Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1914399_0001.png
21. juni 2018
J.nr. 2018-3031
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 358 af 18. april 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om at oplyse provenueffekten af at forhøje emballageafgiften for engangsservice med henholdsvis 50 pct., 100 pct., 150 pct., 200 pct. 250 pct. og 300 pct., til skatteministeren
1914399_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenueffekten
både før og efter tilbageløb og adfærd
af at
forhøje emballageafgiften for engangsservice med henholdsvis 50 pct., 100 pct., 150 pct.,
200 pct., 250 pct. og 300 pct.
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne beklage det sene svar.
Der betales i dag emballageafgift på 19,20 kr. ekskl. moms pr. kg engangsservice
1
. Admi-
nistrationen af afgiften på engangsservice giver anledning til en række problemer, da der
skal skelnes mellem, om engangsservicet benyttes, når man spiser og drikker (afgiftsbe-
lagt) eller anvendes til transport og servering (afgiftsfrit).
Afgiftens provenu udgjorde ca. 140 mio. kr. i 2017. Det skønnes med betydelig usikker-
hed, at en afgiftsforhøjelse med fx 50 pct. vil indbringe et umiddelbart merprovenu på 75
mio. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekt ved forhøjelse af emballageafgift på engangsservice
Mio. kr., 2019-niveau
Umiddelbart provenu
Efter adfærd og tilbageløb
50 pct.
75
55
100 pct.
145
95
150 pct.
220
125
200 pct.
290
140
250 pct.
365
145
300 pct.
435
140
Anm.: Der er antaget en priselasticitet på 1 og en gennemsnitlig forbrugerpris med aktuelle afgiftssatser på 150 kr. pr. kg. inkl. moms.
Kilde: Skatteministeriet.
Forbrugerprisen på fx plastikbestik varierer efter type og mængde og antages at udgøre
ca. 150 kr. pr. kg i gennemsnit. Med de anvendte forudsætninger opnås en relativt høj ad-
færdseffekt af afgiftsforhøjelser. Afgiftsgrundlaget ventes at udgøre ca. 7,5 mio. kg i 2019.
Ved en forøgelse af afgiften med 300 pct. skønnes det, at den solgte mængde engangsser-
vice reduceres med 4 mio. kg, svarende til en reduktion på 48 pct.
Det bemærkes, at forslaget vil stride mod skattestoppet. Regeringen kan derfor ikke støtte
forslaget.
1
Afgiftspligten omfatter engangsservice uanset fremstillingsmateriale, dvs. knive, gafler, skeer, tallerkener og krus mv. af
plast og pap m.m., som sædvanligvis smides ud efter brug, uanset at det måske kan bruges flere gange.
Side 2 af 2