Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1892154_0001.png
9. maj 2018
J.nr. 2018-2724
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 351 af 11. april 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren vil opleve efter Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, til skatteministeren
1892154_0002.png
Spørgsmål
Ministeren oplyser i en række svar på lovforslag nr. L 16 om vilkårene for indbetalinger til
forskellige pensionsopsparinger, at det ikke giver ”et retvisende billede alene at inddrage
vilkårene på indbetalingstidspunktet” (spm. 5 til L 16). I forlængelse heraf bedes ministe-
ren oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pen-
sionstillægget), som opspareren vil opleve efter ”Aftale om lavere skat på arbejdsind-
komst og større fradrag for pensionsindbetalinger”. Svaret bedes oplyst i en figur, hvor
der på førsteaksen angives bruttoindkomsten og på andenaksen angives den marginal
skatteprocent. Svaret bedes oplyst for et bruttoindkomstinterval på 200.000 kr. –
1.000.000 kr. Det skal ligges til grund, at pensionsopspareren har mindre end 15 år til
pensionsalderen, og at pensionsbidraget er 12 pct. som det er tilfældet på industriens
overenskomst.
Svar
Med samme tilgang som anvendt i notatet
Virkning på disponibel indkomst som pensionist ved
omlægning til aldersopsparing under nye lofter – typeeksempler
1
, kan pensionsformuen og den reale
effektive afkastbeskatning af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger opgøres
på baggrund af stiliserede personer med en bidragsprocent på 12 og med konstante (set i
forhold til den generelle lønudvikling) årlige indkomster mellem 200.000 og 1.000.000 kr.
For en beskrivelse af den reale effektive beskatning af marginale fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger og virkninger af gældende regler henvises til svar på SAU alm. del
spørgsmål 165 (2017-18).
Det bemærkes, at beregninger af den reale effektive afkastbeskatning af marginale fra-
dragsberettigede pensionsindbetalinger er følsom over for de anvendte forudsætninger fx
antal år til folkepensionsalderen og bidragsprocenten til pensionsordninger samt det for-
udsatte nominelle afkast. Beregninger af den reale effektive afkastskat af marginale fra-
dragsberettigede pensionsindbetalinger er baseret på, at afkastet af pensionsopsparingen
svarer til en forudsat nominel obligationsrente på 4,5 pct. Hvis det fx indregnes, at afkast
af aktier typisk overstiger afkastet af obligationer, kan det bidrage til et højere forudsat
pensionsafkast. Et højere gennemsnitligt pensionsafkast vil medføre, at de reale effektive
afkastskatter reduceres i forhold til de nedenfor anførte effektive skattesatser.
Det skal understreges, at de forespurgte beregninger i svaret ikke giver et fyldestgørende
billede af virkninger af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbe-
talinger
på tilskyndelsen til pensionsopsparing for forskellige grupper af beskæftigede. Det
skyldes, at beregningerne kun er beregningseksempler på mulige sammenhænge mellem
lønindkomster på et givet alderstrin og reale effektive afkastskatter på pensionsopsparing,
der kan gælde, hvis bidragsprocenten til pensionsordninger er identisk for alle indkomst-
grupper og netop udgør 12 pct.
Hvis der fx alternativt tages udgangspunkt i et pensionsbidrag på 17 procent vil ind-
komstintervallerne for pensionsfradrag og aftrapningen af pensionstillægget blive væsent-
ligt lavere end de indkomstintervaller, der beskrives i det efterfølgende. Personer, der be-
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/06/ny-alderspension-kan-give-pensionister-op-til-12000-kr-mere-
om-aaret
1
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren vil opleve efter Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, til skatteministeren
1892154_0003.png
taler topskat i den erhvervsaktive alder, skal fx betale væsentligt mere end 12 pct. af ind-
komsten til pensionsordninger, hvis de vil opretholde en omtrent uændret disponibel ind-
komst efter pensionstidspunktet
2
.
En lavere real effektiv afkastskat af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger
siger desuden ikke noget om, hvorvidt en person samlet set stilles bedre eller værre, men
siger kun, at den effektive beskatning af den marginale pensionsindbetaling er lavere.
Med
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
indføres et
ligningsmæssigt fradrag for indbetalinger til fradragsberettigede pensionsindbetalinger (ef-
ter arbejdsmarkedsbidrag) op til en øvre grænse på 70.000 kr. Frem til det 15. indkomstår
før egen folkepensionsalder udgør fradraget 12 pct. af indbetalingerne, hvorefter det ud-
gør 32 pct. I aftalen indgår også en udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradraget til
at omfatte fradragsberettigede pensionsindbetalinger, hvilket fjerner den nuværende dis-
krimination mod pensionsindbetalinger for personer med relativt lav indkomst.
Det stiliserede regneeksempel viser, at
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag
for pensionsindbetalinger
bidrager til at nedbringe de reale effektive afkastskatter på fradrags-
berettiget pensionsopsparing,
jf. figur 1.
Det bemærkes, at gældende regler er beregnet
uden anvendelse af aldersopsparing, mens omlægning til aldersopsparing under de nye
lofter er indregnet i eksemplerne med skatteaftalen, på samme måde som i svar på SAU
alm. del spørgsmål 165 (2017-18). For en isoleret virkning af skatteaftalen for ikke-tops-
katteydere kan henvises til analysen
Tilskyndelse til pensionsopsparing
3
.
Figur 1. Eksempel på real effektiv afkastskat af marginale fradrags- og bortseelsesberettigede pen-
sionsindbetalinger foretaget 15 år før folkepensionsalderen ved en bidragsprocent på 12
Pct.
100
80
60
40
20
Pct.
100
80
60
40
20
0
-20
-40
200.000
400.000
600.000
800.000
0
-20
-40
1.000.000
Bruttoindkomst ekskl. pensionsindbetalinger som erhvervsaktiv uden omlægning til aldersopsparing
Gældende regler, ingen anvendelse af aldersopsparing
Inkl. alderopsparing, udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradrag og pensionsfradrag
Anm. Opgjort v ia intern rente. Inkl. f olkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsy delse (ældrechecken)
Der er beregningsteknisk set bort f ra boligstøtte og andre indkomstaf hængige y delser på ind- og udbetalingstidspunktet.
Der er anv endt 2025-regler i 2018-niv eau.
Kilde: Egne beregninger.
2
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden,
Finansministeriet, juni 2017, indeholder analyser af faktiske sammenhænge mellem
indkomster og indbetalingsprocenter til pensionsordninger samt analyser af fremtidige pensionisters forventede indkomst-
forhold, herunder sammenhængen mellem uddannelsesniveau og efterfølgende modtagelse af folkepensionens pensions-
tillæg.
https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/oekonomisk-analyse/2018/tilskyndelsen-til-pensionsopsparing
Side 3 af 4
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om at oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pensionstillægget), som opspareren vil opleve efter Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, til skatteministeren
1892154_0004.png
Såfremt der omlægges til aldersopsparing under de nye lofter (idet de disponible indkom-
ster efter indbetaling til aldersopsparing i arbejdslivet er upåvirket), reduceres de udbeta-
linger, som giver anledning til aftrapning af den supplerende pensionsydelse (ældre-
checken) og pensionstillægget. Det er derfor i eksemplet først ved lønindkomster over ca.
270.000 kr., at den supplerende pensionsydelse er fuldt aftrappet, og hvor aftrapningen af
pensionstillægget begynder.
Ved lønindkomster herunder udgør den reale effektive afkastskat som udgangspunkt ca.
73 pct. Det skyldes dels pensionsfradraget, dels at den lidt kraftigere aftrapning af den
supplerende pensionsydelse modsvares af udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfra-
draget til også at omfatte fradragsberettigede pensionsindbetalinger. Det skal understre-
ges, at stigningen afspejler, at HK’eren på mindsteløn, efter omlægning til aldersopspa-
ring, nu modtager delvist aftrappet supplerende pensionsydelse og fuldt pensionstillæg.
HK’eren på mindsteløn stilles altså bedre.
Ved lønindkomster over 270.000 kr. begynder aftrapningen af pensionstillægget, der er
lidt lavere end den forudgående aftrapning af den supplerende pensionsydelse. Det med-
fører en reduktion af den reale effektive afkastskat til ca. 67 pct.
Omlægningen til aldersopsparing indebærer en lidt højere personlig indkomst: Det med-
fører en fremrykning af det lønindkomstinterval, hvor indbetalingerne kan fradrages i
grundlaget for topskat, og hvori den reale effektive afkastskat dermed falder til ca. 8 pct.
I eksemplet vil en lønindkomst på ca. 695.000 kr. medføre, at der ikke længere opnås pen-
sionsfradrag for marginale pensionsindbetalinger. Det betyder, at den reale effektive af-
kastskat stiger til ca. 42 pct.
Da aftrapningen af pensionstillægget ved omlægningen til aldersopsparing begynder ved
højere indkomster, er det derfor også først fuldt aftrappet ved lønindkomster over 1 mio.
kr.
Side 4 af 4