Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1916826_0001.png
26. juni 2018
J.nr. 2018 - 2527
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 347 af 10. april 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om at supplere svar på spm. 222 med yderligere beregning, til skatteministeren
1916826_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 222 bedes ministeren supplere med til-
svarende beregninger af følgende scenarium:
Scenarie
6: som scenarie 5 i besvarelsen, men hvor beskatningen af ”Lille negativ nettoka-
pital-/aktieindkomst”,
”Lille positiv nettokapital-/aktieindkomst” samt ”Stor positiv net-
tokapital-/aktieindkomst”
alle fastsættes til 27,0 pct. (således at de fire søjler lyder
24,9/27/27/27). Ministeren bedes endvidere tilføje en betragtning om forventede ad-
færdseffekter.
Svar
Det skønnes, at en omlægning af aktieindkomst til kapitalindkomst som beskrevet i be-
svarelsen af
SAU alm. del
spørgsmål 222 af 1. februar 2018 (folketingsåret 2017-18)
kombine-
ret med en reduktion af skatten på både positiv og negativ nettokapitalindkomst svarende
til det beskrevne scenarie 6 i indeværende spørgsmål vil medføre et umiddelbart merpro-
venu på godt 0,2 mia. kr., svarende til knap 0,2 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at lade aktieindkomst indgå i kapitalindkomst samt yder-
ligere ændringer af beskatningen af kapitalindkomst
Mia. kr., 2018-niveau
Scenarie 6
Umiddelbar provenuvirkning
0,2
Provenuvirkning efter tilbageløb
0,2
Anm.: Der er ikke beregnet afledte adfærdsvirkninger af ændringer, jf. nedenfor. Aktieindkomst fra lande med en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst (såkaldte DBO-lande) og finansielle kontrakter vedrørende aktier og investeringsforeninger kan i
visse tilfælde ikke henføres til enten noterede eller unoterede aktier på baggrund af lovmodellens datagrundlag. Disse kate-
goriseres per antagelse som aktieindkomst fra noterede aktier, dog kategoriseres aktieindkomsten fra finansielle kontrakter
vedrørende aktier som indkomst fra unoterede aktier (sidstnævnte udgør samlet set under 20 mio. kr.).
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Den skitserede samlede beskatning af aktieindkomst (bortset fra indkomst fra unoterede
aktier) og kapitalindkomst skønnes at indebære en mere ensartet beskatning af portefølje-
investeringer og dermed isoleret set en mindre grad af skattemæssig forvridning af hus-
holdningernes investeringer i aktier og obligationer, som det også er beskrevet i besvarel-
sen af SAU alm. del
spørgsmål 222.
Det har ikke umiddelbart været muligt at skønne nærmere over de afledte adfærdsvirknin-
ger og dermed over de samlede effekter på de offentlige finanser. Et nærmere skøn ville i
givet fald forudsætte meget omfattende beregninger, som ville være forbundet med bety-
delig usikkerhed.
Side 2 af 2