Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1810150_0001.png
31. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6935
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 4. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at redegøre for den relative beskatning af benzin- og dieselbiler i forhold til elbiler i Danmark sammenlignet med de øvrige EU-lande, til skatteministeren
1810150_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den relative beskatning af benzin- og dieselbiler i forhold
til elbiler i Danmark sammenlignet med de øvrige EU-lande, Norge, Island og Schweiz.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Skatteministeriet ikke er i besiddelse af så detaljerede
oplysninger om afgiftsforholdene i de øvrige EU-lande, Norge, Island og Schweiz, at
spørgsmålet kan besvares. En meningsfuld besvarelse af spørgers spørgsmål vil således
kræve et stort og omfattende arbejde med at indhente informationer om registreringsaf-
gifter, løbende afgifter, benzin- og dieselafgifter, elafgifter, momsfritagelser, samt eventu-
elle tilskudsordninger mv. for elbiler for alle EU-lande og for Norge, Island og Schweiz.
Derudover vil den relative beskatning af konventionelle biler og elbiler også være forskel-
lig alt efter, hvilken bilmodel der fokuseres på, herunder hvor lang levetid de enkelte biler
forventes at have.
Det kan dog oplyses, at de danske afgifter på konventionelle biler er meget høje i en inter-
national sammenligning, selv efter de seneste nedsættelser ved aftalen
Omlægning af bilafgif-
terne.
Tilsvarende er Danmark - så vidt vides - det eneste land, hvor elbiler indfases grad-
vist i de almindelige afgifter på konventionelle biler. På grund af de høje danske afgifter
har de danske lempelser for elbiler tilsvarende en høj værdi.
Elbiler beskattes lempeligt i Danmark de næste 5 år relativt til konventionelle biler pga.
den gradvise indfasning i afgiftssystemet. Størstedelen af de nyregistrerede elbiler i 2016
og i 2017 har betalt 0 kr. i registreringsafgift, og elbiler betaler generelt en lav ejerafgift.
Når elbiler er fuldt indfaset i afgiftssystemet i 2022, vil aftalen om
Omlægning af bilafgifterne,
hvor brændstoføkonomi tillægges større vægt, og værdielementet i registreringsafgiften
reduceres, indebære fordele for elbilerne, pga. deres gode brændstoføkonomi og relativt
høje værdi i forhold til konventionelle biler.
Som nævnt oven for vil den relative beskatning være forskellig, alt efter hvilken bilmodel,
der fokuseres på. I
tabel 1
er der vist et eksempel på, hvad den relative beskatning er for en
Volkswagen E-Golf i forhold til den mest populære konventionelle Volkswagen Golf va-
riant i Danmark i 2016 for hhv. Danmark og Norge.
I eksemplet er den relative beskatning af elbiler ift. konventionelle biler beregnet ud fra de
tilgængelige oplysninger om registreringsafgiften for Danmark og Norge. Andre forhold fx
moms og de løbende bilafgifter er ikke inkluderet. Eksemplet tager udgangspunkt i 2017-
regler for elbiler for Danmark inkl. nedsættelserne af registreringsafgiften ved
Omlægning af
bilafgifterne,
mens afgiftsreglerne for Norge er indhentet fra relevante hjemmesider.
Det ses af
tabel 1,
at den relative beskatning i Danmark i 2017 af Volkswagen E-Golf er
omkring 7 pct. af, hvad den konventionelle Volkswagen Golf betaler i afgift. Da der ikke
betales registreringsafgift i Norge af elbiler, er den relative beskatning i Norge 0 pct.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at redegøre for den relative beskatning af benzin- og dieselbiler i forhold til elbiler i Danmark sammenlignet med de øvrige EU-lande, til skatteministeren
1810150_0003.png
Det fremgår endvidere af
tabel 1,
at registreringsafgiftsfordelen
dvs. støttebeløbet - for
en Volkswagen E-Golf i kroner og ører i Danmark er betydeligt højere end i Norge.
Tabel 1. Eksempel på relativ beskatning mellem en konventionel Volkswagen Golf og en eldre-
vet Volkswagen E-golf
Relativ beskatning af elbil
ift. konventionel bil
(pct.)
(3)
7.000
0
(4)
7,1
0
Volkswagen Golf
2017-regler
(1)
Danmark
Norge
Konventionel-udgave
Elbil-udgave
(beregnet afgift i kr.)
(2)
99.000
60.000
Anm.: Den beregnede afgift består kun af registreringsafgift. Oplysninger om bilens tekniske specifikationer, brændstof-
økonomi, sikkerhedsudstyr og priser er fra Skatteministeriets bilmodel, der anvender data fra DMR. Priserne er gen-
nemsnitspriser, som er baseret på prisindberetninger i DMR for nyregistreringer i 2016 korrigeret for nedsættelsen af
registreringsafgiften ved FL17 og ved Omlægning af bilafgifterne. Den anvendte pris afviger dermed fra listepriser. Det
bemærkes desuden, at der vil forekomme varianter af modellen, som har andre priser end vist her. Tallene er afrundet
til nærmeste tusinde kr.
Kilde: Skatteetaten.no og egne beregninger.
Elbiler i Norge får dog en række andre fordele. For eksempel tillades elbiler kørsel i bus-
baner, der ydes gratis parkering, fritagelse fra vejafgifter og gratis færgeoverfarter for elbi-
ler. Dertil betales der heller ikke moms af elbiler i Norge. I Danmark (og andre EU-lande)
er det på grund af EU's fælles momsregler ikke muligt at fritage elbiler fra moms.
1
I Tyskland og Sverige er der hverken registreringsafgift på konventionelle biler eller elbi-
ler. Her kan der således ikke ydes støtte via lempelser i registreringsafgiften.
For at fremme elbiler gives der derfor et tilskud på 4.000 euro i Tyskland ved indregistre-
ring. Lignende tilskudsregler til at fremme udbredelsen af elbiler findes i andre EU-lande,
fx gives der i Sverige 40.000 svenske kroner i tilskud (Supermiljöbilspremie) ved indregi-
strering af en elbil.
2
1
Det er ikke muligt inden for EU at fritage elbiler fra moms ifølge EU's momsdirektiv. I efteråret 2016 blev den norske
momsfritagelse af elbiler forlænget frem til år 2020.
European Automobile Manufactures Association (ACEA) har ved følgende rapport af 1. maj 2017 opgjort, hvad de en-
kelte EU-lande har af skattemæssige incitamenter for at udbrede elbiler: http://www.acea.be/uploads/publicati-
ons/EV_incentives_overview_2017.pdf
2
Side 3 af 3