Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1914401_0001.png
21. juni 2018
J.nr. 2018-3031
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 357 af 18. april 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at oplyse provenueffekten af at forhøje emballageafgiften for poser af plast mv. med henholdsvis 50 pct., 100 pct., 150 pct., 200 pct. 250 pct. og 300 pct., til skatteministeren
1914401_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse provenueffekten
både før og efter tilbageløb og adfærd
af at
forhøje emballageafgiften for poser af plast mv. med henholdsvis 50 pct., 100 pct., 150
pct., 200 pct., 250 pct. og 300 pct.
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne beklage det sene svar.
Der betales i dag emballageafgift på 22 kr. pr. kg bæreposer plast. Afgiftens provenu ud-
gjorde ca. 180 mio. kr. i 2017. For en almindelig plastikpose, der kan købes i supermarke-
det til 3 kr. pr. pose inkl. moms, udgør emballageafgiften ca. 44 øre ekskl. moms.
En fordobling af afgiften vil således medføre, at prisen pr. plastikpose stiger fra 3 kr. pr.
pose inkl. moms til godt 3,5 kr. inkl. moms. Der er forudsat, at afgiften overvæltes fuldt
ud i forbrugerprisen.
En fordobling af afgiften skønnes at indbringe et umiddelbart merprovenu på 185 mio.
kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at merprovenuet efter tilbage-
løb og adfærd vil udgøre 110 mio. kr.
Tabel 1. Provenueffekt ved forhøjelse af emballageafgift på bæreposer af plast
Mio. kr., 2019-niveau
Umiddelbart provenu
Efter adfærd og tilbageløb
50 pct.
95
65
100 pct.
185
110
150 pct.
280
140
200 pct.
370
155
250 pct.
465
150
300 pct.
555
125
Anm.: Der er antaget en priselasticitet på 1 og en gennemsnitlig pris før afgiftsforhøjelse på 3 kr. pr. pose á 20 gram.
Kilde: Skatteministeriet.
Med de anvendte forudsætninger opnås en relativt høj adfærdseffekt af afgiftsforhøjelser.
Ved en forøgelse af afgiften med 300 pct., øges afgiften til 88 kr. pr. kg. Forbrugerprisen
på en pose, forventes da at stige til godt 4,5 kr., hvilket skønnes at reducere den solgte
mængde med 5 mio. kg, svarende til en reduktion på 55 pct.
Det skal hertil bemærkes, at så markante afgiftsforhøjelser på plastikposer bør ses i sam-
menhæng med livscyklusvurderinger
1
af alternativerne til at anvende plastikposer, eksem-
pelvis muleposer, der kan indebære højere miljøbelastning.
Det skal endvidere bemærkes, at forslaget vil stride mod skattestoppet. Regeringen kan
derfor ikke støtte forslaget.
1
Fx Miljøstyrelsen, februar 2018: https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf
Side 2 af 2