Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1952821_0001.png
12. oktober 2018
J.nr. 2018 - 4393
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 490 af 3. juli 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om omfanget af den momssvindel, der foregår i sager om konkurskarantæne og sager om tvangsopløsning af aktie- og anpartsselskaber, samt redegøre for udviklingen i perioden fra 2015 til 2018, skatteministeren
1952821_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere omfanget af den momssvindel, der foregår i sager om konkurs-
karantæne og sager om tvangsopløsning af aktie- og anpartsselskaber, samt redegøre for
udviklingen i perioden fra 2015 til 2018?
Svar
Jeg skal indledningsvis beklage det sene svar, som blandt andet skyldes, at spørgsmålet er
stillet i sommerferien.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Tvangsopløsning
af selskaber
Begrebet ”momssvindel” er ikke entydigt defineret; manglende momsbetalinger kan hen-
føres til alt fra små, hændelige fejl til omfattende, bevidst undladelse af momsbetaling.
Skattestyrelsen har ingen opgørelser over det samlede omfang af momssvindel ifm.
tvangsopløsning af selskaber, men kan foretage udsøgning af selskaber, som Erhvervssty-
relsen har sendt til tvangsopløsning til kontrol ud fra væsentlighed og risiko.
Konkurskarantæne
Skattestyrelsen har ikke adgang til oplysninger om, hvilke personer der er pålagt konkurs-
karantæne, idet styrelsen ikke har adgang til Erhvervsstyrelsens register herom. Skattesty-
relsen har derfor ikke opgørelser over det samlede omfang af momssvindel ifm. konkurs-
karantæne. Skattestyrelsen kan derfor heller ikke af egen drift iværksætte indsatser, som er
målrettet momssvindel hos personer, der er pålagt konkurskarantæne.
Indsats mod momssvindel
Skattestyrelsen er i forbindelse med sine kontrolaktiviteter bekendt med det forhold, at
visse selskaber tilsyneladende bevidst gøres insolvente med betydelig gæld til det offent-
lige, herunder skyldig moms, hvorefter virksomheden etableres på ny med samme aktivi-
tet og ejerkreds men i andet navn.
Skattestyrelsen er ligeledes bekendt med, at der i et vist omfang foregår systematisk op-
køb af sådanne nødlidende virksomheder, som herefter etableres på ny med samme akti-
vitet men i andet navn. Konkurser ses også brugt i svigskoncepter i forbindelse med
momskarruselsvig og kædesvig i form
af de såkaldte ”skraldespandsselskaber”.
Skattestyrelsen har en række indsatser, som har fokus på korrekt afregning af moms, og
som er beskrevet i Skattestyrelsens
Kontrolaktiviteter 2018, jf. SAU alm. del
bilag 177.
Her-
fra kan som eksempler nævnes projektet
Skyldig moms og manglende momsangivelser mv.,
hvor
der gennemføres kontrol af virksomheders afregning af moms og skat på grundlag af risi-
kobaserede udsøgnings- og scoringsmodeller, samt projektet
Moms i mellemstore og store virk-
somheder (specifikke områder),
hvor der blandt andet sker en risikobaseret udvælgelse af virk-
somheder til momskontrol.
Hvis der i forbindelse med et kontrolprojekt konstateres konkrete sager, der indeholder
elementer af kompleks svig med skatter og/eller afgifter, sendes disse til behandling i en
særlig enhed i Skattestyrelsen. Svig i forbindelse med konkurs og rekonstruktion indgår i
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om omfanget af den momssvindel, der foregår i sager om konkurskarantæne og sager om tvangsopløsning af aktie- og anpartsselskaber, samt redegøre for udviklingen i perioden fra 2015 til 2018, skatteministeren
1952821_0003.png
nogen grad i disse sager. I det omfang Skattestyrelsen initierer sager af egen drift på dette
område, anvendes konkurs som et blandt flere parametre i udsøgningen af sager til kon-
trol.
Skattestyrelsens vigtigste redskaber i forhold til afdækning og forebyggelse af svig omfat-
ter blandt andet krav om sikkerhedsstillelse ved registrering af ny virksomhed, kontrol af
indberetninger og selvangivelser, afslag på henstand med betaling af skyldige skatter og
afgifter, løbende opfølgning på manglende afregninger, indgivelse af konkursbegæring
samt iværksættelse af civil- og strafferetlige processer vedrørende personerne bag virk-
somhederne og eventuelt deres rådgivere.”
Jeg mener, at det er en god idé at se på muligheden for at give Skattestyrelsen adgang til
konkurskarantæneregisteret, da det bl.a. kan forbedre muligheden for at kræve sikker-
hedsstillelse hos stråmandsvirksomheder. Hvis adgangen til registret skal udvides, forud-
sætter det imidlertid regelændringer og inddragelse af både Erhvervsministeriet og Justits-
ministeriet. Skatteministeriet vil derfor undersøge, om Skattestyrelsen kan få adgang til
konkurskarantæneregistret i samarbejde med Erhvervsministeriet og Justitsministeriet.
Side 3 af 3