Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1904339_0001.png
30. maj 2018
J.nr. 2018 - 3218
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 386 af 2. maj 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om at oplyse effekten på BNP og arbejdsudbud af at afskaffe bo- og gaveafgiften under forudsætning af, at afskaffelsen af afgiften finansieres af en bundskattestigning, til skatteministeren
1904339_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse effekten på BNP og arbejdsudbud af at afskaffe bo- og gaveaf-
giften under forudsætning af, at afskaffelsen af afgiften finansieres af en bundskattestig-
ning.
Svar
Som udgangspunkt kan bo- og gaveafgiften ses på linje med anden beskatning af kapital-
indkomst og virker i denne forstand på samme måde som beskatning af fx aktieindkomst,
der reducerer investorernes afkast og dermed kan mindske incitamentet til opsparing. Det
indebærer, at en afskaffelse af bo- og gaveafgiften isoleret set kan styrke tilskyndelsen til
opsparing, hvilket vil trække i retning af en positiv virkning på BNP.
Hertil kommer dog, at arv kan være ”utilsigtet” i den forstand, at formuen fx kan være
opbygget ud fra et forsigtighedshensyn i lyset af usikkerheden om den enkeltes livslængde
og risici. Det taler for, at beskatning af arv er mindre forvridende end andre skatter på ka-
pitalafkast.
Modsat kan de, der modtager arv og gave, tænkes at reducere arbejdsudbuddet som følge
af indkomsteffekten. Det skal ses i den sammenhæng, at arv og gave kan muliggøre en
opretholdelse af samme disponible indkomst (og derved forbrugsmuligheder) ved et la-
vere arbejdsudbud. Dette kan isoleret set trække i retning af en negativ virkning på BNP.
Samlet set skønnes der på den baggrund ikke at være belæg for at antage væsentlige ad-
færdseffekter
og dermed heller ikke væsentlige effekter på arbejdsudbud og BNP
for-
bundet med en afskaffelse af bo- og gaveafgiften.
En afskaffelse af bo- og gaveafgiften skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 3,4 mia. kr. (2018-niveau) og et mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 2,5 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Der er taget udgangspunkt i fuldt indfasede skatteregler i 2025, hvor også den
besluttede nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af erhvervsvirksomhed er
indfaset (dette sker fra og med 2020). Det bemærkes, at idet der forudsættes ikke at være
tale om afledte adfærdsvirkninger, er mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd identisk
med mindreprovenuet efter tilbageløb.
Hvis en afskaffelse af bo- og gaveafgiften skal finansieres gennem en forhøjelse af bund-
skattesatsen, jf. spørgsmålet, vil bundskattesatsen skulle forhøjes med ca. 0,31 pct.-point.
En sådan forhøjelse vil indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 3,6 mia. kr. og skøn-
nes at indebære et merprovenu på ca. 2,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Forhøjelsen af bundskattesatsen skønnes at indebære en reduktion af arbejdsudbuddet og
beskæftigelsen på ca. 900 fuldtidspersoner, hovedsagelig som følge af en negativ timeef-
fekt, samt en reduktion af BNP svarende til ca. 0,8 mia. kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 386: Spm. om at oplyse effekten på BNP og arbejdsudbud af at afskaffe bo- og gaveafgiften under forudsætning af, at afskaffelsen af afgiften finansieres af en bundskattestigning, til skatteministeren
1904339_0003.png
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudsmæssige konsekvenser af at afskaffe bo- og gavegiften under
forudsætning af en provenuækvivalent forhøjelse af bundskattesatsen, 2025-regler
Virkning efter
Umiddelbar
Mia. kr. (2018-niveau)
Afskaffelse af bo- og
gaveafgiften
Forhøjelse af bund-
skattesatsen med
0,31 pct.point
1
3,6
2,7
2,5
-900
-0,8
-3,4
-2,5
-2,5
-
-
virkning
Virkning efter
tilbageløb
tilbageløb og
adfærd
Arbejdsudbud
(pers.)
BNP
1) Der er forudsat en parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2014-data er fremskrevet til 2018-niveau med for-
udsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017. Egne beregninger er anvendt til at skønne over den provenumæs-
sige konsekvens af en afskaffelse af bo- og gaveafgiften.
Side 3 af 3