Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1940914_0001.png
20. september 2018
J.nr. 2018 - 3141
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 521 af 29. august 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. at Rigsrevisionen udtaler tvivl om, hvorvidt værdiansættelsesmodellen for restancerne er korrekt, jf. Rigsrevisorernes Beretning nr. 20/2017, til skatteministeren
1940914_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Rigsrevisorernes Beretning nr. 20/2017, at Rigsrevisionen udtaler tvivl
om, hvorvidt værdiansættelsesmodellen for restancerne er korrekt, fordi den bygger på en
række præmisser for inddrivelsen, som ifølge statsrevisorerne ikke er til stede pt. Er det
ministerens vurdering, at dette vil medføre yderligere afskrivninger, som Folketingets par-
tier ikke er blevet gjort bekendt med?
Svar
Formålet med kursværdimodellen er at give et mere retvisende billede af gældens reelle
værdi, end den nominelle værdi er udtryk for. Forskellen på gældens nominelle værdi og
kursværdien er et udtryk for, at størstedelen af gælden til det offentlige generelt ikke vil
kunne inddrives, primært fordi mange skyldnere er uden betalingsevne.
Der er således ikke tale om, at skatteforvaltningen afskriver og opgiver at inddrive gælden,
men at denne søges inddrevet, når og såfremt der hos skyldneren på ny opstår betalings-
evne. Jeg vil derfor gerne slå fast, at kursværdiansættelsen af gæld under inddrivelse (re-
stancer) ikke er udtryk for hverken et realiseret eller fremtidigt tab eller afskrivning.
Modellen, som er udviklet af PwC for Skatteministeriet, følger anerkendte internationale
standarder, ligesom den tager udgangspunkt i PwC’s erfaringer med udvikling af lignende
for bl.a. banker, realkreditinstitutter og finansielle institutioner i Europa tilpasset de sær-
lige forhold, herunder inddrivelsesredskaber, der gælder for den offentlige sektor. Skatte-
ministeriet vil over de kommende år arbejde med at forbedre modellens præcision i takt
med, at Skatteministeriet får adgang til bedre og flere data om den historiske udvikling på
inddrivelsesområdet.
Side 2 af 2