Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1916189_0001.png
21. juni 2018
J.nr. 2018 - 3648
Kontor:
Ejendomme, boer og gæld
[EBG]
Samrådsspørgsmål AM, AN, AO og AP
- Tale til besvarelse af spørgsmål AM, AN, AO og AP den 21. juni
2018, kl. 10.00.
Spørgsmål AM
Er det regeringens politik at fjerne arveafgiften, så-
dan som Liberal Alliance og det Konservative Fol-
keparti har foreslået? Der henvises til artiklen ”Blåt
flertal åbner for et opgør med arveafgiften: »Det er
dybt urimeligt, at man skal betale skat, efter at man
er død«” bragt i Berlingske den 6. maj 2018.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0002.png
Spørgsmål AN
Vil regeringens forslag til finanslov for 2019 inde-
holde forslag om at nedsætte arveafgiften?
Spørgsmål AO
Ministeren bedes forholde sig til, at en nedsættelse
af arveafgiften vil øge den sociale ulighed i Dan-
mark, f.eks. fordi 33 pct. af en nedsættelse af arve-
afgiften vil tilgå den 10 pct. mest velstående del af
befolkningen? Der henvises til Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråds analyse ”En lavere arveafgift er
en stor
skattelettelse til de rigeste” publiceret den
10. maj 2018.
Side 2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0003.png
Spørgsmål AP
Kan regeringen støtte at trække Danmark i en
mere skæv retning pga. øget geografisk ulighed
som følge af en nedsættelse af arveafgiften? Der
henvises til Arbejderbevægelsens Erhvervsråds
analyse ”Nordsjælland høster gevinsten på lavere
arveafgift” publiceret den 16. maj 2018, som do-
kumenterer, at den økonomiske gevinst ved en la-
vere arveafgift i højere grad vil falde i de relativt
velstillede kommuner nord for København og om-
kring Aarhus end i resten af landet.
Side 3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0004.png
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om bo- og
gaveafgiften
populært kaldet arveafgift.
Det er jo et emne, vi også tidligere har drøftet her
i udvalget for rundt regnet et år siden, da vi be-
handlede regeringens forslag om at nedsætte bo-
og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervs-
virksomhed.
Og et emne der både i den politiske og offentlige
debat, skiller vandene. Derfor er det også positivt,
at vi kan have en drøftelse om emnet her i dag.
Side 4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0005.png
Der er stillet fire spørgsmål efter ønske fra Jesper
Petersen (S), som jeg med spørgerens tilslutning
vil besvare samlet. Bagefter vil jeg naturligvis svare
på eventuelle spørgsmål fra udvalget.
Spørgsmål AM
Regeringens politik
Det første spørgsmål går på, om det er regeringens
politik at fjerne arveafgiften.
Jeg vil tillade mig at starte med det, vi allerede har
gennemført.
Side 5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0006.png
Som jeg allerede kort har været inde på, nedsatte
vi som bekendt sammen med DF bo- og gaveaf-
giften ved generationsskifte af erhvervsvirksom-
heder fra 2016.
Det betyder, at der fra 2020 kun skal betales 5 pct.
i bo- og gaveafgift, når en erhvervsvirksomhed
overdrages til næste generation.
Det reducerer likviditetstabet ved generations-
skifte af en erhvervsvirksomhed betragteligt, hvil-
ket betyder, at pengene kan blive i virksomhe-
derne til brug for investering i vækst og arbejds-
pladser.
Side 6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0007.png
Som det også fremgår af regeringsgrundlaget, er
det regeringens ambition at tage skridtet videre, så
der slet ikke skal betales bo- og gaveafgift ved
overdragelse af en erhvervsvirksomhed til den
nærmeste familie.
Det samme gælder ved overdragelse til en fond. I
modsætning til Socialdemokratiets
”enten eller”
er
det altså for regeringen et
”både-og”.
Side 7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0008.png
Det er en ambitiøs generationsskifte-politik, som
skal styrke mulighederne for at holde virksomhe-
derne
og dermed også arbejdspladserne
danske hænder.
Herudover er fokus i debatten gået til også at
handle om en generel lempelse af bo- og gaveaf-
giften.
Og det er selvfølgelig et oplagt spørgsmål, om vi
også skal gå ned ad den vej, så der i almindelighed
altså også i andre tilfælde end ved virksomheds-
overdragelser
skal betales mindre eller ingen bo-
Side 8 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0009.png
og gaveafgift, når den næste generation modtager
gaver eller arv.
Som fx i Sverige og Norge, der afskaffede afgiften
i henholdsvis 2005 og 2014
i Sverige under den
daværende socialdemokratiske regering.
Generelt mener jeg, at bo- og gaveafgiften for den
almindelige dansker er ganske høj. Og også for
høj.
Men det er klart, at en lempelse skal prioriteres i
forhold til andre ønsker. Og så skal der selvfølgelig
Side 9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0010.png
findes politisk flertal og den nødvendige finansie-
ring.
Og med det prismærke, der sidder på en sådan
lempelse, er det klart, at det er et spørgsmål om,
hvor vi bruger pengene bedst.
Spørgsmål AN
Finanslov for 2019
Det næste samrådsspørgsmål AN ligger i samme
boldgade og angår, om finanslovsudspillet for
2019 indeholder et forslag om at nedsætte afgiften
på arv.
Side 10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0011.png
Som bekendt fremlægger regeringen først sine en-
delige finanslovsprioriteringer til august.
Det vil være uklogt af mig som skatteminister at
udtale mig om, hvad regeringen vil prioritere i for-
bindelse med finanslovsudspillet for 2019.
Helt på linje med, hvad der også har været kutyme
for tidligere regeringer. Finanslovsudspillet må
derfor afventes med tålmodighed.
Side 11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0012.png
Spørgsmål AO
Social ulighed
I det tredje samrådsspørgsmål AO er jeg bedt om
at forholde mig til, om en nedsættelse af arveafgif-
ten vil øge den sociale ulighed i Danmark.
Først og fremmest er det vigtigt at holde sig for
øje, at vi formentlig allerede er et af de lande med
den mest lige formuefordeling. Det må forventes
overordnet set også at være tilfældet, hvis bo- og
gaveafgiften nedsættes.
Jeg har forud for dette samråd besvaret mere end
30 spørgsmål, bl.a. om de provenu- og fordelings-
mæssige konsekvenser af bo- og gaveafgiften.
Side 12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0013.png
Som det også fremgår af flere af svarene, findes
der ikke registerdata om grundlaget for boafgiften,
hvorfor det ikke er muligt præcist at opgøre stør-
relsen af arvebeholdningerne.
De tal, der anvendes i analyser og svar til Skatte-
udvalget, baserer sig derfor på formueoplysninger
fra året før dødsåret.
Med baggrund i disse formueoplysninger skønner
mine embedsmænd, at ca. 53 pct. af de afdøde en-
lige har haft en nettoformue under bundfradraget
og dermed ikke betaler skat af eventuel arv.
Side 13 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0014.png
Omvendt betyder det så, at ca. halvdelen af de af-
døde enlige har en nettoformue, der pålægges af-
gift, når den skal gå i arv til næste generation.
Det er selvfølgelig klart, at hvis der lempes pro-
centvis, så vil en stor arv også medføre en større
lempelse i kroner og ører.
Det ændrer imidlertid ikke på, at en nedsættelse vil
komme et bredt udsnit af danskerne til gode.
Det gælder fx faglærte eller personer med en kort
videregående uddannelse, der bor eller har boet i
Side 14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0015.png
ejerbolig. Her vil boet med stor sandsynlighed
overstige bundfradraget på ca. 300.000 kr.
Jeg tror generelt, at mange kan se, at der er ret og
rimelighed forbundet med, at folk selv kan råde
over de værdier, der efterlades til arvingerne.
Uanset om det så er afkastet af hårdt arbejde, dyg-
tighed, en kombination heraf eller noget helt
tredje.
Og det er jo også
som jeg allerede har nævnt
helt på linje med Sverige og Norge, som vi jo sam-
menligner os med på andre områder.
Side 15 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0016.png
Spørgsmål AP
Geografisk ulighed
Det fjerde og sidste samrådsspørgsmål AP angår,
om regeringen kan støtte, at Danmark trækkes i en
mere skæv retning på grund af øget geografisk
ulighed som følge af en nedsættelse af arveafgif-
ten.
Det er klart, at en generel nedsættelse af bo- og
gaveafgiften geografisk vil fordele sig i forhold til,
hvordan formuerne generelt er fordelt på tværs af
landet.
Side 16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0017.png
Det fremgår også af flere af de svar, jeg har afgivet
forud for samrådet.
I forhold til Arbejderbevægelsens Erhvervsråds
analyse har jeg noteret mig, at selv borgere, der bor
i kommuner, hvor der efterlades mindst til arvin-
gerne, stadig i gennemsnit står til at arve lige over
en halv million kroner.
Så nedsat bo- og gaveafgift vil altså også komme
den almindelige dansker til gode
hvad enten man
bor i en storby-kommune eller i en land-kom-
mune.
Side 17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0018.png
Vi er i regeringen meget optaget af skabe et sam-
menhængende Danmark. Der tror jeg efterhånden
heller ikke, der hersker tvivl om.
Vi har ad flere omgange udflyttet statslige arbejds-
pladser. Og hvis vi skal blive ved bo- og gaveafgif-
ten, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at den afgifts-
nedsættelse, vi har gennemført, vil være med til at
sikre arbejdspladser i områder, der ellers let kunne
blive glemt af udviklingen.
Afslutning
Til sidst vil jeg blot gentage, at den nedsættelse af
bo- og gaveafgiften, vi allerede har gennemført for
Side 18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. juni 2018 om arveafgiften, til skatteministeren
1916189_0019.png
overdragelse af erhvervsvirksomhed, uden tvivl er
helt afgørende for de mange familieejede virksom-
heder, der er eller står over for et generations-
skifte.
Derfor er det også afgørende, at S ikke efter et valg
får mulighed for at rulle afgiftsnedsættelsen tilbage
ikke mindst ift. at holde virksomhederne og der-
med også arbejdspladserne på danske hænder.
Med de ord vil jeg gerne sige tak for taletiden
og
jeg besvarer selvfølgelig gerne de spørgsmål, ud-
valget måtte have.
Side 19 af 19