Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962602_0001.png
6. februar 2015
J. nr. 14-4162205
Plannr. 114-340
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområde Inddrivelse
Opfølgningsrapport på afgivne
anbefalinger vedrørende applikations-
kontroller i relation til D/R-systemet
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Direktør Jens Sørensen, Inddrivelsen, SKAT
Direktør Jan Topp Rasmussen, IT, SKAT
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0002.png
Forord
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har, jævnfør orienteringsbrev af 12.
september 2014, udført opfølgningsrevision af D/R systemet. Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse
af de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 6. februar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Klaus Myssen
Senior Manager
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til
D/R-systemet
2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0003.png
1. Formål
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har i september og oktober måned
2014 fulgt op på tidligere afgivne anbefalinger i relation til applikationskontroller
for D/R-systemet.
Ved opfølgningen har vi vurderet i hvilket omfang SKAT har implementeret
afgivne anbefalinger fra rapporten ”It-revision af applikations i relation til D/R-
systemet” (j.nr. 13-5399723) og på den måde styrket it-sikkerheden i og omkring
D/R-systemet.
2. Omfang
Vi har fulgt op på 12 anbefalinger, som har omfattet følgende områder:
Systemdokumentation mm.
Adgangsrettigheder og funktionsadskillelse
Behandling af inddata
Proceskontroller
Behandling af uddata
Transaktions- og kontrolspor.
Vi har ved opfølgningen, gennemført en fornyet test af nøgle-kontroller i relation
til manuelle indtastninger af momsangivelser og A-skat i D/R-systemet.
Opfølgningen er foretaget ved interviews, og ved indsamling og stikprøvevis
gennemgang af foreliggende materiale samt ved fysisk observation. Ved
revisionen er medarbejdere fra IT interviewet.
Revisionen er udført af Klaus Myssen.
Denne opfølgning er udført parallelt med opfølgningen på afgivne anbefalinger i
relation til generelle it-kontroller i relation til D/R-systemet med selvstændig
rapportering.
3. Konklusion
På baggrund af årets opfølgning og revision er det vores samlede vurdering, at
de interne kontroller i DR-systemet er på et
tilfredsstillende
niveau.
Denne konklusion er baseret på følgende forhold:
Vores opfølgning viser, at SKAT har implementeret 9 af vores anbefalinger
fra tidligere år, hvorfor disse er afsluttet.
SKAT arbejder fortsat med en anbefaling vedrørende afhængigheden af
”Nøglepersoner”. Der arbejdes på, at flytte D/R-systemet til anden platform
som kan serviceres af flere medarbejdere (anbefaling 2.7 i bilag 1)
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til
D/R-systemet
3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0004.png
SKAT har tilkendegivet, at der er en observation, som de ikke ønsker at
implementere. SKAT har dermed valgt at acceptere risikoen og ikke
implementere anbefalingen.
1. Der er i juni måned 2014 udarbejdet en risikoanalyse for D/R. Det fremgår
af risikoanalysen, at DR er sikret godt imod: Hacking, Virus og Hardware-
fejl samt at der sker vedligeholdelse af systemet. Vi har kendskab til, at
der ikke er installeret antivirus software, at DR afvikles på gammelt
hardware, og at der ikke er sket patching af operativsystemet til DR siden
1997 (se evt. anbefaling 1.2.).
Vi har ud fra væsentlighed og risiko testet udvalgte kontroller i relation til
momshåndteringen og A-skat i DR systemet. Vi har i den forbindelse ikke
konstateret svagheder i de undersøgte kontroller, hvorfor det fortsat er vores
vurdering, at kontrolmiljøet i relation til momshåndteringen og A-skat i DR
systemet bidrager til nøjagtigheden af manuelt indtastede data.
Vores revision viser dog også, at SKAT i stort omfang har arbejdet med tidligere
konstaterede
svagheder
i
områderne
for
”adgangsrettigheder
og
funktionsadskillelse”, hvorfor sikkerheden på disse væsentlige områder er
forbedret.
De afgivne anbefalinger fremgår af nedenstående oversigt (se bilag 1):
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
0
0
0
0
6
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
1
1
0
0
0
0
2
4
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
0
0
0
0
0
0
2
Revisionsemne
Systemdokumentation
Adgangs-rettigheder og
funktionsadskillelse
Behandling af inddata
Proceskontroller
Behandling af uddata
Transaktions- og
kontrolspor
I alt 2014
I alt 2013
I alt
1
1
0
0
0
0
2
12
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi
har
modtaget
handleplaner
fra
det/de
reviderede
direktørområde/direktørområder som er indarbejdet i bilag 1. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til
D/R-systemet
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Observationer
1.
Systemdokumentation
Manglende analyse af
de risici, som it-
anvendelse
indebærer, kan
betyde, at risici ikke
er synliggjort, og at
der er risici ved it-
anvendelsen, der ikke
i tilstrækkeligt omfang
er afdækket til et
niveau, som ledelsen
kan acceptere.
Det kan endvidere
betyde, at der ikke er
tilstrækkelig
sikkerhed omkring
systemer og data og
dermed fortrolighed,
pålidelighed og
tilgængelighed.
Intern Revision anbefaler, at SKAT i lighed med øvrige
systemer foretager en årlig opdatering af it-
risikoanalysen for D/R-systemet i overensstemmelse
med Skatteministeriets koncernpolitik for
informationssikkerheds it-regler afsnit 4.
Intern Revision anbefaler, at SKAT foretager en
revurdering af den udarbejdede risikoanalyse og
eventuel uddybe områderne for:
Hacking og Virus
Hardware-fejl
Vedligeholdelse af systemet
Risici
Anbefalinger
1.2. Risikoanalyse
Prior Intern Revision har konstateret, at seneste
itet 2 risikoanalyse for D/R er udarbejdet i 2011.
Intern Revision har desuden observeret, at
Over forholdene vedrørende gamle BULL AIX udstyr ikke
ført er omtalt i risikoanalysen.
anbe
Status 2013:
falin Vi har fået oplyst, at risikoanalysen vil blive opdateret
g 12- årligt og vil blive gennemført i jan-feb. 2014 således,
049 at der følges samme kadence som for øvrige
07
applikationer. Risikovurdering af BULL AIX vil ske i
fra
samme opdatering.
2012
Status 2014:
Vi har konstateret, at der i juni måned 2014 er
udarbejdet en ny risikoanalyse for D/R. Vi har
foretaget en gennemgang af analysen og er ikke enig
i den samlede vurdering. Det fremgår blandt andet af
risikoanalysen, at DR er sikret godt imod:
1. Hacking og Virus
2. Hardware-fejl
3. Og at der sker ”Vedligeholdelse af systemet”
Vi har kendskab til, at
1. der ikke er installeret AW-SW eller andet, der
beskytter mod skadelig kode
2. DR afvikles på gammelt HW, og at der ikke længere
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0006.png
Observationer
kan anskaffes nyt HW
3. der ikke er sket patching af DR siden 1997
Risici
Anbefalinger
SKAT har tilkendegivet, at de ikke ønsker at udføre
yderligere på området.
SKAT er bekendt med, og har valgt at leve med
risikoen.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Høringssvar fra SKAT:
SKAT tager SIRs anbefaling til efterretning og vil fremover foretage en årlig opdatering af risikoanalysen.
Frist: 1.10.2013
Høringssvar fra SKAT 2013:
Der pågår p.t. rettelser i risikoanalysesystemet. Når disse rettelser er foretaget, vil der blive foretaget risikoanalyse. Tidshorisont
marts/april 2014.
1.3. Drifts af andre databaser end D/R relaterede
2013
Vi har fået oplyst, at der på Escala-serveren (ES14),
Prior
driftes 33 Oracle databaser, indeholdende statiske
itet 3
regionale bogholderioplysninger fra perioden 1996
til 1999. Vi har samtidig fået oplyst, at ES14
serveren på sigt ønskes udfaset i lighed med de
øvrige Escala-servere, på grund af hardware-alder
og mindre muligheder for at få reservedele.
Status 2014:
Vi har set dokumentation for, at de Oracle
databaser som var placeret på serveren ES14 er
slettet.
Vi anser anbefalingen for lukket.
Risikoen ved at
have data liggende
på en server, hvortil
der ikke længere
kan skaffes
reservedele, øger
risikoen for, at data
tabes ved hardware
nedbrud.
Vi anbefaler, at det undersøges, om de omtalte
databaser kan flyttes til et andet miljø.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0007.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT 2013:
IT-Drift har undersøgt sagen og fundet at serveren kan lukkes/nedtages. Der vil foregå destruktion af serverens data efter gældende
retningslinjer for destruktion af data, når serveren nedtages. Tidshorisont: 2014.
1.4. Drifts af servere, placeret i Østbanegade
2013
Vi har fået oplyst, at den medarbejder i SKAT, som
Prior
supportere Escala serverne i serverrummet i
itet 3
Østbanegade, er fysisk tilhørende i NEG.
Det er samtidig oplyst, at medarbejderen dagligt
skal foretage skift af backup medie, ligesom andre
driftsforstyrrelser kan kræve en fysisk
tilstedeværelse i serverrummet, hvilket har givet
anledning til flere daglige transporter mellem
Østbanegade og NEG.
Status 2014:
It-drift har overvejet forskellig løsningsmuligheder,
men finde den nuværende løsning for mest optimal.
SIR er enig.
Vi anser anbefalingen for lukket.
Daglig transport
mellem to lokationer
er både tids- og
ressourcekrævende.
Ressourcer som
kunne anvendes
mere
hensigtsmæssigt.
Vi anbefaler, at det overvejes at flytte driften af D/R-
systemet til nyere platform, som muliggør fjernstyring
af serverne. Alternativt kan medarbejderen som
udfører support på Escala serverne, fysisk blive
placeret i Østbanegade, eller supporten kan
overdrages til en medarbejder i Østbanegade.
Høringssvar fra SKAT 2013:
IT-Drift vil overveje bemærkningen, men finder ikke den eksisterende lokalisering er til hinder for fornuftig drift.
1.5. Ajourføring af ”Systemoverblik”
2013
Vi har konstateret, at systemet ”Systemoverblik” i
Prior
relation til D/R-systemet ikke er ajourført med de
itet 2
faktiske systemsammenhænge.
Manglende
opdatering af
systemoverblik,
med relevante
Vi anbefaler, at systemoverblik opdateres med de
faktiske informationer i relation til D/R-systemet,
herunder en ajourføring af systemsammenhængen.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0008.png
Observationer
Vi har kendskab til, at systemejer har udarbejdet en
ny systemsammenhæng oversigt, som viser de
kørende systemer, herunder integration til DMO, og
at oversigten er overdraget til brug for en opdatering
af ”systemoverblik”.
Status 2014:
Vi har foretaget en fornyet gennemgang af
”Systemoverblik” i relation til D/R-systemet, og kan
se, at beskrivelsen er ajourført med nye
systemsammenhænge og en ny beskrivelse af
systemet.
Vi anser anbefalingen for lukket.
Risici
informationer, øger
risikoen for, at
informationer om
D/R systemet ikke
kan fastholdes.
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT 2013:
Ajourført materiale sendt til Arkitektkontoret den 11.12.13. Systemoverblikket er endnu ikke ajourført. Rykket Arkitektkontoret den
14.01.14. Tidshorisont: 1. kvartal 2014.
2.
Adgangsrettigheder og funktionsadskillelse
Manglende krav til
passwords
kompleksitet eller
jævnlig skift af
passwords øger
risikoen for
uautoriseret adgang
til systemer og data.
Intern Revision anbefaler, at SKAT tilpasser D/R-
systemet således, at krav til password, som minimum
følger Skatteministeriets koncernpolitik for
informationssikkerheds it-regler afsnit 11.3
Dvs., at password som minimum skal:
-
bestå af min. 8 tegn
-
være en blanding af store og små bogstaver
-
indeholde minimum ét stort bogstav
8 af 19
2.1. Logisk adgangssikkerhed
Prior Intern Revision har konstateret, at der i D/R
itet 1 systemet kan anvendes password på ét tegn,
ligesom det er muligt at ændre password ved at
Over genbruge det password, man havde i forvejen.
ført Dvs.,at systemet accepterer ændringer af password
anbe uden at det reelt gennemføres.
falin
Status 2013:
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0009.png
Observationer
g 12-
049
01
fra
2012
Vi har fået oplyst, at SKAT fortsat arbejder på en
løsning omkring opbygningen af password på HVX
maskinerne.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at pwd-kvaliteten er hævet, og at
der nu kæves min. 8 tegn, store og små bogstaver
samt minimum ét tal. Vi har indhentet kopi af
kildekoden og kan se, at koden er ændret i marts
2014, og at koden indeholder omtalte pwd-krav. Vi
har prøvet at logge på D/R og kan konstatere, at
kravet til nye pwd er steget.
Vi anser anbefalingen for lukket
Risici
Anbefalinger
-
indeholde minimum ét tal og/eller ét specialtegn.
Høringssvar fra SKAT:
SKAT er enig i SIRs anbefaling og vil undersøge muligheden for at efterkomme anbefalingen.
SKAT vil endvidere undersøge muligheden for at oprette unikke brugernumre, så samme brugernummer ikke eksisterer på forskellige
regioner.
Høringssvar fra SKAT 2013:
IT-Drift er i gang med opgaven. Tidshorisont: 1. halvår 2014.
2.2. Vejledning omkring sikkerhedsgrupper
Prior Intern Revision har observeret, at ”Vejledning til
itet 2 justering af sikkerhedsgrupperne af 15. august
1997” ikke er ajourført siden udgivelsen. Vejledning
Over er på nuværende tidspunkt mangelfuld og tager
ført udgangspunkt i et D/R system og de tilknyttede
anbe systemer, som det så ud i 1997.
falin
Status 2013:
g 12- Vi har fået oplyst, at der fortsat arbejdes med en
049 gennemgang og ajourføring af vejledningen og
02
efterfølgende effektuering i BRAS.
Manglende
retningslinjer for
funktionsadskillelse
øger risikoen for, at
der i systemet
tildeles
modstridende
rettigheder.
Manglende
funktionsadskillelse
øger risikoen for
Intern Revision anbefaler, at SKAT ajourfører
vejledningen for sikkerhedsgrupper med
udgangspunkt i den nuværende version af D/R
systemet, og den måde systemet anvendes på.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0010.png
Observationer
Status 2014:
fra
2012 Siden 1/8-2013 har DR systemet kun været anvendt
som et angivelsessystem og har således ikke
håndteret frigivelser eller udbetalinger. Dermed er
der ikke længere en risiko i relation til manglende
funktionsadskillelse internt i DR systemet, hvorfor
der heller ikke er behov for en ajourføring af omtalte
vejledning i relation til DR systemet.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
utilsigtede og
tilsigtede fejl.
Manglende
ajourføring af
vejledning til
opretholdelse af
funktionsadskillelse
øger risikoen for, at
medarbejderne på
sigt opnår mulighed
for at omgå
funktionsadskillelsen
og dermed kan
udføre handlinger,
som ikke var
tiltænkt.
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Risikoen er jf. handleplanen løst fremadrettet – bl.a. via blokering i BRAS - handleplanen pkt. 9
Vejledningen omkring sikkerhedsgrupper skal ajourføres, som anbefalet af SIR.
Ansvarlige: Sikkerhedskontoret og Betalings- og Regnskabskontoret
Bemærkninger fra SKAT 2013:
IT-Drift har påbegyndt opgaven. Tidsestimat: 1. halvår 2014.
2.3. Tildelte sikkerhedsgrupper
Prior Intern Revision har foretaget en gennemgang af
itet 1 oprettede w-numre i DR-systemet pr. 19. november
2012 og deres rettigheder for 6 regioner. I alt er
Over 8.560 w-numre gennemgået, og der er konstateret
ført manglende funktionsadskillelse for 842 w-numre.
Manglende
efterlevelse af
gældende vejledning
på området øger
risikoen for
manglende
Intern Revision anbefaler, at der foretages en
gennemgang og oprydning af de tildelte w-numre,
herunder, at w-numrene kun tildeles rettigheder i
henhold til arbejdsbetinget behov, og i henhold til
gældende vejledning vedr. ”Opgaver i Regnskab og
BetalingsCentret med snitflader til andre enheder i
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0011.png
Observationer
anbe
falin
g fra
12-
049
03
fra
2012
Dvs. 842 w-numre har rettigheder, som ikke bør
kombineres i henhold til den anvendte vejledning på
området: ”Vejledning til justering af
sikkerhedsgrupperne af 15. august 1997”.
Specifikation af vores gennemgang.
Regi
Antal w-
Antal w-
on
numre
numre
med
uden
konflikter konflikter
02
120
1.365
03
51
1.338
38
187
1.018
63
118
1.045
97
82
872
98
284
2.075
I alt
842
7.718
Status 2013:
Efter idriftsætning af DMO og EFI i august/september
2013 er der foretaget en reduktion i antallet af
anvendelige menuer i D/R-systemet, hvilket kan
påvirke antallet af w-numre med konflikter. Vi har i
samarbejde med ”Betalings- og Regnskabskontoret”
ajourført oversigten pr. 17. december 2013 med
udgangspunkt i reduktionen af anvendelige menuer i
D/R-systemet.
Region Antal w-numre med
konflikter.
02
47
Risici
funktionsadskillelse
med tilhørende
forøget risiko for
utilsigtede og
tilsigtede fejl i
regnskabet.
Anbefalinger
SKAT.”
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0012.png
Observationer
03
16
38
103
63
35
97
26
98
112
I alt
339
Ajourføringen viser et markant fald i antallet af
konflikter. Samtidig har vi fået oplyst, at ”Betalings-
og Regnskabskontoret” forventer, med udgangspunkt
i ovenstående, at kunne udarbejde en vejledning i
løbet af 1. kvartal 2014.
Vi har endvidere i oktober 2013, i samarbejde med
”Betalings- og Regnskabskontoret”, foretaget en
stikprøvevis gennemgang af et antal transaktioner,
hvor funktionsadskillelsen ikke har været overholdt.
Ved gennemgangen er der ikke konstateret misbrug
af den manglende funktionsadskillelse.
Status 2014:
Siden 1/8-2013 har DR systemet kun været anvendt
som et angivelsessystem og har således ikke
håndteret frigivelser eller udbetalinger. Dermed er
der ikke længere en risiko i relation til manglende
funktionsadskillelse internt i DR systemet, hvorfor
denne anbefaling ikke længere er relevant i relation
til DR systemet.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
SKAT tager SIRs anbefaling til efterretning og anbefalingen er efterkommet, jf. handleplanens punkt 9 & 2.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0013.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT 2013:
IT-Drift har påbegyndt opgaven. Tidsestimat; 1. halvår 2014.
2.4. Brugere uden arbejdsbetinget behov
Prior Intern Revision har observeret, at der i D/R –
itet 1 systemet er tildelt opdateringsrettigheder til en række
medarbejdere, som ikke er placeret i enten
Over ”Betalingscentret” eller i ”Udland”. Der henvises til
ført gældende vejledning vedr. ”Opgaver i Regnskab og
anbe Betalingscentret med snitflader til andre enheder i
falin SKAT.”
g fra
Status 2013:
12- Vi har fået oplyst, at der arbejdes på at få
049 synkroniseret BRAS med TP-systemet, og at dette
04
arbejde forventes afsluttet i 2013.
Status 2014:
fra
2012 It-drift har pr. 15/8-2014 foretaget en oprydning af
brugerne i D/R-systemet. Der er pt. ca. 1.800
brugere, som, efter It-drifts vurdering, har et
arbejdsbetinget behov.
Vi anser anbefalingen for lukket.
Intern Revision anbefaler, at kun medarbejdere med et
Registrering direkte i
arbejdsbetinget behov opnår rettigheder til at taste
D/R, foretaget af
angivelser i D/R-systemet.
medarbejdere uden
arbejdsbetinget
behov, medfører øget
risiko for fejl.
Høringssvar fra SKAT:
SKAT tager SIRs anbefaling til efterretning og vil i henhold til handleplanens punkt 6 og 2 foretage det nødvendige herfor.
Bemærkninger fra SKAT 2013:
IT-Drift har påbegyndt opgaven. Tidsestimat. 1. halvår 2014.
2.5.
Prior
itet 1
Over
ført
Fratrådte medarbejdere
Intern Revision har konstateret, at der i D/R systemet
findes en række aktive brugerkonti, som tilhører
fratrådte medarbejdere.
Status 2013:
Fratrådte
medarbejdere med
aktive brugerkonti
øger risikoen for
Intern Revision anbefaler, at brugerkonti for fratrådte
medarbejdere slettes eller spærres i
overensstemmelse med Skatteministeriets
koncernpolitik for informationssikkerheds it-regler afsnit
11.2.2.
13 af 19
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0014.png
Observationer
anbe
falin
g fra
12-
049
05
fra
2012
Vi har fået oplyst, at der arbejdes på at få
synkroniseret BRAS med TP-systemet, og at dette
arbejde forventes afsluttet i 2013.
Status 2014:
It-drift har pr. 15/8-2014 foretaget en oprydning af
brugerne i D/R-systemet. Der er pt. ca., 1.800
brugere, som, efter It-drifts vurdering, har et
arbejdsbetinget behov.
Vi anser anbefalingen for lukket.
Risici
uautoriseret adgang
til systemet.
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
SKAT tager SIRs anbefaling til efterretning og har truffet de nødvendige beslutninger, jf. handleplanens punkt 9.
Høringssvar fra SKAT 2013:
Der er sket sletning af brugerkonti i D/R-systemet, som tilhører fratrådte medarbejdere.
2.6.
Prior
itet 1
Over
ført
anbe
falin
g fra
12-
049
10
fra
2012
Dobbelte brugerkonti
Intern Revision har konstateret, at 231 medarbejdere
har to brugerkonti til D/R systemet. De to brugerkonti
er typisk identiske i tildelte sikkerhedsgrupper.
Status 2013:
Vi har fået oplyst, at der arbejdes på at få
synkroniseret BRAS med TP-systemet, og at dette
arbejde forventes afsluttet i 2013.
Status 2014:
Siden 1/8-2013 har DR systemet kun været anvendt
som et angivelsessystem og har således ikke
håndteret frigivelser eller udbetalinger. Dermed er
der ikke længere en risiko i relation til manglende
funktionsadskillelse internt i DR systemet, hvorfor
denne anbefaling ikke længere er relevant i relation
til DR systemet.
Anvendelse af
dobbelte brugerkonti
øger risikoen for
omgåelse af
funktionsadskillelsen.
Intern Revision anbefaler, at den enkelte medarbejder
kun har en brugerkonto med registreringsrettigheder i
D/R-systemet. Er der behov for yderligere brugerkonti,
må disse kun have læse rettigheder.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0015.png
Observationer
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
SKAT tager SIRs anbefaling til efterretning og vil ændre dobbelte brugerkonti, så den ene brugeradgang kun har læserettigheder.
Høringssvar fra SKAT 2013:
IT-Drift har påbegyndt opgaven. Tidsestimat: 1. halvår 2014.
2.7. Nøglepersoner
2013
Vi har fået oplyst, at der kun er to medarbejdere i
Prior
SKAT, som kan tilpasse og supportere Escala-
itet 2
serverne. Endvidere findes enkelte medarbejdere
hos Steria, som har kendskab til Escala-serverne.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at området er uændret i relation til
SKAT. Den medarbejder hos Steria, som yder
support på DR, fylder 65 år i august 2015 og
forventes at gå på pension umiddelbart efter.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Personafhængighed i
relation til D/R
systemet bevirker, at
der er risiko for, at
den fortsatte drift og
tilretning af systemet
ikke kan udføres, hvis
en eller flere af
nøglepersonerne
forsvinder.
Vi anbefaler, at der tilføres yderligere
personalemæssige ressourcer til styringen og driften af
de regionale DR servere, således at SKAT har flere
medarbejdere, som kan supportere Escala-serverne og
D/R-systemet. Alternativt vil vi anbefale, at SKAT
overvejer at flytte D/R systemet til en nyere platform,
som kan supporteres af flere medarbejdere i
SKAT/Steria.
Høringssvar fra SKAT 2013:
Maskinerne er ikke blevet flyttet til Interxion, da der er stor risiko for, at maskinerne ikke kan genstartes efter en flytning. Endvidere
kan telelinjerne ikke umiddelbart flyttes. (manglende kendskab hos TDC). Der skal endvidere skiftes backup-bånd dagligt, og jævnlig
genstart af maskinerne finder også sted. Dette er også årsag til, at vi valgte ikke at flytter maskinerne.
Høringssvar fra SKAT 2014:
SKAT arbejder på, at flytter D/R-systemet til anden platform, og på den måde reducerer personafhængigheden. Forventes afsluttet
primo 2016.
2.8. Revurdering af oprettede brugere
2013
Vi har ikke kunnet konstatere, hvorvidt der foretages
Prior
regelmæssig revurdering af oprettede brugere i DR-
itet 2
Manglende
revurdering og
spærring af oprettede
brugere i DR-
Vi anbefaler, at der som minimum foretages årlige
revurdering af brugerne i D/R-systemet, herunder
behovet for adgange og behovet for tildelte rettigheder.
Hvis en bruger ikke har et arbejdsbetinget behov, bør
15 af 19
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0016.png
Observationer
systemet.
Vi har dog kendskab til, at antallet af daglige
brugere efter idriftsættelsen af DMO (én
skattekonto) har bevirket, at antallet af daglige
brugere i DR-systemet er faldet.
Status 2014:
Vi har set korrespondance, hvoraf det fremgår, at
der findes en procedure i relation til regelmæssig
oprydning af brugerne i D/R, og at der den 11/8-
2014 er foretaget en oprydning blandt TP-brugerne.
Samtidig er det oplyst, at der foretages årlige
sammenligninger mellem oprettede brugere i HVX
og BRAS, og at det er de berørte afdelingsledere
der vurderer den enkelte brugers behov for adgang
til systemet.
Vi anser punktet for lukket.
Høringssvar fra SKAT 2013:
Løst/løses ifm. punkterne 2.4. og 2.5.
Risici
Anbefalinger
systemet, som ikke
medarbejderen ikke have adgang til DR-systemet
har et arbejdsbetinget
behov for adgang,
øger risikoen for
uautoriserede
ændringer.
3.
3.1.
4.
4.1.
Behandling af inddata
Gennemgang af området har ikke givet anledning til
væsentlige bemærkninger.
Proceskontroller
Gennemgang af området har ikke givet anledning til
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0017.png
Observationer
væsentlige bemærkninger.
5.
5.1.
6.
6.1.
Behandling af uddata
Gennemgang af området har ikke givet anledning til
væsentlige bemærkninger.
Transaktions- og kontrolspor
Gennemgang af området har ikke givet anledning til
væsentlige bemærkninger.
SLUT
Risici
Anbefalinger
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0018.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962602_0019.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Anbefalinger med farven ”grå” i bilag 1, er anbefalinger, som er lukket i året.
Opfølgningsrevision vedrørende applikationskontroller i relation til D/R-systemet
19 af 19