Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1883584_0001.png
20. april 2018
J.nr. 2018 - 1615
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 298 af 6. marts 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om at kommentere analysen fra Dansk Byggeri om skattegabet for sort arbejde, til skatteministeren
1883584_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere analysen fra Dansk Byggeri om skattegabet for sort arbejde –
herunder den anvendte metode? Analysen kan findes i notaterne ”Nyt lys over ukendt
mørketal for sort arbejde” fra den 22. januar 2017 samt ”Definition og kortlægning af
sort arbejde” fra den 15. februar 2018.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Det er SKATs vurdering, at der ikke kan foretages en direkte sammenligning mellem op-
gørelserne fra Rockwool Fondens Forskningsenhed (RFF) og fra Dansk Byggeri, da der
anvendes forskellige definitioner og metodiske tilgange til at foretage opgørelserne og
dermed det samlede skattegabstal for sort arbejde. Nedenfor er først forskellene i definiti-
oner beskrevet og dernæst i metodisk tilgang til opgørelserne.
Definition af sort arbejde
SKAT og Dansk Byggeri har forskellige definitioner af sort arbejde. SKAT følger RFFs
definition af sort arbejde, som er ”i
sig selv lovlige økonomiske aktiviteter, der burde beskattes, men
som ikke bliver det, fordi køber og sælger er enige om ikke at oplyse skattevæsenet om dem for at dele ge-
vinsten, der opstår ved denne udeladelse”.
Begge parter deler så at sige gevinsten ved den spa-
rede skat og moms ”i porten”. Dette er en mere snæver definition end Dansk Byggeris,
som også medtager skattesnyd, hvor kun den ene part har en fordel, og hvor køberen
ikke er vidende herom.
Videre nævner Dansk Byggeri i sin analyse typer af fejl som fx udeholdt omsætning og
fradrag for private udgifter. Skattesnyd i denne forstand dækker SKAT i sine undersøgel-
ser af virksomhedernes regelefterlevelse i de såkaldte complianceundersøgelser, hvor den
seneste blev sendt til Skatteudvalget den 21. december 2017. De to nævnte typer af fejl
har i alle undersøgelser af virksomhedernes regelefterlevelse ligget på en top-10 liste over
størrelsen på skattegab fordelt på de forskellige typer af fejl, som virksomhederne begår,
og indgår dermed på anden vis i SKATs opgørelser og indsatsarbejde.
Metode
Dansk Byggeri anvender den såkaldte nationalregnskabsmetode til at beregne omfanget af
sort arbejde. Deres metode tager udgangspunkt i en svensk undersøgelse fra 2006 af sort
arbejdes andel som procent af det svenske BNP. Denne undersøgelse dækker både bor-
gernes og virksomhedernes sorte arbejde. Den svenske procentsats ganges på det danske
BNP for at få et samlet tal for sort arbejde i Danmark. Dansk Byggeri antager således, at
omfanget af sort arbejde er ens i de to lande. Dansk Byggeri fratrækker derefter omfanget
af borgernes sorte arbejde i Danmark, som er opgjort i RFFs analyser. Dansk Byggeri an-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om at kommentere analysen fra Dansk Byggeri om skattegabet for sort arbejde, til skatteministeren
1883584_0003.png
tager dermed, at RFF kun måler borgernes sorte arbejde. På denne måde når Dansk Byg-
geri frem til, at virksomhedernes sorte arbejde udgør 22 mia. kr. før skat, hvilket svarer til
11 mia. kr. efter skat med en skattesats på 50 pct.
Dansk Byggeris antagelse om, at RFF udelukkende måler borgernes sorte arbejde, er ikke
korrekt. RFFs undersøgelser omfatter således også selvstændigt erhvervsdrivendes sorte
arbejde.
Dansk Byggeri medregner, at alt sort arbejde i virksomhederne kan konverteres til ”hvidt”
beskattet arbejde. Denne konvertering vurderes ikke som værende realistisk. Ifølge RFF
vil kun ca. en tredjedel af det sorte arbejde blive udført, hvis det blev udført på det ordi-
nære arbejdsmarked med regning mv. RFF har således spurgt køberne af sort arbejde,
hvad alternativet ville være, hvis arbejdet ikke var blevet udført sort. Ca. en tredjedel sva-
rer, at de selv ville have udført arbejdet. Ca. en tredjedel svarer, at arbejdet slet ikke ville
være blevet udført. Det er altså kun ca. en tredjedel af det sorte arbejde, der med rette kan
konverteres til beskattet arbejde.
Desuden vil beskatningen af det sorte arbejde i virksomhedsregi være anderledes end for
borgerens vedkommende, da fx udeholdt omsætning beskattes med momssatsen på 25
pct. Sort arbejde udført i selskabsregi beskattes med 24,5 pct. i 2014 og ikke 50 pct., som
antaget i artiklen. Det er generelt ikke muligt at fastsætte en beskatningsprocent med
Dansk Byggeris metode, da metoden ikke siger noget om, hvilken type sort arbejde der er
tale om.
Complianceundersøgelsens anvendelighed
SKAT arbejder med at opgøre skattegabet for at kunne sætte effektivt ind mod sort ar-
bejde. SKAT anvender derfor som nævnt RFFs undersøgelser samt SKATs egne compli-
anceundersøgelser for at få detaljeret indsigt i sort arbejde og skattesnydets struktur.
Disse undersøgelser bidrager til viden om, hvilke brancher eller hvor i landet der er sær-
lige problemer med at følge reglerne. Complianceundersøgelserne giver endvidere detalje-
ret indsigt i de typer af fejl, virksomhederne begår. Complianceundersøgelserne er således
særligt anvendelige for SKAT, da de giver operationaliserbare muligheder for at lave ind-
satser, der hvor problemerne er størst. Dansk Byggeris opgørelse, baseret på national-
regnskabsmetoden, giver ikke disse muligheder.”
Side 3 af 3