Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1971346_0001.png
19. november 2018
J.nr. 2018 - 6149
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 546 af 21. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Ann Giessing
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om, hvornår skattevæsenet første gang blev gjort opmærksom på, at der var problemer med snyd på området, jf. DR Kontants program Bedrag med brugte biler bragt den 20. september 2018, til skatteministeren
1971346_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af DR Kontants
program ”Bedrag med brugte biler” bragt den 20. septem-
ber 2018, som omhandler svindel med selvanmelderordningen i forbindelse med eksport-
godtgørelse for biler, bedes ministeren redegøre for, hvornår skattevæsenet første gang
blev gjort opmærksom på, at der var problemer med snyd på området.
Svar
Der blev indført regler om, at der kunne anmodes om refusion af en del af registrerings-
afgiften ved eksport af køretøjer med lov nr. 343 af 27. maj 2002. Formålet var at undgå
dobbeltbeskatning ved eksport af brugte køretøjer og dermed fjerne barrierer for handel
med brugte køretøjer på det indre marked. Alle køretøjer blev værdifastsat af vurderings-
mænd og af told- og skatteforvaltningen.
I 2008 blev det med lov nr. 265 af 23. april 2008 (L 42) muligt for virksomheder, der var
registreret hos Skatteforvaltningen, selv at angive værdien af køretøjer til eksport med
henblik på godtgørelse (selvanmelderordningen). Ordningen blev vedtaget af et enigt fol-
keting
blandt andet ud fra et hensyn om at lempe administrative byrder for erhvervsli-
vet og det daværende SKAT. Selvanmelderordningen indebærer imidlertid en vis risiko
for fejl på området, hvilket også blev anerkendt allerede ved ordningens udvidelse.
I forbindelse med behandlingen af L 42 blev følgende således bemærket i besvarelse af
spørgsmål 9: ”Kravet om et depositum på 200.000 kr. er et blandt flere incitamenter for
den registrerede virksomhed til at administrere ordningen loyalt. Men det kan naturligvis
ikke holde statskassen skadesløs, hvis nogen vil snyde i stor stil”.
Det bemærkes, at SKAT fra 2006 til lovændringen i 2008 gennemførte en administrativ
forsøgsordning, hvor virksomheder selv kunne angive værdien af brugte køretøjer til ek-
sport.
Da det efter lovændringen i 2008 blev konstateret, at køretøjer ældre end 10 år blev for-
søgt eksporteret, selvom de ikke var i registreringsklar stand, blev der med lov nr. 1338 af
19. december 2008 (L 24) indført krav om obligatoriske syn af køretøjer over 10 år. Her-
udover blev der lagt op til, at en betydelig andel af køretøjerne under 10 år skulle udtages
til syn. Samlet set blev der lagt op til, at der foretages syn af en tredjedel af alle køretøjer,
der eksporteres.
I forbindelse med behandlingen af L 24 blev Folketinget gjort opmærksom på, at der var
udfordringer med selvmelderordningen. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår såle-
des, at ”der
eksporteres årligt omkring 60.000 køretøjer og udbetales omkring 1 mia. kr. i
godtgørelse”.
Det fremgår samtidig, at ”en
stikprøvekontrol har vist, at 15-20 pct. af de
køretøjer, der var søgt godtgørelse for, ikke opfylder kravene til udbetaling af godtgø-
relse”.
Desuden bemærkes det, at der er ”eksempler på, at køretøjer er værdiansat for højt
i ansøgningen om godtgørelse”.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om, hvornår skattevæsenet første gang blev gjort opmærksom på, at der var problemer med snyd på området, jf. DR Kontants program Bedrag med brugte biler bragt den 20. september 2018, til skatteministeren
1971346_0003.png
Der har i perioden 2015-2018 været igangsat og gennemført en række undersøgelser på
eksportområdet samt efterfølgende tiltag i SKAT i forbindelse med udbetaling af eksport-
godtgørelse. Formålet har bl.a. været at afdække evt. manglende regelefterlevelse og at fo-
rebygge snyd. I perioden 2016-2018 har Skatteministeriets Koncernrevision endvidere un-
dersøgt området. Bl.a. på baggrund af de løbende undersøgelser er der foretaget en række
stramninger af regelgrundlaget og i administrationen, herunder:
Kontroltrykket ved den risikobaserede kontrol med eksport af selvanmelderes
værdifastsættelser er øget fra 5 til 10 pct. i 2016 og frem.
I perioden 2016-2017
blev der indført en ”kravlegårdsordning”, hvor alle nye
selvanmeldere følges tæt de første tre måneder. Der blev også stillet udvidede
krav til dokumentation, herunder for ejerskab og udførsel af køretøjer.
SKAT skærpede i 2017 praksis, så selvanmeldere skal anmode om eksportgodt-
gørelse mindst 14 dage før, køretøjer eksporteres, med henblik på at give mulig-
hed for at besigtige køretøjerne inden udbetaling af eksportgodtgørelse. Såfremt
Skatteforvaltningen vælger at besigtige køretøjer, må køretøjerne ikke eksporteres
før, besigtigelsen er foretaget.
I 2017 blev sikkerhedsstillelsen for virksomheder, der anmoder om registrering
som selvanmeldere, forhøjet fra 200.000 til 500.000 kr.
De interne undersøgelser og stramninger på området skal også ses i lyset af de interne
procedurer for eskalation og håndtering af udfordringer, som Skatteforvaltningen måtte
få kendskab til.
Som skatteminister må jeg desværre konstatere, at de initiativer, som i løbet af de senere
år er iværksat på området, ikke ser ud til at være tilstrækkelige i forhold til at løse udfor-
dringerne på eksportområdet. Dette står bl.a. klart, efter DR Kontant den 20. september
2018 bragte programmet
”Bedrag
med brugte biler”,
der understregede udfordringerne med
selvanmelderordningen.
Som skatteminister har jeg derfor igangsat en række yderligere målrettede initiativer med
henblik på at øge regelefterlevelsen i forbindelse med udbetalinger af eksportgodtgørelse.
Ved Folketingets åbning har jeg bl.a. fremsat et lovforslag, der giver bedre mulighed for
at nægte, at virksomheder kan blive registreret og godkendt til at bruge selvanmelderord-
ningen.
Motorstyrelsen vil også skærpe linjen over for selvanmeldere, der systematisk undlader at
efterleve reglerne. Motorstyrelsen vil bl.a. øge brugen af advarsler over for de virksomhe-
der i branchen, der ikke holder sig inden for ordningens rammer, og om nødvendigt fra-
tage virksomheder selvanmelderretten. Den nye Motorstyrelse vil også i et nyt vejled-
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om, hvornår skattevæsenet første gang blev gjort opmærksom på, at der var problemer med snyd på området, jf. DR Kontants program Bedrag med brugte biler bragt den 20. september 2018, til skatteministeren
1971346_0004.png
nings- og kontrolkoncept øge fokus på virksomheder, der udviser en uhensigtsmæssig ad-
færd. Fokus vil således ikke kun være på køretøjsniveau, men i høj grad også på virksom-
hedsniveau.
Jeg kan oplyse om, at Skatteministeriet netop har afsluttet en evaluering af eksportgodtgø-
relsesordningen, der viser, at der er udfordringer med regelefterlevelsen på området. Der-
udover har Rigsrevisionen d. 14. november 2018 afgivet en beretning om ordningen. På
baggrund heraf har jeg afholdt et første møde om eksportgodtgørelsesordningens fremtid
med Folketingets partier, og næste møde er lagt i kalenderen i december.
Side 4 af 4