Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1975996_0001.png
27. november 2018
J.nr. 2018 - 6071
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 536 af 11. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at oversende en tabel over de totale kvartalsvise restancer fra april 2013 svarende til tidspunktet for udgivelsen af Redegørelse om offentlige restancer pr. april 2013", til skatteministeren
1975996_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en tabel over de totale kvartalsvise restancer fra april 2013
svarende til tidspunktet for udgivelsen af ”Redegørelse om
offentlige restancer pr. april
2013”, jf. SAU alm. del –
bilag 263 (folketingsåret 2012-13) til og med 1. kvartal 2018 el-
ler senest opgjorte. I tabellen bedes restancerne opgjort både efter den oprindelige me-
tode og efter kursværdimetoden
Svar
Jeg vil indledningsvist gerne beklage den sene oversendelse af besvarelsen på spørgsmålet.
Helt indledningsvis vil jeg gøre opmærksom på, at der er en række udfordringer forbun-
det med at lave de efterspurgte opgørelser tilbage i tid, idet der har været anvendt forskel-
lige opgørelsesmetoder og datakilder. Der skal derfor tages en række forbehold, der bety-
der, at opgørelserne af restancerne, herunder forskellige opgørelser af værdien af restan-
cemassen, ikke er fuldt sammenlignelig over tid.
I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at opgørelsen i inddrivelige hhv. ikke
inddrivelige restancer ikke kan sammenlignes med opgørelsen af kursværdi, som er taget i
anvendelse fra 1. kvartal 2017. Opgørelsen af kursværdien er mere avanceret og mere ret-
visende end opgørelsen af inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer. Kursværdien kan
derfor ikke sidestilles med opgørelsen af inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer, lige-
som det ikke er muligt at opgøre kursværdien bagudrettet.
Opgørelsen af inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer tenderer til at overvurdere den
reelle værdi af den samlede gæld, fordi restancer, der kategoriseres som inddrivelige, med-
regnes med den fulde nominelle værdi, selvom skyldneren muligvis kun har delvis beta-
lingsevne. Det er baggrunden for, at denne opgørelse er under udfasning og erstattes af
kursværdiopgørelsen.
Jeg vil gerne understrege, at hverken opgørelsen i inddrivelige og ikke-inddrivelige restan-
cer eller kursværdien er udtryk for et realiseret tab eller afskrivning.
Endelig vil jeg gerne fremhæve, at det går fremad med at genoprette inddrivelsen af gæld
til det offentlige. I 2017 var inddrivelsesprovenuet på 6,7 mia. kr. svarende til ca. 560 mio.
kr. pr. måned. Provenuet er det højeste siden idriftsættelsen af EFI/DMI i 2013. Det er
forventningen, at inddrivelsesprovenuet i 2018 vil være højere end i 2017.
De totale kvartalsvise restancer fra 1. kvartal 2013 til 1. kvartal 2018 fremgår af nedenstå-
ende tabel 1 og 2 fordelt på inddrivelige-, ikke-inddrivelige restancer, samlede restancer
samt kursværdi. Tabel 1 indeholder perioden fra 1. kvartal 2013 og frem til og med 4.
kvartal 2016. Tabel 2 omfatter perioden fra 1. kvartal 2017, hvor kursværdimodellen blev
introduceret, til og med 1. kvartal 2018. De mere specifikke bemærkninger til de to tabel-
ler fremgår neden for.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at oversende en tabel over de totale kvartalsvise restancer fra april 2013 svarende til tidspunktet for udgivelsen af Redegørelse om offentlige restancer pr. april 2013", til skatteministeren
1975996_0003.png
Opgørelse af inddrivelige hhv. ikke-inddrivelige restancer (tabel 1 og 2)
Det bemærkes, at restancestatistikken i perioden efter EFIs idriftsættelse den 1. septem-
ber 2013 løbende er blevet udviklet, og i den forbindelse er opgørelsen af inddrivelige og
ikke-inddrivelige restancer ændret, hvorfor opdelingen ikke er fuldt sammenlignelig over
tid. Fra den 1. januar 2015 er der ikke foretaget ændringer i opgørelsesmetoden over ind-
drivelige og ikke-inddrivelige restancer.
Opgørelsen af inddrivelige og ikke-inddrivelige for 1. kvartal 2018 er opgjort efter det
gamle datavarehus, mens den totale restancemasse og kursværdien er opgjort efter det
nye. Opgørelserne indeholder ikke fordringer fra det nye inddrivelsessystem, PSRM.
Opgørelse af kursværdi (tabel 2)
Fra 1. kvartal 2017 er kursværdimodellen anvendt til opgørelse af restancemassens værdi.
Kursværdien af en fordring er det beløb, der udgør fordringens reelle værdi, og som for-
ventes at kunne inddrives. Ved beregning af kursværdien tages udgangspunkt i fordrin-
gens nominelle værdi. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at kursværdien er
udtryk for et øjebliksbillede og kan variere over tid i takt med ændringer i eksempelvis
skyldnernes betalingsevne.
Kursværdimodellen har siden idriftsættelsen gennemgået en validering af datagrundlaget,
hvor modelparametrene blev ændret pr. december 2017. Her blev inddrivelsesperioden
justeret fra 10 til 20 år og diskonteringsrenten fra 5 pct. til 4,5 pct. Opgørelsen er derfor
ikke fuldt sammenlignelig over tid. Skatteministeriet arbejder med at forbedre modellens
præcision over de kommende år i takt med, at der kommer bedre data om udviklingen på
inddrivelsesområdet.
Side 3 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om at oversende en tabel over de totale kvartalsvise restancer fra april 2013 svarende til tidspunktet for udgivelsen af Redegørelse om offentlige restancer pr. april 2013", til skatteministeren
1975996_0004.png
Tabel 1. Kvartalsvis opgørelse over restancer opgjort i inddrivelige, ikke-inddrivelige samt i alt fra 1. kvartal 2013 til 1. kvartal 2016.
mio.
kr.
Marts
Inddrive-
lige
43.448
34.604
20.916
N/A
Juni
Inddrive-
lige
43.050
36.350
20.771
30.559
September
Inddrive-
I alt
lige
80.691*
71.746
74.727
94.674
33.807
37.717
N/A
32.176
December
Inddrive-
lige
36.941
36.720
N/A
33.645
Ikke-inddrive-
lige
N/A
33.755
52.977
N/A
I alt
84.843*
68.359
73.892
89.988**
Ikke-inddrive-
lige
N/A
35.396
53.956
64.116
Ikke-inddrive-
lige
31.791
35.951
N/A
66.259
I alt
65.597
73.667
81.139**
98.434
Ikke-inddrive-
lige
29.280
36.818
N/A
67.597
I alt
66.221
73.538
85.919**
101.241
2013
2014
2015
2016
Tabel 2. Kvartalsvis opgørelse over restancer opgjort i inddrivelige, ikke-inddrivelige, i alt og i kursværdi fra 1. kvartal 2017 til 1.kvartal 2018.
mio.
kr.
Marts
Inddrive-
lige
2017
2018
33.173
34.299
Ikke-ind-
drivelige
I alt
Kurs-
værdi
20.990
24.904
Juni
Inddrive-
lige
35.144
Ikke-ind-
drivelige
71.224
I alt
106.368
Kurs-
værdi
21.696
September
Inddrive-
lige
34.084
Ikke-ind-
drivelige
73.830
I alt
107.914
Kurs-
værdi
20.639
December
Inddrive-
lige
35.237
Ikke-ind-
drivelige
75.540
I alt
110.778
Kurs-
værdi
25.313
69.947 103.120
77.088 111.352
Anm. (tabel 1 og 2): Beløbene i tabellerne vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. Alle de afrapporterede tal i tabellerne (inkl. kursværdi) er omregnet til PL-2018.
* Det bemærkes, at i perioden før idriftsættelsen af EFI i september 2013 var det kun SKATs egne krav, som var opdelt i inddrivelige og ikke-inddrivelige i restancestatistikken, hvorfor de ikke-inddrivelige restancer
ikke udgør differencen mellem inddrivelige restancer og totalen. Det bemærkes videre, at restancestatistikken før idriftsættelsen af EFI af systemtekniske grunde også indeholdt fordringer under opkrævning, som
omfattede krav, hvor skyldneren havde påklaget en skatteafgørelse og i den forbindelse var blevet meddelt ligningsmæssig henstand. Det er hovedårsagen til faldet i opgørelsen af den samlede gæld fra juni 2013 til
september 2013. Totalgælden kan derfor ikke sammenlignes i perioden før og efter 1. september 2013.
** På baggrund af Kammeradvokatens legalitetsanalyse blev det konkluderet, at SKAT ikke havde hjemmel til at indhente og opbevare oplysninger om forsørgere til brug ved opgørelse af nettoindkomst og betalings-
evne, som bl.a. er grundlag for opdeling af restancer i inddrivelige og ikke-inddrivelige. Denne opdeling findes derfor ikke i perioden september 2015
marts 2016, hvor den nødvendige hjemmel blev etableret.