Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1940492_0001.png
20. september 2018
J.nr. 2018 - 5373
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 512 af 29. august 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om kontrollen er tilstrækkelig i lyset af, at der er givet boligjob-fradrag for 11 mia. med en skattemæssig værdi på 3,2 mia. kr., jf. svar på spm. 140, til skatteministeren
1940492_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 140, at der i 2017 samlet blev realise-
ret 9,2 årsværk på kontrolprojektet boligjob i SKAT. Mener ministeren, at kontrollen er
tilstrækkelig i lyset af, at der er givet boligjob-fradrag for 11 mia. med en skattemæssig
værdi på 3,2 mia. kr.?
Svar
Jeg vil gerne indledningsvis understrege, som jeg også tidligere har nævnt, at jeg anser det
som min opgave som skatteminister at fastsætte den politiske retning og ramme for skat-
teforvaltningen. Det betyder, at det er Skattestyrelsens ledelse, der prioriterer ressour-
cerne til konkrete aktiviteter
og det er også tilfældet i denne sammenhæng. Prioriterin-
gen foretages på tværs af samtlige skatteområder. Jeg kan derfor ikke forholde mig til pri-
oriteringen af særskilte kontrolprojekter.
Helt overordnet vil jeg bemærke, som nævnt
SAU alm. del
svar på spm. 140,
at Skattesty-
relsen prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete risici håndteres
mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser, kampagner eller
regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolprojekter er for ensi-
digt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling fra virksomhe-
derne. Skattestyrelsen skal også sikre en god vejledning og nemme indberetningsmulighe-
der.
Derfor skal man også være påpasselig med at vurdere behovet for kontrol udelukkende
ud fra den skattemæssige værdi af et område. Hvis et område fx er baseret på tredjeparts-
indberetninger, har digitale stopklodser eller andre strukturelle løsninger, kan det mindske
risikoen for snyd og fejl markant og dermed reducere behovet for kontrol. Ved boli-
gjobordningen er der eksempelvis en beløbsgrænse pr. person, og der kan kun benyttes
digitale betalingsformer. Herudover er der krav om, at borgeren skal kunne dokumentere,
hvilken virksomhed eller person, som har udført det arbejde, der ønskes fradrag for.
Når det er sagt, er det naturligvis vigtigt, at der altid er en reel opdagelsesrisiko, og der
skal derfor også være et vist kontroltryk. Skattestyrelsen prioriterer sine kontrolaktiviteter
ud fra en række forskellige hensyn, herunder bindinger (såvel politiske som lovmæssige),
analysebehov, synlighed og den skønsmæssige effekt på skattegab.
Side 2 af 2