Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1938641_0001.png
Skatteudvalget 2011-12
L 197 , endeligt svar på spørgsmål 19
Offentligt
J.nr. 12-0173664
Dato: 3. september 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 197 - Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgif-
ter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige
andre love (Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bil-
afgifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften
og forlængelsen af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 31. august 2012. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 466: Spm. om at oversende de konkrete skøn for stigningen i grænsehandlen af øl, vin, sodavand, chokolade og slik, som man forventede ville indtræffe som konsekvens af indekseringen af afgifterne i lovforslag nr. L197 (folketingssamling 2011-12), til skatteministeren
Spørgsmål:
I forlængelse af ministerens svar af 30. august 2012 på spørgsmål 5, hvor der henvises til
svar på alm. del spørgsmål 802, hvor der ikke redegøres for konsekvenserne for beskæfti-
gelsen i detailhandlen isoleret set, så stilles spørgsmålet igen. Ministeren bedes redegøre for
lovforslagets konsekvenser for beskæftigelsen i detailhandlen isoleret set. Ministeren bedes
uddybe lovforslagets konsekvenser for beskæftigelsen i detailhandlen isoleret set.
Svar:
Som det fremgår af mit svar på SAU alm. del spørgsmål 802 af 2. juni 2012, som jeg hen-
viser til i mit svar på spørgsmål 5, vil der ved at undlade at indeksere afgifterne være en po-
sitiv effekt på beskæftigelsen. Denne effekt opstår som følge af, at danskernes tilskyndelse
til at grænsehandle i udlandet mindskes over tid, mens udlændinges tilskyndelse til at græn-
sehandle i Danmark vokser over tid, i takt med at afgifternes reale værdi udhules. Denne
effekt bortfalder med forslaget.
Den samlede grænsehandelseffekt af forslaget skønnes at udgøre 275 mio. kr. fra 2018 og
frem svarende til en stigning på 2-3 pct. af den samlede grænsehandel, såfremt priserne i
vores nabolande ikke stiger i takt med prisudviklingen. Effekten på grænsehandlen er altså
meget begrænset, selv hvis man antager konstante priser i udlandet.
En stigning i grænsehandlen på 275 mio. kr. vil under samme forudsætninger som i tidlige-
re beregninger kunne skønnes at medføre bortfald af en stigning på skønsmæssigt ca. 100
beskæftigede i detailhandlen fra 2018, jf. mit svar på spørgsmål S 976 af 7. december 2012.
Det skal dog understreges, at konsekvenserne for grænsehandlen og dermed også beskæfti-
gelsen forventes at være langt mere begrænsede, da det er sandsynligt, at priserne på de
grænsehandelsfølsomme varer også stiger i vores nabolande. Der er derfor tale om et over-
kantsskøn. I det omfang at priserne i vores nabolande stiger i takt med inflationen, vil det
modgå effekten på grænsehandlen og dermed også effekten på beskæftigelsen i detailhand-
len.
Side 2