Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1898188_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 3054
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 380 af 25. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser i årene frem mod 2025 ved at hæve partikeludledningsafgiften, til skatteministeren
1898188_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de provenumæssige konsekvenser i årene frem mod 2025
ved at hæve partikeludledningsafgiften fra til 1.000 kr. til henholdsvis 1.500 kr., 1.750 kr.
og 2.000 kr. for dieseldrevne person- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over
3.500 kg uden godkendte partikelfilter og med en udledning på mere end 5 mg pr. kilo-
meter.
Svar
Det skønnes med en vis usikkerhed, at en stigning fra 1.000 kr. til fx 1.500 kr. for parti-
keludledningsafgiften for dieseldrevne person- og varebiler med en tilladt totalvægt på
ikke over 3.500 kg uden godkendte partikelfilter vil medføre et umiddelbart merprovenu
på ca. 150 mio. kr. i 2019 faldende til ca. 25 mio. kr. i 2025. Merprovenuet efter tilbageløb
og adfærd skønnes at udgøre ca. 100 mio. kr. i 2019 faldende til ca. 25 mio. kr. i 2025,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser i perioden 2019-2025 ved at hæve partikeludledningsafgif-
ten fra 1.000 kr. til 1.500 kr., 1.750 kr. eller 2.000 kr.
Mio. kr. (2018-niveau)
Afgift hæves fra 1.000 kr. til 1.500 kr.
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Afgift hæves fra 1.000 kr. til 1.750 kr.
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Afgift hæves fra 1.000 kr. til 2.000 kr.
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
275
200
250
175
175
150
150
125
100
75
100
75
50
50
200
150
175
125
150
100
125
75
75
75
75
50
50
25
150
100
125
100
100
75
75
50
50
50
50
25
25
25
2019
2020
2021
2022
2023
2024 2025
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at ændringerne får virkning fra 2019. Tal er afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Det faldende provenu frem mod 2025 skal ses i sammenhæng med, at bestanden af per-
son- og varebiler uden partikelfilter bliver udfaset over tid. Fra 2011 blev det således lov-
pligtigt for nye dieseldrevne personbiler (2012 for nye dieseldrevne varebiler) at have
monteret partikelfilter ved indregistrering i Danmark. Dertil er det muligt at få eftermon-
teret partikelfilter, som også reducerer provenuet fra partikeludledningsafgiften.
Side 2 af 2