Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1896287_0001.png
17. maj 2018
J.nr. 2018 - 2788
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 362 af 19. april 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om, hvor stort det forventede provenutab vil være ved henholdsvis at halvere og fjerne registreringsafgiften på elbiler, pluginhybridbiler og brændselscellebiler i hvert år, frem til afgiften er fuldt indfaset, til skatteministeren
1896287_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stort det forventede provenutab vil være ved henholdsvis at
halvere og fjerne registreringsafgiften på elbiler, pluginhybridbiler og brændselscellebiler i
hvert år, frem til afgiften er fuldt indfaset samt varigt. Svaret bedes opgjort i umiddelbart
provenutab og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at en halvering af registreringsafgiften for el- og
plug-in hybridbiler under indfasningsperioden vil medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 100 mio. kr. i 2019 stigende til ca. 250 mio. kr. i 2021,
jf. tabel 1.
Mindreprovenuet
efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. i 2019 stigende til 250 mio.
kr. i 2021.
Fjernes registreringsafgiften for elbiler samt den del af registreringsafgiften, der indfases
for plug-in hybridbiler, skønnes det med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 200 mio. kr. i 2019 stigende til ca. 550 mio. kr. i 2021. Mindrepro-
venuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 150 mio. kr. i 2019 stigende til
400 mio. kr. i 2021.
Fra 2022 og frem vil el- og plug-in hybridbiler være fuldt indfaset i registreringsafgiften,
hvorfor der ikke skønnes at være et varigt mindreprovenu ved en halvering eller en fjer-
nelse af registreringsafgiften under indfasningsperioden.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved hhv. en halvering og en fjernelse af registreringsafgif-
ten for el- og plug-in hybridbiler under indfasningsperioden
Mio. kr. (2018-niveau)
Halvering af registreringsafgift
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Afskaffelse af registreringsafgift
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-200
-150
-250
-200
-550
-400
0
0
-100
-50
-100
-100
-250
-200
0
0
2019
2020
2021
Varig virkning
Anm.: Det er beregningsteknisk forudsat, at ændringerne får virkning fra 2019. Det forudsættes, at salget af el- og plug-in
hybridbiler følger prognosen fra Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2018.
Hertil tillægges et skønnet mersalg som følge af
hhv. en halvering eller en fjernelse af registreringsafgiften under indfasningsperioden. Brændselscellebiler er ikke medtaget
i beregningerne. Det er forudsat, at den gennemsnitlige pris før afgift for el- og plug-in hybridbiler falder med 6 pct. årligt i
perioden som følge af teknologiske forbedringer mv. Tal er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet og Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2018.
Der er i provenuskønnene ikke medregnet en
hamstringseffekt,
som kan gøre mindreprove-
nuet betydeligt større. Eksempelvis blev der i de sidste to måneder af 2015, før der blev
lagt registreringsafgift på elbiler, indregistreret ca. 1.800
Tesla’er
og godt 2.200 elbiler i alt.
Det svarer til et tabt registreringsafgiftsprovenu på omkring 1 mia. kr. (2015-niveau), hvis
der var købt tilsvarende afgiftsbelagte biler i stedet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om, hvor stort det forventede provenutab vil være ved henholdsvis at halvere og fjerne registreringsafgiften på elbiler, pluginhybridbiler og brændselscellebiler i hvert år, frem til afgiften er fuldt indfaset, til skatteministeren
1896287_0003.png
Det bemærkes, at hhv. en halvering eller en fjernelse af registreringsafgiften ikke forven-
tes at have en væsentligt påvirkning på salget af brændselscellebiler, og de er derfor ikke
medtaget i provenuberegningerne. Fra januar 2017 og frem til udgangen af april 2018 er
der således indregistreret under 20 brændselscellebiler, selvom de er friholdt fra registre-
ringsafgift frem til 2019.
Slutteligt bemærkes det, at der i forbindelse med aftalen om udskydelse af indfasningen af
registreringsafgiften for el- og plug-in hybridbiler af den 18. april 2017 blev aftalt, at afta-
lepartierne mødes igen i det sidste halvår af 2018 for at drøfte status på udviklingen i el-
bilsalget.
Side 3 af 3