Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1917929_0001.png
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 3684
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 456 af 6. juni 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 457: Spm. om, hvad de provenumæssige effekter vil være, hvis forsikringsafgiften på lystfartøjer halveres, til skatteministeren
1917929_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad de provenumæssige effekter vil være, hvis forsikringsafgif-
ten på lystfartøjer sænkes til 1 pct. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvilken
effekt afgiftssænkningen vil have på grænsehandlen i form af lystfartøjer, der bliver vin-
teropbevaret, serviceret og repareret i udlandet. Endelig bedes ministeren oplyse, hvilke
elementer Skatteministeriet medtager, når ministeriet skal vurdere grænsehandlen.
Svar
En nedsættelse af forsikringsafgiften på lystfartøjer til 1 pct. skønnes med usikkerhed at
medføre et varigt umiddelbart mindreprovenu på ca. 35 mio. kr. og 20 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsættelse af lystfartøjsforsikringsafgiften til 1 pct.
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og
adfærd
2019
35
25
20
2020
35
25
20
2021
35
25
20
2022
35
25
20
2023
35
25
20
2024
35
25
20
2025
35
25
20
Varigt
35
25
20
Anm.: Der er indregnet arbejdsudbudseffekt på 12,5 pct. De afledte provenumæssige konsekvenser af øvrige adfærdsvirkninger vurderes at
være ikke nævneværdige.
Lystfartøjsforsikringsafgiften kan øge tilskyndelsen til at sende danske lystfartøjer til op-
bevaring i udlandet om vinteren, da danske bådejere får tilbagebetalt afgiften for de peri-
oder, hvor lystfartøjet ikke befinder sig i dansk farvand. Dette vil i givet fald medføre et
mindreprovenu fra lystfartøjsforsikringsafgiften. I det omfang der i forbindelse med vin-
teropbevaring af lystfartøjet foretages service og reparationer på båden i udlandet, vil det
kunne medføre et afledt mindreprovenu fra moms.
Det kan desværre ikke på baggrund af tilgængelige data konstateres, at brugen af en sådan
praksis skulle have nævneværdige konsekvenser for provenuet fra lystfartøjsforsikringsaf-
giften eller nævneværdige afledte provenuvirkninger på momsprovenuet. Der er derfor
ikke indregnet en effekt på grænsehandlen i provenuskønnet.
Vurderingen er baseret på udviklingen i afgiftsgrundlaget før og efter forhøjelsen af lyst-
fartøjsforsikringen pr. 1. januar 2013 samt udviklingen i den svenske bestand af lystbåde i
samme periode. Området for lystfartøjer er imidlertid generelt præget af et spinkelt data-
grundlag. Det kan således ikke afvises, at denne såkaldte grænsehandel forekommer som
en konsekvens af lystfartøjsforsikringsafgiften.
Skatteministeriet er beklageligvis ikke bekendt med andre kilder, der kan give pålidelige tal
vedrørende antallet eller værdien af lystfartøjer, antallet af forsikrede både, eller hvor
mange både der opbevares i udlandet i vinterperioden.
Side 2 af 2