Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1911315_0001.png
14. juni 2018
J.nr. 2018 - 3347
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 422 af 18. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om, hvornår det forventes, at skattegælden endelig vil falde igen, og om ministeren vurderer, at SKAT igen ikke vil kunne leve op til sin finanslovsmålsætning om at nedbringe skattegælden, til skatteministeren
1911315_0002.png
Spørgsmål
Med henvisning til kvartalsredegørelsen om offentlige restancer fra 4. kvartal 2017, jf.
SAU alm. del
bilag 193, hvor fremgår at de offentlige restancer atter er steget, bedes mi-
nisteren oplyse, hvornår det forventes, at skattegælden endelig vil falde igen, og om han
vurderer, at SKAT igen ikke vil kunne leve op til sin finanslovsmålsætning om at ned-
bringe skattegælden.
Svar
Jeg vil gerne understrege, at restancebeholdningens størrelse og de aktuelle inddrivelses-
aktiviteters omfang udgør en uholdbar situation. Det er også baggrunden for den omfat-
tende indsats for at genoprette hele inddrivelsesområdet, som har været i gang siden ef-
teråret 2015. Der er tale om en kompliceret udviklings- og oprydningsopgave, som kræver
massive investeringer, gennemførelse af lovændringer, og som nødvendigvis strækker sig
over en årrække
forventeligt frem til og med 2019
inden der med rimelighed kan for-
ventes en normalisering af den offentlige gældsinddrivelse. Jeg er derfor også glad for, at
alle Folketingets partier står bag aftalen om genopretning af den offentlige gældsinddri-
velse fra juni 2017.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at der ikke er en entydig målbar sammenhæng
mellem restancebeholdningens størrelse og inddrivelsesaktiviteternes omfang. Derimod
afhænger udviklingen i restancebeholdningen i høj grad af konjunkturelle og strukturelle
forhold, fx gældsposternes størrelse, sammensætning og fordeling på skyldnere og ikke
mindst skyldnernes betalingsevne, der over tid kan skifte både i op- og nedadgående ret-
ning. Derudover bemærkes, at rentetilskrivning også har en væsentlig betydning for ud-
viklingen i restancemassen. Det nye inddrivelsessystem er således ikke en ”mirakelkur”,
som løser alle udfordringer med at nedbringe restancemassen, da Gæld i SKAT f.eks. ikke
har mulighed for at påvirke tilgangen af restancer fra de over 800 fordringshavere.
Selvom vi ikke er i mål, har inddrivelsesprovenuet været stigende siden nedlukningen af
den automatiserede inddrivelse via EFI/DMI i september 2015 og i 2017 udgjorde ca.
560 mio. kr. i månedligt gennemsnit mod 450-500 mio. kr. i EFI/DMIs driftsperiode.
Der spørges til det opstillede finanslovsmål om en inddrivelsesprocent på 110 for øvrige
restancer, som udgør en mindre del af den samlede restancemasse. Målet på finansloven
for 2018 forventes af de nævnte årsager ikke opnået, hvilket fremgår af noten til målet i
finansloven. Som omtalt i tidligere kvartalsredegørelser arbejder Skatteministeriet som led
i genopbygningen af inddrivelsesområdet på bedre og mere realistiske og styringsegnede
produktionsmål for den kommende Gældstyrelse, der etableres den 1. juli 2018.
Ift. til den samlede gæld til det offentlige, herunder skattegæld, må det imidlertid forven-
tes, at denne vil fortsætte med at være på et højt niveau også efter normaliseringen af ind-
drivelsen. Det skyldes især det forhold, at tilgangen af restancer, som Gæld i SKAT, som
nævnt, ikke kan påvirke, overstiger afgangen bl.a. fordi mange skyldnere har lav eller in-
gen betalingsevne, og deres eksisterende gæld derfor vokser pga. rentetilskrivningen på
normalt 8,05 pct., samtidig med at der kommer ny gæld og nye skyldnere til. Derfor vil
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om, hvornår det forventes, at skattegælden endelig vil falde igen, og om ministeren vurderer, at SKAT igen ikke vil kunne leve op til sin finanslovsmålsætning om at nedbringe skattegælden, til skatteministeren
1911315_0003.png
der i den kommende Gældsstyrelse også være fokus på mulighederne for i samarbejde
med fordringshaverne aktivt at forebygge restancetilgangen, herunder en tidlig indsats for
at undgå, at gæld til det offentlige opstår.
Side 3 af 3