Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1948647_0001.png
4. oktober 2018
J.nr. 2018 - 5571
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 534 af 7. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om at oplyse det senest mulige skøn over, hvor meget mindre provenutabet fra udskydelsen af indfasningen af registreringsafgiften for elbiler forventes at være i de enkelte år frem mod 2022 m.v., til skatteministeren
1948647_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det senest mulige skøn over, hvor meget mindre provenutabet
fra udskydelsen af indfasningen af registreringsafgiften for elbiler forventes at være i de
enkelte år frem mod 2022, sammenholdt med det oprindeligt forudsatte i aftale mellem
regeringen (V, LA, KF), Socialdemokratiet og Radikale Venstre om justering af aftalen
om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler af 9. oktober 2015 (nye
lempelser for elbiler) fra den 18. april 2017. Ministeren bedes endvidere, idet omfang det
er muligt, vurdere, hvor stor en del af det mindre provenutab, der skyldes aftalen om om-
lægning af bilafgifterne mellem Regeringen (V, LA og KF) og Dansk Folkeparti fra den
21. september 2017.
Svar
Skatteministeriet har ikke foretaget et skøn over mindreprovenuet fra udskydelsen af ind-
fasningen i de enkelte år frem mod 2022 efter indgåelsen af aftale mellem regeringen (V,
LA, KF), Socialdemokratiet og Radikale Venstre om justering af aftalen om de fremtidige
afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler af 9. oktober 2015 (nye lempelser for elbiler)
fra den 18. april 2017.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at der som udgangspunkt ikke foretages genberegninger af
virkninger af gennemførte regelændringer. I stedet indgår disse virkninger implicit i for-
bindelse med de løbende genberegninger af den strukturelle saldo og det finanspolitiske
råderum. Såfremt den realiserede effekt af et vedtaget tiltag er anderledes end det forud-
satte, vil dette således løbende
sammen med de realiserede effekter af alle andre rele-
vante tiltag mv.
blive afspejlet i de mellemfristede fremskrivninger og derfor også i det
beregnede finanspolitiske råderum.
Skatteministeriet følger dog løbende udviklingen i salget af el- og plug-in hybridbiler. I pe-
rioden fra den 1. januar 2016 frem til den 8. september 2018 er der blevet nyregistreret i
alt 3.054 elbiler,
jf. tabel 1.
For at nå det aftalte måltal på 5.000 elbiler inden udgangen af
2018, skal der således nyregistreres 1.946 elbiler i den resterende del af 2018, hvilket ikke
forekommer realistisk.
Tabel 1. Nyregistrerede elbiler og plug-in hybridbiler siden 1. januar 2016
2016
Elbiler
Plug-in hybridbiler
1.369
655
2017
759
653
2018
926
2556
I alt
3.054
3.864
Anm.: I 2018 er data for nyregistreringer fra 1. januar til og med 8. september.
Kilde: Bilstatistik.dk, Lovmodellen og udtræk fra DMR.
For så vidt angår plug-in hybridbiler er der i samme periode nyregistreret 3.864 biler. Stig-
ningen i salget af plug-in hybridbiler i 2018 skal først og fremmest ses i lyset af, at aftale
om
Omlægning af bilafgifterne
fra efteråret 2017 indebar en lempelse af registreringsafgiften
for plug-in hybridbiler, idet den lave sats blev sænket fra 105 pct. til 85 pct., og skala-
knækket blev hævet fra 106.600 kr. til 185.100 kr. (2017-niveau). Ved samme aftale blev
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om at oplyse det senest mulige skøn over, hvor meget mindre provenutabet fra udskydelsen af indfasningen af registreringsafgiften for elbiler forventes at være i de enkelte år frem mod 2022 m.v., til skatteministeren
1948647_0003.png
ejerafgiften også ændret, der har medvirket til at gøre det mere attraktivt at vælge biler
med en bedre brændstoføkonomi, såsom plug-in hybrid- og elbiler. Omlægningen inde-
bar, at fx en plug-in hybridbil, som fx Golf GTE, fik den maksimale lempelse på knap
60.000 kr.
Derudover er en medvirkende forklaring, at plug-in hybridbilsmarkedet generelt er vok-
set, og at der således er introduceret flere og billigere plug-in hybridbilmodeller og -vari-
anter på markedet fx Kia Niro.
Side 3 af 3