Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1937366_0001.png
12. september 2018
J.nr. 2018 - 4553
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 499 af 24. juli 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 499: MFU spm. om betaling af skat og sygesikring i flere lande, til skatteministeren
1937366_0002.png
Spørgsmål
I artikel på forsiden af Flensborg Avis den 21. juli 2018: ”Pensionist bliver flået af dansk
skat og tysk sygesikring” fortæller en borger, at han må
betale skat og sygesikring til både
Danmark og Tyskland. Er eksemplet i overensstemmelse med dansk lov og internationale
aftaler og i bekræftende fald vil ministeren da tage initiativ til at indrette lovgivningen eller
de internationale aftaler, så en borger ikke skal betale disse ydelser i begge lande?
Der henvises til https://www.fla.de/wp/dailys/pensionist-bliver-flaaet-af-
%E2%80%A8dansk-skat-og-tysk-sygesikring/
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg efter reglerne i skatteforvaltningsloven
ikke har lov til at gå ind i konkrete sager. Jeg kan derimod kommentere det rejste spørgs-
mål generelt.
Pensionsudbetalinger fra danske pensionsordninger og danske sociale pensioner er som
udgangspunkt skattepligtige i Danmark, når de udbetales. Såfremt pensionsmodtageren er
skattemæssigt hjemmehørende i udlandet på udbetalingstidspunktet, er udgangspunktet
fortsat, at pensioner, der udbetales fra Danmark, også er skattepligtige til Danmark.
I tilfælde, hvor en pensionsmodtager er skattemæssigt hjemmehørende i Tyskland på ud-
betalingstidspunktet, fordeler den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst beskat-
ningsretten med henblik på at undgå dobbeltbeskatning. I henhold til denne overens-
komst vil Danmark som udgangspunkt have beskatningsretten til pensioner, der udbeta-
les her fra landet. Når pensionsudbetalingerne fra Danmark således ikke også beskattes i
Tyskland, er der ikke tale om en dobbeltbeskatningssituation.
Problemstillingen opstår, fordi der helt generelt er forskel på den måde, hvorpå offentlige
udgifter finansieres i Danmark og Tyskland. I Danmark finansieres adgangen til offentlige
sundhedsydelser gennem skatten, mens der i Tyskland skal foretages indbetalinger til ty-
ske sygekasser. Den sidstnævnte betaling har karakter af at være et socialt bidrag
ikke en
skat. Sociale bidrag er holdt uden for dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, og det er ef-
ter min opfattelse ikke en problemstilling, der kan
eller bør
løses gennem en dobbelt-
beskatningsoverenskomst.
Jeg har forståelse for, at den pågældende borger gerne vil undgå at betale sygesikringsbi-
drag i Tyskland af sin danske pension. Jeg har imidlertid ingen indflydelse på de tyske na-
tionale regler - herunder hvordan offentlige ydelser finansieres i Tyskland. Tilsvarende har
Tyskland ingen indflydelse på, hvordan vi i Danmark vælger at finansiere vores sundheds-
væsen mv.
Side 2 af 2