Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962599_0001.png
6. marts 2015
J. nr. 14-0049152
Plannr. 14230
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområdet it
Generelle it-controller i relation til ad-
gangsstyring
Modtager:
Departementschef Jens Brøchner
Kopi:
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jan Topp
Direktør Karsten Juncher
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0002.png
ITGC Adgangsstyring
Forord
Intern Revision (IR) har som en del af den samlede revision for 2014 fulgt op på
revisionsrapporten fra 2013 vedrørende ”Revision af IT-adgangsstyring og IT-
rettigheder”.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de væsentligste observationer, som konklusio-
nen er baseret på.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vur-
dering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdel-
se af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handle-
planer.
Sidst i rapporten er medtaget en beskrivelse af de prioriteter, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en be-
skrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at IR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de faktiske
forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner, som er indarbejdet i
denne rapport.
København, den 6. marts 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Jens Lundgaard
Revisor
2 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0003.png
ITGC Adgangsstyring
1. Formål
Intern revision har i perioden januar til maj 2014 foretaget opfølgning på anbefa-
linger på tidligere fremsendte rapport vedrørende ”SKATs styring af adgangssty-
ring”.
Formålet med revisionen har været at vurdere, hvorvidt SKAT har implementeret
tidligere givne anbefalinger samt om der er etableret tilfredsstillende procedurer,
forretningsgange og kontroller i og omkring SKATs adgangsstyring. Manglende
procedurer og kontroller på området, øger risikoen for væsentlige fejl eller mang-
ler i de rettigheder, der tildeles brugere af SKATs systemer.
2. Omfang
Ved revisionen, har der været fokus på, følgende områder:
Opfølgning på 34 anbefalinger, som er givet i forbindelse med tidligere frem-
sendt rapport ”Revision af IT-adgangsstyring og IT-rettigheder” (j.nr. 13-
0039263). Opfølgningen indbefatter anbefalinger på disse områder:
o
Ledelse, organisation og drift
o
Ledelsesmæssige kontroller og opfølgning
o
Styring af rettigheder via SKATs ”Bruger Rettigheds Administrations
System” (BRAS)
o
Styring af Administrator rettigheder via Infrastruktur
o
Styring af rettigheder via SKATs ”Sikkerhed System” (SISY) og ”Auto-
risationssystem” (AU)
Gennemgang af designet i relation til den logiske adgangsstyring og proces-
sen i relation til adgangs- og rettighedsstyring.
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder vej-
ledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews, ved ind-
samling og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale samt ved fysisk
observation. I forbindelse med revisionen er der foretaget interviews af personer
fra afdelingen ”IT-drift”. Der er i denne revision ikke foretaget test af kontroller.
3. Konklusion
På baggrund af vores opfølgning og den udførte revision er det vores samlede
konklusion, at processen i og omkring SKATs håndtering af adgangsstyring fort-
sat er på et
ikke helt tilfredsstillende niveau.
3 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0004.png
ITGC Adgangsstyring
Konklusionen er baseret på følgende forhold.
En fornyet gennemgang af designet i relation til den logiske adgangsstyring og
processen i relation til adgangs- og rettighedsstyring viser, at der fortsat er enkel-
te svagheder og mangler, hvorfor der er udarbejdet anbefalinger til styrkelse af
væsentlige områder.
Vores opfølgning viser, at SKAT har efterlevet 16 af vores anbefalinger, hvorfor
disse er lukket. Der er 2 anbefalinger, hvor SKAT har valgt at leve med risikoen,
og der er fortsat 16 anbefalinger som er uafklaret.
I rapporten er der medtaget følgende åbne anbefalinger med Prioritet 1:
Der foretages ikke revurdering af brugere og deres rettigheder, som ikke
fremgår af BRAS. Alle oprettede brugere og deres rettigheder til alle væsent-
lige systemer bør revurderes regelmæssigt. (Anbefaling 2.3 i bilag 1)
Der er to observationer, hvor SKAT har tilkendegivet, at de er bekendt med og
har valgt at leve med risikoen. Det er følgende observationer:
Systemudvikleren på BRAS har adgang til BRAS i produktion. Dermed er der
manglende funktionsadskillelse mellem udvikling og produktion, hvilket er i
strid med it-sikkerhedspolitikkens afsnit 10.1 om funktionsadskillelse. Den
manglende logiske adskillelse mellem udvikling og produktionsmiljøet øger ri-
sikoen for uautoriserede ændringer, hvilket kan påvirke integriteten af data.
(Anbefaling 2.8 i bilag 1, som Prioritet 1)
CSC udfører selv brugeradministration af CSC brugere i SKATs RACF sy-
stem. Den manglende interne styring af eksterne brugere til RACF øger risi-
koen for uautoriseret adgang. (Anbefaling 5.5 i bilag 1, som Prioritet 2)
De åbenstående anbefalinger kan opsummeres således:
4 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0005.png
ITGC Adgangsstyring
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1 Ledelse, organisation og drift
2 Ledelsesmæssige kontroller
og opfølgning
3 Styring af rettigheder via
BRAS
4 Styring af Admin rettigheder
via Infrastruktur
5 Styring af rettigheder via
SISY og AU
Anbefalinger, hvor SKATs le-
delse har valgt at leve med risi-
koen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre be-
tydning for
forretningen
I alt
0
1
0
0
0
1
1
3
3
5
1
1
0
0
0
1
1
0
1
4
3
6
2
2
I alt 2014
2
14
2
18
I alt 2013
4
23
7
34
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defi-
neret i bilag 2
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder som er indar-
bejdet i bilag 1. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
5 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Opfølgning på observationer fra revisionen i 2013
Nr.
1.
1.1.
Priori-
tet 2
Observationer
Ledelse, organisation og drift
Procesoversigt til brug for autorisationsteamet
I henhold til it-sikkerhedspolitikkens it-regler
skal procesejer skabe oveblik over, hvilke dele
slutproduktet består af, og hvordan de bliver til.
Dette gøres oftest via procesoversigter. SIR
har fået oplyst, at der ikke findes egentlige
procesoversigter som viser, hvor data kommer
fra, hvordan de behandles, og hvor de flyder
hen i forbindelse med autorisationsteamets
arbejde.
Status 2014:
Autorisationsteamet oplyser, at de her en sam-
let procesoversigt/arbejdsbeskrivelse for op-
gaven. Vi har udarbejdet forslag til skematisk
procesoversigt som er overdraget til it-drift til
deres videre bearbejdning.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Manglende formelle og godkendte procesoversigter
bevirker, at kendskabet til processerne kun eksisterer
hos de medarbejdere, som arbejder med området.
Dermed øges risikoen for, at viden forsvinder i de
tilfælde, hvor medarbejderne forlader organisationen.
Anbefalinger
SIR anbefaler, at der udarbejdes proces-
oversigter til illustration af informations-
flowet i forbindelse med administrations-
styringen. Endvidere anbefaler vi, at
oversigterne løbende ajourføres, således
at de afspejler de faktiske forretnings-
gange.
SKATs kommentar i 2013:
Egentlige procesoversigter vil blive udarbejdet og løbende ajourført således, at disse oversigter hele tiden afspejler de faktiske forretningsgange
1.2.
Priori-
tet 2
Autorisationsteamets behandling af autorisati-
onssager
SIR har fået oplyst, at kravet til autorisations-
teamet er, at de skal behandle initierede auto-
Manglende rettidig ajourføring af brugerrettigheder
øger risikoen for uautoriseret adgang.
SIR anbefaler, at ordrelinjer afklares lø-
bende og i henhold til aftalte SLA eller
alftalte krav jf. serviceboksen.
6 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0007.png
Nr.
Observationer
risationsændringer inden for 5 dage.
Ved revision har SIR foretaget en gennem-
gang af åbne og igangværende ordrelinjer fra:
Risici
Anbefalinger
BRAS
Serviceboksen
Fælles Mail-kasse
Ved gennemgangen er der konstateret et min-
dre antal ordrelinjer, som ikke er behandlet
inden for forventet tid.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at SLA'en fra 2009 fortsat
er gældende, og at det overordnede mål er, at
80% af alle bestillinger er løst indenfor 5 dage.
SIR har modtaget dokumentation som viser, at
der i 2014 er oprettet 3.748 autorisationssager
i ITSM, og af disse er der 177 sager som ikke
er behandlet inden for 5 dage. Dermed er
95,3% af disse sager løst indenfor 5 dage.
Endvidere er der modtaget en BRAS opgørel-
se for perioden 1/1-30/9-2014 som viser, at
94% af 28.078 BRAS hændelserne er behand-
let indenfor 5 dage. Det er SIR’s vurdering, at
dette er tilfredsstillende.
Vi anser punktet for lukket.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enig med Revisionen i, at indkomne ordrelinjer bør afklares løbende og således, at den aftalte SLA overholdes.
IT arbejder løbende på at sikre overholdelse af SLA.
SKATs kommentar i 2014:
Handleplan mangler fra autorisationsteamet
7 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0008.png
Nr.
1.4.
Priori-
tet 2
Observationer
Hvem må initiere en ændring
SIR har fået oplyst, at der ikke findes forteg-
nelser i SKAT som viser, hvem der må frem-
sætte ændringsforslag fra eksterne offentlige
myndigheder dog med undtagelse af Dom-
stolsstyrelsen og kommunerne.
Endvidere har SIR fået oplyst, at autorisations-
teamet med tiden har opbygget et kendskab til,
hvem der må fremsende ændringsønsker.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at der fortsat ikke er udar-
bejdet lister for ”Politiet” og ”Ministerierne”,
som viser, hvilke eksterne personer som må
initiere ændringsønsker for eksterne offentlige
myndigheder i forbindelse med autorisationer.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Manglende formelt kendskab til hvem der må initiere
ændringsønsker for eksterne brugere, øger risikoen
for, at det ikke opdages, hvis et ændringsforslag
fremsættes af en person, som ikke er autoriseret til at
må initiere en ændring.
Anbefalinger
SIR anbefaler, at der udarbejdes lister
indeholdende navne over de eksterne
personer, som må initiere ændringsøn-
sker, og at der følges op på ændringsfor-
slag, hvis de fremsættes af personer,
som ikke fremgår af listen.
SKATs kommentar i 2013:
Det er i systemet indlagt, hvilke specifikke – it-adgange den enkelte myndighed må tildeles. Tildelingen er defineret i indgået kontrakt og sy-
stemmæssigt understøttet. Den enkelte myndighed eller repræsentanter herfra kan således IKKE bestille adgange, som går udover det kontrak-
tuelle og systemmæssige. IT vil vurdere om der udover ovenstående skal foretages en systemmæssig ændring eller igangsættes en manuel
proces.
SKATs kommentar i 2014:
IT Center Haderslev / John K C Madsen.
Der udfærdiges arbejdsbeskrivelse og en liste over hvem der må initiere ændringsønsker. Endvidere etableres en opfølgningsproces, der sikre
at listen er up to date.
1.5.
Priori-
tet 2
Ejerskab for BRAS
SIR har via Intranettet og siden "Systemover-
blik" konstateret, at der ikke er udpeget nogen
systemejer, platformsejer eller procesejer for
BRAS.
”Systemoverblik” eller ”SKAT-overblik”, som
Manglende formel angivelse af ejerformer øger risi-
koen for manglende ansvarsplacering, ligesom der
kan opstå tvivl om, hvem der skal godkende eventu-
elle ændringer til systemet.
SIR anbefaler, at der formelt udpeges en
systemejer, en platformsejer og en pro-
cesejer i relation til BRAS, og at "sy-
stemoverblik" listen på intranettet opda-
teres med disse informationer.
8 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0009.png
Nr.
Observationer
siden også kaldes, er første skridt mod opbyg-
ningen af en central indgang til informationer
om SKATs it-systemer.
Status 2014:
Vi har konstateret, at systemoverblik er opda-
teret med både proces- og systemejer og rol-
lerne er besat på følgende måde:
Procesejer: Ursula Schøn – w05656
Systemejer: Poul E. Petersen – W01941
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Informationssikkerhed og IT er enige i, at der bør udpeges en proces-, platform- og systemejer. Informationssikkerhed og IT-Centrene deltager
gerne i denne proces.
1.6.
Priori-
tet 2
Autorisationsteamet – udførte ordrelinjer
SIR har fået oplyst, at de ordrelinjer, som be-
handles i BRAS(IT), ikke forbliver synlige efter,
de er blevet behandlet. Der findes dog en
funktion i BRAS(IT), som bevirker, at autorisa-
tionsteamet kan fremkalde samtlige ordrelinjer,
hvis man har et aktivt medarbejdernummer.
Medarbejdere som ikke længere er i SKAT, og
som dermed ikke har noget aktivt medarbej-
dernummer, kan dermed ikke søges frem af
databasen, hvilket besværliggør en ledelses-
mæssig opfølgning.
Status 2014:
Vi har udtræk fra ”Brasudtraek” som viser at
det er muligt at fremfinde og søge på alle tidli-
gere udførte ordrelinjer.
Vi anser punktet for lukket
Manglende mulighed for fremkaldelse af ordrelinjer
vedrørende tidligere medarbejdere bevirker, at det
ikke ledelsesmæssigt er muligt, at følge op på, om
brugerne slettes rettidigt.
SIR anbefaler, at SKAT overvejer en ny
funktion i BRAS(IT), som gør det muligt
at fremfinde og søge på alle tidligere ud-
førte ordrelinjer.
9 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i, at der bør etableres en ny funion i BRAS, der viser ordrelinjer for samtlige medarbejdernumre uanset status.
2.
2.1.
Priori-
tet 2
Ledelsesmæssige kontroller og opfølgning
Vejledning til brug for lederne vedrørende
BRAS kontrollen (LISY-knt.nr. S44501000000
– Lbn 05)
SIR har foretaget en gennemgang af vejled-
ningen, hvoraf det fremgår, at lederne skal
foretage en gennemgang af brugerne og deres
rettigheder i BRAS, således som de er regi-
streret i BRAS for at kontrollere, om medarbej-
derne har de rigtige rettigheder, og at det kan
gøres ved "sammenhold arbejdsbeskrivelse
og/eller arbejdsopgaver for personer med de
faktiske tildelte autorisationer".
Man kan ikke af vejledningen se, hvordan le-
derne skal dokumentere, at kontrollen er ud-
ført. SIR har foretaget en opfølgning på leder-
nes udførsel af kontrollen og har konstateret,
at dokumentationen for det udførte arbejde er
meget forskelligt og ofte ikke eksisterende.
Status 2014:
Vejledningen til lederne i relation til udførelse
af BrasFC kontrollen er ikke ændret.
Vi anser fortsat punktet for åbent
Manglende dokumentation for udførelse af kontrollen SIR anbefaler, at vejledningen ajourføres
bevirker, at der ikke kan følges op på det udførte ar- i relation til kontrollens gennemførelse
bejde.
således, at den afspejler SKATs nuvæ-
rende organisation.
Endvidere er der risiko for, at der er medarbejdere,
konsulenter og leverandører som har tildelt rettighe- Endvidere anbefaler SIR, at vejledningen
der til persondata, men som ikke fremgår af BRAS,
udbygges med forslag til, hvordan leder-
og som derfor ikke bliver kontrolleret jævnligt.
ne kan dokumentere deres udførsel af
kontrollen, eventuelt med forslag til brug
af "langtekster".
SKATs kommentar i 2013:
Enig – Informationssikkerhed vil understøtte processen.
SKATs kommentar i 2014:
Sikkerhedskontoret / Bo Daugaard.
Der vil sammen med Økonomi og virksomhedsstyring blive afholdt en workshop medio februar 2015, hvor der vil blive foretaget en risikovurde-
10 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
ring af bl.a. Sikkerheds ydelser (ydelse 189 ’Sikkerhed i SKAT’). Målet er at sikre, at den gennemførte interne kvalitetssikring giver det rigtige
billede af, hvor korrekte de producerede ydelser er. Det betyder, at der vil ske en revurdering af kontrolpunktet vedr. brugerrettigheder i over-
ensstemmelse med SIR’s anbefaling. Der er desuden etableret en arbejdsgruppe bestående af Sikkerhed, It-service og Teknologi og repræsen-
tanter fra forretningen, som skal munde ud i en direktionsforelæggelse.
Forelæggelse til direktionen forventes behandlet på møde i løbet af 1. kvartal 2015.
2.3.
Priori-
tet 1
Revurdering af rettigheder udenfor BRAS
SIR har fået oplyst, at der ledelsesmæssigt
kun foretages en struktureret revurdering af de
brugere og rettigheder, som fremgår af BRAS.
SIR har ikke set dokumentation som viser, at
der også sker revurdering af brugere og ret-
tigheder, som ikke fremgår af BRAS.
Status 2014:
IT Centrene og Sikkerhed er i gang med at
udarbejde en direktionsforelæggelse med for-
skellige løsningsmuligheder. Denne forelæg-
gelse vil blive forelagt direktionen i januar
2015. Sikkerhed faciliterer processen.
Vi anser fortsat punktet for åbent,
Manglende revurdering af oprettede brugere og deres
rettigheder øger risikoen for, at det ikke opdages,
hvis en bruger har adgang til områder, der ikke er
behov for. Dermed er der forøget risiko for uautorise-
ret adgang.
SIR anbefaler, at der udarbejdes proces-
ser som sikrer, at alle brugere og deres
rettigheder til alle væsentlige systemer
bliver revurderet i henhold til it-
sikkerhedspolitikkens it-regler.
SKATs kommentar i 2013:
Informationssikkerhed og IT er enige i, at der bør udarbejdes processer, der sikrer en revurdering af rettigheder udenfor BRAS.
SKATs kommentar i 2014:
Sikkerhedskontoret / Bo Daugaard.
Der er etableret en arbejdsgruppe bestående af Sikkerhed, It-service og Teknologi og repræsentanter fra forretningen, som skal munde ud i en
direktionsforelæggelse. Forelæggelse til direktionen forventes behandlet på møde i løbet af 1. kvartal 2015.
2.4.
Priori-
tet
2
Sammenholdelse mellem BRAS og subsyste-
mer
SIR har fået oplyst, at der kun sker sammen-
holdelse mellem BRAS og 3 subsystemer.
Denne sammenholdelse foretages for at sikre,
Manglende sammenholdelse bevirker, at det ikke op-
dages, hvis der er forskel mellem de rettigheder, som
fremgår af BRAS, og de faktiske rettigheder som bru-
gerne har i underliggende systemer.
SIR anbefaler, at Informationssikkerhed
fremsætter et eksplicit krav via it-
sikkerhedspolitikken om, at der skal fore-
tages en regelmæssig (fx. �½ årlig) sam-
menholdelse mellem BRAS og tilhørende
11 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0012.png
Nr.
Observationer
at de rettigheder, som fremgår af BRAS, også
er de rettigheder, som faktisk er oprettet i sub-
systemerne.
Status 2014:
SIR har kendskab til, at der nu foretages
sammenholdelse mellem rettigheder i BRAS
og tildelte rettigheder i 16 subsystemer med
bestemte intervaller. Det er samtidig oplyst, at
der vil blive lavet programmer til de enkelte
systemer, som gør det muligt for systemejer-
ne, at fortage en egen løbende kontrol af om
der er overensstemmelse mellem registrerin-
gerne i BRAS og de faktiske forhold. Det er
endvidere oplyst, at det vil fremgå i den nye
sikkerhedshåndbog, som er under udarbejdel-
se, at rettighederne skal kontrolleres periodisk
og mindst 2 gange årligt.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
subsystemer til verifikation af, om der er
overensstemmelse i tildelte rettigheder.
For at undgå selvkontrol bør kontrollen
ikke udføres af autorisationsteamet, men
af de ansvarlige for de enkelte systemer,
dvs. systemejerne.
SKATs kommentar i 2013:
Informationssikkerhed vil sikre, at der udarbejdes en proces for sammenholdelse mellem BRAS og subsystemer, så der bliver overensstemmel-
se mellem tildelte rettigheder.
SKATs kommentar i 2014:
Sikkerhedskontoret / Bo Daugaard.
I SKATs sikkerhedshåndbog for risikoejere, afsnit 9. Adgangsstyring fremgår det som et krav, at
adgangsrettigheder kontrolleres periodisk, mindst to gang årligt
procesejer kontrollere periodisk, mindst to gang årligt for afvigelser og iøjnefaldende tildelinger af adgangsrettigheder
Der er etableret en arbejdsgruppe bestående af Sikkerhed, It-service og Teknologi og repræsentanter fra forretningen, som skal munde ud i en
direktionsforelæggelse. IT-centrene vil desuden, i arbejdsgruppens regi, gennemføre et pilotprojekt for to it-systemer, for at undersøge hvorledes
en samkørsel mellem BRAS og udtræk fra fagsystemerne bedst kan gennemføres i praksis.
Forelæggelse til direktionen forventes behandlet på møde i løbet af 1. kvartal 2015.
2.5.
Risikoanalyse for BRAS
Manglende ajourføring af risikoanalysen øger risikoen SIR anbefaler, at risikoanalysen ajourfø-
12 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0013.png
Nr.
Priori-
tet 2
Observationer
Risici
Anbefalinger
res, og at der tages stilling til eventuelle
udvalgte områder med øget risiko.
Via applikationen ”RISK” som anvendes til ud- for, at der ikke er opnået kendskab til eventuelle æn-
arbejdelse af risikoanalyser for applikationer i dringer i væsentlige risici.
SKAT, er det konstateret, at den sidst udarbej-
dede risikoanalyse for BRAS er foretaget den
20 marts 2007.
Jf. SKATs it-sikkerhedspolitiks it-regler afsnit 4
skal der årligt ske udarbejdelse af risikoanaly-
ser.
Processen "BRAS" vurderes som værende
"ikke kritisk for SKAT". Dog vurderes af-
hængigheden af nøglepersoner til at være
"Mellem", ligesom det fremgår, at informations-
ressourcen er "kompleks" og "stigende i an-
vendelsen".
Status 2014:
Vi har via RISK konstateret, at den seneste
risikoanalyse som er udarbejdet er dateret den
29/4-2014 og godkendt den 6/5-2014. Risiko-
analysen viser, at fortroligheden, Integriteten
og tilgængeligheden i relation til BRAS er til-
fredsstillende.
Vi anser punktet for lukket
SKATs kommentar i 2013:
Enig – der foretages en ny risikovurdering af BRAS, således at der tages stilling til, om risiko billedet har ændret sig. Dette følges op med en
ajourføring af risikoanalysen
2.6.
Priori-
tet 2
Backup af BRAS data
SIR har fået oplyst, at der primo marts 2013
var behov for en ”restore” af BRAS databasen,
og at den nyeste backup, som virkede, var fra
august 2012.
Det blev endvidere oplyst, at der reelt ikke er
Manglende kendskab til backup forhold, øger risikoen
for at der ikke tages backup som forventet af system-
ejeren og i overensstemmelse med risikovurderingen
for systemet.
SIR anbefaler, at systemejeren med ud-
gangspunkt i it-risikoanalysen for BRAS,
stiller krav til forhold omkring backup.
Herunder at der for eksempel tages dag-
lig backup af database ændringer, og at
backup gemmes i minimum 5 år.
13 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0014.png
Nr.
Observationer
kendskab til, hvor hyppigt og i hvor mange ge-
nerationer der tages backup af BRAS data,
herunder om der sker test af backuppen.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at It-service og Teknologi
er kontaktet, og de har tilkendegivet, at
DBProd01 igen er med i backup-proceduren.
Endvidere er det oplyst, at der efterfølgende
har været et tilfælde, hvor der var behov for
restore af data til et SKAT-program (Dipsy),
hvilket ikke gav anledning til problemer.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Enig – IT vil sikre at der stilles krav ift. backup af BRAS data
2.7.
Priori-
tet 2
Dokumentation for systemændringer af BRAS
SIR har fået oplyst, at der i forbindelse med
ændringer til applikationen BRAS ikke altid
udarbejdes dokumentation for ændringerne
herunder egentlige kravspecifikationer og do-
kumentation for udførte test.
Status 2014:
Vi har modtaget udtræk som viser en versi-
onsstyringsproces. Vi kan ikke af dokumentet
se, specifikationerne for ændringerne, ligesom
det ikke fremgår, hvorvidt en ændring er blive
testet og godkendt inden produktionen er æn-
dret.
Vi har efterfølgende fået oplyst, at der fremad-
rettet vil blive oprettet Remedy-sager på sy-
stemændringer i BRAS produktion og sags-
nummeret i Remedy vil blive noteret i pro-
Manglende dokumentation for systemændringer øger
risikoen for, at man ikke kan følge, hvilke ændringer
systemet har været udsat for, og hvordan det har på-
virket funktionaliteten.
SIR anbefaler, at SKATs regler på områ-
det for systemudvikling følges, og at der
udarbejdes dokumentation til understøt-
telse af ændringen.
14 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0015.png
Nr.
Observationer
grammet ”Versionsstyring”.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Enig - der iværksættes en procedure, der sikrer, at systemændringer dokumenteres
SKATs kommentar i 2014:
IT Center Haderslev / John K C Madsen.
Versionsstyring er nu etableret.
2.8.
Priori-
tet 1
Funktionsadskillelse mellem udvikling og pro-
duktion
SIR har konstateret, at systemudvikleren på
BRAS har adgang til BRAS i produktion. Der-
med er der manglende funktionsadskillelse
mellem udvikling og produktion, hvilket er
manglende efterlevelse af it-
sikkerhedspolitikkens afsnit 10.1 om funkti-
onsadskillelse.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at grundet den nuværende
ressource situationen i Skat, accepterer IT le-
delsen den risiko, der hersker, ved manglende
funktionsadskillelse mellem udvikling og pro-
duktion i BRAS.
SKAT er bekendt med og har valgt at leve
med risikoen.
Manglende logisk adskillelse mellem ud-
vikling og produktionsmiljøet øger risikoen
for uautoriserede ændringer, hvilket kan
påvirke integriteten af data.
SIR anbefaler, at der etableres en effektiv funkti-
onsadskillelse mellem personerne, som har med
udvikling af BRAS og personer, som anvender
BRAS i produktion.
Hvis det ikke er muligt at etablere en effektiv funkti-
onsadskillelse, anbefales det, at der etableres kom-
penserende kontrolforanstaltninger, for eksempel
overvågning eller logning, til fastholdelse af, hvad
udvikleren har udført i produktionsmiljøet.
SKATs kommentar i 2013:
Funktionsadskillelse mellem udvikling og produktion etableres snarest
SKATs kommentar i 2014:
IT Center Haderslev / John K C Madsen.
Ressource situationen er uændret så følgende bemærkning gælder - SKAT er bekendt med risikoen og har valgt, at leve med den.
15 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0016.png
Nr.
3.
3.1.
Priori-
tet 2
Observationer
Styring af rettigheder via BRAS
Risici
Anbefalinger
Automatisk sletning af rettigheder via BRAS
Manglende rettidig sletning af fratrådte medarbejdere SIR anbefaler, at fratrådte medarbejdere
IT-centret foretager kun sletning af en brugers øger risikoen for autoriseret adgang.
får slettet deres rettigheder, når de ikke
rettigheder, når de modtager en besked herom
længere har behovet for adgang.
fra en chef eller via besked fra SAP-HR om, at
en medarbejder er fratrådt.
SIR har fået oplyst, at når en bruger stopper,
noteres dette i SAP-HR, og på sidste arbejds-
dag slettes brugeren i AD. Brugeren vil heref-
ter ikke fremgå af personalefortegnelsen i
SKAT.
I BRAS er der en kontrol, som sikrer, at hvis
en medarbejder ikke fremgår af personalefor-
tegnelsen i 14 dage, så initieres der automa-
tisk en sletning af brugerens rettigheder. Via
denne kontrol bliver brugerne først slettet 14
dage efter fratrædelsen, hvilket ikke er i over-
ensstemmelse med it-sikkerhedspolitikkens
regler afsnit 11.2.2 om, at rettigheder skal slet-
tes umiddelbart efter, at brugerne ikke længere
har behovet.
Status 2014
Vi har set dokumentation for, at fratrådte bru-
gere noteret i SAP, automatisk får fjernet sine
rettigheder i BRAS 6 dage senere.
Vi anser punktet for lukket
SKATs kommentar i 2013:
Enig - proceduren ændres, således at autorisationer slettes 2 – 3 dage efter medarbejderens fratrædelse.
3.2.
Udbredelsen af BRAS
Formålet med BRAS er, at applikationen skal
Ved at benytte BRAS opnås ensartethed
og dokumentation for brugeradministrati-
SIR anbefaler, at udbredelsen og anvendelsen af
BRAS fortsættes således, at brugeradministrationen
16 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0017.png
Nr.
Priori-
tet 3
Observationer
Risici
Anbefalinger
i størst mulig omfang benytter de samme processer.
fungere som en erstatning for den manuelle
on.
blanketproces, som normalt anvendes ved
brugeradministration. Det er dog ikke alle sy-
stemer, hvor brugeradministrationen sker via
BRAS.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at SKAT løbende er i gang
med at få nye systemer i BRAS. På nuværen-
de tidspunkt er følgende systemer enten im-
plementeret eller på vej til implementering i
BRAS; EFI, Konfigurationsstyringsdatabase,
SAP 38, SAP Intern og SAP PS
Vi anser punktet for lukket
SKATs kommentar i 2013:
Enig - i forbindelse med alle projekter vedrørende udviklingen af nye systemer tages kontakt til projektet/systemejer med henblik på at få klarlagt
brugerroller og få disse medtaget i BRAS.
3.3.
Priori-
tet 2
BRAS integration til subsystemer
Manglende elektronisk overførsel øger
En gennemgang viser, at der i BRAS sker bru- risikoen for fejl i brugeradministrationen.
geradministration for ca. 111 applikationer. 38
af 111 applikationer har elektronisk dataud-
veksling med BRAS således, at rettighedsæn-
dringer overføres elektronisk fra BRAS til den
pågældende applikation. For de resterende
applikationer (ca. 73) overfører BRAS(FC)
brugerændringerne til BRAS(IT), hvorfra auto-
risationsteamet manuelt foretager brugeræn-
dringen i den relevante applikation.
Status 2014:
Vi har modtaget en ajourført liste som viser, at
der nu er 120 applikationer hvor brugeradmini-
strationen sker via BRAS. 50 af 120 applikati-
SIR anbefaler, at den elektroniske integration mel-
lem BRAS og tilhørende applikationer øges i størst
muligt omfang, for at sikre integriteten, fuldstændig-
heden og rettigheden i overførte data både i relation
til allerede eksisterende applikationer men også til
ny udviklede applikationer.
17 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0018.png
Nr.
Observationer
onerne har nu elektronisk dataudveksling med
BRAS således, at rettighedsændringer overfø-
res elektronisk fra BRAS til den pågældende
applikation. Der er således fortsat 70 applikati-
on, hvor integrationen fra BRAS til applikatio-
nen er manuel. Vi fastholder anbefalingen, og
vil henlede opmærksomheden på, at det bl.a.
undersøges om dataudvekslingen med appli-
kationerne i relation til ”TS-Tele familien” og
SAP kan gøres automatiske.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Enig – som tiltag kan nævnes, at der i 2012 blev indledt et Lean projekt med henblik på at analysere, i hvilke systemer den store volumen var i
brugerantal. I den forbindelse blev projektet præsenteret for systemet ”Omada”, der ifølge konsulenterne kunne lave den elektroniske dataud-
veksling. Der blev etableret et pilotprojekt på SAP Intern til indhøstning af erfaringer.
SKATs kommentar i 2014:
IT Center Haderslev / John K C Madsen.
Vi er selvfølgelig enig i konklusionen, men punktet bør ses i relation til det arbejde sikkerhedskontoret har skudt i gang omkring ”Styrkelse af
brugerrettighedsstyring”, så der sættes ikke noget i gang for nuværende, men det afventer direktionsbeslutningen.
3.4.
Priori-
tet
2
Systembeskrivelse for BRAS
SIR har set, at der er udarbejdet en ”Tabel-
oversigt” som viser anvendte tabeller i BRAS.
Samtidig er det oplyst, at der ikke er udarbej-
det egentlige systembeskrivelser.
Status 2014:
Det er oplyst, at der endnu ikke er udarbejdet
en systembeskrivelse. SKAT har igangsat en
proces som skal undersøge om det er muligt,
at migrere BRAS til en nyere platform.
I den forbindelse vil der blive udarbejdet en
systembeskrivelse.
Manglende systembeskrivelser øger risi-
koen for, at der ikke er kendskab til, hvor-
dan systemer fungerer. Endvidere er der
risiko for, at det kun er udvikleren som har
systemkendskabet.
SIR anbefaler, at der udarbejdes en anvendelig og
opdateret systembeskrivelse for BRAS. Beskrivel-
sen bør indeholde beskrivelse af formål, system-
sammenhænge, funktioner, kontroller, ind- og udda-
ta forhold, logs. mm. Endvidere anbefaler SIR, at
systembeskrivelsen udarbejdes på en sådan måde,
at den er med til at reducere afhængigheden af
nøglepersoner.
18 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0019.png
Nr.
Observationer
Vi anser fortsat punktet for åbent
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Der udarbejdes en anvendelig og opdateret systembeskrivelse for BRAS, der samtidig har en form, der reducerer afhængigheden af nøgleper-
soner.
SKATs kommentar i 2014:
IT Center Haderslev / John K C Madsen.
Grundet ressource situationen udarbejdes ikke systembeskrivelse. Skat er bevist omkring nøglepersonsproblematikken. Punktet afventer en po-
litisk stillingstagen til fremtidig platform – Bras eller standard platform.
3.5.
Priori-
tet 3
Vejledning for anvendelsen af BRAS
SIR har set, at der er udarbejdet en ”Vejled-
ning for afdelingsledere og kontorchefer” ved-
rørende BRAS. Vejledningen er fra 2010 og
giver læseren en god forståelse af BRAS.
Samtidig er det oplyst, at der pt. arbejdes på
en ajourføring af vejledningen.
Status 2014:
SIR har modtaget kopi af seneste brugervej-
ledning og kan se, at der nu er påført et versi-
onsnummer svarende til den kørende version
af BRAS.
Vi anser punktet for lukket
Manglende regelmæssig ajourføring af
vejledninger til anvendte systemer, øger
risikoen for, at brugerne ikke opnår kend-
skab til ny funktionalitet, og at der sker
forkert brug af systemet.
SIR anbefaler, at brugervejledningen ajourføres i
takt med de systemmæssige ændringer, som udfø-
res, således at vejledninger med mere passer til
systemet i drift.
SKATs kommentar i 2013:
Der iværksættes en ny procedure der sikre, at brugervejledningen ajourføres i takt med systemmæssige ændringer.
3.6.
Priori-
tet 2
Integritetskontrol i BRAS
Manglende korrekt tilhørsforhold i BRAS
Via dataudtræk fra BRAS, er det konstateret,
bevirker, at der ikke vil ske revurdering af
at der pr. 12 marts 2013 findes 1.477 autorisa- de pågældende autorisationslinjer.
tionslinjer, hvor datafeltet ”Afdid” = NULL.
(Dvs. disse autorisationslinjer vises ikke i no-
gen afdeling). Samtidig er det oplyst, at bruge-
rens chef får en pop-up, med besked om, at
SIR anbefaler en programmeret kontrol i BRAS,
som bevirker, at cheferne ikke kan initiere nye or-
drelinjer i BRAS, så længe chefen har medarbejde-
re hvor tilhørsforholdet ikke er rettet til.
19 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0020.png
Nr.
Observationer
der skal ske ændring af brugerens tilhørsfor-
hold (Afdid), men til dette angiver mange blot
”OK”, og udfører ikke yderligere. En gennem-
gang af de 1.477 records viser, at mange er
oprettet for langt tid siden, hvorfor cheferne
burde have rettet tilhørsforholdet.
Status 2014:
SIR har set dokumentation som viser, at den
anbefalede kontrol er testet i BRAS testmiljø
således, at der ikke længere kan dannes or-
drer, når der findes rettigheder der skal over-
tages. Samtidig er det oplyst, at den nye funk-
tionalitet er flyttet til BRAS produktion den 3.
april 2014 som en del af version 2.0.0.3583.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Der etableres en kontrolfunktion i BRAS, der hindrer afgivelse af ordre, så længe medarbejderens tilhørsforhold ikke er korrekt.
3.7.
Priori-
tet 2
Overførsel af rettigheder fra BRAS til subsy-
stemer
SIR har kendskab til, at der foretages sam-
menholdelse mellem rettigheder i BRAS og
tildelte rettigheder i 3 subsystemer.
SIR har foretaget en enkelt stikprøve mellem
BRAS og SISY systemet for en enkelt medar-
bejder og konstateret uoverensstemmelser
mellem de rettigheder, som fremgår af BRAS
og de rettigheder, som fremgår af SISY. (SISY
systemet er ikke en del af ovennævnte 3 sub-
systemer.)
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at der fortsat ikke er sket
Manglende overensstemmelse mellem
oplistede rettigheder i BRAS med faktiske
tildelte rettigheder i subsystemer øger risi-
koen for, at det ikke opdages, hvis en
medarbejder har flere rettigheder end et
arbejdsbetinget behov, og samtidig øger
det risikoen for uautoriseret adgang.
SIR anbefaler, at der foretages sammenholdelse af
noterede rettigheder i BRAS med anvendte ret-
tigheder i SISY og andre subsystemer, og at even-
tuelle afvigelser afklares.
20 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0021.png
Nr.
Observationer
sammenligning mellem SISY og BRAS.
Vi anser fortsat punktet for åbent
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
For SISY og andre subsystemer kan systemejerne rette henvendelse til IT-centrene og aftale en proces for afstemning med BRAS. Udtræk fra
systemerne til sammenholdelse med BRAS skal generes af systemejerne i samarbejde med leverandørerne.
SKATs kommentar i 2014:
Erhvervs- og Personafregningssystemer, Søren Kjær Jensen.
I forbindelse med udpegning af systemejer for SISY etableres en forretningsgang som skal sikre en løbende sammenholdelse mellem BRAS og
SISY
4.
4.1.
Priori-
tet 2
Styring af Administrator rettigheder via Infrastruktur
Procedurer for administration af administrato- Manglende efterlevelse af udarbejdede procedurer
rer
øger risikoen for, at det ikke er alle ønskede handlin-
SIR har foretaget en gennemgang af procedu- ger, som udføres.
ren ”Administration af administratorer”, og har
konstateret uoverensstemmelser mellem do-
kumentet og de faktiske handlinger.
Status 2014:
SIR har indhentet nyeste version af procedu-
ren ”Administration af administratorer” som er
gennemgået. I proceduren fremgår, at
”….ingen personer, får tildelt Enterprise Admi-
nistrator rettigheder…..Skal der bruges Enter-
prise Administratorrettigheder i forbindelse
med opgave skal der ske henvendelse til de
AD ansvarlige……Henvendelsen skal indehol-
de grunden til den opgave hvor det er nødven-
digt……”. Vi er enige i formålet med brugen af
Enterprise adm. rettighederne. Vi har foretaget
en gennemgang af oprettede Enterprise admin
i AD og har identificerede 3 navngivne bruge-
SIR anbefaler, at dokumentet "Admini-
stration af administratorer i SKATs Win-
dows miljø" ajourføres i overensstem-
melse med de handlinger, som faktisk
udføres i forbindelse med administration
af omtalte rettigheder.
21 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0022.png
Nr.
Observationer
re. Jf. brugerlisten i excel, har en bruger været
oprettet siden 2003 og en siden 2013. Dette
tyder på, at proceduren fortsat ikke følges i alle
tilfælde.
Vi anser fortsat punktet for åbent
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen.
IT har udvidet de enkelte regneark med oplysninger, der dokumenterer de kontroller/ændringer, der udføres.
IT har gennemført ændringen.
SKATs kommentar i 2014:
Infrastruktur/Leif Schandorph:
Administration af administratorer er implementeret i BRAS ultimo 2014, og følger reglerne for administrative rettigheder. Der sker kvartalsvis op-
følgning på de tildelte rettigheder.
4.2.
Priori-
tet 3
Admin administration via BRAS
Infrastruktur oplyser, at administrationen af brugere med administrator ret-
tigheder indtil videre sker via et excelark styret i infrastruktur, men at det er
hensigten, at bestillingen af udvidede rettigheder skal styres via BRAS.
Status 2014:
Det er oplyst, at IT Infrastruktur er i proces med at få administrator rettighe-
der registreret i BRAS. Vi lukker anbefalingen, når vi har modtaget doku-
mentation for integrationen i BRAS.
Vi anser fortsat punktet for åbent
Manglende styring af it-
rettigheder via BRAS
øger risikoen for, at der
ikke opnås et samlet
overblik over brugernes
rettigheder, ligesom der
er risiko for, at man
glemmer at slette alle
rettigheder når en bruger
fratræder.
SIR anbefaler, at infrastruktur tager initia-
tiv til, at processen i relation til admini-
stration af administratorer flyttes til
BRAS.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen.
IT har taget initiativer til styring af bestilling af udvidede rettigheder fremgår af BRAS – IT finder det dog ikke hensigtsmæssigt, at rettigheden
tildeles via BRAS, da området er for følsomt til større udbredelse.
SKATs kommentar i 2014:
Infrastruktur/Leif Schandorph:
Administration af administratorer er implementeret i BRAS ultimo 2014, og følger reglerne for administrative rettigheder.
22 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0023.png
Nr.
4.3.
Priori-
tet 2
Observationer
Kuvertbruger til administrator kontoen
SIR har fået oplyst, at den indbyggede admini-
strator konto er disablet, og at der kun er et
mindre antal brugere som har kendskab til det-
te password.
SIR har endvidere fået oplyst, at der ikke gø-
res brug af kuvertbruger til opbevaring af
password til en administrator konto.
Status 2014:
Vi har konstateret, at der hos IT opbevares to
ubrudte kuverter i pengeskab. En kuvert med
Domain Admin brugerid og password, og en
kuvert med Entrise Admin brugerid og pass-
word.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Manglende anvendelse af kuvertbruger til en admini-
strator konto kan bevirke, at der ikke kan opnås ad-
gang via domainet i tilfælde af, at øvrige administrato-
rer ikke kan få adgang.
Anbefalinger
SIR anbefaler, at der oprettes admini-
strator konto, som tildeles et sikkert
password, og at passwordet placeres i
en forseglet kuvert, samt at kuverten bli-
ver opbevaret et sikkert sted, som også
vil være tilgængeligt for en beredskabs-
organisation.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen. IT vil følge revisionens anbefaling om en kuvertbruger
4.4.
Priori-
tet 2
Enterprise administratorer
I proceduren ”Administration af administratorer” fremgår det,
at 3 personer er medlem af gruppen ”Enterprise admin”.
SIR har via opslag i Active Directory konstateret, at 9 perso-
ner var tilknyttet gruppen og dermed havde udvidede ret-
tigheder. Ved revisionen blev antallet af medlemmer reduce-
ret til 3.
Man kan ikke af det excelark som Infrastruktur anvender til
styring af rettigheder se, hvilke medarbejdere der skulle have
disse rettigheder.
Status 2014:
Vi har foretaget en gennemgang af oprettede Enterprise ad-
ministratorer i AD og sammenholdt til brugerlisten i excelar-
ket, hvori IT noterer begrundelser og dato for oprettelserne.
Enterprise administrator rettigheder er
de højeste rettigheder i et Active Di-
rectory domæne, hvormed brugerne
kan oprette/nedlægge domæner og
dermed påvirke alle øvrige brugeres
adgange.
SIR anbefaler, at anvendte excelark til
styring af administrator rettigheder udvi-
des til også at omfatte notation af perso-
ner med enterprise rettigheder. Endvide-
re anbefales, at excelarket ajourføres i
overensstemmelse med de ændringer,
som udføres i domainet.
23 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0024.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Vi har konstateret en bruger som jf. excelarket skulle være
oprettet, men som ikke fremgår af AD.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen.
IT har udvidet regnearket til også at indeholde oplysninger vedrørende Enterprise Admin rettigheder og indført dato til dokumentation for ajourfø-
ringen.
SKATs kommentar i 2014:
Infrastruktur/Leif Schandorph:
Administration af Enterprise administratorer er implementeret i BRAS ultimo 2014, og følger reglerne for administrative rettigheder.
4.5.
Priori-
tet 1
Domain administratorer
SIR har indhentet udskrift fra domainet, som viser hvilke bru-
gerkonti, som er placeret i gruppen "Domain Admin".
Udskriften fra domainet er sammenholdt til excelark, hvori
infrastruktur styrere deres brugere.
• Ved en sammenholdelse har SIR konstateret 2 brugere som
var noteret som inaktive i excelarket, men som fortsat var
tilknyttet gruppen Domain admins. Dette tyder på manglende
fjernelse af rettigheder fra domain admin gruppen.
• Ved en gennemgang har SIR endvidere konstateret 3 kon-
sulenter fra Venzo som jf. excel skulle have "domain ad-min"
rettigheder, men ingen af disse personer var placeret i grup-
pen "domain admin".
• SIR har endvidere konstateret 6 bruger account i domain
admins gruppen, som ikke fremgår af excelarket fra infra-
struktur.
Status 2014:
Vi har indhentet udskrift fra Domain Admin gruppen og sam-
menholdt til excelark, hvori infrastruktur styrer deres brugere.
Ved vores sammenholdelse har vi ikke identificerede uover-
Manglende styring af domain admin
brugere øger risikoen for uautoriseret
adgang.
SIR anbefaler, infrastruktur foretager en
gennemgang i domain admin gruppen og
sammenholder til godkendte oprettelser.
Herunder at udarbejdede excelark lø-
bende ajourføres således, at det afspej-
ler de faktiske forhold i domainet.
24 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0025.png
Nr.
Observationer
ensstemmelser, hvorfor vi lukker anbefalingen.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen
Fejlen skyldes mht. konsulenter, stavefejl i Excel ark i forhold til account navn, og en konsulent der skulle have været hos os, men aldrig kom, og
derfor var oprettet i Excel ark, men ikke i Domænet.
Det har ikke for alle Domain Admins været kutyme at fjerne disablede Domain Admin accounts fra rettighedsgrupper – det vil blive indskærpet,
så Domain Admins gruppen ikke indeholder lukkede accounts.
4.6.
Priori-
tet 2
Revurdering af administrator brugere
Jf. dokumentet "Administration af administratorer i SKATs
Windows miljø" side 4, fremgår det, at der en gang månedligt
skal ske gennemgang af medlemmer af gruppen "Domain
Admins".
SIR har fået oplyst, at denne kontrol udføres som beskrevet
en gang månedligt, men at der ikke udarbejdes dokumentati-
on for gennemgangen, og at den ofte laves i forbindelse med,
at der opstår en ændring af en anden bruger.
Status 2014:
Vi har indhentet det excelark som Infrastruktur anvender til
styring af deres brugere. I arket kan man se, at der regel-
mæssigt siden maj 2013 er fortaget ajourføring af Enterprise
admins, Domæne admins og brugere med begrænset admin.
Rettigheder. Vores gennemgang har ikke givet anledning til
bemærkninger, hvorfor vi lukker anbefalingen.
Vi anser punktet for lukket
Manglende formel revurdering af op-
rettede brugere og deres rettigheder
øger risikoen for, at uoverensstem-
melser i brugerrettigheder og adgange
ikke opdages, hvilket som afledt effekt
øger risikoen for uautoriseret adgang.
SIR anbefaler, at SKAT it-
sikkerhedspolitikkens it-regler på områ-
det følges, herunder at der udføres
egentlige revurderinger af brugerne og
deres udvidede rettigheder, og at revur-
deringen dokumenteres.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen.
IT foretager løbende vurdering af Domain Admin rettigheder, og mindst en gang om måneden dokumenteres vurderingen med dato markering i
regneark.
For øvrige udvidede rettigheder overvejes det, hvordan revurdering kan foretages.
25 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0026.png
Nr.
4.7.
Priori-
tet 2
Observationer
Risici
Anbefalinger
SIR anbefaler, at SKATs it-
sikkerhedspolitik på området følges, og
at brugerne maksimalt har 5 logon for-
søg, inden kontoen spærres.
De enkelte regneark er udvidet med oplysninger, der dokumenterer de kontroller/ændringer, der udføres.
”Password settings” for SKATs domaine
Ved et stort antal logon forsøg øges risikoen for uau-
SIR har modtaget udskrifter fra domænet, som toriseret adgang.
viser, at brugerne er underlagt følgende pass-
word krav, når de logger på netværket:
* Password skift hver 90 dage
* Husker de sidste 24 passwords.
* Minimum password alder er 5 dage
* Minimum 8 tegn
* Kompleksitet er aktiv/enabled
* Brugerne har 10 logon forsøg, hvorefter man
spærres i 24 timer, hvorefter man har 10 nye
forsøg.
Fra SKAT it-sikkerhedspolitiks it-regler afsnit
11.3 er følgende krav opsat til netværks logon:
* Minimum 8 tegn
* Være en blanding af store og små bogstaver
(ikke æ, ø eller å)
* Minimum indeholde et stort bogstav
* Minimum indeholde et tal og/eller et special-
tegn
Fra SKAT it-sikkerhedspolitiks it-regler afsnit
11.5 skal adgangskontrolsystemet låse bru-
gerkonti efter fem forgæves adgangsforsøg.
Status 2014:
Vi har indhentet ny udskrift fra domænet vedr.
”password policy” og kan konstatere, at bru-
gerne fortsat har 10 logon forsøg, hvilket er
manglende efterlevelse af gældende it-
26 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0027.png
Nr.
Observationer
sikkerhedspolitik.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen.
IT har imidlertid fejl i nogle applikationer, der betyder, at hvis antallet af password forsøg sættes til 5, så vil vi få rigtig mange password låsninger.
It arbejder for at få disse problemer løst, så vi igen kan nedsætte antallet af logon forsøg til 5, som informations sikkerheds politikken foreskriver.
Tidshorisont for løsning kendes ikke på nuværende tidspunkt.
SKATs kommentar i 2014:
Infrastruktur/Leif Schandorph:
Skat har løst en del af problemerne på de applikationer, der gav anledning til at setting måtte sættes op, der er imidlertid kommet andre løsnin-
ger til mobil mail mv.
SKAT har derfor endnu ikke implementeret setting i produktionsmiljøet – der planlægges en styret change af setting senere i 2015 udenfor
spidsbe-lastnings periode.
Forventet implementeret 31-07-2015.
4.8.
Priori-
tet 2
”Audit-policy settings” for SKATs domaine
Manglende registrering af sikkerhedsmæssige hæn-
Opsætning af logning, når medarbejderne log- delser samt opfølgning herpå medfører risiko for, at
ger på SKATs netværk. SIR har modtaget kopi eventuelle forsøg på angreb ikke opdages i tide.
af ”audit policies” fra Domain Controlleren og
kan se, at der kun i begrænset omfang sker
logning af væsentlige hændelser. Gennem-
gangen viser, at logningen er sat til følgende:
*Audit account logon events: Success, Failure
*Audit account management: Success, Failure
*Audit logon events:
Failure
*Audit policy change:
Success, Failure
*Audit privilege use:
Failure
*Audit system events:
Success, Failure
Fra SKATs It-sikkerhedspolitikkens it-regler
afsnit 10.10 fremgår det blandt andet, at der
skal ske logning, så man kan se, hvilke bruge-
SIR anbefaler, at der foretages gennem-
gang af logningskriterierne, og at der
logges på følgende handlinger for efter-
levelse af gældende it-sikkerhedspolitik.
*Audit account logon events: Success,
Failure
*Audit account management: Success,
Failure
*Audit logon events:
Success,
Failure
*Audit policy change:
Success,
Failure
*Audit privilege use:
Success,
Failure
*Audit system events:
Success,
Failure
27 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0028.png
Nr.
Observationer
re, som har tilgået systemet, dvs. success for
logon event, og success for privilege use og
uautoriserede adgangsforsøg.
Status 2014:
Vi har set dokumentation som viser at følgen-
de logningen er sat:
*Audit acc. logon events: Failure
*Audit acc. management: Success, Failure
*Audit logon events:
Failure
*Audit policy change:
Success, Failure
*Audit privilege use:
Success, Failure
*Audit system events:
Success, Failure
Risici
Anbefalinger
Vi anser fortsat punktet for åbent.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen.
IT vil følge Revisionens anbefalinger og koordinere disse med informations sikkerhed, så der kan ske opdatering af politikkerne.
Aktiviteten er igangsat.
SKATs kommentar i 2014:
Infrastruktur/Leif Schandorph:
Settings er ændret i henhold til sikkerhedspolitik.
4.9.
Priori-
tet
2
Manglende formel godkendelse af oprettelser
I dokumentet "Administration af administrato-
rer i SKATs Windows miljø" fremgår det på
side 4, at "Det er kun kontorchefen fra Infra-
struktur, som kan godkende oprettelser”.
SIR har fået oplyst, at der faktisk ikke udføres
nogen egentlig godkendelse ved oprettelse af
brugere med udvidede rettigheder. Brugerne
er godkendt implicit i kraft af deres organisato-
riske placering i Infrastruktur gruppen.
Manglende godkendelse og automatisk tildeling øger SIR anbefaler, at kontorchefen for infra-
risikoen for oprettelse af brugerkonti uden arbejdsbe- struktur udfører en formel godkendelse
tinget behov.
af oprettede brugere med administrator
rettigheder.
28 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0029.png
Nr.
Observationer
Status 2014:
Det er oplyst, at området på nuværende tids-
punkt er uændret, men Infrastruktur er i proces
med at overføre styringen til BRAS, hvor initie-
ringen og godkendelse af brugererne vil ske af
nærmeste chef.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen. IT påtænker at indføre en formel procedure.
SKATs kommentar i 2014:
Infrastruktur/Leif Schandorph:
Oprettelsen af brugere med særlige administrative privilegier, er implementeret i BRAS ultimo 2014.
Tildelingen af rettighederne sker derfor fremover via BRAS også for de centrale IT administrations rettigheder i infrastruktur.
4.10.
Priori-
tet 1
Rettidig spærring af brugere med udvidede
Manglende inaktivering øger risikoen for uautoriseret
rettigheder
adgang og er ligeledes manglende efterlevelse af it-
SIR har indhentet kopi af det regneark, som
sikkerhedspolitikken.
infrastruktur bruger til styring af brugere med
udvidede rettigheder. Man kan af listen se,
hvornår de enkelte medarbejdere har fået til-
delt administrator rettigheder og hvornår de er
blevet inaktive.
SIR har sammenholdt regnearket med listen
over fratrådte medarbejdere fra SAP-HR. Ved
gennemgangen har SIR konstateret 5 brugere
som jf. SAP-HR er stoppet, men deres account
er først gjort inaktiv måneden efter.
Status 2014:
Vi har indhentet liste fra SAP-HR over seneste
fratrådte medarbejdere i SKAT. Listen er
sammenholdt til Infrastrukturs regneark over
ADM brugere. Ved vores sammenholdelse er
SIR anbefaler, at SKATs it-
sikkerhedspolitik efterleves og at bruger-
ne gøres inaktive, når de ikke længere
har et arbejdsbetinget behov.
29 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0030.png
Nr.
Observationer
der ikke konstateret brugere som burde have
været slettet i Infrastrukturs regneark, grundet
evt. fratrædelse.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige i observationen. IT har hidtil i forbindelse med månedlig gennemgang konstateret, at en fratrædelse har fundet sted.
Det skal dog tilføjes, at accounts er blevet lukket øjeblikkelig ved diskretionære afskedigelser. IT har allerede inden revisionen arbejdet med en
løsning på problematikken, og løsningen forventes implementeret hurtigst muligt.
5.
5.1.
Priori-
tet
3
Styring af rettigheder via SISY og AU
Udpeget systemejer
Via Intranettet og siden "Systemoverblik" er
det konstateret, at en medarbejder fra Intern
Revision er udpeget som systemejer til SISY.
Ingen er udpeget som platformsejer, og det er
ligeledes medarbejderen fra Intern Revision,
som skal kontaktes i relation til procesejerska-
bet.
Medarbejderen har været i SIR siden 1/1 2009
og bør ikke være tildelt ejerskabet til nogle sy-
stemer.
Status 2014:
Vi har konstateret, at medarbejderen fra SIR
ikke længere fremstår som systemejer til SISY
på siden ”Systemoverblik”. Vi har dog også
konstateret, at system- og procesejerskabet
for SISY ikke er placeret hos specifikke med-
arbejdere men er placeret i bestemte kontorer.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enig i Revisionens anbefalinger.
Manglende eller forkert angivelse af ejerform øger
risikoen for manglende ansvarsplacering, ligesom der
kan opstå tvivl om, hvem der skal godkende eventu-
elle ændringer til systemet.
SIR anbefaler, at der formelt i relation til
SISY udpeges en system-, platforms- og
procesejer, som påtager sig disse ejer-
skaber. Ligeledes anbefaler SIR at "sy-
stemoverblik" listen på intranettet opda-
teres med disse informationer.
SIR anbefaler, at ejerskabet og ansvar
placeres hos navngivende personer.
30 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0031.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2014:
Erhvervs- og Personafregningssystemer, Søren Kjær Jensen.
Der vil være udpeget systemejer, platformsejer senest ultimo april 2015. Procesejerskab ligger i Kundeservice som vil få forelagt SIR’s anbefa-
ling.
5.2.
Priori-
tet 2
Risikoanalyse for SISY
Manglende ajourføring af risikoanalysen øger risikoen SIR anbefaler, at risikoanalysen ajourfø-
Via applikationen ”RISK” er det konstateret, at for, at der ikke er opnået kendskab til eventuelle æn- res, og at der tages stilling til eventuelle
den sidst udarbejdede risikoanalyse for SISY dringer i væsentlige risici.
udvalgte områder med øget risiko.
er foretaget den 22. april 2008.
Jf. SKATs it-sikkerhedspolitikkens it-regler af-
snit 4 skal der årligt ske udarbejdelse af risiko-
analyser.
Processen "SISY" vurderes som værende "Kri-
tisk for SKAT", og afhængigheden af nøgle-
personer vurderes til at være "Stor", ligesom
det fremgår, at informationsressourcen har et
"stort aktivitsomfang" og er "stigende i anven-
delsen".
Status 2014:
Vi har ikke modtaget dokumentation for udar-
bejdelse af ny risikoanalyse for SISY.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige og vil få udarbejdet en risikoanalyse. (ultimo september 2013)
SKATs kommentar i 2014:
Erhvervs- og Personafregningssystemer, Søren Kjær Jensen.
Der vil blive udarbejdet en risikoanalyse senest ultimo april 2015.
5.3.
Priori-
tet 2
Udpeget platformsejer eller procesejer for AU
Via Intranettet og siden "Systemoverblik" er
det konstateret, at der er udpeget systemejere
fra it-drift. Ingen er udpeget som platformsejer
Manglende angivelse af ejerformer øger risikoen for
manglende ansvarsplacering, ligesom der kan opstå
tvivl om, hvem som skal godkende eventuelle æn-
dringer til systemet.
SIR anbefaler, at der formelt i relation til
AU udpeges en platforms- og procesejer,
og at "systemoverblik" listen på intranet-
tet opdateres med disse informationer.
31 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0032.png
Nr.
Observationer
eller procesejer.
Status 2014:
Vi har via ”Systemoverblik” konstateret, at der
nu er udpegede egentlige personer til at være
systemejere, modellører og It-arkitekt.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Der er udpeget en platformsejer for AU, og vi vil tilsikre, at systemoverblikket opdateres. Procesejerskabet skal afklares med Kundeservice.
5.4.
Priori-
tet
2
Risikoanalyse for AU
SIR har fået oplyst, at det er en ledelsesmæs-
sig beslutning at fravælge udarbejdelse af en
risikoanalyse for AU.
Jf. SKATs it-sikkerhedspolitiks it-regler afsnit
4, skal der årligt ske udarbejdelse af risikoana-
lyser. Det er SIRs vurdering, at ”AU” systemet
udgør en "høj" risiko, med krævende oppetider
og tilgængelighed, hvorfor det er vigtigt, at der
udarbejdes risikoanalyser til afdækning af om-
rådet.
Status 2014:
SIR har konstateret, at SKAT den 8/5-2014 har
udarbejdet en risikoanalyse for AU, hvor kon-
klusionen samlet set er ”tilfredsstillende” i rela-
tion til fortrolighed, integritet og tilgængelighed.
Vores gennemgang af risikoanalysen har ikke
givet anledning til nye bemærkninger, hvorfor
vi lukker anbefalingen.
Vi anser punktet for lukket.
Manglende udarbejdelse af risikoanalyse for et speci- SIR anbefaler, at der via RISK bliver ud-
fikt system øger risikoen for, at der ikke er kendskab arbejdet en risikoanalyse for systemet.
til, hvor lang tid organisationen kan "tåle", at det på-
gældende system ikke er tilgængeligt.
SKATs kommentar i 2013:
IT er enige og vil få udarbejdet en risikoanalyse. (ultimo september 2013)
32 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0033.png
Nr.
5.5.
Priori-
tet 2
Observationer
Risici
Anbefalinger
SIR anbefaler, at brugeradministrationen
for eksterne brugere til RACF styres via
SKAT’ processer i lighed med interne
brugere, således at SKAT har styr på,
hvilke brugere som oprettes, og hvilke
rettigheder som tildeles.
CSC rettigheder i RACF
Manglende intern styring af eksterne brugere til
SIR har fået oplyst, at autorisationsteamet og- RACF øger risikoen for uautoriseret adgang.
så står for brugeradministrationen af RACF
brugere. SIR har endvidere fået oplyst, at CSC
også selv udfører brugeradministration af CSC
brugere i SKATs RACF.
Status 2014:
Informationssikkerhed har oplyst, at der ikke er
et krav om, at SKAT skal have oplysninger om
leverandørers brugere og deres adgange, og
da SKAT tidligere har tilkendegivet, at de me-
ner den nuværende styring og opfølgning er
betryggende, har de samtidig tilkendegivet at
de ikke ønsker at følge anbefalingen, men i
stedet valgt at leve med risikoen.
SKAT er bekendt med og har valgt at leve
med risikoen.
SKATs kommentar i 2013:
Aftalen med CSC har altid været sådan, at CSC selv har administreret deres adgange til SKATs systemer.
Til SKATs verifikation fremsender CSC månedligt benyttelsesstatistikker til SKAT, som dokumenterer, hvilke medarbejdere der har benyttet sig
af adgangen. SKAT gennemgår stikprøvevis disse benyttelsesstatistikker og følger op. Ligeledes foretager CSC �½-årlige gennemgange af opret-
tede CSC brugere til SKATs systemer for at se, om de fortsat har et arbejdsbetinget behov for adgang. Vi mener, at den nuværende styring og
opfølgning er betryggende.
SLUT
33 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0034.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og processer, der un-
Meget
derstøtter det reviderede område. Samtlige observationer kan henføres til prioritet 3.
tilfredsstillende
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og processer, der
understøtter det reviderede område. Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet
3. Enkelte observationer med prioritet 2 kan dog forekomme. Samlet set udgør de implemen-
terede forretningsgange et ”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og processer, der un-
derstøtter det reviderede område. Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 2
eller 3 med hovedvægten på prioritet 2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekom-
me. Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et
ikke helt tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf en
forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de forretningsgange og proces-
ser, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af observationerne er omfattet af
prioritet 1 eller 2 med hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan fo-
rekomme. Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør
et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er som følge heraf en
væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
34 af 35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962599_0035.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at processens målopfyldelse ikke realise-
res som følge af den konstaterede svaghed. Der bør straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at
udbedre de observerede svagheder.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden kan omfat-
te manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regnskabsmæs-
sige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som føl-
ge af den konstaterede svaghed. Der bør iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de ob-
serverede svagheder.
2.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede forretningsgan-
ge/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere hensigtsmæssig måde, såle-
des at eksekveringen forbedres.
Observationer, som vi har lukket i denne revision, er markeret med ”Grå”.
35 af 35