Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962603_0001.png
6. februar 2015
J. nr. 14-4162205
Plannr. 114-340
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområde Inddrivelse
Opfølgningsrapport på afgivne
anbefalinger vedrørende generelle it-
kontroller i relation til D/R-systemet
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Direktør Jens Sørensen, Inddrivelse, SKAT
Direktør Jan Topp Rasmussen, IT, SKAT
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0002.png
Forord
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har, jævnfør orienteringsbrev af 12.
september 2014, udført opfølgningsrevision af D/R systemet. Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse
af de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 6. februar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Klaus Myssen
Senior Manager
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
2 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0003.png
1. Formål
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har i september og oktober måned
2014 fulgt op på tidligere afgivne anbefalinger i relation til generelle it-kontroller
for D/R-systemet.
Ved opfølgningen har vi vurderet i hvilket omfang SKAT har implementeret
afgivne anbefalinger fra rapporten ”It-revision af generelle it-kontroller i relation til
D/R-systemet” (j.nr. 13-5399723) og på den måde styrket it-sikkerheden i og
omkring D/R-systemet.
2. Omfang
Vi har fulgt op på 8 anbefalinger, som har omfattet følgende områder:
Drift af datacentre og netværk
Anskaffelse, ændringer og vedligeholdelse af systemsoftware
Anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af applikationssystemer
Adgangssikkerhed.
Vi har ved opfølgningen, gennemgået den fysiske sikkerhed i relation til anvendte
serverrum for D/R-systemet.
Opfølgningen er foretaget ved interviews, og ved indsamling og stikprøvevis
gennemgang af foreliggende materiale samt ved fysisk observation. Ved
revisionen er medarbejdere fra afdelingen it-drift interviewet.
Revisionen er udført af Klaus Myssen.
Denne opfølgning er udført parallelt med opfølgningen afgivne anbefalinger i
relation til applikationskontroller i relation til D/R-systemet med selvstændig
rapportering.
3. Konklusion
På baggrund af årets opfølgning og revision er det fortsat vores samlede
vurdering, at de generelle it-kontroller i relation til D/R-systemet er på et
ikke-
tilfredsstillende niveau.
Denne konklusion er baseret på følgende forhold:
• Vores opfølgning viser, at SKAT har implementeret 4 af vores anbefalinger fra
tidligere år, hvorfor disse er afsluttet.
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
3 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0004.png
• SKAT arbejder fortsat på, at få omlagt HVX-delen af D/R-systemet til en
webbaseret grænseflade, med det formål, at kunne udskifte det ”gamle” udstyr.
(se evt. anbefaling 1.1.)
• SKAT har tilkendegivet, at der er 3 observationer, som de ikke ønsker at
implementere. SKAT har dermed valgt at acceptere risikoen og ikke
implementere anbefalingen:
1. Observationen vedrører ”manglende benyttelse af AntiVirus-software”,
hvilket øger risikoen for, uautoriseret/skadelig kode med risiko for
påvirkning af tilgængeligheden (anbefaling 1.3 i bilag 1).
2. Observationen vedrører ”manglende anvendelse af personhenførbare
bruger-id i relation til administrator-konti”, hvilket øger risikoen for, at man
ikke kan konstatere, hvilken medarbejder, som har benyttet disse konti
(anbefaling 4.1 i bilag 1).
3. Observationen vedrører ”Manglende patching”. Der er ikke foretaget
sikkerhedsopdatering af anvendt styresystem (AIX 4.21 GCOS6) siden
1997. De kørende versioner er endvidere udgået af support i 2001, hvilket
øger risikoen for misbrug af kendte sårbarheder, hvilket kan påvirke
system-, data- og driftssikkerhed. (se evt. anbefaling 2.1).
De afgivne anbefalinger fremgår af nedenstående oversigt (se bilag 1):
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
1
0
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
0
0
Revisionsemne
I alt
Drifts af datacentre og
netværk
Anskaffelse, ændringer og
vedligeholdelse af system-
software
Anskaffelse, udvikling og
vedligeholdelse af ap-
plikationssystemer
Adgangssikkerhed
I alt 2014
I alt 2013
2
1
0
0
0
0
1
3
6
0
1
1
0
0
1
1
4
8
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi
har
modtaget
handleplaner
fra
det/de
reviderede
direktørområde/direktørområder som er indarbejdet i bilag 1. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
4 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Observationer
1.
Drifts af datacentre og netværk
Manglende
vedligeholdelse og
opdatering af anvendt
it-materiel, øger
risikoen for, øgede
driftsproblemer,
hvilket kan påvirke
tilgængeligheden.
Intern Revision anbefaler, at SKAT udskifter det
forældede udstyr med henblik på, at sikre en
kontinuerlig og acceptabel tilgængelighed af D/R-
systemet.
Alternativt bør SKAT overveje, at migrere nuværende
funktionalitet til nyere plaform, hvilket muliggør en
fremtidig support.
1.1. Gammelt udstyr
Prior Intern Revision har i forbindelse med tidligere
itet 1 revision nr. 12- 053 "Fysisk Sikkerhed”, udført i 2012,
observeret, at D/R-systemet benytter ældre BULL
Over AIX udstyr.
ført Udstyret kan ikke genanskaffes på grund af alder.
anbe SKAT har i forbindelse med en omorganisering fået
falin 20-25 maskiner til overs, som nu anvendes til
g 12- reservedele.
049 Intern Revision har fået oplyst, at SKAT har valgt at
06
lade udstyret stå i maskinstuen i Østbanegade med
fra
den begrundelse, at systemet er under udfasning, og
2012 at der ikke er sikkerhed for kontinuerlig drift efter en
evt. flytning.
Status 2013:
Vi har fået oplyst, at DR-systemejer er ved at
undersøge muligheden for, at det resterende D/R
skal overføres til en SAP-løsning eller videreføres i
en moderniseret stand, herunder en afvikling af
frontenden.
Status 2014:
Systemet er endnu ikke udskiftet. Analysen af HVX-
delen af D/R-systemet er afsluttet og grundet
chefskifte udestår fortsat en stillingtagen til systemets
Risici
Anbefalinger
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
5 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0006.png
Observationer
fremtid. En stillingtagen forventes at foreligge primo
2015. Vi har i forbindelse med revisionen fået
kendskab til at den HW-tekniker, som SKAT benytter
hos Steria fylder 65 år i august 2015 og forventes at
stoppe umiddelbart efter. Det vil ikke være muligt for
SKAT at få HW support til de kørende Escala-
serverne, efter teknikeren fratrædelse.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
SKAT vil jf. SIR’s anbefaling, undersøge muligheden for udskiftning af udstyret.
Det er dog samtidig SKAT’s indtryk, at ”rød prioritet 1 væsentlig mangel” er for ”hårdt dømt”, idet der er reservedele til flere år.
Se endvidere handleplanens punkt 11
Ansvarlig; DR systemejer.
Høringssvar fra SKAT 2013:
I efteråret 2013 har IT-Drift påbegyndt en analyse af HVX-delen af D/R-systemet. Som følge af nogle organisatoriske ændringer
ligger opgaven p.t. stille. IT-Drift forventer analysen færdiggjort i 2014.
Høringssvar fra SKAT 2014:
SKAT har januar 2015 iværksat en proces med at få omlagt HVX-delen af D/R systemet til en webbaseret grænseflade. Forventes
afsluttet 3. kvartal 2015, hvilket betyder, at alt det gamle udstyr kan ”skrottes”.
1.3. Benyttelse af AntiVirus-software
2013
Vi har fået oplyst, at der ikke er installeret antivirus
Prior
beskyttelse på nogle af Escala-serverne, som drifter
itet 2
D/R- systemet.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at netværksgruppen har
undersøgt muligheden for virusscanning af
datatrafikken til og fra Escala-serverne. Grundet
anvendelse af forskellige kommunikationsprotokoller
Manglende AntiVirus
software øger
risikoen for
uautoriseret/skadelig
kode med risiko for
påvirkningen af
tilgængelighed.
Vi anbefaler, at der installeres AntiVirus-software på
de pågældende servere, og at AntiVirus-softwaren
opdateres løbende. Alternativt vil vi anbefale, at der
etableres anden foranstaltning til beskyttelse mod
skadelig kode på D/R- serverne.
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
6 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0007.png
Observationer
er en virusscanning ikke mulig.
SKAT er bekendt med, og har valgt at leve med
risikoen.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Der findes ikke AntiVirus-software til de gamle HVX-maskiner. Netværksgruppen undersøger mulighederne for en eventuel scanning
af datatrafikken til og fra HVX-maskinerne. Tidshorisont: 1. halvår 2014.
1.4. Gamle Backup-bånd
2013
Ved vores gennemgang af brandskabe med
Prior
backupbånd er der identificeret en del backup bånd
itet 3
fra tidligere servere samt backups, som nu er
omfattet af backuprutinerne hos Interxion/Steria.
Vi kunne ikke af båndene se, hvor lang tid disse
skulle opbevares, inden de skulle overskrives eller
destrueres.
Status 2014:
Vi har konstateret, at der er foretaget oprydning i
anvendte brandskab, og at det nu er noteret,
hvornår de eksisterende bånd skal kasseres.
Vi anser punktet for lukket.
Manglende
kendskab til
anvendte
backupbånds
rotationsplan øger
risikoen for unødig
opbevaring af gamle
data.
Vi anbefaler, at det undersøges, hvorvidt backupbånd
fra tidligere servere fortsat er relevante at opbevare,
samt at det noteres, hvornår de pågældende bånd
kan genanvendes eller destrueres.
Høringssvar fra SKAT:
Der er taget initiativ til oprydning/kassation og konvertering til en backup-robot hos Interxion. Tidshorisont: 1. halvår 2014. Backup-
rutinerne omkring HVX-maskinerne er ok.
1.5.
Nød- og beredskabsplaner
Manglende nød- og
Vi anbefaler, at SKAT på baggrund af en risikoanalyse
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
7 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0008.png
Observationer
2013 Vi har fået oplyst, at SKAT i relation til D/R-systemet
Prior ikke har udarbejdet nød- og beredskabsplaner for
itet 1 de regionale systemer, som er placeret i
Østbanegade og i Haderslev.
Status 2014:
Vi har modtaget kopi af udarbejdet "nødprocedure"
af 7.maj 2014, som omhandler hvornår og hvordan,
der skal ske reetablering af backup-server ES46.
Samtidig er det oplyst, at de har foretaget test af
reetableringen, og at denne test forløb
tilfredsstillende. Det er vores vurdering, at dette er
tilstrækkeligt.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
beredskabsplaner
øger risikoen for, at
SKAT, i tilfælde af
en nød- eller
katastrofesituation,
ikke vil kunne
reetablere de
regionale systemer
inden for den
tidshorisont, som
ledelsen forventer,
hvilket kan blive
kritisk for SKAT
Anbefalinger
udarbejder en skriftlig nød- og beredskabsplan, der
godkendes af ledelsen. Nød- og beredskabsplanen
skal tage højde for SKAT’ afhængighed i relation til
tilgængeligheden af D/R-systemet. Endvidere
anbefaler vi, at nødplanen testes årligt.
Høringssvar fra SKAT:
Punktet er undersøgt, og der findes p.t. ingen nød- og beredskabsplan, hverken i Haderslev eller i Østbanegade. Der skal
udarbejdes en plan. Dette vil ske i 1. halvår 2014.
2.
Anskaffelse, ændringer og vedligeholdelse af
systemsoftware
Manglende
patching, øger
risikoen for misbrug
af kendte
sårbarheder.
Vi anbefaler, at der sker opgradering til en AIX
version, som supporteres. Alternativt anbefaler vi, at
løsningen flyttes til et nyere it-miljø.
2.1. Manglende patching
2013
Vi har fået oplyst, at der ikke er sket patching af AIX
Prior
4.21 GCOS6 siden 1997. De kørende versioner er
itet 1
endvidere udgået af support i 2001.
Status 2014:
Området er uændret og skal ses i sammenhænge
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
8 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0009.png
Observationer
med den manglende stillingtagen til HVX-delen.
De af brugerne anvendte applikationer er kodet så de
kun kan afvikles under styresystemet GCOS6 med
tilhørende software DM6TP (disse komponenter
udgik af support omkring 2003). I 1995 blev GCOS6
virtualiseret med softwarekomponenten hvx(version
B30.0). Denne hvx version kan kun afvikles på aix
servere med AIX 4.2.1. (AIX 4.2.1 udgik af support
omkring 2003). Der er derfor ikke foretaget
sikkerhedsopdatering af anvendt styresystem (AIX
4.2.1, GCOS6, DM6TP mm) idet dette ikke længere
leveres.
SKAT er bekendt med, og har valgt at leve med
risikoen.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Da udstyret er meget gammelt, er der ikke mulighed for patchning.
3.
Anskaffelse, udvikling og vedligeholdelse af
applikationssystemer
Manglende formelle
change management
processer øger
risikoen for
uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at der bliver udarbejdet en tilpasset
change management proces for D/R-systemet, som
sikrer, at kun testede og godkendte ændringer flyttes til
driftsmiljøet.
3.1. Ændringsstyring
2013
Vi har fået oplyst, at der ikke er udarbejdet nogen
Prior
formel change management proces for, hvordan
itet 1
ændringer i D/R-systemet skal udvikles og
håndteres.
Status 2014:
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
9 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0010.png
Observationer
Vi har modtaget kopi af dokumentet Ӯndrings- og
versionsstyring” og finder dokumentet anvendelig i
relation til change processen.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
IT-Drift udarbejder en change management procesbeskrivelse. Tidshorisont: 1. kvartal 2014.
3.2. Versionsstyring
2013
Vi har fået oplyst, at der ikke er udarbejdet nogen
Prior
formel proces for versionsstyringen af
itet 1
programkoden i forhold til D/R-systemet.
Status 2014:
Vi har til skærm set, at der sker versionsstyring
direkte i kildekoden. Vi har endvidere set, at dette
beskrives i dokumentet Ӯndrings- og
versionsstyring”. Det er vores vurdering, at dette er
tilstrækkeligt og anvendeligt.
Vi anser punktet for lukket.
Manglende formel
versionsstyring øger
risikoen for, at
kendskabet til, hvilke
ændringer, der er
udført, fortabes.
Vi anbefaler, at der bliver udarbejdet en formel proces,
som sikrer fastholdelse og kendskab til, hvilke
ændringer der er udført og i hvilke versioner i
kildekoden til DR-systemet.
Høringssvar fra SKAT:
IT-Drift udarbejder en change management procesbeskrivelse. Tidshorisont: 1. kvartal 2014.
4.
Adgangssikkerhed
Manglende
anvendelse af
personhenførbare
bruger-id i forbindelse
Vi anbefaler, at der oprettes personhenførbar bruger-id
til de pågældende medarbejdere med administrator
rettigheder, hvis de har et arbejdsbetinget behov for
disse rettigheder.
10 af 13
4.1. Manglende anvendelse af personhenførbare bruger-
2013 id i relation til admin-konti.
Prior
Vi har fået oplyst, at der benyttes 3 brugerkonti med
itet 1
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0011.png
Observationer
administrator rettigheder. Det er ROOT, ADMINX og
BOOSSX. Det er samtidig oplyst, at der er personer,
der benytter disse admin-konti til administration og
styring af D/R systemet.
Status 2014:
Området er uændret.
SKAT har tilkendegivet, at de ikke ønsker at ændre
ved disse brugerkonti.
SKAT er bekendt med, og har valgt at leve med
risikoen.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
med admin-konti øger
risikoen for, at man
ikke kan se, hvilken
medarbejder, som har
udført hvilke
ændringer.
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT 2013:
Der findes ikke tilstrækkelig viden til sikkert at kunne udføre opgaven. Der er stor risiko for, at der kan opstå uforudsigelige
konsekvenser ved at foretage ændringer, herunder stor risiko for at man ikke kan genskabe adgangen til disse administrator konti.
Det er derfor IT-Drifts opfattelse, at det er for risikofyldt at forsøge at foretage ændringer i det eksisterende set-up.
SLUT
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
11 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0012.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
12 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962603_0013.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Opfølgningsrevision vedrørende generelle it-kontroller af D/R-systemet
13 af 13