MINISTEREN
Skatteudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. juli 2018
2018-3464
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Skatteudvalget har i brev af 14. juni 2018 stillet mig følgende spørgsmål (SAU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Rune Lund (EL).
Spørgsmål nr. 468:
I den såkaldte dieselgate-skandale er der indtil nu blevet tilbagekaldt op mod
12 millioner biler på verdensplan. I forlængelse af den omfattende, systemati-
ske snyd har den britiske regering indført ny lovgivning: The Road Vehicles
(Defeat Device, Fuel Economy and Type-Approval) (Amendment) Regulations
2018, som træder i kraft den 1. juli 2018. Lovgivningen vil betyde, at bilprodu-
center kan idømmes bøder på op til, hvad der svarer til ca. 420.000 kr./bil
(50.000£) i tilfælde af bevidst snyd med emissionerne. Har ministeren overve-
jet at indføre tilsvarende bøder i Danmark, og hvad er ministerens holdning til
også at indføre samme type bøder ved tilsvarende snyd med benzinbiler?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Det er blevet oplyst, at den britiske regering pr. 1. juli 2018 har indført ny lov-
givning, der indebærer, at bilproducenter kan idømmes bøder på op til 50.000
£, hvis de findes skyldige i bevidst snyd med køretøjs-emissioner.
Med den nye lovgivning ændres et ’statutory instrument’ (en slags bekendtgø-
relse) fra 2009, således at manipulationsanordninger, der muliggør snyd med
emissionsværdier, bliver en del af denne nye retsakt, som omhandler vejtrans-
port. Samtidig hæves sanktionsniveauet for denne slags lovovertrædelser til
maximalt 50.000 £.
Den nye britiske lovgivning skal formentlig ses på baggrund af den såkaldte
’VW-sag’, hvor tyske bilfabrikanter manipulerede med køretøjerne, så de havde
for lave emissionstal under tests.
Forholdene i Danmark adskiller sig fra de britiske (og tyske) forhold ved, at
Danmark ikke har en bilproduktion, ligesom der ikke foretages EU-
typegodkendelser i Danmark. Derfor er der ikke det samme behov i Danmark