Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962597_0001.png
25. februar 2015
J. nr. 14-0049141
Plannr. 11422
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområdet SKAT IT
It-revision af systemopdateringer
(patching)
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Direktør Jan Topp Rasmussen, SKAT IT
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0002.png
Forord
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har jævnfør orienteringsbrev af 22.
januar 2014 revideret SKATs styring af systemopdateringer (patching). Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteter, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse
af de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 25. februar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
It-revision af systemopdateringer (patching)
2 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at efterprøve, om SKAT i 2014 har sikret en korrekt
og betryggende opdatering af systemer for at undgå uautoriserede ændringer,
fejl, mangler og driftsforstyrrelser i forbindelse med opdatering af SKATs it-
systemer.
Systemopdatering definerer vi som patching, hotfixes, service packs,
maintenance releases til applikationer, styresystemer og databaser, der kan
forbedre ydeevne samt begrænse risikoen for driftsforstyrrelser og uautoriserede
adgange til SKATs data. Dette omfatter ikke funktionelle ændringer i
programmer. Programændringer er omfattet af en særskilt revision i 2014.
På baggrund af revisionens observationer, er eventuelle afledte risici vurderet.
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden april til oktober 2014 og har omfattet en
efterprøvning af:
1) om der er udarbejdet formelle regler og procedurer for systemopdatering
2) om regler og procedurer for systemopdatering bliver fulgt af SKAT
3) om underleverandører følger SKATs regler for systemopdatering
4) om der er kontroller, der sikrer, at systemer bliver opdateret som forventet
5) om der eksisterer regler og procedurer for versionsstyring
Der har været fokus på følgende applikationer samt tilhørende styresystemer og
databaser:
SAP PS
Punktafgifter og selskabsskat
DMR
Motorregistret
Vareførsel I - Toldsystemer
Administrativ IT
SKATs interne systemer
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews,
indsamling og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale samt ved
fysisk observation.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra følgende afdelinger i SKAT:
Betalings- og Inddrivelsessystemer (SAP PS)
ESDH- og Toldsystemer (DMR)
Platforme (Vareførsel I)
It-service og Teknologi (Administrativ IT)
It-revision af systemopdateringer (patching)
3 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0004.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet for styring af processen for
systemopdateringer
kan
karakteriseres
som
værende
”ikke
helt
tilfredsstillende”.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
SKAT har ikke klare regler for opdatering af systemer. Dette øger risikoen for,
at SKAT ikke stiller de nødvendige krav
også overfor eksterne
serviceleverandører. Dette vanskeliggør samt øger risikoen for en
tidskrævende opfølgning på, hvordan og hvor ofte systemer skal opdateres.
Det er ikke muligt for SKAT at følge op på, hvilke systemopdateringer der er
tilgængelige, og hvilke den eksterne serviceleverandør har vurderet kritiske
og installeret disse i tide. Kritiske opdateringer, der ikke installeres eller ikke
installeres i tide af eksterne serviceleverandører, øger risikoen for
driftsforstyrrelser og/eller uautoriserede adgange til SKATs data.
SKATs administrative systemer er ikke opdateret periodisk. Dette øger
risikoen for driftsforstyrrelser og/eller uautoriserede adgange.
Grundet manglende funktionsadskillelse kan samme medarbejder i SKAT
installere systemopdateringer til SAP-systemerne på alle it-miljøer uden
tilstrækkelig afprøvning og godkendelse, hvilket øger risikoen for
uautoriserede opdateringer.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
0
1
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
2
1
0
0
0
3
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
2
0
0
2
4
Revisionsområde
1) Generelt
2) SAP PS
3) DMR
4) Vareførsel I
5) Administrativ IT
I alt
I alt
2
3
0
0
3
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner kan medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
It-revision af systemopdateringer (patching)
4 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Generelt
Risici
Manglende implementering af klare regler
for styring af opdateringer øger risikoen
for, at SKAT ikke stiller de nødvendige
krav overfor eksterne
serviceleverandører. Dette vanskeliggør
samt øger risikoen for en tidskrævende
opfølgning på, hvordan og hvor ofte
leverandører opdaterer SKATs systemer.
Anbefalinger
SKAT bør opstille klare regler for styring af
systemopdateringer herunder patches, hotfixes,
service packs, maintenance releases for blandt
andet styresystemer, databaser samt egen
udviklede og købte applikationer. Reglerne bør
som minimum omfatte omfang, hyppighed, hvornår
og hvem der bør opdatere - også for systemer
placeret hos eksterne serviceleverandører.
1.1 Regler for systemopdatering
2014
Af afsnit 10 i sikkerhedspolitikken version 4
P2
dateret 1. juli 2013 fremgår det, at der skal være
klare regler for opdatering af systemer, men disse
eksisterer ikke. Uanset at systemerne bliver driftet
og opdateret af eksterne serviceleverandører, bør
SKAT have klare regler for opfølgning, omfang,
hyppighed mv.
Handleplan fra SKAT
Jeanette Sporleder Ebbesen, Sikkerhed:
SKAT er enig i observationen. Sikkerhed har udarbejdet en håndbog for risikoejere (system- og procesejere). Håndbogen fastlægger regler for
efterlevelse af informationssikkerhedskravene og indeholder også en række konkrete og indirekte krav til systemopdateringer.
De konkrete krav til systemopdateringer fremgår af håndbog for risikoejere afsnit 22 og 31. Ved udførelsen af en systemopdatering skal risikoejer
ligeledes iagttage de krav, der stilles generelt i håndbogen, og særligt afsnit 25 samt 46 (indirekte krav).
Konkrete krav:
o
Afsnit 22. Beskyttelse af malware:
a) Sikkerhedsopdateringer bliver installeret straks, dog først efter en test og konsekvensvurdering (max. 2 dage)
e) Antivirus software og firewall er opdateret
g) Sikkerhedssoftware opdateres og vedligeholdes
j) Der er procedurer for sikkerhedsopdateringer
5 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0006.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
m) Sikkerhedsopdateringer testes jf. procedure
o
Afsnit 31. Styring af leverandørydelser:
b) Er ansvarsfordelingen for ændringsstyring og Patch Management beskrevet?
c) Er leverandørens modenhedsniveau for ændringsstyring og Patch Management tilfredsstillende?
Indirekte krav:
o
Afsnit 25. Styring af driftssoftware (Release Management)
o
Afsnit 46. ITIL (Release Management)
Sikkerhedsbrister eller fejlbehæftede
systemer, der ikke opdateres eller
opdateres for sent, påvirker ydeevne,
øger risikoen for driftsforstyrrelser og/eller
uautoriserede adgange til SKATs
systemer.
SKAT bør periodisk følge op på, om væsentlige
systemer fra fx Microsoft (Windows, Office,
Exchange, MS SQL), Oracle (Java, Oracle DB),
Adobe (Reader, Flash), Apple (Quicktime), SAP,
Citrix mv. er opdaterede i tide.
1.2 Opfølgning på systemopdatering
2014
Vurdering og installation af systemopdateringer er
P2
styret af leverandører jf. eksisterende aftaler.
Det fremgår dog ikke af driftsrapporter, hvilke
opdateringer der er tilgængelige, og hvilke den
eksterne serviceleverandør har vurderet kritiske.
Det er således ikke muligt for SKAT at vurdere,
om kritiske opdateringer er installeret i tide.
Handleplan fra SKAT
Martin Wood, It-service og Teknologi:
Bemærkning: Området henhører under Platforme
Johnni Jensen
IT Service og Teknologi, har ekstern driftsleverandør på Citrix området. Her fremgår systemopdateringer, versioner, patchniveauer og
driftsleverandørens anbefalinger af den månedlige driftsrapport.
Platforme, Johnni E Mandrup Jensen:
SKAT er delvis enig i observationen samt risikoen.
I samarbejde med udbudsfabrikken, og evt. leverandører m.fl., skal der bl.a. opstilles krav til rapporteringer i driftsrapporterne.
6 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
I forhold til sikkerhedspatches på operativniveau (Windows, Linux, MVS m.fl), databaser (Oracle, MSSQL m.fl) og øvrige middelwareprodukter er
det aftalt, at leverandøren kontakter SKAT om kritikaliteten, og om nødvendigheden
af at etablere et ”haste”
servicevindue.
Såfremt der ikke er tale om sikkerhedspatchning, vurderes systemopdateringer i hvert enkelt tilfælde. Her kan nævnes, at Oracle suiten ikke er
opgraderet til nyeste versioner, fordi det kræver store udviklingsomkostninger fx at flytte fra Oracle Portal Server til Oracle Webcenter (SKATs
portaler). Strategien for dette er en afklaring med Innovation og Arkitektur.
2
SAP PS
En uformel proces kan medføre en
uensartet styring af opdateringer til SAP,
hvilket ikke kan påvirke kvaliteten men
forøge processens tidsanvendelse.
En nedskrevet og formaliseret proces for
systemopdateringer bør udarbejdes,
kommunikeres ud internt i SKAT og aftales med
relevante eksterne serviceleverandører. Endvidere
bør det via periodisk overvågning af processen for
opdatering af systemer sikres, at den aftalte proces
følges.
2.1 Formaliseret proces:
2014
P3
Processen for styring af systemopdateringer,
herunder enhancement (EHP) og support
packages (SP) for SAP, er ikke nedskrevet og
formaliseret. Der er ikke en entydig beskrivelse af
ansvarsfordelingen mellem eksterne
serviceleverandører og SKAT, herunder hvem der
har ansvaret for EHP og SP, samt i hvilket
omfang.
Handleplan fra SKAT
Bente Kristensen, Betalings- og Inddrivelsessystemer:
SKAT er enig i observationen. Pr. 1. januar 2015 er SAP PS overgået til drift hos NNIT. I forhold til denne kontrakt er det leverandøren, der har
ansvaret for implementeringen af processen.
Processen bliver beskrevet i en ændringsanmodning, som skal godkendes i CAB, hvor både leverandøren og SKATs systemejere og
platformsejere er med.
7 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Manglende funktionsadskillelse øger
risikoen for uautoriserede opdateringer til
SAP, idet det er muligt at idriftsætte
support packages uden forudgående
tilstrækkelig afprøvning og godkendelse.
Anbefalinger
Funktionsadskillelse bør etableres for at sikre, at
samme medarbejder ikke kan installere
opdateringer på både udviklings-, test- og
produktionsmiljø.
Dette bør sikres på alle SAP-løsninger, selvom de
er placeret hos forskellige eksterne
serviceleverandører.
2.2 Funktionsadskillelse:
2014
P2
En og samme medarbejder i SKAT har mulighed
for at installere support packages på både
udviklings-, test- og produktionsmiljø uden
opdagende kontroller.
Handleplan fra SKAT
Bente Kristensen, Betalings- og Inddrivelsessystemer:
SKAT er enig i observationen. Det er systemejere, der pt. har muligheden. For at sikre funktionsadskillelsen, vil rollekonceptet inden 30. juni 2015
blive opdateret, hvor systemejer-rollen ikke længere har adgang til at installere support packages på udviklings-, test- og produktionsmiljøerne.
2.3 Interval for systemopdatering:
2014
Support packages for SAP har været installeret
P3
en gang på to år af SKAT.
Risikoen, for uautoriserede adgange til
SKATs systemer, øges ved, at eventuelle
sikkerhedsbrister eller fejl i SAP rettes for
sent.
SKAT bør ud fra en risikovurdering overveje et
hyppigere interval for opdatering af SAP.
Risikovurderingen bør både omfatte enhancement
packs og support packages for at sikre, at også
leverandøren installerer opdateringer i tide.
Handleplan fra SKAT
Bente Kristensen, Betalings- og Inddrivelsessystemer:
SKAT er enig i observationen. Support packages installation har bl.a. på grund af transition været udskudt.
SKAT vil sammen med NNIT i løbet af 2015 vurdere behovet for support packages på SAP.
3
DMR
Ingen særskilte observationer.
8 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0009.png
Nr.
4
Observationer
Vareførsel I
Ingen særskilte observationer.
Risici
Anbefalinger
5
Administrativ IT
En uformel proces kan medføre en
uensartet styring af systemopdateringer til
interne systemer, hvilket ikke kan påvirke
kvaliteten men forøge processens
tidsanvendelse.
En nedskrevet og formaliseret proces for
opdatering af administrative systemer bør
udarbejdes, kommunikeres ud internt i SKAT og
aftales med relevante samarbejdspartnere.
Endvidere bør det via periodisk overvågning af
processen for systemopdatering sikres, at den
aftalte proces følges.
5.1 Formaliseret proces:
2014
P3
Processen for styring af systemopdateringer for
interne systemer er ikke nedskrevet og
formaliseret.
Handleplan fra SKAT
Martin Wood, It-service og Teknologi:
SKAT er enig i observationen, og vil formalisere processen.
En nedskrevet formaliseret proces forventes at kunne være klar 30-06-2015.
5.2 Dokumentation for afprøvning:
2014
P3
Det er konstateret, at dokumentationen for
afprøvning af softwarepakker er mangelfuld, da
det af dokumentationen ikke fremgår, i hvilket
omfang de har været afprøvet og godkendt.
Mangelfuld dokumentation for afprøvning
medfører et reduceret overblik over
testomfang og testresultat. Dette kan
forøge processens tidsanvendelse, men
ikke påvirke kvaliteten af gennemførte
opdateringer.
Det bør sikres, at systemopdateringer bliver
idriftsat med dokumentation for tilstrækkelig
afprøvning og godkendelse. Dokumentationen bør
bl.a. indeholde oplysninger om testomfang,
testresultat, godkendelse af drift, tidspunkt og
involverede personer.
9 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra SKAT
Martin Wood, It-service og Teknologi:
SKAT er enig i observationen. Afprøvning og test dokumentation, er en del af Change processen, som er ved at blive implementeret.
Softwarepakker testes i den almindelige test proces, der udføres af systemejer/projekter, testdokumentationen er derfor en del af test proces, og
bør gennemføres af testmanager.
Change proces med forøget test dokumentation forventes at kunne være klar 30-06-2015.
5.3 Opdatering af administrative systemer:
2014
Kritisk software som Java, Flash, Reader,
P1
Shockwave, Silverlight og Microsoft-produkter
bliver ikke opdateret periodisk. It-service og
Teknologi informerer, at en arbejdsgang for
periodisk opdatering af Administrativ IT skal
igangsættes indenfor kort tid, men denne har
ligget stille grundet frozen zone, der blev
etableret for at sikre, at udvikling, afprøvning og
idriftsættelse af nye systemer, såsom
Skattekontoen, blev påvirket mindst muligt.
Software der ikke opdateres periodisk,
øger risikoen for driftsforstyrrelser,
ydeevne og/eller uautoriserede adgange
til SKATs administrative systemer.
SKAT bør sikre, at software til administrative
systemer opdateres periodisk (jf. anbefaling 1.2).
Kritiske softwareopdateringer bør også installeres i
frozen zone perioder baseret på en business
impact analyse.
Handleplan fra SKAT
Martin Wood, It-service og Teknologi:
SKAT er enig i observationen. Som IT Service og Teknologi beskrev overfor Revisionen, har SKAT vurderet, at hensynet til idriftsættelse af bl.a.
Skattekontoren og EFI i en frozen zone periode ikke måtte forstyrres af versionsopdateringer og patchninger af standardsoftware.
SKAT har derfor foretaget en risikovurdering og udsat de periodiske opdateringer i frozen perioden.
SKAT er ikke uenig i at software skal opdateres periodisk, og som udgangspunkt foretages sikkerhedspatchning i forhold til uautoriserede
adgange til SKATs systemer altid så hurtigt som muligt.
10 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKAT kan dog ikke altid opdatere og patche software, da der ofte er en lang række bindinger til SKATs forretningssoftware, der ved
opdatering/patchning ikke ville kunne anvendes eller give driftsforstyrrelser, og som derfor kræver et længere varende test forløb for at kunne
fungere efter en opdatering/patchning. Opdateringerne vil således også have ganske betydelige økonomiske konsekvenser i forhold til den
vedligeholdelse af legacy applikationer, der så må foretages.
SKAT har i forhold til de interne IT miljøer foretaget en lang række beskyttende foranstaltninger, der er med til at sikre at opdateringer i forhold til
sikkerhed IKKE er helt så tidskritiske. Således er der etableret Firewalls, Proxy servere, Web scanning, mail scanning i flere niveauer, Antivirus og
ikke mindst ”Whitelisting”, som beskytter de interne systemer mod anvendelse
af ikke autoriseret software.
SKAT vil i forbindelse med formalisering af proces jf. 5.1 beskrive, hvorledes de periodiske opdateringer og patchning skal ske, samt beskrive
hvorledes ”Business Impact Analyse” skal dokumenteres i forhold til de områder,
hvor periodiske opdateringer som følge heraf udelades.
Iværksættelse af den formaliserede proces forventes at kunne implementeres 30-09-2015.
11 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0012.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
It-revision af systemopdateringer (patching)
12 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962597_0013.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
It-revision af systemopdateringer (patching)
13 af 13