Der er gennemført forgæves udlæg på
fra
kundens bopæl, uden at kunden har været til
2014
stede under udlægsforretningen.
Priori
I 3 af de gennemførte udlæg var kunden ikke
tet 1
til stede under udlægsforretningen (i en af
disse var kunden repræsenteret ved en
stedfortræder).
I disse sager har der i fogedbladet ikke været
beskrevet præcist nok hvad der er foregået
under udlægsforretningen og om fogeden har
skaffet sig adgang til kundens bopæl.
Iflg. SKM2008.201.SKAT er et forgæves
udlæg forældelsesafbrydende, såfremt
fogeden har gennemgået kundens bolig med
henblik på foretagelse af udlæg og der kunnet
konstatere, at der intet findes til genstand for
udlæg og at udlægsforretningen derfor kan
afsluttes med forgæves udlæg
I forbindelse med den faktuelle høring har
Inddrivelsen meddelt at de i den interne
vejledning og deres månedlige IRS vil være
opmærksom på protokollering.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
10 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
for gennemførsel af udlægsforretning er der til pkt. 2 tilføjet:
”Ved udlæg ude ku de s tilstedeværelse, se SKM
8.
SKAT” sa t
u der pkt. 4 o fogedboge s udfyldelse ”Hve deltog” er tilføjet, ” –
vær specielt opmærksom på EFI-fogedblad vedr. kundens
tilstedeværelse”.
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
Afdeling Fogeder, funktionsleder Knud-Erik Hansen: I det månedlige afrapporteringsskema er der vedrørende fogedbogens udfyldelse anført:
3. Er fogedbog (EFI-
og evt. a uelt) udfyldt korrekt iht Tjekske a, heru der o ku de s tilstedeværelse ?”. I æv te Tjekske a til brug
Nr.
4
Observationer
Intern kvalitetssikring af udlæg (bilag 3)
Risici
Anbefalinger
4.1.
Der er med virkning fra 1. august 2014 indført
fra
et nyt kontrolpunkt i den interne
2014
kvalitetssikring, der hedder ”Udlæg
(inkl
forældelsesafbrydende) gennemført”.
Det nye
Priori
kontrolpunkt erstatter tidligere kontrolpunkter.
tet 1
Udsøgningen for august 2014 var gennemført,
og kontrol var påbegyndt, men punktet var på
revisionstidspunktet endnu ikke gennemført.
Iflg. Interne kontroller for kontrolperiode
201439 (trukket 12. februar 2015) er der nu
udarbejdet en rapport, som er behandlet i
fogedledergruppen i januar 2015. Det fremgår
desuden, at kontrolpunktet endnu ikke er
afsluttet for perioden september til december
Der er risiko for, at fejl gentages. Det
kan medføre, at udlæg eksempelvis
ikke har den forældelsesafbrydende
virkning, som er forventet.
Mange af de fejl, vi har fundet i denne
revision, kan formentlig minimeres
fremadrettet ved gennemførelse af
effektive kontroller.
Det anbefales, at den interne kvalitetssikring for
så vidt angår ”Udlæg
(inkl forældelsesafbrydende)
gennemført”
udbygges med de punkter, der
nævnes i denne rapport, og at den gennemføres
hver måned som planlagt.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
11 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0012.png
Nr.
Observationer
2014.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
Fogeder, funktionsleder Knud-Erik Hansen: De af SIR under kritiske og væsentlige observationer 1.-5. anførte anbefalinger er nu indarbejdet i
den månedlige interne kvalitetssikring af Udlæg. Gennemførsel af den månedlige kvalitetssikring følger nu den i SAP38 anførte plan. Således
er rapport for kvalitetssikring af udlæg for februar 2015 nu udarbejdet og indsat i SAP38. Udsøgning af stikprøve for gennemførte udlæg i
marts måned vil ske i uge 15 (1. arbejdsuge i april måned).
Nr.
5
Observationer
Risici
Anbefalinger
Håndskrevne fogedblade der efterfølgende overføres til EFI
Når original udlægsbladet (det
håndskrevne udlægsblad) og EFI
kopien ikke er identiske, vil senere
udskrifter af fogedbogen ikke være
korrekte.
Der anføres tillægsafgifter på EFI
kopien, som der reelt ikke er foretaget
udlæg for, idet disse ikke har været
medtaget på det håndskrevne udlæg.
Udgiften
er
formentlig påløbet, men da
den ikke fremgår af originaludlægget,
er der ikke foretaget udlæg for denne.
Det anbefales, at der indføres en procedure, der
sikrer, at det originale udlægsblad og EFI kopien
er ens i de sager, hvor det er nødvendigt at
udarbejde et håndskrevet udlægsblad.
5.1.
Somme tider er det nødvendigt for fogeden at
fra
udfylde udlægsbladet i hånden under
2014
fogedforretningen (enten fordi EFI ikke virker,
eller der ikke er internet dækning i det område,
Priori
hvor udlægsforretningen gennemføres osv.)
tet 2
6 af de gennemgåede 20 udlæg er udfyldt i
hånden og efterfølgende overført til EFI.
På 5 af disse udlæg er der ikke
overensstemmelse mellem det håndskrevne
udlæg og det elektroniske udlæg i EFI for så
vidt angår restance eller anførte afgifter.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
12 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0013.png
Nr.
Observationer
På 3 udlæg er der på EFI udlægget påført
400,- kr. (tillægsafgift) mere end på
originaludlægget.
På 2 udlæg er restancen mindre end på
original udlægget.
På enkelte af udlæggene er navnet på den
foged, der har underskrevet det originale
håndskrevne udlæg og fogedens navn på det
udlæg, der efterfølgende er sat ind i EFI, ikke
identisk.
Desuden er der ikke altid overensstemmelse
mellem det manuelle udlægsblad og EFI
udlægsbladet for så vidt angår datoer og
ordlyd.
Intern Revision har fået oplyst, at det er
fogedens ansvar, at udlægsbladene er ens.
Jfr. EFI-vejledning
”registrering af udlæg for
lukke og mellem perioden” fremgår det,
hvorledes fogeden skal indrapportere
fogedbøger, som er udarbejdet manuelt på
udlægsforretningen.
Inddrivelsen vil nu medtage forholdet i en
tjekliste for gennemførelse af udlæg, samt ved
den månedlige IRS stikprøve for udlæg.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
13 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Fogeder, funktionsleder Knud-Erik Hansen, funktionsleder Sussi Madsen: Manuelt fogedblad vil forekomme samtidig med maskinelt
fogedblad i alle situationer, hvor det ikke har været muligt at oprette et EFI-fogedblad direkte under udlægsforretningen (for eksempel hvis
fogedens PC ikke har haft mobilbredbåndsadgang, mobilbredbåndsdækning, hvis EFI ikke har været tilgængeligt, hvis kunden ikke har en
gyldig dansk adresse, hvis det i øvrigt ikke har været muligt/hensigtsmæssigt at oprette EFI-fogedblad direkte under udlægsforretning
(aktioner med politi m.v.)).
Der er udarbejdet landsdækkende procesnotater for henholdsvis udarbejdelse og protokollering af manuelle fogedblade, hvilke også er tilføjet
i Tjekskema til gennemførelse af udlægsforretninger. Vedrørende overensstemmelse mellem manuelt fogedblad og EFI-fogedblad henvises
til handlingsplan for observation 2 ovenfor.
Nr.
6
Observationer
Ordlyden i udlægsbladene
Risici
Anbefalinger
Teksten på de gennemgåede EFI udlægsblade Der kan opstå situationer, hvor det
6.1.
har en ordlyd (omvendt ordstilling), der kunne
fra
bliver tvivlsomt, om et udlæg kan
se ud som et spørgsmål, som fogeden skal tage opretholdes, idet fogedbogen ikke
2014
stilling til ved udfyldelsen. Sikkert en
Priori
standardtekst, hvor skyldners navn automatisk
tet 3
indsættes i de forskellige sætninger. Man kan
ikke altid læse, om fogeden reelt har talt med
kunden, og om fogeden har gjort/sagt det, der
står på fogedbladet.
Teksten på EFI udlægsbladet passer ikke altid
til situationen, når der ingen er truffet, eller der
udgør tilstrækkelig dokumentation for,
hvad der er passeret ved
udlægsforretningen.
Intern Revision har ingen anbefalinger til dette
område, idet problemstillingen nu er rettet.
Det kan dog være en god ide, at gennemgå de
udlæg, der er lavet indtil rettelserne blev
gennemført.
Inddrivelsen har til Intern Revision udtalt følgende:
”Den
tekniske opsætning i EFIs udlægs
”modul”
havde på tidspunktet for brevet ikke de
valgmuligheder, der skulle til at vælge, om den
tilsagte faktisk var til stede på udlægstidspunktet.
Af den årsag blev valgmuligheder i udformningen
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
14 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0015.png
Nr.
Observationer
måske har været en anden til stede.
Teksten bliver usammenhængende og
selvmodsigende, således at der savnes et
egentligt meningsindhold.
Intern Revision har stikprøvevis gennemgået en
ekstra stikprøve af udlæg indberettet i EFI den
29. januar 2015. Af denne stikprøve fremgår
det, at ovennævnte problemstilling nu er løst.
Risici
Anbefalinger
af brevteksten betydeligt vanskeliggjort. Der kunne
således ikke ved dannelsen af udlægsbladet i EFI
foretages de nødvendige valg, der skulle danne
grundlag for en entydig brevtekst.
Derfor måtte teksten på udlægsbladet i en periode
have udformning som forudsætningsdannende
udsagn.
Længere nede på udlægsbladet kunne et af de
udsagn få sin opfyldelse ved angivelse af
tilstedeværende under udlægsforretningen eller
ved angivelse af, at ingen var til stede.
Det er desværre en af de uheldige konsekvenser,
der opstår af de begrænsninger EFI i sin blandede
drift-/udviklingsfase, har givet i sammenhængen
mellem brugerfladen og brevdannelsen.
Der er siden den udgave af udlægsbladet, som var
omfattet af denne revision, sket rettelser.
I den nu gældende udgave er der udviklet
valgmuligheder, der tager højde for situationen
under udlægsforretningen, så teksten på
udlægsbladet konkret tilpasses det hændte”.
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
Preben Bialas, Inddrivelse og betalingsprocesser. Der er oprettet en ”fast track proces” for varetagelse af fremtidige ændringsbehov i de
brevskabeloner som anvendes i EFI, herunder udlægsbladet. Processen er tiltænkt iværksættelse samtidig med EFI’s overdragelse
til
procesejer. Indtil da følges en tilnærmet proces i forbindelse med den løbende udvikling og test, der fortsat finder sted.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
15 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0016.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Nr.
7
Observationer
Titel på fogeden
Risici
Anbefalinger
7.1.
Det fremgår ikke af EFI-fogedbladene i
fra
stikprøven fra august til november 2014, at det
2014
er en pantefoged, der har foretaget udlægget.
Priori
tet 3
Handleplan ikke nødvendig
Intern Revision har ingen anbefaling, idet en ny
stikprøve fra den 29. januar 2015 viser, at
Inddrivelsen nu har tilføjet titlerne ”Pantefoged” og
”Vidne” til fogedbladet.
Nr.
8
Observationer
”Sjuske fejl”
Risici
Anbefalinger
8.1.
Ud over ovenstående problemstillinger er der
fra
en del enkeltstående
”sjuske fejl” i de
2014
gennemgåede udlæg.
Priori
Eksempelvis er der fogedbøger, hvor navnet
tet 3
på kunden ikke er udfyldt korrekt (enten forkert
navn eller slet intet navn).
Da et udlæg er et retsdokument, og
inddrivelsen skal kunne
støtte/dokumentere sin rettighed med
hensyn til at opnå en prioritetsplads og
evt. betaling på grundlag af udlægget,
og det tjener som
forældelsesafbrydende foranstaltning,
er det vigtigt, at udlæggene er korrekt
gennemført og udfyldt.
Det anbefales, at den interne risikovurdering
udbygges mht. kontrol af gennemførte udlæg.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
16 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0017.png
Nr.
Observationer
Der er eksempler på, at fogedens navn ikke
fremgår.
Der er skrevet en helt anden dato end den,
hvor udlægget er gennemført.
Noteringerne omkring hvad der er passeret
under udlægsforretningerne er ikke ordentligt
beskrevet.
Ufuldstændige upload af de tilsigelser, der
ligger til grund for udlægget (sider mangler).
Glemt at lave sagsnotater om
udlægsforretningen.
Intet protokolleret om en påbegyndt
fogedforretning.
Glemt at skanne original håndskrevet udlæg
ind.
Manglende gebyrer.
Forkerte retsafgifter
Tillægsafgifter vedr. udlæg på SKATs adresse.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
17 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0018.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Fogeder, funktionsleder Knud-Erik Hansen, funktionsleder Sussi Madsen: De observerede sjuskefejl er nu omfattet af den månedlige
stikprøvegennemgang og vil desuden blive italesat af funktionslederne på enhedsmøder og ved Fagligt Teams rundtur til de enkelte enheder
her i foråret 2015.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
18 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0019.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
19 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0020.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
20 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0021.png
Bilag 3:
Notat
Skatteministeriets Interne Revision (SIR)
Inddrivelse
Betaling og Inddrivelse
6. november 2014
J.nr. 13-0242188
Version nr. 1.0
Intern kvalitetssikring af udlæg
SIR har indledt en revision angående EFI funktionernes overensstemmelse
med lovgivningen vedrørende udlæg. I den forbindelse har SIR i en mail af
3. november 2014 bedt om at få tilsendt materiale om den interne
risikostyring og evt. andre interne kontroller, der er på området.
I den anledning kan det oplyses, at Fogeder i alle fogedenheder i SAP 38
har gennemført kvartalsvis intern kontrol af sikringsakter og legitimationsvirkning
for udlæg til og med juli måned 2014. Dette punkt gennemføres nu for sidste gang
for juli måned 2014 i hver fogedenhed, under periode 201439, hvorefter punktet
tænkes at udgå, da det er omfattet af den nye månedlige kontrol af udlæg under
målenummer 515 for Fogeder (kontrolgruppe 801399) fra og med august 2014, jf.
nedenfor.
Fra og med august måned 2014 gennemfører Fogeder en månedlig intern kontrol
af udlæg med udgangspunkt i en skabelon, som blev godkendt af KC
Produktionsgruppen i Inddrivelse den 8. september 2014. Vedlagt den skabelon,
der er lagt i SAP38 under kontrolgruppe 801399 målenummer 515 periode
201439 (september), selvom kontrolpunktet implementeres for udlæg gennemført
i EFI fra august 2014. Udsøgning for august 2014 er gennemført og kontrol er
påbegyndt, men ikke færdig, da de medarbejdere der har været benyttet, også har
været involveret i anden tværgående kvalitetssikring i Fogeder. Afrapportering af
den nye kontrol vil ske i takt med, at kontrollen gennemføres, både internt i
Fogeder og til KC Produktionsgruppen via det tværgående projekt om intern
kvalitetssikring i Inddrivelse.
Desuden har Fogeder siden medio september 2014 gennemført en ugentlig intern
kontrol af de prioriterede opgaver, herunder listegennemgang med henblik på
udlægstilsigelser til forældelsesafbrydelse, som afrapporteres hver uge til KC
Produktionsgruppen og hver måned til Ledergruppen i Inddrivelse. Ved
fogedernes udarbejdelse af tilsigelserne sker yderligere kvalitetssikring.
Jens Perch Nielsen
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
21 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0022.png
Opfølgningspunkt
Navn
Udlæg (inkl forældelsesafbrydende) gennemført
Henvisning til
gældende regler på
området
Der henvises til Juridisk Vejledning afsnit G.A., herunder
G.A.3.2.2. Udlæg, gældende EFI-vejledninger til Udlægsmodulet
samt Fogeders notater
Gennemførelse af udlægsforretninger
med
tilhørende tjekliste,
Afhentning af løsøre, Modtagelse af penge og
udlagte effekter.
Fra APS-kontoret udsøges indledningsvis månedligt (senest den 5.
i efterfølgende måned) fra lukket BO-univers for EFI liste over
identer med afsluttede udlægsindsatser i forrige måned
(forgæves udlæg, udlæg i aktiver), der leveres til funktionsleder i
Fogeder med ansvar for gennemførelsen af kontrollen for
afdelingen. Første gang for august måned 2014.
Beskrivelse af metode, krav til størrelsen (herunder evt.
validitetskrav)
Der udsøges 5% af identer (cpr-/cvr-numre) med udlægsblad i EFI
i den pågældende måned (gennemførte udlæg som Forgæves
udlæg eller Udlæg i aktiver, dog minimum 10 og max 25 af hver
type).
Vedrørende pkt. 1 nedenfor foretages dog 100% kontrol af alle
udlægsblade, hvor der i EFI er svaret ”JA” til at
undtagelsesbestemmelserne er anvendt.
Hver udsøgt sag kontrolleres for følgende tjekpunkter og noteres
i regneark på Sharepoint for Fogeder med begrænset adgang for
dem der deltager i kontrollens gennemførelse (hvis et tjekpunkt
ikke er relevant, vælges Ikke relevant og begrundelse noteres i
Bemærkninger). Hvis der konstateres fejl vælges Fejltype og
Initiativ, med mulig uddybning i Bemærkninger.
1.
Hvis undtagelsesbestemmelser
for
forkyndelse/underretninger i Retsplejelovens § 486, 2
eller 493, 2 er anvendt
er tilstrækkelig begrundelse
anført?
2.
Hvis fotooptagelse
er anvendt
er der sikret anonymitet
mod personhenføring samt sletning af optagelse fra
optageenhed
3.
Er fogedbog udfyldt korrekt,
herunder med notering af
aktiver og omstændigheder
4.
Hvis udlæg i aktiver
er sikringsakt og
legitimationsvirkning gennemført korrekt
5.
Hvis aktiv virksomhed
er det noteret hvilket
regnskabsmateriale der har været fremvist
6. Grundet EFI-funktionalitet:
a.
Hvis ”Henstand ej klagebetinget”
er udlæg for disse
fordringer behandlet systemmæssigt korrekt?
b.
Hvis forkert forældelsesdato er passeret på
retskraftige fordringer
er udlæg for disse fordringer
behandlet systemmæssigt korrekt?
c.
Hvis udlæg i simple fordringer eller kontanter
er EFI-
feltet ”særlige be ærk i ger” udfyldt korrekt
d.
Hvis udlæg i ejendomme med flere matr.nr.
er der
sket korrekt manuel tinglysning via
Erhvervsrestancer?
Udsøgning og
population
Udtagning af
stikprøven
Vejledning i
kontrollens
gennemførelse
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
22 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962608_0023.png
Link til risikovurdering - på baggrund af følgende EFI-vejledninger
- Manuel tilsigelse og oprettelse af udlægsblad på
forgæves udlæg
version 10 (08.08.2014)
- Oprettelse af udlægsblad på aktiver, der ikke kræver
tinglysning
version 8 (13.8.2014)
- Oprettelse af udlægsblad på aktiver, der kræver
tinglysning
version 7 (13.8.2014)
(forud for august måned 2014 har indsættelse af udlæg via EFI
ikke været frigivet til generel anvendelse, men i en styret proces)
EFI funktionernes overensstemmelse med lovgivningen vedrørende udlæg
23 af 23