Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1885381_0001.png
24. april 2018
J.nr. 2018 - 1728
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 302 af 6. marts 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvordan skattekontrollen tilrettelægges over for de virksomheder, som ikke bliver revideret eller som slet ikke bruger en revisor ift. deres årsregnskab, til skatteministeren
1885381_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for, hvordan skattekontrollen tilrettelægges over for de virksom-
heder, som ikke bliver revideret eller som slet ikke bruger en revisor ift. deres årsregn-
skab?
Svar
Jeg vil henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Overordnet tilrettelægges en skattekontrol ud fra formålet for det indsatsprojekt, som
kontrollen er en del af. Det kan fx være i forhold til, om skattepligtig indkomst er selvan-
givet korrekt, om skattemæssige underskud opgøres og anvendes korrekt, om der sker
korrekt beskatning i tilfælde af revisoranmærkninger, eller om momsforhold med særlig
risiko for fejl er håndteret korrekt.
Når et selskab udtages til kontrol, vil det ofte være sådan, at kontrolarbejdet vil tage ud-
gangspunkt i selskabets årsregnskab og det arbejde, som en revisor har udført. Er årsregn-
skabet revideret, vil kontrolarbejdet have dette og eventuelle revisoranmærkninger som
udgangspunkt, og er årsregnskabet ikke revideret, eller har selskabet slet ikke fået revisor-
hjælp, vil dette være afsættet for den kontrol, som SKAT vælger at gennemføre.
Ved skattekontrol af selskaber uden revideret årsregnskab er der ikke et revisionsarbejde
fra en revisor at bygge videre på. Dermed kan det være et svagere regnskabsgrundlag,
som SKAT må bygge sin kontrol på, og risikoen for at støde på forhold, som må under-
søges nærmere, øges. Fravær af revision kan derved få betydning for omfanget af de kon-
trolhandlinger, som SKAT må udføre, og den enkelte kontrol kan blive mere ressource-
krævende at gennemføre.
Der er ikke et fast koncept for, hvordan selskaber uden revideret årsregnskab kontrolle-
res. Det vil være styret af, hvorledes indsatsprojektet, som kontrollen skal være en del af,
er afgrænset.”
Min holdning er, at en revisor er første værn i forhold til at sikre en korrekt afregning af
skatter og afgifter, og SKAT skal tage højde for de aktiviteter, som revisorerne udfører i
deres planlægning af kontrol og vejledning.
Et eksempel på, hvordan revision og SKATs kontrol- og vejledningsaktiviteter kan spille
sammen er det moms- og skattetjek, jeg præsenterede i oktober 2017. Tjekket er i første
omgang et tilbud til små og mellemstore virksomheder, som kan få en revisor til at gen-
nemgå en række udvalgte skatteforhold, hvor SKAT typisk ser, de har fejl. SKAT giver en
række fordele til de virksomheder, som tager imod tilbuddet. Samtidig kan SKAT bruge
moms- og skattetjekket til at målrette sin efterfølgende kontrol.
Side 2 af 2