Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962607_0001.png
5. juni 2015
J. nr. 14-3930874
Plannr. 114-430
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
Forældelse af fordringer
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Kontorchef Helle Hemmingsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 21. august 2014, revideret
”Forældelse af fordringer”.
Den udførte revision er en del af den samlede revision
for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions bedøm-
melse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmel-
sen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Hvis
der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan for-
mindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en uddybning af observationer samt en sammen-
fatning.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Silkeborg, den 5. juni 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Tove Dubgård
Revisor
Forældelse af fordringer
2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0003.png
1.
Formål
Revisionens formål er at undersøge, om der i SKAT er etableret forretningsgange
og interne kontroller, der sikrer den fornødne kvalitet i datagrundlaget for håndte-
ring af forældelsesspørgsmål og om forældelsesspørgsmål håndteres i overens-
stemmelse med forældelseslovgivningen.
2. Omfang
Revisionen har alene omfattet krav overgivet til inddrivelse, hvor SKAT er for-
dringshaver. Det drejer sig om krav, der er oversendt/konverteret fra følgende sy-
stemer: SAP, Kobra og DMO (D/R).
Revisionen er gennemført ved interviews med udvalgte ledere og medarbejdere
fra bl.a. Inddrivelse, analyse, planlægning og styring samt interviews med leder og
medarbejdere fra Sec.38
Regnskab.
Vi har efterfølgende foretaget en stikprøvevis gennemgang af konverterede krav
fra ovennævnte systemer. Den stikprøvevise gennemgang af sager, der oprinde-
ligt var registreret i SAP, DMO og Kobra omfatter hhv.10, 10 og 5 stk.
Resultatet af stikprøvegennemgangen er den 10. november 2014 sendt til Inddri-
velse, analyse, planlægning og styring med henblik på en gennemgang af vore
konklusioner. Resultatet heraf er indarbejdet i bilag 2.
Herudover har vi foretaget en stikprøvevis gennemgang af de sager, der har været
omfattet af den interne kvalitetssikring i enhederne Erhvervsrestancer, Personre-
stancer og Fogeder.
Revisionen har tillige omfattet en vurdering af Den juridiske Vejledning, afsnit A.A.9
”Forældelse af fordringer” og afsnit A.A.12 ”Henstand”.
Herudover har vi foretaget
en vurdering af den interne vejledning ”Forældelseshåndtering” af 10.
september
2014.
Revisionen er gennemført i perioden august til november 2014 af Tove Dubgård
og Ruth Tønning.
3. Konklusion
Processen vedrørende
”Forældelse af fordringer”
vurderes som værende ikke til-
fredsstillende. Den gennemførte forældelseshåndtering har i væsentligt omfang
været fejlbehæftet. Af en bruttobeholdning på ca. 20 mio. konverterede fordringer
Forældelse af fordringer
3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0004.png
har SKAT foretaget en manuel gennemgang af ca. 2 mio. fordringer. Intern Revi-
sion har konstateret, at der trods den manuelle gennemgang, fortsat er mange fejl.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
I mange sager er der indsat ukorrekt forældelsesdato i forbindelse med afbry-
delse af forældelsen, eksempelvis ved udlæg, lønindeholdelser, betalingsaf-
taler, henstand mv.
I andre sager er der indsat forældelsesdato på et forkert grundlag, f.eks. hvor
sagsbehandler fejlagtigt har vurderet en handling som forældelsesafbrydende
(henstand).
I flere tilfælde anvendes forfaldsdato i stedet for sidste rettidige betalings-
dato ved beregning af forældelsesdatoen. Dette bevirker, at forældelsesda-
toen falder for tidligt.
Vi har ved revisionen konstateret, at inddrivelsesrenter i flere tilfælde er regi-
streret med op til 6 års forældelse i stedet for 3 år. SKAT har oplyst, at der er
tale om en kendt defect, der har høj prioritet i forhold til løsning.
Dagbøder efter skattekontrolloven er oversendt fra SAP til EFI med 10 års
forældelse, uagtet at disse er omfattet af forældelseslovens almindelige re-
gelsæt og hovedreglen med 3 års forældelse.
Hvis der er afsagt dom i en sag medfører dette en forældelsesfrist på 10 år.
Sådanne sager er oversendt fra SAP til EFI med den forældelsesfrist, der
normalt knytter sig til fordringens art, typisk 3 års forældelse. Det har den virk-
ning, at når der foretages en forældelsesafbrydende handling, ændres foræl-
delsesfristen kun med 3 år og ikke med 10 år.
Den interne kvalitetssikring omfatter som udgangspunkt 1 % af de forældelses-
håndterede sager, men den reelle kvalitetssikring udgør, efter SKATs oplysnin-
ger, flere sager.
Ved konverteringen af data fra de ophørende systemer har SKAT gennemført en
kvalitetssikring af de konverterede data. Det har imidlertid vist sig ved den lø-
bende forældelsesafbrydelse i 2014, at 5,4 % af fordringerne allerede var foræl-
dede på det tidspunkt, hvor forældelseshåndteringen blev iværksat. Ovenstående
forhold giver anledning til følgende overvejelser:
Den gennemførte kvalitetskontrol af konverterede data har øjensynligt ikke
identificeret samtlige fejl, når der ved den løbende forældelsesafbrydelse blev
identificeret fejl svarende til 5,4 % af de fordringer, der er forældelseshåndte-
ret i 2014
Der er ikke belæg for at konkludere, at kun fordringer, der skulle forældelses-
afbrydes i 2014 er behæftet med fejl.
Intern Revision vurderer, at der
trods en ihærdig indsats med forældelseshånd-
tering - fortsat er fejl i datagrundlaget, og at det er tvivlsomt, om SKAT kan afværge,
at yderligere krav utilsigtet forælder.
Vores konklusion baserer sig på de observationer og anbefalinger, der fremgår af
bilag 1. Bilag 2 indeholder en oversigt over og sammenfatning af observationer
mv.
Forældelse af fordringer
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0005.png
Intern Revision har udarbejdet anbefalinger til styrkelse af de reviderede områder.
Anbefalingerne fremgår af bilag 1.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for forret-
ningen
1
1
1
1
2
2
0
Prioritet 2
Prioritet 3
Væsentlig for for- Mindre betydning
retningen
for forretningen
Revisionsemne
Datagrundlaget i
EFI
Forældelseshånd-
teringen
Intern kvalitetssik-
ring
Vejledninger
I alt
I alt
1
1
1
1
4
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
3.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/direktørområ-
der. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner
vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Forældelse af fordringer
5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Datagrundlaget i EFI
Risici
Anbefalinger
1.1
Ved/efter konverteringen til EFI er der ikke i
2014
alle tilfælde registreret korrekte forældelsesda-
P1
toer.
I forbindelse med forældelsesafbrydende
handlinger sker der fejl ved indsættelse af for-
ældelsesdato på fordringerne.
Der foretages også registrering af forældelses-
datoer på et forkert grundlag, idet sagsbe-
handler fejlagtigt har vurderet en handling som
forældelsesafbrydende, f.eks. henstand.
Der er ikke i alle tilfælde overensstemmelse
mellem forfaldsdato/sidste rettidige betalings-
dato i SAP og i EFI. Dermed kan der være tvivl
om, hvorvidt den forældelsesdato, som er regi-
streret i EFI, er korrekt.
I flere tilfælde anvendes forfaldsdatoen i stedet
for sidste rettidige betalingsdato ved beregning
IR vurderer, at der er høj risiko for, at
det datagrundlag vedrørende forældel-
sesdatoer, som foreligger efter konver-
teringen til EFI, er ufuldstændigt og fejl-
behæftet.
Intern Revision vurderer, at der er ri-
siko for, at der også er fejl i en stor del
af de resterende poster i EFI.
Hvis forældelsesdatoen er sat for tid-
ligt, er der risiko for, at kravet bliver af-
skrevet før tid.
Hvis forældelsesdatoen er sat for langt
ud i fremtiden, er der risiko for, at der
sker inddrivelse på ikke retskraftige
krav. Samtidig er der risiko for utilsigtet
forældelse.
Intern Revision ser en risiko for, at
skattekontrollovsbøder generelt er
konverteret med 10 års forældelse,
Intern Revision vil, set i lyset af de mange fejl, an-
befale, at SKAT iværksætter en analyse af den
fordringsmasse, der ikke behandles ved den lø-
bende forældelseshåndtering.
Forældelse af fordringer
6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0007.png
af forældelsesdatoen. Dermed ligger forældel-
sesdatoen for tidligt.
Vi har ved revisionen konstateret, at inddrivel-
sesrenter i flere tilfælde står registreret med op
til 6 års forældelse i stedet for 3 år.
Det har ikke i alle sager været muligt at vur-
dere, om den angivne forældelsesdato er kor-
rekt.
Dagbøder efter skattekontrolloven er over-
sendt fra SAP til EFI med 10 års forældelse,
uagtet at disse er omfattet af forældelseslo-
vens almindelige regelsæt og hovedreglen om
3 års forældelse.
Krav med dom medfører 10 års forældelses-
frist. Vi har konstateret, at sådanne sager er
oversendt fra SAP til EFI med den forældel-
sesfrist, der normalt knytter sig til fordringens
art, typisk 3 års forældelse. Det har den virk-
ning, at når der foretaget en forældelsesafbry-
dende handling, ændrer EFI den registrerede
forældelsesfrist med kun 3 år og ikke med 10
år.
Intern Revisions stikprøvegennemgang under-
støtter i øvrigt de resultater, der forekommer
ved SKATS egen kvalitetssikring.
idet de i SAP står registreret som bø-
der.
Da SAP ikke kan håndtere forældel-
sesfrister, ser IR en risiko for, at sager,
hvori der er afsagt dom, generelt er
konverteret med for kort forældelses-
frist. Hertil kommer risikoen for, at
skyldner bebyrdes med unødvendige
inddrivelsesskridt med henblik på for-
ældelsesafbrydelse
Forældelse af fordringer
7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0008.png
Nr.
Observationer
Ved konverteringen af data fra de ophørende
systemer har SKAT gennemført en kvalitets-
sikring af de konverterede data. Det har imid-
lertid vist sig ved den løbende forældelsesaf-
brydelse i 2014, at 5,4 % af de konverterede
fordringer var forældede på det tidspunkt, hvor
forældelseshåndteringen blev iværksat. Den
gennemførte kvalitetskontrol af konverterede
data har ikke afdækket samtlige fejl og mang-
ler.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Preben Bialas, Inddrivelses- og betalingsprocesser og Helle Hemmingsen, Analyse, planlægning og styring.
Handleplan afventer resultatet af Analyse fra Accenture og kammeradvokat, herunder udarbejdelse af stratificeret, statistisk signifikant stik-
prøve.
Det igangsatte arbejde med manuel gennemgang af udvalgte risikogrupper fortsætter, herunder sagsomkostninger og politibøder. Der forven-
tes delvis afklaring omkring 31.10.2015.
Forældelse af fordringer
8 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0009.png
Nr.
2
Observationer
Forældelseshåndtering efter konvertering
Risici
Anbefalinger
2.1
På konverteringstidspunktet blev der konverte-
2014
ret ca. 20 mio. poster til EFI. Efter en maskinel
P2
gennemgang af disse var der mange poster,
der skulle omfattes af en manuel forældelses-
håndtering.
SKAT iværksatte forældelseshåndtering både
vedrørende den løbende forældelse i 2014, ca.
1,2 mio. poster og vedrørende oprydning efter
konverteringen, ca. 891.000 poster. Af de
891.000 poster udestår der stadig en rest på
ca. 439.000 poster, hvor der også er risiko for
tab.
80 % af ressourcerne i Inddrivelsen har delta-
get i opgaven.
Gennemgangen har allerede ved revisionens
afslutning medført, at der er konstateret
214.357 forældede poster med et samlet beløb
på 844.570.188 kr. SKAT har oplyst, at den
Med udgangspunkt i de konstaterede
fejl ved den løbende forældelsesafbry-
delse i 2014 er det Intern Revisions vur-
dering, at der er en væsentlig forøget ri-
siko for, at fordringer, der skal omfattes
af den løbende forældelsesafbrydelse
fra 1. januar 2015 og fremover tillige er
fejlbehæftede.
Intern Revision anbefaler, at der bliver foretaget
systematiske stikprøver af hele populationen i
EFI. Den interne kvalitetssikring bør således ikke
alene omfatte den løbende forældelseshåndte-
ring, men også den resterende population i EFI.
Forældelse af fordringer
9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0010.png
Nr.
Observationer
endelige efterpostering vedrørende forældede
poster er væsentlig større.
Hertil kommer afskrivninger efter INDOG § 16
med 29.024.120 kr. fordelt på 14.810 poster.
Intern Revision vurderer, at der givetvis også
er tab i de sager, der er registreret under ”Sag
OK” mv., jf. bilag 2.
Den interne kvalitetssikring af den løbende for-
ældelseshåndtering viser, at der er fejl i 5,4 %
af de gennemgåede fordringer.
SKAT oplyser, at der også i 2015 er risiko for,
at der vil være krav, som man ikke kan nå at
forældelsesafbryde, fordi EFI ikke er i fuld drift.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Preben Bialas, Inddrivelses- og betalingsprocesser og Helle Hemmingsen, Analyse, planlægning og styring.
Handleplan afventer resultatet af Analyse fra Accenture og kammeradvokat, herunder udarbejdelse af stratificeret, statistisk signifikant stik-
prøve.
Det igangsatte arbejde med manuel gennemgang af udvalgte risikogrupper fortsætter, herunder sagsomkostninger og politibøder. Der forven-
tes delvis afklaring omkring 31.10.2015.
Forældelse af fordringer
10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0011.png
Nr.
3
Observationer
Intern kvalitetssikring
Risici
Anbefalinger
3.1
Intern Revision har konstateret, at der løbende
2014
foretages intern kvalitetssikring. Intervallerne
P3
er ændret fra kvartalsvise kontroller til må-
nedsvise kontroller og senest til ugentlige kon-
troller med afrapportering til Produktionsgrup-
pen.
Der skal foretages kvalitetssikring af 1 % af de
forældelseshåndterede sager. Kvalitetssikrin-
gen foretages både i enhederne Person- og
Erhvervsrestancer samt Fogeder.
IR vurderer, at kvalitetssikringen er tilfredsstil-
lende.
Ved kvalitetssikringen bliver der konstateret
mange sagsbehandlerfejl. Der er ikke alene
tale om notefejl, men også fejl ved beregning
af korrekt forældelsesdato.
SKAT oplyser, at der foretages løbende op-
følgning i de enkelte afdelinger. Herudover af-
Der er risiko for, at de samme fejl gen-
tager sig uge for uge. Vi har ikke, af af-
rapporteringerne, kunnet vurdere, om
der bliver iværksat tilstrækkelige tiltag
for at rette op på fejlene.
Intern Revision er ikke vidende om
metode mv., der er anvendt ved den
stikprøvetagning, der ligger til grund
for kvalitetssikringen. Umiddelbart er
det således ikke muligt at vurdere,
hvorvidt stikprøveresultaterne er re-
præsentative for hele populationen og
dermed tage stilling til, om resultatet er
kritisk for inddrivelsesprocessen.
Hvis det eksempelvis forudsættes, at
den løbende kvalitetssikring gennemfø-
res med udgangspunkt i repræsentative
stikprøver, er der en væsentlig forøget
risiko for, at den resterende del af de
behandlede sager (godt og vel 99 %) til-
lige er fejlbehæftede.
Intern Revision anbefaler, at der holdes fokus på
den interne risikostyring.
Intern Revision anbefaler, at omfanget af den lø-
bende kvalitetssikring vurderes, jf. i øvrigt anbefa-
lingen under punkt 2. Der bør samtidig foretages
en vurdering af, hvorvidt den løbende kvalitetssik-
ring hviler på et repræsentativt grundlag.
Forældelse af fordringer
11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0012.png
Nr.
Observationer
rapporteres der løbende til Produktionsgrup-
pen, og på baggrund heraf iværksættes for-
skellige tiltag.
Til trods for de mange tiltag, er der ingen ned-
gang at spore i fejlprocenterne.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Jens Perch Nielsen, Betaling og Inddrivelse.
Handleplan afventer resultatet af analyse fra Accenture og Kammeradvokaten, herunder udarbejdelse af stratificeret, statistisk signifikant stik-
prøve.
Arbejdet i Koordinationsgruppen om intern kvalitetssikring fortsætter, herunder vurdering af resultatet af ovenstående. Koordinationsgruppen
arbejder bl.a. med et forslag til den fremtidige proces for godkendelse af manuel afskrivning med indbygget intern kvalitetssikring (procesret-
tet kvalitetssikring). Der forventes delvis afklaring omkring 31.10.2015.
Forældelse af fordringer
12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0013.png
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Intern Vejledning - Forældelseshåndtering af 10. september 2014
Der er risiko for, at man taber "nuan-
cerne", og der er risiko for, at man
glemmer, at mange sager skal afgøres
ud fra en konkret bedømmelse. Det
drejer sig blandt andet om skyldners
erkendelse af gælden med heraf føl-
gende afbrydelse af forældelsesfristen.
Intern Revision anbefaler, at teksten i vejlednin-
gen gøres så tydelig, at der ikke kan opstå misfor-
ståelser.
4.1
Intern Revision har gennemgået vejledningen
2014
”Forældelseshåndtering af 10. september
P2
2014”
og sammenholdt denne med Juridisk
Vejledning samt lovgivningen på området.
Vi har observeret, at vejledningens formulerin-
ger kan give anledning til misforståelser.
Det vedrører i særlig grad afsnittet om hen-
stand. Ved læsning af dette afsnit er det ikke
umiddelbart muligt at konstatere, hvordan rets-
stillingen er vedrørende virkningerne af hen-
stand.
Handleplan fra:
Preben Bialas, Inddrivelses- og betalingsprocesser og Helle Hemmingsen, Analyse, planlægning og styring.
Vejledningen er revideret adskillige gange og afsnittet om henstand er udgået. Vejledningen har nu fokus på sikring af afrapporteringer og
listeforklaringer, og indeholder kun i meget begrænset omfang henvisninger til faglige problemstillinger, men henviser til juridisk vejledning
Vejledningen er senest gennemgået ved møde d. 26.2.15 og der arbejdes med yderligere rettelser. Der forventes delvis afklaring omkring
31.10.2015.
Forældelse af fordringer
13 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0014.png
Bilag 2: Observationer/sammenfatning vedrørende "Forældelse af for-
dringer"
Indledning
Dette bilag omhandler i hovedsagen faktuelle forhold vedrørende den gennemførte
revision. Bilaget indeholder dog også i mindre omfang vurderinger.
Datakvaliteten generelt
I forbindelse med konverteringen af data til EFI, har SKAT konstateret, at nogle de
konverterede data er utilstrækkelige. På trods af, at der har været iværksat et stort
oprydningsarbejde forud for konverteringen, har SKAT store udfordringer i forhold til
datakvaliteten.
SKAT oplyser, at en række af disse fejl udspringer som led i den valgte konverte-
ringsstrategi, manglende oplysninger i de gamle systemer i forhold til specifikations-
grad samt tekniske fejl i kommunikationen/overdragelsen af fordringer til EFI.
Oprydningsopgaven
IR har fået oplyst, at der efter konverteringen blev iværksat en forældelsesdatoind-
sats, som dels skulle sikre oprydningen i de data, der var problemer med og dels
skulle behandle de krav, som løbende kommer ud med nært forestående forældel-
sesdatoer.
SKAT har iværksat en større oprydning
forældelsesanalyse - i forhold til de fordrin-
ger, hvor det vides, at der er problemer med forældelsesdatoen. Samlet set er der
tale om en manuel gennemgang af 891.000 fordringer. Fordringerne har SKAT op-
delt i ”manuelle pakker” og ”analysepakker”.
IR har i forbindelse med revisionen modtaget status på oprydningsopgaven, som den
ser ud ved udgangen af uge 46. Af denne status fremgår blandt andet følgende:
Manuelle pakker
Gennemgået i alt 147.214 fordringer
Heraf forældet
50.918 fordringer (35 %), som udgør 273.733.235,01 kr.
Analysepakker
Gennemgået i alt 292.378 fordringer
Heraf forældet
96.264 fordringer (33 %), som udgør 346.773.371 kr.
Den løbende forældelseshåndtering
I forhold til den løbende forældelseshåndtering
er funktionaliteten ”erkend fordring”
igangsat i sommeren 2014. Indsatsen omfatter alle kundens fordringer, men kan på
grund af dataudfordringerne kun anvendes på en begrænset mængde kunder, indtil
afskrivning og dataopretning er gennemført. Den løbende forældelseshåndtering be-
handles som anvist i notatet,
”Forældelseshåndtering 2014” af 4.7.2014
med efterføl-
gende rettelser.
Der er tale om et stort antal. Eksempelvis er der registreret 220.000 fordringer med
forældelsesdatoer til behandling alene de to første uger i 2015.
Forældelse af fordringer
14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0015.png
IR har i forbindelse med revisionen modtaget status på forældelsesopgaven, som den
ser ud ved udgangen af uge 46. Af denne status fremgår blandt andet følgende:
Forældelse 2014
Gennemgået i alt 1.233.600 fordringer
Heraf forældet
67.175 fordringer, som udgør 224.063.582 kr.
INDOG § 16
14.810 fordringer, som udgør 29.024.120 kr.
Afrapportering af forældelsesopgaverne
Fordringer, som kommer ud til behandling, fordi de i EFI står med en nært forestå-
ende forældelsesdato, rubriceres. SKAT har i et internt notat beskrevet, hvordan
denne rubricering skal foretages. Rubriceringen omfatter følgende muligheder:
Behandles ikke
Betalt/afdragsordning
Forældet (antal + beløb)
INDOG § 16 (antal + beløb)
Gældserkendelse
Sag OK
Tilsiges
IR har konstateret, at en væsentlig del af fordringerne bliver rubriceret under katego-
rien ”Sag OK”. Ifølge vejledningen skal
sidstnævnte rubricering bruges i de tilfælde,
hvor forældelsen ér afbrudt (dvs. ukorrekt forældelsesdato). SKAT har herudover op-
lyst,
at der ikke kan gives et entydigt svar på, i hvilke situationer rubrikken ”Sag OK”
er anvendt.
IR må forstå dette således, at ”Sag OK” i denne forbindelse
ikke kan ta-
ges som udtryk for, at det er undersøgt og konstateret, at den registrerede forældel-
sesdato er i overensstemmelse med forældelseslovgivningen.
I forbindelse med afrapporteringen er der ligeledes en rubrik, som hedder ”Behandles
ikke”. IR har spurgt SKAT, hvilke sager der registreres
under denne kategori. Vi har
fået oplyst, at det som hovedregel drejer sig om sager, hvor SKAT ikke kan foretage
forældelsesafbrydende tiltag. Det vil i mange tilfælde dreje sig om civilretlige krav,
hvor SKAT ikke har udpantningsret Der er derfor stor risiko for, at en stor del af disse
sager ligeledes vil være forældede, da der ifølge sagens natur kun sjældent vil være
foretaget forældelsesafbrydende skridt. SKAT oplyser, at der ikke er foretaget en op-
gørelse, der viser, hvor meget det udgør.
Til ovenstående to opgaver, dvs. oprydningsopgaven og den løbende forældelsesop-
gave, anvendes 80 % af ressourcerne i Inddrivelsen indtil ultimo 2014.
Intern kvalitetssikring
Som en yderligere kvalitetssikring af data er der sat større fokus på forældelseshånd-
teringen i forbindelse med den interne kvalitetssikring. Primo 2014 blev kontrollerne
udført kvartalsvis, siden månedsvis og fra september 2014 blev det besluttet at ud-
føre kontrollerne som ugentlige kontroller.
Forældelse af fordringer
15 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0016.png
Vi vurderer, at arbejdet med den interne kvalitetssikring i sig selv er velfungerende.
Der bliver konstateret mange fejl, og som følge deraf er intensiteten af kontrollerne
øget. Det bemærkes, at de konstaterede fejl, er fejl, der er sket i forbindelse med den
manuelle forældelseshåndtering.
Afdelingslederne eller de personer, som er bemyndiget til at foretage den interne kva-
litetssikring, agerer i forhold til fejlene ved at tale med de enkelte sagsbehandlere
og/eller sætte fokus på generelle fejl. Resultatet af den interne kvalitetssikring afrap-
porteres ugentligt til Produktionsgruppen og månedligt til ledergruppen.
IR har erfaret, at et tiltag fra Produktionsgruppen er, at de 100 største afskrivningssa-
ger vedrørende forældede krav, skal gennemgå et ekstra kvalitetstjek med henblik på
at kontrollere, om de faktisk er forældede. Herudover har vi, efter revisionens afslut-
ning, modtaget en redegørelse fra SKAT, der viser, at der løbende iværksættes sær-
lige tiltag med henblik på at sikre korrekt opsætning/beregning af forældelsesdato.
Til trods for de særlige tiltag er der ingen tilbagegang at spore i fejlprocenterne.
SAP-krav
IR betragter de oversendte/konverterede SAP-krav som værende risikofyldte i forhold
til forældelse. Dette skyldes bl.a., at SAP ikke er et inddrivelsessystem, men alene et
bogføringssystem. Der er derfor ingen forældelsesdatoer i SAP. Muligheden for fejl i
forbindelse med oversendelsen/konverteringen er derfor stor.
Forældelsestaskforce
Der er i EFI-projektet nedsat en forældelses-taskforce. Denne taskforce er etableret
med henblik på at foretage et ekstra kvalitetstjek i forhold til at afklare, om EFI opfører
sig, som EFI skal, når de forskellige indsatser iværksættes. Vi kender ikke omfang og
resultat af arbejdet i forældelses-taskforcen.
Stikprøver
IR har foretaget en stikprøvevis gennemgang af i alt 25 sager konverteret fra hhv.
SAP, Kobra og DMO (D/R). Stikprøvekontrollen viste følgende:
Dagbøder efter skattekontrolloven er konverteret fra SAP til EFI med 10 års foræl-
delse, uagtet at disse er omfattet af forældelseslovens almindelige regelsæt og ho-
vedreglen med 3 års forældelse. SKAT oplyser, at alle bøder (altså også dagbøder
efter skattekontrolloven) er registreret
med fordringstypen ”bøder/konfiskation”.
Denne fordringstype bestemmer, at der er tale om ultimativ forældelse, dvs.10 år. IR
kan heraf udlede, at der er tale om en generel fejl.
Krav med dom (10 års forældelse): Stikprøvegennemgangen viste en enkelt sag, hvor
SKAT ikke har registreret den ændrede forældelsesdato, som følge af dommen. Kra-
vet er medtaget i et udlæg og er registreret med 3 års forældelsesfrist sammen med
de øvrige krav i udlægget. Af SKATs tilbagemelding fremgår det, at ”fordringshaver
SAP” har indsendt kravet med en fordringstype, der medfører 3 års forældelsesfrist.
Dette betyder, at forældelsesafbrydende tiltag kun registreres med en ny frist på 3 år
Forældelse af fordringer
16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0017.png
og ikke på 10 år. IR vurderer, at dette kan være et generelt problem i de sager, hvor
der er afsagt dom.
Gennemgangen af de konverterede Kobra-krav har vist, at der forekommer fejl, hvor
inddrivelsesrenten af ukendte årsager er registreret med 6 års forældelsesfrist i stedet
for 3 år. Herudover er der andre sager, hvor IR ikke kan gennemskue den registre-
rede forældelsesdato på inddrivelsesrenten.
Gennemgangen af krav fra DMO har vist, at der er en del fejl vedrørende forældel-
sesdatoer på renter. Også her er der konstateret inddrivelsesrenter med 6 års foræl-
delsesfrist samt en del sager, hvor forældelsesdatoerne forekommer uforklarlige.
Dette gælder i overvejende grad renterne, men i en enkelt sag også i forhold til ho-
vedfordringen. SKAT oplyser, at der i forhold til inddrivelsesrenterne med 6 års foræl-
delsesfrist er tale om en kendt fejl. Rettelse af denne er højt prioriteret.
Sammenfatning
Der er/kan være tale om tre fejltyper:
a) oprindelige fejl vedrørende forældelse, dvs. forældelsesdatoen var forkert alle-
rede i de hidtidige systemer og forud for konverteringen
b) systemfejl
c) sagsbehandlerfejl i forbindelse med forældelseshåndteringen.
De krav, som er nævnt tidligere, vedrører krav/poster, som behandles i SKAT af to år-
sager:
Kravene skal behandles, fordi der er konstateret fejl i disse i forbindelse med kon-
verteringen. I september 2014, da IR indledte denne revision, drejede det sig om i
alt 891.000 fordringer.
Fordringer, som skal forældelsesafbrydes, idet de løbende rammer det tidspunkt,
hvor forældelse ville indtræde ifølge den forældelsesdato, som er opsat i EFI.
Disse krav skal behandles manuelt, og der skal tages stilling til, om den indsatte
forældelsesdato er korrekt.
Ved det indledende møde i september 2014 spurgte IR til de øvrige krav, som er i
EFI. SKAT svarede, at man antog, at disse krav stod med korrekt forældelsesdato.
IR har konstateret, at der indtil uge 46 er gennemgået ca. 2 mio. poster. Det har ikke
været muligt at få oplyst det samlede antal poster i EFI, men vi har fået oplyst, at der
på konverteringstidspunktet var ca. 20 mio. poster. Det er IRs vurdering, at der i ad-
skillige af de sager/poster, som ikke er gennemgået, må formodes at forekomme
samme fejltyper som de, der bliver konstateret i den løbende gennemgang (vedrø-
rende forældelse) af sagerne.
Forældelse af fordringer
17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0018.png
Bilag 3: Anvendt skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
Tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og pro-
cesser, der understøtter det reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og pro-
cesser, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af observatio-
nerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2 kan dog
forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et ”tilfreds-
stillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og pro-
cesser, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af observatio-
nerne er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2. Enkelte
observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører svaghe-
derne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt tilfredsstil-
lende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf en for-
øget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de forretnings-
gange og processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med hovedvægten på prioritet
1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør et ”ikke tilfredsstil-
lende grundlag” for administration af området. Der er som følge heraf en væ-
sentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Forældelse af fordringer
18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962607_0019.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kon-
troller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at pro-
cessens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør straks
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens målopfyldelse ikke
realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede forretnings-
gange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere hensigtsmæs-
sig måde, således at eksekveringen forbedres.
Forældelse af fordringer
19 af 19