Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1939957_0001.png
19. september 2018
J.nr. 2018 - 4474
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 493 af 5. juli 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilken effekt de sænkelser, der er sket af marginalskatten i de seneste 30 år, har haft på den gennemsnitlige skattebetaling for de tre øverste indkomstdeciler, til skatteministeren
1939957_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilken effekt de sænkelser, der er sket af marginalskatten
i de seneste 30 år, har haft på den gennemsnitlige skattebetaling for de tre øverste ind-
komstdeciler?
Svar
Indledningsvist skal jeg beklage det sene svar, som skyldes, at spørgsmålet er stillet i som-
merperioden.
Siden 1990 er gennemført en række skattereformer, som samlet har trukket i retning af at
reducere marginalskatten på arbejdsindkomst
1
og dermed også gennemsnitsskatten i pro-
cent af indkomsten,
jf. tabel 1.
Reduktionen af marginalskatten har isoleret set ført til et
stigende arbejdsudbud og højere BNP.
Tabel 1. Marginalskat, gennemsnitsskat og gennemsnitlig skattebetaling i udvalgte år 1990-2014
Indkomst-
decil
8
9
10
8
9
10
8
9
10
1990
2000
2005
2010
2014
Gennemsnitlig marginalskat på arbejdsindkomst for voksne, pct.
55,3
57,4
59,0
39,0
40,6
45,8
87.900
105.800
177.900
53,5
54,8
57,4
37,2
38,9
43,5
96.000
117.700
212.700
52,3
53,6
56,5
35,4
36,7
41,1
98.100
120.600
215.400
43,0
44,9
47,7
32,7
34,0
38,3
94.000
115.800
219.100
41,8
43,8
46,8
32,6
33,9
38,0
94.300
117.900
230.800
Gennemsnitsskat for hele befolkningen, pct.
Gennemsnitlig skattebetaling, kr. (2018-priser)
Kilde: Marginalskatter og gennemsnitsskat: Svar på spm. nr. 336 til Skatteudvalget af 6. april 2016. Gennemsnitlig skatte-
betaling: Svar på spm. nr. 492 til Skatteudvalget af 5. juli 2018.
Udviklingen i den gennemsnitlige skattebetaling i kroner (i faste priser) afspejler
udover
de lovgivningsmæssige ændringer
overvejende den underliggende udvikling og sammen-
sætningen i indkomsterne, herunder reallønnen og kapitalindkomsterne mv. Udviklingen
fra 2005 til 2010 afspejler bl.a. virkningerne af det økonomiske tilbageslag i kølvandet på
finanskrisen fra 2008.
1
Det bemærkes, at tabel 1 viser den gennemsnitlige marginalskat fordelt på indkomstdeciler. Inddelingen af befolkningen i
indkomstdeciler er dannet med udgangspunkt i
familiernes
indkomster, dvs. den enkelte persons placering i et indkomstde-
cil afhænger ikke kun af personens egen indkomst, men også af familiemedlemmernes indkomst. Derfor kan en person
med relativt lav indkomst
fx en hjemmeboende studerende over 18 år
godt være placeret i 10. decil (dvs. det højeste
indkomstdecil), hvis vedkommendes forældre har en høj indkomst. Marginalskatterne er imidlertid beregnet med udgangs-
punkt i personernes egen indkomst og ikke familiens indkomst. Den gennemsnitlige marginalskat i fx 10. decil afspejler
derfor både marginalskatten for personer, som personlig har en relativt lav indkomst og derfor en relativt lav marginal-
skat, og for personer med en høj personlig indkomst og derfor en relativt høj marginalskat. Det er forklaringen på, at den
gennemsnitlige marginalskat i 10.decil er lavere end niveauet for den højeste marginalskat i de betragtede år.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilken effekt de sænkelser, der er sket af marginalskatten i de seneste 30 år, har haft på den gennemsnitlige skattebetaling for de tre øverste indkomstdeciler, til skatteministeren
1939957_0003.png
Det vurderes desværre ikke umiddelbart muligt at foretage en retvisende beregning af,
hvordan lavere marginalskat gennem de seneste 30 år har påvirket den gennemsnitlige
skattebetaling for de tre øverste indkomstdeciler.
Spørgsmålet forudsætter principielt en såkaldt kontrafaktisk beregning, hvor man
mo-
delteknisk
skulle tilbagerulle alle relevante ændringer i indkomstbeskatningen de sidste
30 år. Imidlertid er det ikke umiddelbart muligt at korrigere for det forhold, at det statisti-
ske beregningsgrundlag
som udgøres af registerbaserede oplysninger om de enkelte per-
soners indkomster og fradrag mv.
må antages at være påvirket af de forudgående 30 års
ændringer i skattesystemet. Således forudsættes ændringer i marginalskatten og gennem-
snitsskatten at påvirke befolkningens adfærd, blandt andet med hensyn til beskæftigelse
mv., og dermed også indkomsternes størrelse og fordeling.
Ændringerne i den gennemsnitlige skattebetaling over tid er derfor ikke blot et resultat af
selve ændringerne i skattereglerne, men også af de afledte adfærdsændringer, som har på-
virket indkomstgrundlaget for skatterne. Idet der ikke umiddelbart er nogen operationel
metode til at korrigere indkomsternes størrelse og fordeling, så det svarer til en situation
med skattereglerne for 30 år siden, er det heller ikke muligt at foretage en retvisende be-
regning af effekten på gennemsnitsskatten af de sidste 30 års skatteændringer.
At opdele ændringerne i den gennemsnitlige skattebetaling på indkomstdeciler, jf. spørgs-
målet, ville i givet fald føje et yderligere usikkerhedsmoment til beregningen. Det skyldes,
at skatteændringerne som nævnt også må antages at have påvirket indkomstfordelingen
og dermed fordelingen af befolkningen på indkomstdeciler.
Side 3 af 3