Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1898635_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 3080
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 377 af 25. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om ministeren er enig i rapportens konklusioner om, at såfremt bilproducenterne havde oplyst korrekt benzinøkonomi, og loven var blevet fulgt, så havde den danske stat modtaget i omegnen af 24 milliarder kroner i perioden 2010-2016 , jf. svar på SAU alm. del - spm. 312, til skatteministeren
1898635_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af SAU alm. del
spørgsmål 312 oplyse, om han er enig i
rapportens konklusioner om, at såfremt bilproducenterne havde oplyst korrekt benzin-
økonomi, og loven var blevet fulgt, så havde den danske stat modtaget i omegnen af 24
milliarder kroner i perioden 2010-2016.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at danske bilister har betalt afgift efter det brændstofforbrug,
som der er oplyst via EU’s officielle målemetoder.
Det er derfor forkert at angive, at lo-
ven ikke er blevet fulgt.
Det er dog rigtigt, at målemetoden NEDC giver et mindre retvisende billede af, hvor
langt bilerne reelt kører på literen end den nye WLTP-målemetode. Det er dog ikke hen-
sigten, at den nye målemetode skal indebære stigninger i registrerings- og ejerafgiften,
hvorfor jeg har fremsat et lovforslag, der neutraliserer de stigninger i registrerings- og
ejerafgiften, der ellers ville være kommet ved overgangen til WLTP-målemetoden.
Endelig bemærkes, at det generelt er min holdning, at danske bilister ikke har betalt for
lidt i afgift af deres bil. Tværtom mener jeg, at danske bilister beskattes for hårdt, jf. be-
svarelsen af SAU alm. del spm. 312 (2017-18), idet Danmark
på trods af de seneste tre
års lempelser af registreringsafgiften
fortsat har et af verdens højeste beskatningsni-
veauer på biler.
Side 2 af 2