Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1937678_0001.png
12. september 2018
J.nr. 2018 - 5225
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 507 af 20. august 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om, hvor stor en andel af de fuldtidsbeskæftigede der betaler mere end 55 pct., 52,5 pct., 50 pct., 47,5 pct., 45 pct., 42,5 pct. og 40 pct. af deres indkomst i skatter og afgifter, til skatteministeren
1937678_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af de beskæftigede der betaler mere end
55 pct., 52,5 pct., 50 pct., 47,5 pct., 45 pct., 42,5 pct. og 40 pct. af deres indkomst i skatter
og afgifter?
Svar
I
tabel 1
er vist andelen af alle beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede (jf. SAU spørgsmål nr.
508 af 20. august 2018), hvis samlede skatte- og afgiftsbetaling målt i procent af brutto-
indkomsten
benævnt den
effektive gennemsnitsskat
overstiger de i spørgsmålet nævnte
grænser.
Tabel 1. Effektiv gennemsnitsskat opgjort på andele og antal for beskæftigede og fuldtidsbeskæfti-
gede i 2016
Beskæftigede
Effektiv gennemsnitsskat
(pct.)
Over 55 pct.
Over 52�½ pct.
Over 50 pct.
Over 47�½ pct.
Over 45 pct.
Over 42�½ pct.
Over 40 pct.
I alt
Andel
(pct.)
7
15
42
75
90
95
97
100
Antal
(1.000 personer)
130
270
770
1.380
1.660
1.750
1.790
1.840
Fuldtidsbeskæftigede
Andel
(pct.)
7
16
44
78
92
96
98
100
Antal
(1.000 personer)
120
260
740
1.310
1.540
1.610
1.630
1.670
Anm.: Indkomst og skattebetalinger er opgjort for indkomståret 2016. Den individuelle skattebetaling består af arbejdsmar-
kedsbidrag, indkomstskatter (ekskl. grøn check), ejendomsværdiskat og aktieindkomst, mens der for afgiftsbetalingen er
forudsat et gennemsnitligt afgiftsindhold på 24�½ pct. af den individuelle disponible indkomst. Bruttoindkomsten udgøres af
summen af individuel personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag, herunder skattepligtige indkomstoverførsler, samt net-
tokapital- og aktieindkomst. For sambeskattede udgør nettokapitalindkomsten den samlede nettokapitalindkomst fordelt
ligeligt mellem ægtefæller. Der betragtes alene skattepligtige personer med en positiv effektiv gennemsnitsskat i beregnin-
gerne.
Kilde: Lovmodelberegninger på en fuldtælling af befolkningen i 2016.
I 2016 betalte 97 pct. af de beskæftigede og 98 pct. af de fuldtidsbeskæftigede mere end
40 pct. af deres bruttoindkomst i skatter og afgifter. Ca. 7 pct. af såvel de beskæftigede
som af de fuldtidsbeskæftigede betalte mere end 55 pct. af deres bruttoindkomst i skatter
og afgifter. Det bemærkes, at fuldtidsbeskæftigede udgør ca. 90 pct. af alle beskæftigede,
givet de i besvarelsen anvendte definitioner (jf. nærmere forklaring nedenfor).
Den gennemsnitlige effektive marginalskat er beregnet til ca. 49,7 pct. for fuldtidsbeskæf-
tigede og 49,3 pct. for alle beskæftigede. Forskellen skyldes hovedsageligt progressionen i
indkomstbeskatningen, hvor skattebetalingen øges relativt i takt med stigende indkomst.
Der er i opgørelsen set bort fra selvstændige og delårsbeskæftigede (dvs. personer som er
ledige eller uden for arbejdsmarkedet en del af året), da disse personer kan have stor årlig
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om, hvor stor en andel af de fuldtidsbeskæftigede der betaler mere end 55 pct., 52,5 pct., 50 pct., 47,5 pct., 45 pct., 42,5 pct. og 40 pct. af deres indkomst i skatter og afgifter, til skatteministeren
1937678_0003.png
variation i bruttoindkomsten. Opgørelsen af beskæftigede omfatter således alene fuldtids-
og deltidsbeskæftigede personer
1
.
De direkte skatter omfatter arbejdsmarkedsbidrag, indkomstskatter (ekskl. grøn check),
ejendomsværdiskat og aktieindkomstskat. Den gennemsnitlige afgiftsbetaling er bereg-
ningsteknisk opgjort til 24,5 pct. af de disponible indkomster, svarende til det forudsatte
automatiske tilbageløb fra moms- og afgiftsindtægter ved ændringer, der påvirker de dis-
ponible indkomster
2
.
Bruttoindkomsten er defineret som personlig indkomst (før arbejdsmarkedsbidrag), net-
tokapitalindkomst og aktieindkomst. For sambeskattede er nettokapitalindkomst og aktie-
indkomst fordelt ligeligt mellem ægtefæller. Det skal ses i lyset af, at ægtefæller kan over-
føre uudnyttet bundfradrag for positiv nettokapital- og aktieindkomst imellem sig samt
overføre eventuel negativ nettokapital- og aktieindkomst. I topskattegrundlaget indgår
endvidere ægtefællers samlede positive nettokapitalindkomst.
Opgørelsesmetoden indebærer, at personer med samme bruttoindkomst kan have for-
skellig skattebetaling, da de enkelte skatter opkræves på forskellige skattegrundlag. For
knap 500 beskæftigede er den effektive gennemsnitsskat beregnet til at være større end
100 pct. Dette kan eksempelvis forekomme, når en person har en stor negativ nettokapi-
talindkomst eller aktieindkomst og derved har en beskeden opgjort bruttoindkomst,
selvom personen har positiv personlig indkomst og dermed en positiv skattebetaling.
1
De anvendte definitioner af arbejdsmarkedsstatus er nærmere beskrevet i
Fordeling og Incitamenter 2004.
Det afspejler en gennemsnitsbetragtning på baggrund af hele befolkningen. Antagelsen understøttes i øvrigt af analysen af
2
forbrugsskatternes fordelingsvirkning,
jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2017,
der viser, at skattebetalingen i pct. af forbruget er
omtrent konstant på tværs af indkomstgrupper.
Side 3 af 3